Wednesday, July 23, 2008

Kuliah Isra' Mikraj di Pusat Latihan RHB pada 22 Julai 2008

Masjid Al-Aqsa, tempat transit Nabi SAW dalam Isra' Mikraj



Assalamualaikum,

Ini adalah jemputan yang kedua ke Pusat Latihan RHB Bank di Bandar Baru Bangi. Kali yang pertama dahulu ialah pada tahun lepas dalam bulan Ramadhan. kebetulan isteri anak saudara (Dod-Hasnul Hadi), Adib bekerja di sana.

Pada hari Rabu waktu rehat tengah hari yang lalu saya dijemput untuk memberi kuliah di surau Pusat latihan RHB mengenai Isra' dan Mikraj bersempena dengan bulan Rajab di mana berlakunya peristiwa yang cukup siginifikan ini.

Saya terangkan terlalu banyak hikmah, iktibar dan implikasi yang boleh digarap dari peristiwa besar ini. Ia boleh dilihat dari sudut aqidah, syariat, feqh, sejarah, dakwah, jihad, siasah, pergolakan dan isu semasa perjuangan umat Islam. Dalam tempoh yang sengkat sebelum masuk waktu zuhur dapatlah saya gariskan beberapa sudut pandang pengajaran.

Pertamanya saya jelaskan tentang beberapa perkara fundamental tentang isra' dan mikraj untuk memadamkan sebarang kekeliruan dan kecelaruan yang beredar di kalangan umat Islam. sejak dari dulu hingga kini ada yang mempertahankan bahawa Rasulullah SAW melalui perjalanan Isra' mikraj ini dengan ruh. Pendapat seperti ini ditolak kerana jika itulah hakikatnya maka tiada apa-apa yang menakjubkan tentang peristiwa ini sehingga ada orang islam yang murtad kerana apa yang diceritakan tidak dapat diterima oleh akal logik. Jelaslah Rasulullah SAW melalui peristiwa isra' dan mikraj ini dengan jasad dan ruh seutuhnya. Hal ini hanya boleh terjadi hanya apabila hukum alam dan hukum adat tercarek. Sebagai manusia di hidup di alam nyata kita tertakluk kepada hukum alam, the law of gravity. Nabi SAW tidak terbelenggu oleh hukum gravity sehingga baginda menerobos ke langit tertinggi (sidratul muntaha) tanpa ada sebarang alat seperti yang dicipta oleh kemajuan sains dan teknologi hari ini. Begitu juga Nabi SAW tidak terikat oleh keterbatasan bekalan Oksigen yang semkain menipis pada altititude (paras) yang tinggi, bahkan tanpa oksigen apabila melepasi lapisan atmosfera. Semua ini tidak mustahil kerana Rasulullah SAW tidak melakukannya dengan kudrat (kuasa) dan iradat (kemahuan) sendiri, tetapi dengan Kudrat dan Iradah Allah SWT. Apabila Allah SWT menghendaki tiada yang mustahil. Sesuatu itu hanya mustahil apabila ia cuba dirungkai dengan akal logik yang amat terbatas ruang lingkup kognitif (pemikiran)nya. Dalam Surah al-Isra' atau Bani Israel ayat yang pertama di mana peristiwa ini dirakam, Allah SWT dengan jelas berfirman yang bermaksud 'Maha Suci Allah yang memperjalankan hambanya...'. Allah SWT yang memperjalankan hambanya, bukan hambanya (Rasulullah SAW) melakukankan dengan kehendak sendiri.

