Tuesday, June 24, 2008

Ceramah sempena 60 tahun Nakbah peringkat Negeri Kedah

Kain rentang di Dewan MPSP

Dr Hafidzi sebagai ahli panel di dewan MPSP


Sdr Khaled al Fayyad sedang berucap


Hadirin di dewan MPSP

Barisan penceramah (dari kanan - Cikgu Azmi, Tn Hj Mat Sabu, Naji, Naji az-zuhri, Dr Hafidzi dan Khaled Al Fayyad

Dr Hafidzi sedang berucap


Sdr Naji Az-Zuhri sedang menyampaikan ucapan


Hadirin yang membanjiri stadium


Cikgu Azmi sedang membacakan deklarasi

Assalamualaikum,

Pada 20 hb Jun 2008, saya telah dijemput untuk mengisi dua buah program sempena 60 tahun Nakbah anjuran Kerajaan Negeri Kedah. Pada pagi hari Jumaat tersebut sebaik sahaja sampai di Lapangan Terbang Kepala Batas, saya yang dijemput oleh Dr Asmat, aktivis JIM Kedah diminta untuk mengisi program ceramah di Pusat Khidmat Masyarakat DUN Anak Bukit di Alor Piai. Program pagi itu sepatutnya di isi oleh seorang penceramah Palestin atau seorang ustaz dari Pattani, tetapi oleh kerana kesilapan komunikasi, kehadiran saya telah dimanfaatkan untuk memberi ceramah di sekitar tajuk Nakbah. Hadir sama di bahagian akhir ceramah ialah ADUN anak Bukit sendiri YB Hj Amiruddin Hamzah.

Selepas Solat Jumaat di Sungai Petani, saya mengisi forum Nakbah di Dewan Majlis Perbandaran Sungai Petani. Forum ini di pengerusikan oleh Cikgu Azmi Abdul Hamid (Pengerusi Teras Pengupayaan Melayu) yang juga mengetuai gabungan NGO Kedah iaitu Wehdah. Ahli Panel yang lain ialah Yg Berbahagia Tn Hj Mat Sabu, Naib Presiden PAS dan juga seorang pelajar dari Palestin yang menuntut di USM, Khaled al Fayyad - ceramah beliau diterjemahkan oleh Cikgu Azmi. Hadir sama dalam forum ini ialah EXCO Pendidikan Kedah.

Pada sebelah malamnya di adakan forum Nakbah di Stadium Kulim. Lebih kurang 3,000 orang membanjiri stadium. Forum pada malam itu di pengerusikan oleh YB Hj Amiruddin. Ahli-ahli panel ialah saya sendiri, di ikuti oleh Naji az-Zuhri pelajar Palestin dari Gaza yang berucap dengan penuh semangat dan diterjemahkan pula oleh Ust Ridwan dengan berapi-api serta disambut dengan laungan takbir oleh hadirin. Ahli panel seterusnya ialah Tn Hj Mat Sabu dan ditutup dengan deklarasi Nakbah oleh Cikgu Azmi.

InsyaAllah, laporan lebih lengkap dan rasmi akan dikongsikan.

Prof Madya Dr Hafidzi Mohd Noor
Pengarah PACE

0 comments:

 

Lambaian-Islah. Powered By Blogger © 2009 Bombeli | Theme Design: ooruc