Thursday, May 28, 2009

Intifadhah diteruskan, bantuan diwajibkan - As-Syeikh Dr Yusuf Al-Qardhawi

Sidang hadirin di World Popular Conference on Palestine di Istanbul
As-Syeikh Dr Yusuf Qardhawi sedang menyampaikan ucapan beliau

Intifadah Diteruskan, Bantuan Diwajibkan - Al-Qaradawi
Prof Madya Dr Hafidzi Mohd Noor
World Popular Conference on Palestine

dicedok dari http://www.malaysiaharmoni.com/index.php/antarabangsa/turkey/25-intifadah-diteruskan-bantuan-diwajibkan-al-qaradawi

ISTANBUL, 22 Mei – Gerakan penentangan terhadap pendudukan Israel di bumi Palestin mesti diteruskan kerana hanya itulah sahaja cara untuk mendapatkan pembebasan tanah suci dan kemerdekaan daripada penjajahan. Demikian menurut ulama terkemuka, asy-Syeikh Dr Yusuf al-Qardawi ketika mengulas mengenai penentangan yang berterusan terhadap pendudukan Israel di Palestin. Beliau berkata demikian ketika berucap di World Popular Conference on Palestine yang diadakan di sini semalam.

Menurut beliau, umat Islam cintakan perdamaian dan tidak mahukan peperangan. Tetapi jika peperangan dipaksakan ke atas mereka, setiap orang Islam harus bangkit mempertahankan tanah airnya.

“Oleh itu, penentangan dari dalam Palestin perlu diteruskan dengan sokongan daripada semua pihak. Tanpa penentangan, tanpa intifadah, Israel tidak akan berganjak. Kebebasan hanya boleh diperoleh melalui penentangan,” ujar beliau.

“Ramai yang bertanya kepada saya meminta kebenaran untuk pergi dan berperang bersama saudara-saudara kita di Palestin. Malangnya mereka dihalang oleh negara-negara mereka daripada pergi ke Tanah Suci (Palestin).”

Beliau juga memberi dimensi dan paradigma baru kepada bantuan kewangan yang perlu disalurkan kepada pejuang-pejuang di Palestin. “Bantuan kita perlu dilihat sebagai bukan sekadar sumbangan, tetapi satu kewajipan, satu tanggungjawab yang tidak boleh diabaikan,” ujar beliau.

Beliau seterusnya menyeru agar negara-negara Islam memutuskan hubungan dengan negara Israel.
World Popular Conference on Palestine

0 comments:

 

Lambaian-Islah. Powered By Blogger © 2009 Bombeli | Theme Design: ooruc