Thursday, September 24, 2009

Beduk @ Kentung di Masjid Sri Gading, Batu Pahat

Muhammad Mawardi bersama beduk Masjid Sri Gading

Mencuba memukul beduk

Muhammad Mawardi dan Amin Husaini
cuba menghayati makna beduk bagi masyarakat melayu

Assalamualaikum,
Hari Raya kedua kami menziarahi kubur keluarga di Sri Gading, Batu Pahat. Tanah kubur tersebut berada di belakang masjid Jame' Sri Gading. Seperti banyak masjid dan surau di kampung-kampung ia masih mengekalkan beduk atau kentung walaupun ia tidak digunakan lagi.
Teringat masa zaman kanak-kanak ketika loudspeaker dan PA system belum digunakan dengan meluas maka beduk atau kentung adalah alat yang digunakan untuk menandakan masuknya waktu solat, membuat pengumuman permulaan puasa, hari raya dan memberitahu tentang berita kematian di kariah. Sehingga kini saya masih ingat dengan jelas rentak pukulan sebelum azan dilaungkan. Begitu juga apabila ada kematian, maka rentak tertentu di ulang-ulang beberapa kali supaya masyarakat berkumpul untuk sama-sama menziarahi jenazah dan menyempurnakan tanggungjawab terhadap saudaranya yang meninggal dunia.
Pada zaman dulu, kentung adalah alat yang paling berkesan dan cepat untuk menyampaikan berita kecemasan. Apabila ada ancaman terhadap keselamatan seperti serangan Komunis, maka beduk akan dipukul supaya masyarakat kampung membuat persediaan.

Beduk atau kentung diperbuat dari batang pokok nangka dan di tebuk lubang secara memanjang untuk menghasilkan 'acoustic' atau kesan bunyi yang bergema apabila dipukul dengan kayu.
Bunyi beduk adalah kenangan yang amat nostalgik bagi generasi kami.
Dr Hafidzi Mohd Noor

0 comments:

 

Lambaian-Islah. Powered By Blogger © 2009 Bombeli | Theme Design: ooruc