Saturday, May 3, 2008

Rehlah Keluarga JIMDHL - 1 Mei 2008

Abang Qayyim sedang memberi instruction aktiviti 'keluarga lanun'

Anakanda Amin Husaini kenapa termenung tu

Kelaurga Dr Azma, Bilal, Mariam dan Fadli sedang menggaul tepung untuk 'makeup lanun'

Keluarga Rosli Muhammad dalam acara lanun


Umi Zuraidah mengendalikan acara 'Knowing me knowing you'


YDP JIM Hulu Langat, Hj Riduan Harun menerima hadiah


Umi Zuraidah sedang bagi instruction


Assalamualaikum,


Alhamdulillah pada 1 Mei yang lepas JIM Daerah Hulu Langat telah berjaya mengadakan hari keluarga untuk keluarga ahli JIM Hulu Langat. Program yang bermula sekitar 9 pagi itu telah dimeriahkan oleh lebih dua ahli dan anak-anak masing-masing. Karisma dari Uniten, metrik UIA Nilai dan IMU juga turut serta.

Program dimulakan dengan ucapan Hj Riduan Harun selaku YDP Jim Hulu Langat. Beliau mengingatkan suasana baru (selepas PRU 12) menuntut ahli lebih kuat melaksanakan tugas-tugas dawah yang sedang menanti demi menjayakan RJIM2 (Rancangan JIM ke 2). Antara kata-kata beliau ialah di luar sana ramai yang sedang mengorek lubang (membahayakan umat dan masyarakat) dan ini menuntut kita bekerja lebih gigih lagi (menutup lubang dan lebih baik lagi menghalang manusia dari mengorek lubang-lubang yang boleh menjerumuskan masyarakat). Pagi itu juga di isi dengan tazkeerah dari Ust Dr Farid Syeikh Ahmad. Beliau menekankan tentang peranan keluarga yang sangat besar dalam membina umat yang soleh.

Beberapa acara keluarga telah dijalankan pada pagi itu. Antaranya acara 'knowing me knowing you' yang dikendalikan oleh umi (Hjh Zuraidah Kornain, yang juga Ketua Wanita JIM Hulu Langat. Dalam acara ini suami dan isteri diberi soalan yang sama dan mereka perlu menjawab soalan tersebut secara sendirian. Di antara soalan yang ditanya ialah tarikh perkahwinan. Yang mengejutkan ada pasangan yang selisih tarikh perkahwinan nya selama 2 hari. (Di sini akh Dr Mustafa Din Subari memberi justifikasi - mungkin tarikh walimahnya (kenduri kahwinnya) selang dua hari di rumah keluarga masing-masing..) Tetapi ada juga pasangan suami isteri yang dapat menjawab dengan tepat termasuklah buku apa yang sedang dibaca oleh pasangan masing-masing. Semuga acara seperti ini merapatkan lagi hubungan intim suami isteri.

Acara pasangan suami isteri yang diberi 'apek buta' telah dikendalikan oleh anakanda Mohd Qayyim. Acara ini melibatkan suami blindfold dan tugas isteri ialah memberi arahan kepada suami. Turut serta dalam acara ini ialah Ust Farid sendiri dan isteri ... sporting gitu. Acara keluarga bertemakan keluarga yang dinamakan hias lanun juga dikendalikan oleh abang Qayyim. Arahannya agak komplicated sehingga terpaksa dibuat demo. Bagaimanapun acara ini tetap meriah dan merapatkan hubungan antara keluarga.

Lain-lain pengisian ialah penerangan mengenai pelbagai jenis herba oleh tuan punya Taman herba. Maklumat yang kami pelajari mengenai pelbagai tumbuhan herba sangat menakjubkan. Ini termasuklah buah lemba yang menjadi seperti asam boi apabila pucuk sireh dikunyah selepas mengunyah buah lemba. Ada satu lagi yang menakjubkan tentang pokok galak kucing. Ternyata seekor kucing tidak henti-henti meleseh pada akar pokok ini apabila dicabut dan diperagakan kepada seekor kucing.

Menu pada hari itu ialah barbeque ayam, lamb, sausage, nasi goreng, keropok lekor dan buah tembikai. Anak-anak sempat berendam.

Kami solat zohor berjemaah di sana dan majlis bersurai setelah menyampaian hadiah kepada pemenang-pemenang. Terima kasih kepada akhi Hasbullah dan AJK yang bekerja keras menjayakan program keluarga JIM Hulu Langat.

(Camera sudah rosak, sempat ambil gambar dengan HP, kualitinya tak cantik)
Dr Hafidzi Mohd Noor

0 comments:

 

Lambaian-Islah. Powered By Blogger © 2009 Bombeli | Theme Design: ooruc