Thursday, August 21, 2008

Al Aqsha International Conference - 21 Ogos Jakarta

Bergambar bersama tetamu jemputan. Ust Ghani Shamsuddin mewakili SHURA - Sekretariat Ulama Asia Tenggara

Berdiri tiga dari kiri adalah Imam Muhyiddin Hamidi, Ketua Hisbulmuslimin Indonesia yang menganjurkan konferens ini bersama badan-badan NGO Islam yang berkaitan isu Palestin khususnya KISPA

Duta Palestin ke Indonesia sedang berucap - Mr Fariz N. Mehdawi

Para peserta yang hadir dari beberapa propinsi di Indonesia

Sidang penalis dalam forum yang kedua

Dr Hafidzi sedang membentang

Menerima cenderahati dari penganjur

Bersama Ust Ferry Nur, Sec Gen KISPA - Komite Indonesia untuk Solidaritas Palestina


Assalamualaikum,

Alhamdulillah, saya sempat menghadiri konferens antarabangsa al Quds di Jakarta pada 21 Ogos 2008 mewakili JIM dan juga PACE. Tema konferens ini ialah 'The real action to return al Aqsha to Muslims'. Laporan akan menyusul InsyAllah.

Laporan penuh:

Program ini adalah anjuran hisbulmuslimin indonesia, dan turutdidukung oleh KISPA dan COMES yg merupakan jalur sealiran kita diindonesia. Ust Ferry Nur (Sec. Gen. KISPA) merupakan perunding kpdhisbulmuslimin (lihat catatan hujung) dlm isu Palestin.
Konferens ini dihadiri oleh kurang lebih 200 delegasi dari pelbagaipropinsi dan organisasi. Pembentang antaranya ialah Duta Palestin diIndonesia, Imam Muhyiddin Hanafi (ketua HM), Menteri Negara Pemuda danOlahraga, Dr Adhyaksa Dault, dua pembentang dari IAIN dan satuinstitusi lain (maklumat lengkap i'allah dlm laporan rasmi dan blog).Dua orang pembentang dari Malaysia ialah Ust Abd Ghani Shamsuddinmewakili SHURA dan Dr Hafidzi mewakili JIM/PACE. Pembentangan dibuatdlm dua sessi forum dengan 3 pembahas bagi setiap sessi forum. Ana membentang dlm sessi forum yg kedua.

Apa yg boleh ana simpulkan ialah kesempatan hadir di konferens inimenjadi stimulan dan pembakar semangat untuk memacu perjuanganmembebaskan al aqsa. Ia adalah satu medan yg meningkatkan iman danmemupuk keikhlasan dlm berjihad. Ana petik beberapa noktak penting ygdisampaikan oleh pembentang dan pembahas.

1. Pak menteri Dr adhyaksa - beliau mengingatkan membebaskan al-aqsaadalah satu proses-kerana hasilnya sudah diputuskan;al-aqsa pasti kembali ke pangkuan umat islam. Samada ia berjaya disempurnakan dlm hayat kita atau generasi akan datang bukan soalnya. Soalnya apa sumbangan kita.

2 renungan dari pembahas; perbandingan dengan melihat sebuah gunung everest. Kita tidak akan sampai ke puncak hanya dengan melihat saja.Kita perlu mula melangkah. Bila sudah mula melangkah kita akan sampai ke puncak walaupun dgn segala susah-payah. Contoh kedua ialah dari kesah benar sepasang suami isteri yg memiliki ramai anak. Saat melahirkan anak ke 7, si isteri berkata pada suami, tidak seorangpun anak kita yg dibuat aqiqah. Lalu jawab suami-nak mencukupkan belanja makan sehari-hari tidak cukup inikan pula nak dibuat aqiqah? Lalu dibalas isteri 'gimana Tuhan mahu memakbulkan kalau niatpun tidak..Sisuami akur dan memasang niat dengan ikhlas, ternyata tidak sampai seminggu sudah tersedia rezeki untuk dua ekor kambing bagi melaksanakan aqiqah. Begitulah pentingnya meletakkan azam untuk membebaskan al Aqsa.