Aspek kedua yang saya jelaskan pada permulaan kuliah ialah kedudukan hadis di dalam Islam. Peristiwa ini adalah bukti bahawa pendirian golongan anti hadis di tolak. Al Quran hanya menyebut tentang bahagian pertama dari peristiwa ini iaitu Isra'. Isra' adalah perjalanan yang ditempuh Nabi pada waktu malam dari Masjid al-Haram ke Masjid al Aqsa. Sedang bahagian kedua iaitu mikraj (perjalanan naik ke langit dari satu tahap ke satu tahap) hanya boleh ditemui di dalam hadis-hadis sahih. Apa yang hendak ditegaskan ialah peristiwa ini menunjukkan betapa Al-Quran dan Hadis adalah dua sumber yang tidak boleh dipisahkan. Ia sama-sekali tidak menunjukkan akan kekurangan al-Quran bahkan Al-Quran sudah lengkap dan hadis pula mengesahkan kesempurnaan Al-Quran. Nabi SAW dalam peristiwa hijjatul wida' (haji perpisahan di Jabal Rahmah di Padang Arafah) telah menegaskan bahawa baginda meninggalkan dua perkara jika umat Islam berpegang teguh dengannya maka mereka tidak akan sesat selamanya. Dua perkara itu ialah Al- Quran dan sunnah Nabi. Sunnah ini boleh dipecahkan kepada tiga bahagian iaitu perbuatan, perkataan (hadis yang dirakamkan) dan 'approval' (persetujuan t anpa lisan - ertinya Rasulullah SAW tidak membantah dengan hanya mendiamkan diri). Jelaslah peristiwa isra' dan mikraj adalah satu contoh insiden yang jelas menolak kedangkalan hujah golongan anti hadis yang menamakan diri mereka 'Jamaah al Quran'. Golongan yang menolak hadis dengan sendirinya menolak al Quran.

Kemudian saya kupas beberapa pokok pengajaran yang boleh diraih dari peristiwa besar ini. Pertama peristiwa Isra dan Mikraj adalah timbangan iman. Iman membawa maksud percaya (tasdiq) atau menetapkan di hati apa-apa jua khabar ghaib yang disampaikan oleh Rasulullah SAW dan yang diwahyukan di dalam al Quran. Inilah ujian dan ukuran tentang benar atau tidaknya iman seseorang iaitu menerima tanpa sebarang soal bicara tentang perkara ghaib dan tanpa ragu-ragu. Buktinya apabila peristiwa di ketahui oleh masyarakat Makkah, orang Islam yang tidak mantap keimanan mereka menjadi goyah bahkan ada yang murtad dan keluar dari islam. Di satu pihak pula golongan musrikin menggunakan isu ini untuk mempermainkan Rasulullah SAW. Abu Jahal meminta Nabi SAW mengangkat kedua kakinya ke atas (untuk membuktikan bahawa Nabi tidak dapat menentang hukum alam - gravity) dan dakwaannya adalah pembohongan semata. Maka peristiwa ini menjadikan orang kafir semakin dalam kekafiran mereka. Sebaliknya kita perhatikan golongan yang benar-benar beriman semakin dalam keimanan mereka kepada Rasulullah SAW. Apabila Abu Jahal mempersendakan Nabi di hadapan Sy Abu Baqar R.A. dengan katanya 'Kawan kamu ini mendakwa pergi ke Baitul Maqdis dan pulang dalam masa semalam (sedangkan perjalanan ketika itu dari Mekah ke Baitul Maqdis memakan masa sebulan pergi sebulan pulang). Jawab Sy Abu Baqar RA tanpa rag--ragu ialah 'bahkan jika lebih jauh dari itu (mikraj) aku tetap beriman dengannya'. Ekoran dari persitiwa ini Sy Abu Baqar diberi gelaran as-Siddiq (yang membenarkan tanpa ragu-ragu). Apakah pengajarannya pada hari ini untuk umat Islam?

Peristiwa Isra dan Mikraj menuntut umat Islam untuk menerima semua yang terkandung di dalam al Quran dan hadis Nabi SAW sepenuhnya. Sikap umat Islam yang meragukan peruntukan yang terdapat di dalam al-Quran samada yang berkaitan dengan syariah dan perundangan pada hari ini (termasuklah meragukan kemampuan perlaksanaan hukum-hukum Islam) samalah seperti mereka yang goyah ketika peristiwa Isra' dan Mikraj ini disampaikan oleh Nabi SAW pada zamannya. Berapa ramai umat Islam yang menentang perkara yang telah qat'i putus dalam al Quran seperti hukum pewarisan, hukum poligami, hukum keadilan dan jenayah dalam Islam. Ada yang tergamak mahu mengharamkan poligami. Kelemahan umat Islam dalam melaksanakan tuntutan hidup poligami tidak ada kena mengena dengan hukum poligami itu sendiri. Bagitu juga ada yang sewenang-wenangnya mempertikai dengan hukum hudud dengan tuduhan ia ketinggalan zaman, tidak sesuai di zaman yang progresif dan tidak sesuai dilaksanakan dalam masyarakat majmuk.

