Wednesday, August 26, 2009

Majlis Pertunangan anak saudara


Assalamualaikum,
Alhamdulillah pada hari Sabtu, 15 Ogos 2009 telah selamat dilangsungkan majlis pertunangan anak saudara di Muar. Pihak keluarga telah memohon saya untuk menjadi wakil keluarga sebagai jurucakap menerima rombongan meminang. Meskipun masih belum begitu sehat, tetapi adalah penting bagi saya memenuhi hajat keluarga ini.
Saya, kak zu dan Qayyim telah turun ke Muar untuk urusan ini. Alhamdulillah semuanya berjalan dengan baik. Semuga Allah memudahkan urusan apabila dua insan ini disatukan dengan izin Allah apabila sampai janjinya.
Selepas wakil pihak lelaki berucap menyatakan hajat dan mengucapkan terima kaseh di atas sambutan keluarga, saya memberi ucapan balas dengan menyebut perkara-perkara berikut:
1. Majlis pertunangan ini bukan sekadar adat tetapi merupakan satu tuntutan syara'.
2. Saya bacakan ayat dari surah ar-Rum. terjemahannya "Dan di antara ayat-ayat Allah (tanda kebesaranNya) ialah Dia menciptakan kamu dan isteri-isteri kamu dan dijadikan di antara kamu mawaddah (kasih-sayang) dan rahmah. Sesungguhnya pada demikian itu terdapat tanda-tanda bagi orang yang berakal"
3. Semuga Allah menyampaikan hajat anak-anak kita dan memudahkan urusan penyatuan mereka apabila sampai jodoh mereka.
4. Oleh kerana mendirikan rumahtangga adalah urusan syara' maka urusan untuk menuju kepadanya juga wajib dilakukan dalam batas syara'
5. Oleh itu menjadi tanggungjawab ibu-bapa dan keluarga agar anak-anak kita tetap menjaga batas-batas agama dalam pergaulan di antara lelaki perempuan. Pertunangan tidak menghalalkan pergaulan di antara mereka. Mereka tetap ajnabi (orang asing). Pertunangan hanyalah satu ikatan janji di antara kedua pihak.
6. Ini tidak pula menghalang mereka untuk bertemu dan berbincang tetapi mestilah dengan kehadiran muhrim atau berteman dengan memerhatikan adab-adab Islam.
Pehak keluarga lelaki, ibu beliau kemudian menyarungkan cincin pada anak saudara kami. Setelah bertukar-tukar hadiah pertunangan, keluarga pihak lelaki dijemput untuk menjamu selera.
Semuga Allah menyampaikan hajat yang baik ini dan memudahkannya, Ameen.
Tahniah pada Abang Hassan dan Kak Hendon.
Hafidzi, Zuraidah, Qayyim, Mawardi dan Amin

The Position of HAMAS on the 'Two State Solution'

Haraqat al-Muqawwamah al-Islamiyah (HAMAS)


This two part article attempts to explain the position held by HAMAS on the 'the two state solution' in resolving the Palestinian-Israeli conflict

Part I

The historical background

To appreciate the position of most Palestinian who rejects the 'The Two state solution' one must go back to 1947 when the United Nation formed UNSCOP to resolve the growing tension and conflict between the local indigenious Palestinian and the growing Jewish immigrants from Europe. UNSCOP stands for United Nation Special Committee on Palestine comprising of 13 countries, only one of which is a muslim country, Iran. Seven out of 13 supported the partition of Palestine into Arab and Jewish territories. The partition plan was brought before the UN Assembly and passed under UN Resolution 181. Such unanimous support for the partition plan was a foregone conclusion because the overwhelming European membership in the UN. What is regrettable was the indigenious Palestinian people was not consulted and represented in the decision to split Palestine into Arab and Jewish territories.

The Arabs and the Jewish terror groups, trained and armed by the British (Irgun, Haganeh and Stern gang) took up arms against one another. Jewish armed groups resorted to terror tactics and carry out heinous atrocities and massacre over whole villages, the most notorious of which was the 'Dier Yassin' massacre, striking fear into the Palestinians. The arabs, being less organised and ill equipped compared to their Jewish enemy, who were being supplied by shiploads of weapons from Europe were easily routed and driven out from their homes and land, frequently at gunpoints. This lead to the massive exodus of 1948 annually remembered as an-Nakbah (The catastrophe), a tragedy that saw 800,000 Palestinian fleeing thier country for dear life. These survivors among the refugees and their descendents now still languishes in refugee camps across the middle east - particularly Southern Lebanon, Syria and Gaza strip.

The Partition Plan and the final outcome

Resolution 181 of 1947 allocated 55% of Palestinian state to Jewish population. Now bear in mind that the original local indigenious jews made up only 10% of the Palestinian population. The Balfour declaration of 1917 passed in the British Parliament has endorsed Palestine as the Jewish national home. The steady stream of immigrant jews from Europe has increased the jewish population by 30% in mid 1930's. However by 1947, they collectively owned no more than 8% of land in Palestine. On the contrary and against every sense of fairness, the UN allotted 55% of Palestine to the jewish population, a great majority of which were immigrants. (please note that India and Yugoslavia are 2 of the 10 nations that opposed Resolution 181).

