Wednesday, June 18, 2008

Buku baru terbitan PACE dan JIMedia sempena 60 tahun peristiwa nakbah


Alhamdulillah, buku ke-9 Siri Bebaskan Al-Aqsa dihantar cetak pagi tadi, insyaAllah siap Khamis ini dan mula dijual dalam program memperingati NAKBAH di Kedah Jumaat ini. Buku "Rejim Zionis Selepas 60 Tahun - Penjara Jadi Pusara" yang memuat kompilasi penulisan akhi Ir Megat Shariffudin, TYDP JIM Perak diterbitkan sebagai salah satu usaha PACE dan JIM untuk memperingati 60 tahun tragedi NAKBAH.

Tahniah kepada akhi Megat di atas penerbitan buku kompilasi penulisan beliau ini. Walaupun proses penerbitannya agak suntuk (manuskrip diterima pada 6 Jun), kami agak bertuah kerana 90% kerja-kerja asas penerbitan dilakukan oleh tenaga muda iaitu suntingan oleh akhi Azree Hanifah (penyunting muda berbakat) dan DTP serta output filem oleh Abdullah Mujahid (Karisma International). Akhi Abdullah Mujahid sedang berkerja sambil belajar dengan JIMedia dan ditempatkan di pejabat ana sehingga 7 Julai 2008.

Kata Pengantar buku ini ditulis oleh PM Dr Hafidzi
Wan Mohd Zukri Che Mat Zin (Abu Syamil)
JIMedia
Kata sambutan
Dengan nama Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Setinggi-tinggi kesyukuran di panjatkan ke hadrat Allah SWT dengan kehadiran buku yang berjudul ’60 tahun Nakbah: Dari penjara menjadi pusara”.hasil karya Sdr Ir Megat Syarifuddin. Kehadiran buku ini tepat pada masanya iaitu ketika seluruh dunia Islam memperingati peristiwa tragis yang menimpa saudara-saudara mereka di Palestin sejak 60 tahun yang lalu. Hati yang hiba bertambah walang apabila umat Islam yang bukan sedikit bilangannya di dunia hari ini, di samping negara-negara umat Islam yang mempunyai sumber kekayaan yang melimpah ruah seakan-akan tidak mempedulikan nasib mangsa-mangsa tragedi NAKBAH yang masih berlindung di khemah-khemah pelarian di beberapa negara di timur tengah termasuklah di tanah air mereka sendiri di Palestin.

Meskipun NAKBAH merupakan satu peristiwa tragis namun tidak ramai di kalangan masyarakat antarabangsa hatta umat Islam sekalipun yang peka dengan peristiwa tersebut. Berbeza dengan tragedi ’holocaust’ yang menimpa bangsa Yahudi di Eropah semasa perang dunia ke II (1939 – 1945) yang sering diperkatakan, bahkan di ulang-ulang oleh rejim Zionis dan sekutu-sekutunya untuk meraih simpati masyarakat antarabangsa demi menutup jenayah mereka terhadap rakyat Palestin, tidak ramai yang tahu apa itu peristiwa NAKBAH.

Peristiwa NAKBAH bermakna malapetaka yang berlaku kepada rakyat Palestin natijah dari konspirasi berterusan gerakan zionis yang bersekongkol dengan kuasa-kuasa barat yang ditunjangi oleh Great Britain dan seterusnya Amerika Syarikat. Natijah dari persekongkolan ini lahirlah entiti haram Israel pada 15 Mei 1948. Bendera ’Star of David’ Israel yang dikibarkan pada tarikh tersebut di Palestin melatari penderitaan 800,000 rakyat Palestin yang diusir dari tanah air mereka setelah pengganas-pengganas Yahudi yang dibiaya oleh barat melakukan pembunuhan kejam beramai-ramai melalui aksi-aksi terorisme ke atas penduduk Palestin.

Bermula dari detik tersebut rakyat Palestin yang terusir terus menjadi pelarian sejak 60 tahun yang lalu. Mereka terus menghuni kem-kem pelarian di Lubnan, Syria, Jordan, dan di Gaza sehingga kelahiran generasi yang ketiga dan terus menggantung harapan untuk kembali ke tanah air yang menjadi hak mereka seutuhnya tanpa pernah berputus asa. Kini jumlah pelarian Palestin sudah mencecah lebih dari 5 juta orang.