Seterusnya saya sentuh tentang solat dan apa yang Rasulullah SAW saksi dalam perjalanannya. Bahagian yang penting tentang kedudukan Baitul Maqdis saya simpulkan sebagai implikasi paling besar umat Islam dalam menghayati peristiwa Isra' Mikraj hari ini. Huraiannya insyaAllah akan saya kongsikan dalam kesempatan yang lain.

Undangan untuk kuliah Isra' dan Mikraj seterusnya ialah di sebuah surau di Gombak pada 31 Julai 2008.

Hafidzi Mohd Noor

Monday, July 21, 2008

Siri Kuliah Sejarah Islam di Nusantara di Pej JIM NS - Senawang

Sedang menyampaikan talk di pej JIM NS di Senawang

Hadirin memberi tumpuan

Bergambar dalam A Famosa (Kota Santiago - Melaka)

Vasco Da Gama membakar kapal yang sarat dengan jamaah haji

(Apakah objektif Portugis semata untuk menguasai industri rempah?)



Assalamualaikum,

Pada hari Jumaat 18 Julai yang lepas saya telah dijemput untuk memberikan kuliah mengenai sejarah Islam di nusantara kepada labih dari 50 orang hadirin, ahli dan bukan ahli JIM NS di Pejabat JIM Negri Sembilan yang baru di Senawang.

Saya memulakan kuliah dengan menyebut 4 ciri penting pembelajaran sejarah dalam Islam. Ciri yang pertama ialah sejarah Islam global sifatnya. Maka usaha untuk mengupas mana-mana aspek dari sejarah umat Islam dalam perspektif yang terbatas atau dalam kerangka konsep negara bangsa (nasionalisme) tidak akan memenuhi matlamat pembelajarn sejarah. Bahkan ia gagal memberikan perspektif yang tepat terhadap sesuatu peristiwa yang berlaku kepada umat Islam. Dalam keadaan tertentu, demi memenuhi agenda memupuk konsep negara bangsa yang sempit maka sejarah memang diketengahkan dalam bentuknya yang sempit dan dalam batasan wilayah yang terbatas. Demikianlah sejarah Melaka di hidangkan dalam konteks Kesultanan Melayu Melaka, sedangkan sejarah Melaka seharusnya di hidangkan dalam konteks ummah yang lebih luas. Buktinya apabila Afonso D' albuqueque menyerang Melaka ia bukanlah satu usaha imperialisme Portugis yang terpencil bahkan ia adalah sebahagian dari perancangan global penjajah Portugis untuk meredam umat Islam. Membolot perniagaan rempah hanyalah alat untuk melaksanakan visi dan misi sebenar.

Hakikat ini jelas dari ucapan Afonso D' Albuqueque kepada anak-anak kapal ketika beliau membakar semangat mereka untuk menersukan serangan ke atas Melaka, "...Saya merasa yakin jika perdagangan Melaka diambil alih dari tangan mereka Kaherah dan Mekah akan hilang sepenuhnya dan tiada rempah yang akan diterima oleh orang Venice kecuali mereka ke Portugal untuk membelinya." (Rujukan: Episod serangan Alfonso de Albuquerque ke atas Melaka boleh dirujuk dalam Afonso de Albuquerque, Camentarios do Grande Afonso de Albuquerque, edisi ke 2 (Lisbon, 1576) Bhg III, Bab 22-28 dalam Albuquerque:Caesar Timur – Teks-teks pilihan daripada Afonso de Albuquerque dan anaknya, Universiti Malaya, 1995).