British left Palestine on the 14th of Mei 1948. The very next day, Israel was officially announced i.e. on the 15th of Mei 1948. This inevitably lead to the first Arab-Jewish war; and Israel occupied more land; 78% - an additional 23% of territories appoved under the partition plan. Strangely enough the additional territory was endorsed at the Rhodes armistice (in the US) in 1949. That was the status qou up until 1967. The illegitimate state of israel was established on 78% of Palestinian state. Gaza strip was taken over by Eqypt and the West Bank including East Jerusalem (Baitul Maqdis) where al Aqsa mosque is was administered by Jordan.

The 6 day war - 5 - 10th June 1967

On the 5th of June Israeli forces launched a simultaneous attack on the Gaza strip, east jarusalam, the west bank, the Sinai peninsular and the Golan heights. Under the excuse of pre-emptive strike, Israel justified its offensive based on increasing threats and build up of Arab security arrangements alongs her borders. But we must view these offensive in the light of Eretz Israel or 'The Greater Israel' - a vision of the proponents of zionism to establish the state of Israel from the banks of the Euphrates, Iraq to the banks of the Nile in Egypt. In what turned out to be the worst Arab defeat in her long history, Arab armies (particularly Egyptians, Syrians and Jordanians) were annihilated within a short span of 6 days. Egyptian air force was destroyed on the ground - a total of close to 300 military aircrafts were blown out not in the sky, but on the tarmac of the airfields. One of the most humiliating military blunder was that the airforce was asked to maintain radio silence because Pres. Gamal Abdul Nasir was airborne, and he has very little trust on the Egyptian army, that they would make an attempt on his life, by shooting him out of the sky... the price the Egyptian has to pay for this paranoia was beyond comprehension.

Israel probably scored the swiftest military success in the history of military objectives and overan every inch left of the Palestinian territory. The UN security council convened and declared the territorial gains from the 1967 war was illegal passed under resolution 242. But to this day Israel remain defiant of 242 and still occupies the territories, except for the Sinai peninsular which was returned to Egypt as part of the Camp David peace deal in 1978 (I'm leaving out the events of the Ramadhan war or the oct war of 1973 that lead to such development). At any rate Resolution 242 demands that Israel withdraw to the Green line (the Rhodes armistice of 1949). Israel only left Gaza in 2005 after dismantling all the jewish settlement in Gaza - a strategic maneuvre by Ariel Sharon). However Israel's withdrawal from Gaza did not absolve her obligations towards Gaza stipulated under the 4th Geneva convention of 1949, because it was never a withdrawal in the first place. They laid a comprehensive siege on Gaza preventing food and supplies from getting across the crossings; the sealanes were closed by the Israeli navy.

Upon the occupation of East Jarusalem, Israel merged both west and east Jarusalem and declared Jarusalem as the united and eternal capital of Israel. The parameters of the city limits was increased to accomodate as many jewish settlements. This is part of the ploy to tip the demography of Jarusalem in favour of the jews. From then on, there has been a systematic expropriation of Arab land, demolition of Arab homes and even revocations of citizenship to change the demographic make up of the city.

The background to the Intifadhah, 1987.

What happened from 1967 to 1987? The struggle for the liberation of Palestine was spearheaded by the PLO (Palestine Liberation Organizatio). PLO was recognised by the Arab League to champion the Palestinian cause in 1964. It comprises of a coalition of Palestinian fractions - the largest of which is Fatah which was formed in 1956. PLO has in her charter to liberate all of Palestine with the aim of the destruction of Israel. However the struggle of the PLO has become too nationalistic in nature and centred around it's figurehead, Yasser Arafat @ Abu Ammar. So much so that the struggle of the PLO becomes synonymous with Yasser Arafat. The aspirations of associating the Palestinian struggle with the larger struggle of the muslim ummah to free al Aqsa from the shackels of the zionist has somehow become lost by the Nationalistic Palestinian flavour of the struggle.

Meanwhile, islamic factions under the influence and tutelage of The Muslim Brotherhood (al-Ikhwanul Muslimin, based in Egypt) is gaining ground in the struggle. Ikhwan was at the forefront in the struggle when the UN passed the notorious resolution 181, endorsing the partition plan, splitting Palestine into Arab and Jewish territories. Volunteers were recruited and sent to the front. However because of the oppresive nature of the Egyptian regime, than under King Farouk, has frustrated the initiatives of Ikhwan. After the establishment of Israel, Ikhwan continues to play its role among the Palestinians through educational and social means. Syeikh Ahmad Yassin, than, an industrious youth, started informal educational programmes (tarbiyyah) among Palestinian youth in mosques and welfare organizations. Because of the social and educational nature of these programmes the Israeli authority did not pay much attention to them. The support for Ikhwan grew over the years. Eventually they become financially capable of providing preschool, elementary and secondary education for free or for a small fee. They were the ones behind the establishment of the Islamic University Gaza, the alma mater of most of Hamas leaders, