Tuesday, April 22, 2008

Majlis Ihtifal Hira' 2008

13 April, Jeram – kami sekeluarga terpaksa keluar awal dari rumah bagi menghadiri majlis ihtifal SMI Hira’, tempat Mawardi bersekolah. Majlis ihtifal kali ini di SMI Hira’ merupakan yang pertama kami sekeluarga datang walaupun Mawardi dah setahun lebih disana. Tahun lepas, Mawardi (Odi) menyambung pengajian tahfiznya daripada Maahad Tahfiz Ar-Ridhwan (MATAR), Hulu Kelang dan tahun ini Odi menyambung semula pengajian akademiknya yang telah ditinggalkan selama 2 tahun. Tapi apalah sangat nak dibandingkan 2 tahun itu dengan ilmu belajar Al-Quran serta bi’ah (suasana) soleh yang telah ditempuh Odi selama dalam dunia penghafazan. Moga Allah memberkati usahanya dalam menegakkan syiar Allah dan berjaya menjadi antara contoh soleh wa musleh kepada keluarga, rakan-rakan dan mesyarakat.

Odi kali ini dipanggil naik ke pentas bagi mengambil sijil tamat kursus hafazannya 30 juzuk. Ramai jugak yang sama-sama Odi naik pentas ambil sijil tamat hafazan.

Bukan itu je Odi naik pentas, kali ini Odi buat kejutan dengan membuat persembahan chorus speaking. Odi ini selama ini banyak menunjukkan minat terhadap sukan, kali ini tiba-tiba berminat dengan seni suara.hmmm..ader aper-aper ke nih Odi?
Kumpulan Chorus Speaking Hira’ telah berjaya mewakili selangor dalam pertandingan Choral Speaking antara sekolah-sekolah swasta..fuh, hebat2!
Antara bunyi yang paling sedap untuk dengan sepanjang lebih kurang 6 minit persembahan ialah “ding-dong!”..sebab Odi punye bahagian.hehehe

Apa-apa pun, persembahan hari tu memang class.teruskan usaha.

Selain itu, ada juga persembahan nasyid yang dianggotai Ahmad Yassin bin Fuad (kenal sangat member nih, sejak keluarga kami duduk serumah di Aberdeen lagi tahun 1993), Arif bin Ahmad Zainuddin (adik Zaki and Ibrahim..pon budak ex-alamin bangi), Arif lagi satu (budak ex-alamin jugak) dan fahmi (pon budak ex-alamin..hehehe). nih pon persembahan ader class.

Persembahan teater pula, dari segi sistem audio memang mantap. Siap sound effect lagi. Tapi jalan cerita agak kurang jelas dan teknik penceritaan boleh mengundang salah faham di kalangan penonton. Jika terdapat dikalangan penonton yang orang biasa-biasa, mesej yang dibawa balik mungkin seperti ‘islam menggalakkan keganasan’. Harapnya, muallim dan muallimah Hira’ serta pelajar-pelajarnya sendiri lebih perihatin terhadap perkara seperti ini. WaLlahualam.

Sewaktu majlis ihtifal berlangsung, pelajar-pelajar Hira’ pula sibuk menganjurkan Expo Dunia Islam. Memang menarik konsep yang digunakan. Odi pernah cerita dulu pasal pameran Palestine, dan kali ini ia menggunakan konsep yang sama. Memang mampu menarik perhatian dan mengundang para pelawat untuk mengambil tindakan yang sewajarnya kearah pembelaan islam kembali menjadi sistem Khilafah menaungi dunia dan ummah seluruhnya. Syabas kami sekeluarga ucapkan buat pihak penganjur yang bertungkus-lumus menyiapkan pameran.

Boleh UNITEN ciplak idea nih untuk minggu penghayatan islam kami?









0 comments:

 

Lambaian-Islah. Powered By Blogger © 2009 Bombeli | Theme Design: ooruc