Ciri yang kedua pembelajaran sejarah di dalam Islam ialah ia bersifat objektif, tidak selektif dan holistik. Rengkasnya sejarah dipaparkan secara menyeluruh tanpa berpilih-pilih. Dengan demikian barulah perspektif yang betul dipaparkan tentang sejarah suatu peristiwa. Apa yang berlaku pada hari ini ialah regim-regim negara bangsa (nation states) hanya menonjolkan bahagian tertentu dari sejarah bangsanya dan cuba menutup bahagian yang lain. Contoh yang amat jelas ialah sejarah tanah air terutama yang berkaitan dengan perjuangan menuntut kemerdekaan. Oleh kerana acara sambutan kemerdekaan itu di eksploitasi semaunya untuk menobatkan regim pemerintah maka peranan parti pemerintah diperbesar-besarkan. Bagi rakyat Malaysia yang tidak ada daya usaha, bagi mereka UMNOlah pejuang kemerdekaan satu-satunya. Sedangkan hakikatnya UMNO muncul sangat lewat dalam pentas perjuangan menuntut kemerdekaan. Bahkan ketika pertubuhan-pertubuhan melayu yang telah lama berjuang sejak sebelum kedatangan Jepun lagi melaungkan Merdeka! Umno masih lagi melaungkan slogan 'Hidup melayu!' kerana sangsi dengan kemampuan anak bangsa berdiri sendiri tanpa penjajahan. Sejarah juga merakamkan bagaimana semuanya telah diatur oleh penjajah agar kemerdekaan ini dianugerahkan kepada 'anak didik' mereka supaya kepentingan mereka tetap terpelihara meskipun secara perlembagaannya tanah jajahannya telah merdeka. Kita menyaksikan bagaimana penjajah telah menggunakan kesempatan yang sangat baik apabila darurat diistiharkan ke atas PKM (Parti Komunis Malaya) dengan mengharamkan semua pertubuhan politik dan perhimpunan selain dari UMNO. Pada ketika itulah aktivis Hisbul Muslimin Gunung Semanggul, aktivis API, AWAS, BATAS, MATA, PKMM semuanya diburu dan dipenjarakan. British samasekali tidak akan menyerahkan kemerdekaan penuh lebih-lebih lagi kepada kumpulan yang cenderung kepada perjuangan Islam. Pendekatan ini adalah jelmaan dari polisi yang telah termaktub terhadap semua tanah jajahan British

“England bersedia memberikan kemerdekaan politik sepenuhnya kepada tanah jajahannya, sebaik-baik sahaja telah wujud tersedia generasi intelek atau ahli-ahli politik yang telah dibentuk melalui pendidikan Inggeris untuk mengambil alih tetapi dalam keadaan bagaimana sekalipun kerajaan Inggeris tidak akan bertolak ansur walau sesaat untuk penubuhan sebuah negara Islam yang merdeka” - Lord Cromer, Modern Egypt

“Kita harus berusaha sedapat mungkin untuk membentuk satu golongan yang boleh menjadi perantaraan antara kita dengan jutaan rakyat pribumi yang kita perintah – segolongan orang yang masih India kulitnya dan darahnya tetapi sudah diInggeriskan citarasa, pemikiran, moral dan inteleknya.”
- Lord McCauley (In Islam and the west by Kurshid Ahmad)

Semasa sesi soal jawab ada soalan yang dilontarkan tentang peranan pejuang melayu di dalam PKM. Bagaimanakah kedudukan mereka? Jawapan dan sambungan kepada ciri-ciri pembelajaran sejarah di dalam Islam akan bersambung dalam kesempatan yang lain insyaAllah.

Prof Madya Dr Hafidzi Mohd Noor

Wednesday, July 16, 2008

Tuk Janggut syahid keran pertahan khilafah - bukan kerana protes cukai!

Tentera Turki Uthmaniah mempertahankan kedaulatan Palestin di Beersheba

Jenazah Tuk Janggut digantung di depan istana selama seminggu

Assalamualaikum,


Susulan dari kuliah yang lalu di mana saya telah jelaskan peranan yang dimainkan oleh Ust Nur Alam dan Sdr Abu qassim dalam membangkitkan peristiwa Dahagi di Singapura, sentimen dan seruan 'Jihad-e-akbar fardhu ain' yang dikeluarkan oleh Kerajaan Turki Uthmaniah turut disambut oleh ulama-ulama di Kelantan khususnya di Pasir Mas. Tokoh yang tidak asing lagi ketika itu ialah Hj Mat Hassan Panglima Munas atau lebih dikenali dengan gelaran Tuk Janggut. Tuk Janggut yang berguru dengan Syeikh Ahmad Fathani di Makkah memikul tanggungjawab untuk menyemarakkan jihad menentang British yang berusaha untuk menguasai wilayah-wilayah umat Islam dengan menceroboh benteng-benteng Kerajaan Turki Uthmani. British yang merasa tercabar dengan kekalahannya di Gallipoli di tangan tentera khilafah telah mengerahkan seluruh kekuatan di seluruh tanah jajahannya untuk menggempur kedudukan umat Islam di Gaza, Beersheba (gambar di atas), Meggido (Palestin), Baghdad dan Afrika Timur. Di samping itu British telah memaksa agar umat Islam berdoa di masjid-masjid agar British memenangi perang Dunia Pertama khususnya ke atas musuh utama mereka iaitu Turki Uthmani. Mereka juga menyebarkan propoganda jika Turki menang, Mekah akan dikuasai oleh German.

