Wednesday, June 25, 2008

Anakanda Mawardi mendapat hadiah kecemerlangan dari PKPI (TNB) kerana hafiz al Quran 30 juzuk

Terkenang sewaktu kecil. Mawardi (kiri sekali duduk) ketika majlis ihtifal (pengurniaan sijil tadika Al-Amin, anjuran masyarakat pelajar Malaysia di Aberdeen, Scotland, sekitar tahun 1996)

Anakanda Mawardi (kanan) bersama abangnya (anakanda Qayyim) ketika pemusafiran kami di Paris, singgah sebentar di sebuah masjid yang banyak membawa kenangan


Mudah-mudahan anakanda Mawardi menjadi rijal dakwah.

Assalamualaikum,

Syukur ke hadrat Ilahi, semalam 25 Jun di adakan acara meraikan kecemerlangan anak-anak kakitangan TNB (Tenaga Nasional Bhd) yang dianjurkan oleh Persatuan Kebajikan Pekerja Islam (PKPI). Umi Zuraidah telah hadir untuk menerima hadiah anugerah kecemerlangan untuk anakanda Mawardi. Anakanda Mawardi mendapat anugerah untuk tahfiz al Quran 30 Juzu'. Yang memberansangkan ialah jumlah hadiah terbesar adalah untuk pelajar-pelajar yang hafiz Quran berbanding dengan pencapaian cemerlang SPM, PMR dan UPSR. Bahkan hadiah yang diterima lebih besar dari pelajar IPT yang memperoleh CGPA 3.5.

Ini adalah satu petanda yang positif yang dipamerkan oleh PKPI untuk meletakkan pencapaian dari sudut penghayatan Islam sebagai pencapaian mengatasi kecemerlangan akademik semata-mata. Bahkan PKPI meletakkan syarat bagi pelajar cemerlang mereka hanya layak untuk dipertimbangkan untuk menerima hadiah jika memperoleh A untuk kertas Agama Islam.

Menyorot kembali pengalaman anakanda Mawardi ketika mengambil pengajian tahfiz, banyak kenangan dan pengalaman yang dilaluinya. Sebaik tamat tingkatan 3, kami telah mendaftarkan dia untuk mengikuti kelas tahfiz ar-Ridwah Ulu Kelang (MATAR). Dia duduk di sana selama setahun dan berjaya menghafaz sekurang-kurangnya 15 juzu'. Pada tahun berikutnya dia telah mendapat tempat di Ma'ahad Tahfiz Hira', Kelang (MTQ) dan alhamdulillah berjaya menamatkan 30 juzu' al Quran.

Semasa di MATAR, dia dan rakan-rakan sekolah tahfiznya seringkali dijemput untuk mengisi majlis-majlis tahlil dan yaasin anjuran masyarakat sekitar. Juga bila ada kematian, anak-anak tahfiz ini jugalah yang dijemput oleh mereka untuk solat jenazah. (termasuklah jenazah pelakon Hani Mukhsin di sembahyangkan di mesjid ar-Ridwan). Di sana dia mendapat pengalaman berharga bergaul dengan masyarakat yang datang dari pelbagai latar belakang dan status sosial.

Kini anakanda Mawardi berada di tingkatan 4, sekolah Hira'.

Semuga kejayaan ini mendorong anakanda Mawardi supaya terus berusaha untuk membina kepribadian muslim. Semuga hadiah dan insentif ini memberi motivasi untuk menghidupkan al- Quran di dalam jiwa anakanda. Abi dan umi akan terus memberi semangat kepada anakanda Qayyim, Mawardi dan Amin Husaini meraih kejayaan hidup di dunia dan lebih penting lagi di akhirat. Ameen Ya Rabb.

Abi dan Umi

2 comments:

HambaAllah Yang Memakmurkan said...

wah!! nice picture kat Aberdeen tu~ hehe

shahrom said...

Syukur...hebat sungguh ketabahan dan pengorbanan ibubapa dalam memimpin anak ke jalan Allah. Tahniah pd keluarga tuan/puan.
sekarang anakanda Mawardi berada di mana?

 

Lambaian-Islah. Powered By Blogger © 2009 Bombeli | Theme Design: ooruc