Di saat maruah rakyat Palestin dinodai dan hak mereka di rampas, Israel cuba menutup jenayah terkutuk dan keji mereka dengan mengistiharkan 15 Mei setiap tahun sebagai ’Hari Kemerdekaan Israel’ setelah menang dalam perjuangan yang mereka namakan ’perang kemerdekaan Israel’ (War of Independence). Hakikatnya 15 Mei adalah titik tolak kepada penderitaan bangsa Palestin yang tidak berkesudahan sejak 60 tahun lalu akibat kebiadaban rejim zionis yang bersifat kehaiwanan. Lebih biadap lagi apabila ia diraikan dengan acara-acara pesta dan di sambut pula di negara-negara barat seperti Amerika Syarikat, Australia, Kanada dan negara-negara Eropah yang lain. Bahkan pemimpin-pemimpin negara-negara barat tersebut menyampaikan ucapan tahniah dan membuat ucapan khas sempena hari ’kemerdekaan Israel’ dengan menggesa seluruh dunia membela dan mempertahankan negara Israel dari sebarang ancaman ke atas kewujudannya.

Pendapat umum masyarakat antarabangsa mengenai ulangtahun peristiwa 15 Mei perlu diubah demi menyelematkan dunia dari terus berada dalam bahaya agenda zionis yang tersembunyi. Seluruh dunia harus bangkit untuk membongkar pembohongan Israel yang terancang dan menyerlahkan peristiwa tragis NAKBAH yang sekian lama cuba disembunyikan. Adalah diharapkan buku yang mengumpulkan sejumlah rencana mengenai perjuangan rakyat Palestin sejak 60 tahun lalu, hasil karya Ir Megat Syarafuddin ... menjadi pencetus kepada satu agenda untuk memperingati peristiwa NAKBAH sekurang-kurangnya di kalangan rakyat Malaysia dan di peringkat serantau. Semuga buku ini menjadi pemangkin untuk menggerakkan usaha kesedaran yang berterusan di kalangan rakyat Malaysia terutama umat Islam untuk bersama membela rakyat Palestin untuk mendapatkan hak mereka semula dan membebaskan Baitul Maqdis dan Masjid al Aqsa dari penjajahan zegim zionis.

Akhir sekali tahniah diucapkan kepada Sdr Ir Megat Syarifuddin atas usaha gigih beliau. Saya mendoakan lebih banyak lagi karya mengenai Palestin yang akan beliau hasilkan sebagai susulan kepada buku ini. Semuga Allah memberkati usaha yang mulia ini.

Prof. Madya Dr. Hj Hafidzi Mohd. Noor
Pengarah
PACE
Palestine Centre of Excellence.

11 Jun 2008.
Perkembangan terkini!!
Alhamdulillah, pagi ni terima makluman daripada printer bahawa buku Penjara Jadi Pusara dah siap, lebih awal daripada janji printer masa hantar filem pagi Selasa 2 hari lepas... katanya hanya boleh siap lewat petang hari ni. Setelah berbincang dengan Team Penerbitan JIMedia dan pihak PACE, harga ditetapkan RM10. Akhi Nasir akan bawa buku ini ke Kedah petang nanti. Bagi warga JIM Kedah, bolehlah membeli buku ini esok. Begitu juga ahli JIM di sekitar KL-Selangor, bolehlah beli buku ini di pejabat JIM.

Berilah sokongan kepada penerbitan JIM.

Ahli JIM yang berminat untuk menerbitkan buku melalui JIMedia, bolehlah berhubung dengan ana atau Wan Am untuk perbincangan lanjut.

Akan terbit dalam masa terdekat: "KENALI DIRIMU" (Jun 2008) dan "SMART PUASA" (Julai 2008). Ana akan berkongsi maklumat mengenai projek SMART PUASA yang telah dimulakan tahun lepas lebih lanjut lepas ni.

Wassalam.

Abu Syamil
H/P 012-320 3434
Pej 03-6189 3434

0 comments:

 

Lambaian-Islah. Powered By Blogger © 2009 Bombeli | Theme Design: ooruc