Di samping itu British juga telah mengenakan tekanan kepada Sultan Muhammad IV supaya tunduk kepada kehendak British dan memastikan tidak ada unsur-unsur penentangan dari rakyat. Keadaan ini menyebabkan Tuk Janggut bangkit membakar semangat jihad di kalangan penduduk Pasir Mas dalam jajahan Jeram. Beliau berjaya mengusir pegawai British (berbangsa melayu) dari Singapura. Walaubagaimanapun British telah mengirim sebuah kapal perang dan kontingen tentera dari Singapura untuk memburu dan membanteras kebangkitan rakyat Kelantan. Tuk Janggut dan pengikutnya berjaya ditangkap dan dijatuhkan hukuman bunuh.

Jenazah Tuk Janggut telah digantung selama seminggu di depan istana, di arak selama sehari di pekan Kota Bahru..

Beberapa persoalan yang wajar kita fikirkan dalam suasana kegawatan politik dan akhlak yang berlaku di negara kita kini. Tuk Janggut memahami tuntutan perjuangan membela al haq dan Islam. Malangnya institusi yang sepatutnya membela dan mempertahankan perjuangan rakyat telah tunduk kepada tekanan British dan mengistiharkan Tuk Janggut sebagai penderhaka. Bahkan jenazah Tuk Janggut digantung di hadapan istana selama seminggu..
Di satu pihak pula di manakah rakyat jelata ketika Tuk Janggut berhadapan dengan imperialis British. Apakah mereka ini merupakan 'the reluctant public' seperti yang kita saksikan pada hari ini. Jika fenomena 'reluctant public' ini berlaku juga pada hari ini, tidak mustahil jenayah politik akan disempurnakan melalui instrumen ugut dan fitnah...

Prof Madya Dr Hafidzi Mohd Noor

Wednesday, July 2, 2008

Bersama cucunda Fadua Izzati

Fadua menerima ciuman sayang dari ayahanda (Ijat)

Senyum bersama Nenek Ngah


Bergambar ramai bersama Nenek, nenek-nenek sedara, ibu, dan ibu-ibu sedara

Bersama Tuk Cu

Assalamualaikum,

Pada hari Sabtu malam ahad, 28 Jun, 2008. Kami berkumpul di rumah anakanda Wan Azizan/Fuza bersama kak Jun, Abg Hassan dan Kak Endon serta anak-anak mereka, Ijat bersama isteri, Rozi dan puteri mereka Fadua Izzati, Nana, Nani. Tak ketinggalan juga anakanda Dod dan Adib.

Kami nak ucap tahniah pada Nani kerana mendapat kejayaan yang cemerlang dalam pengajian metrikulasi Sains/Islam dan akan melanjutkan pelajaran di peringkat Ijazah dalam Bidang 'Biological Sceinces'. Semuga tercapai cita-cita anakanda Nani.

Kami juga mengambil peluang bergambar dengan cucunda Fadua Izzati, puteri kesayangan ibu dan ayah (Ijat dan Rozi). Semuga cucunda Fadua menjadi anak yang solehah, kesyukuran ibu-bapa dan ummat ini. Ameen.

"Ya Tuhan Kami, jadikanlah kami berdua orang yang tunduk patuh kepada Engkau dan (jadikanlah) di antara anak-anak cucu kami umat yang tunduk patuh kepada Engkau. Dan tunjukkanlah kami cara-cara dan tempat-tempat ibadat haji kami, dan terimalah taubat kami. Sesungguhnya Engkaulah yang maha penerima taubat lagi penyayang." - surah al-Baqarah 2:128)

"Ya Tuhan kami, berilah ampun bagiku dan kedua ibu bapaku dan sekalian orang-orang mukmin pada hari terjadinya hisab (hari kiamat). Surah Ibrahim 14:41)

"Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami) dan jadiknalah kami imam (pemimpin) bagi orang-orang yang bertaqwa." - Surah al Furqan, 25:74)

Tuk Cu, Nenek asu, Pak Long Qayyim, Pak Ngah Odi dan Pak su Amin

ps. Tuk Cu ada beli ole-ole untuk Fadua dari Medan. Tunggu ya!

 

Lambaian-Islah. Powered By Blogger © 2009 Bombeli | Theme Design: ooruc