Wednesday, June 25, 2008

Laporan Ceramah Nakbah di Surau Al-Amin, Bdr Tun Hussein Onn, Cheras pada 21 Jun 2008

Sedang menyampaikan ceramah

Lebih kurang 300 hadirin

60 TAHUN NAKBAH PALESTIN
" Derita Tiada Kesudahan "

Cheras, 21 Jun 2008, jam 8.00 malam – Surau Al Amin, Bandar Tun Hussein Onn, Cheras, Selangor telah menganjurkan suatu ceramah bersempena dengan 60 Tahun Nakbah Palestin yang bertajuk "60 Tahun Nakbah Palestin : Derita Tiada Kesudahan". Ceramah telah disampaikan oleh Yang Berbahagia Profesor Madya Dr. Hafidzi Mohd Nor, Pengarah Palestine Centre Of Excellence ( PACE ).


Ceramah yang bermula dari jam 8.00 malam itu, berkisar kepada sejarah penaklukan (nakbah) oleh Yahudi di Palestin yang bermula pada tarikh 15 Mei 1948. Sehinggalah kini telah berlaku pelbagai peristiwa musibah yang telah dihadapi oleh ummat Palestin termasuklah pembunuhan, perogolan anita, penganiayaan, sekatan makanan dan sebagainya. Selama lebih 60 tahun berlalu namun penderitaan ummat Palestin msih belum berakhir.

Telah berlalu pelbagai ketetapan dan perjanjian yang telah diusahakan oleh pihak antarabangsa termasuklah oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Amerika Syarikat mahupun Negara-negara Arab, namu kesemuanya tidak pernah dipatuhi oleh Yahudi Israel. Sehinggalah munculnya kumpulan HAMAS yang telah membela kebajikan ummat Palestin tetapi turut dimusuhi oleh pihak-pihak yang menjadi talibarut zionis Yahudi. Pelbagai tekanan telah diterima oleh HAMAS bagi membela ummat Palestin sehinggalah kepada sekatan pelbagai bekalan makanan dan ubat-ubatan.


Kini setelah 60 tahun berlalu, nasih ummat Palestin masih belum berubah. Berikutan dengan itu pelbagai NGO Islam yang prihatin dengan nasib ummat Palestin di Malaysia telah mengambil ketetapan untuk memperingati tarikh 15 Mei setiap tahun sebagai tarikh memperingati penaklukan oleh Yahudi di tanah Palestin.


Ceramah yang dihadiri oleh seramai lebihkurang 300 orang jemaah surau telah berakhir sekitar jam 9.15 malam. Selepas solat Isya', kutipan derma turut dilakukan dan berjaya mengumpul sejumlah RM 3,650.00 serta berpuluh buku yang dibawa oleh Y.Bhg. Profesor Madya Dr. Hafidzi Mohd Nor habis dijual. Sebelum bersurai Y.Bhg. Profesor Madya Dr. Hafidzi Mohd Nor dan para jemaah telah dijamukan dengan hidangan nasi kurma daging yang telah disediakan oleh Jawatankuasa Logistik Dan Sajian Surau Al Amin.

- TAMAT -



****************************************
ZULKEFLI BIN AHMAD
IPC ISLAND PROPERTY CONSULTANTS SDN.BHD.
REGISTERED VALUER AND ESTATE AGENT V550/E1582
Tel : +603-8733 2355
Fax : +603-8733 2352
---------------------------------------------------------------------------------------------
Terima kaseh kpd sahabat saya Sdr Zulkifli Ahmad atas laporan ini. Semuga Allah SWT merahmati sahabat-sahabat semua

Malam itu Sdr Nazlee juga hadir memberi sokongan meski telah acapkali ikut menemani saya memberi ceramah. Saudara Abdul Hannan yang saya hargai juga hadir. Ust Zulfikri dari Aceh bersama anak kecilnya yang menjalani rawatan chemo kerana cancer juga ada bersama. Saya terharu, semua Allah memberikan kesembuhan dan mengurniakan istiqamah kepada kita semua. Ameen.

Dr Hafidzi Mohd Noor

0 comments:

 

Lambaian-Islah. Powered By Blogger © 2009 Bombeli | Theme Design: ooruc