Thursday, October 29, 2009

Umrah Cik Aton & Pak Abu Hassan

Kak Endon dan Abang Hassan 

Gambar Kak Endon dan Abang Hassan sekeluarga semasa bertolak dari KLIA untuk mengerjakan umrah pada 22 Julai 2009 yang lalu

"Awak nak hadiah apa ya, jaga saya sepanjang saya dirawat di HKL ni?" Tanya Abang Hassan pada Kak Endon. "Saya nak berikan awak hadiah yang istimewa. Kita ke Mekah untuk umrah ya". 

 
Begitulah yang diceritakan oleh Kak Endon kepada Aku. Alhamdulillah berkat kesabaran dan kasih sayang Kak Endon merawat Abang Hassan di HKL, Abang Hassan berikan hadiah yang cukup istimewa buat mereka berdua. Selama lebih kurang dua minggu Abang Hassan dirawat di HKL kerana menjalani pembedahan tulang tengkok, kesan kemalangan yang dialaminya bertahun-tahun dahulu. Kecederaan tersebut telah mula mengakibatkan urat sarafnya terganggu dan perlu menjalani pembedahan segera.  
 
Kak Endon adalah kakak Aku yang ke enam daripada sebelas orang adek beradek. Kak Endon dan Abang Hassan baru sahaja mengambil "option" bersara awal dari perkhidmatan dalam bidang rawatan kesihatan. Kak Endon sebagai "staff nurse" di Hospital Besar Muar, dan Abang Hassan pula Pegawai Makmal di Klinik Kesihatan, Bukit Pasir, Muar. Sudah berpuluh tahun mereka mencurahkan khidmat bakti kepada pesakit yang memerlukan rawatan. Banyak juga cerita lawak yang Aku dengar dari Kak Endon tentang gelagat para pesakit. Pernah satu ketika, kak Endon "menangkap" sepasang muda mudi yang bercengkerama di sebalik tabir katil di dalam wad otopedik. Si pemuda patah kaki kemalangan motor, si pemudi datang untuk merawatnya. Kes itu bukanlah kes yang terpencil, banyak juga kes-kes seperti itu. Sehingga misi-misi di situ secara tidak langsung menjadi pegawai pencegah maksiat pula. 
 
Mereka dikurniakan 4 orang cahayamata. Tiga daripadanya telahpun bekerja tinggal yang bongsu sahaja lagi, sedang menuntut di Universiti Malaya. Cucu-cucu Kak Endon semuanya rapat dengan Tok Cu Hafidzi terutamanya K.Long Sumayyah, Talhah dan Fadwa Izzati. 
 
Pada 22 Julai 2009 yang lalu, kami sempat menghantar mereka berdua dari KLIA untuk menunaikan umrah. "Ini sebagai latihan sebelum menunaikan haji", kata Kak Endon. Dalam kesunyian berada di bandar Yiyang sementara menunggu berita dari Abang, sempat Aku nukilkan coretan yang lama tertangguh ini. Aku baru sahaja mendapat mesej dari Kak Endon, yang mereka belum ada rezeki ke Mekah tahun ini, nama mereka tidak tersenarai. Mudah-mudahan Allah berikan mereka peluang menjadi "dhuyuf Ar Rahman" pada tahun yang akan datang pula. Amin.
 
Ummu Qayyim
29 Okt 2009
Yiyang, China

0 comments:

 

Lambaian-Islah. Powered By Blogger © 2009 Bombeli | Theme Design: ooruc