Monday, October 19, 2009

Maluku - benteng ke 4 dari 5 (satu lagi bab jejak risalah di nusantara jilid 2)

Peta Maluku Utara (Halmahera) dan Maluku (Ambon)

Anak-anak umat Islam Maluku yang berlindung
di kilang cengkih, Jambula, Ternate, Maluku Utara


Sebuah keluarga yang terjejas akibat perang agama
di antara umat Islam dan penduduk Kristian
di Ternate pada tahun 1999 - 2000

Benteng Santo Pedro Paulo (Sepanyol)

Benteng Oranje (Portugis) dan kemudian Belanda

Benteng Nosra Senora Del Rosario (Sepanyol)

Benteng Kastela yang menyaksi Portugis
di usir keluar oleh umat Islam 1580

Benteng Kalamata (Portugis)
Assalamualaikum,
Kepulauan Maluku atau terkenal dgn panggilan 'pulau-pulau rempah' adalah destinasi rebutan kuasa-kuasa imperialis Sepanyol dan Portugis. Setelah Andalus dikuasai kembali oleh king Ferdinand dan Ratu Isabella pada tahun 1492, mereka telah menanda tangani perjanjian Tordasillas pada tahun 1494. Perjanjian ini membahagikan dunia ini pada dua pembahagian. Garisan sebelah barat merentasi Brazil dan sebelah timur di sekitar kepulauan Maluku. Bermula kurun ke 16 peneroka Sepanyol dan Portugis mula menjelajah dan menjarah kawasan yang dibahagikan menurut perjanjian Tordasillas. Ia membuka tirai jihad umat Islam di seluruh nusantara. Portugis dan Sepanyol yang tidak begitu jelas tentang kedudukan geografi sempadan garisan Tordasillas telah menanda tangani satu lagi perjanjian Zaragossa pada tahun 1526. Berdasarkan perjanjian ini Sepanyol melepaskan haknya ke atas Maluku dengan menjualnya kepada Portugis dengan harga 350,000 Ducats. Sepanyol tidak menyedari bahawa Maluku memang terletak dalam wilayah Portugis. Portugis membeli sesuatu yang memang menjadi haknya!!. Kemudian Sepanyol menuntut pula Filipina yang juga terletak dalam wilayah Portugis. Pertikaian ini menyebabkan konflik di antara mereka. Di masa yang sama mereka berdepan pula dengan umat islam dari Brunei, Sulu, Mindanao, Maluku dan Makassar.
Kesan dari pergelutan dan jihad ini dapat saya saksikan ketika menjayakan misi kemanusiaan JIM International ke Maluku pada tahun 2000. Banyaknya kubu-kubu peninggalan Portugis dan Sepanyol adalah gambaran sengitnya perjuangan yang dihadapi oleh umat Islam di Maluku. (Latarbelakang misi kemanusiaan ini ialah pembunuhan lebih 4000 umat Islam oleh penduduk Kristian pada minggu terakhir ramadhan menjelang Eid fitri di Maluku pada tahun 1999 dan 2000)
InsyAllah, jihad di Maluku adalah salah satu bab yang sedang disiapkan untuk jejak risalah di nusantara jilid 2 - mohon doa dari sahabat dan pengunjung agar jilid 2 dapat disempurnakan dalam waktu yang terdekat.
Dr Hafidzi Mohd Noor

0 comments:

 

Lambaian-Islah. Powered By Blogger © 2009 Bombeli | Theme Design: ooruc