3. Seorang lagi pembahas mengaitkan perjuangan al aqsa dan peperangandi antara talut dan jalut. Talut mempunyai angkatan tentera yg amat besar dan mereka diingatkan supaya hanya minum seteguk air apabila ketemu sebuah sungai. Mereka minum semau-maunya kerana rasanya ygmanis (begitulah ibarat dunia). Ternyata mereka tdk mampu meneruskan perjuangan (itulah ibaratnya orang yg terlalu banyak menghirup kenikmatan dunia--meskipun halal; punggungnya terasa berat utkberjihad..). Yg minum seteguk hanya ialah 313 orang dan daripada mereka 13 langsung tdk meminum air walaupun sedikit (mereka ini adalah inti dlm perjuangan). Lalu dilontarkan satu pengharapan bahawa pesertakonferens inilah yg merupakan di antara 13 orang itu yg tdk minum utkmenerajui jihad membebaskan al aqsa.

4. Pembentang Imam Muhyiddin Hanafi menyebut tentang Salahuddin alAyyubi. Sebelum beliau menawan Baitul Maqdis beliau telah berusaha untuk menyatukan umat islam yg bertelagah di mesir, yaman dan iraq.Beliau juga berjaya mengembalikan mesir dari pengaruh fatimiyyah yg menyimpang. Pengajarannya mengembalikan umat yg satu ini dibawah satu kepimpinan adalah ramuan asas kpd perjuangan pembebasan al aqsa.(catatan Ust Ferry Nur semasa sembang-sembang juga mengingatkan pentingnya usaha berterusan dilakukan untuk membawa Hamas dan Fatah berunding bagi memperkukoh kesatuan umat islam di palestin-meskipun iasatu usaha yg sukar kerana bantuan yg diterima Fatah dari Amerika

5. Satu-satunya jalan utk membebaskan al-aqsa ialah kita menjadi hambaAllah sesungguhnya, bukan hamba syahwat, hamba jabatan, hamba seks.Jikalah kekuatan iman itu boleh diukur dengan amal, maka jika solat jamaah subuh sudah seperti solat jumaat bererti umat islam sudah punya cukup kekuatan untuk menggugah yahudi zionis. Beliau menggesa peserta konferens supaya mengubat kemunafikan diri dgn mengerjakan solat subuh berjemaah. Selanjutnya beliau menyenaraikan 5 istilah pokok dlm islamyg telah di'cederai' sehingga ia menjadi kalimah-kalimah yg dijauhioleh umat islam sendiri.

A. Jamaah; B. Tarbiyyah; C. Bai'ah; D. Jihad; E. Khalifah

Walhal kalimah-kalimah inilah yg menjadi asas kepada kelansungan islamitu sendiri. Dengan menjauhkan kalimah-kalimah ini, umat islam menjadi lumpuh dlm menghadapi musuh-musuh mereka.

6. Perbahasan oleh ust amrozy dari COMES (Centre for Middle Eastern studies). Kita semua harus (wajib) mendukong perjuangan agar rakyat Palestin terus bertahan. Kita juga diseru supaya terus memberi bantuan agar rakyat palestin tetap tinggal di baitulmaqdis dan di sekitar masjid

(sedikit latarbelakang ttg HM-sejarahnya bermula dgn Masyumi pimpinanal-marhum Pak Natsir, apabila diharamkan Sukarno, Masyumi hilangmomentum, sebahagian dari pendukungnya menubuhkan HM, pimpinannyabergelar imam dan mendukung perjuangan mengembalikan khilafah)

Dr Hafidzi Mohd Noor

0 comments:

 

Lambaian-Islah. Powered By Blogger © 2009 Bombeli | Theme Design: ooruc