Sunday, May 4, 2008

Ceramah sempena 60 tahun Nakba di Taman Sri Kenari Kajang - 1 Mei 2008

Anakanda Ariff dan anakanda Odi memulakan majlis dengan membaca al Quran

Anakanda Odi tolong jual buku-buku Palestin abi

Sedang berceramah

Muadz Dzulkifli (Xifu) dengan lagu Baitul Maqdisnya


Kumpulan Saff One turut beraksi


Hadirin pada malam itu


Tak cukup tempat duduk...

Assalamualaikum,
Pada 15 Mei 2008 ini genaplah 60 tahun peristiwa Nakba. Nakba bermaksud malapetaka. Ia merujuk kepada peristiwa di mana lebih 800,000 rakyat Palestin di usir oleh kumpulan-kumpulan pengganas Yahudi yang melakukan pembunuhan beramai-ramai seperti di Dier Yassin, 1948. Pada 15 Mei, kelahiran negara haram Israel diisyhtiharkan oleh David Ben Gurion, Perdana Menteri Israel yang pertama setelah British meninggalkan Palestin melalui satu konspirasi yang disusun bersama Amerika dan Bangsa-bangsa Bersatu.

NGO-NGO Islam yang menangani isu Palestin seperti JIM, PACE, ISMA, Aman Palestin, SYURA, ABIM, PKPIM, Pertubuhan-pertubuhan pelajar seperti KARISMA, GAMIS, PKPIM dll yang bernaung di bawah Institiut Al Quds Malaysia telah bersetuju untuk mempopularkan kalimah Nakba di kalangan rakyat Malaysia demi menajamkan sensitiviti umat Islam terhadap tanggungjawab membebaskan Palestin dan Baitul Maqdis yang merupakan tanah suci umat Islam.

Sehubungan dengan ini JIM Serdang atas inisiatif Dr Ahmad Zainuddin telah menagnjurkan ceramah Nakba di Taman Sri Kenari Kajang pada 1 Mei 2008. Alhamdulillah sambutan menggalakkan dan hadirin merasakan penting untuk isu ini disebarluaskan di kalangan umat Islam.

Anakanda Ariff bin Ahmad Zainuddin diberi penghormatan untuk memulakan majlis dengan membaca dari surah Al-Isra dan diterjemahkan oleh anakanda Muhammad Mawardi Hafidzi. Dua penasyid tersohor turut diundang untuk menghiasi dan menambahkan kesyahduan program ceramah. Saff One telah mendendangkan dua buah lagu, salah satunya ialah 'astaghfirullah'. Sepelas ceramah muncul pula Muazd dari Xifu (dulu AlGebra) mendendangkan lagu yang cukup menaikkan semangat 'Baitul Maqdis'. Lagu ini turut dicalunkan dalam AIM baru-baru ini.

Kutipan sumbangan Palestin pada malam tersebut ialah RM1212.50 + RM1,500 (duit zakat). Rakaman ceramah ini telah dilakukan secara professional dan DVD boleh dipesan melalui Dr Ahmad Zainuddin di no 0122897031

JZKK kepada akhuna Dr Ahmad Zainuddin dan qariah surau Taman Sri Kenari kerana sudi menajemput dan menjayakan program ini. Semuga Allah SWT berkati usaha kita yang kerdil ini. Ameen

Dr Hafidzi Mohd Noor

0 comments:

 

Lambaian-Islah. Powered By Blogger © 2009 Bombeli | Theme Design: ooruc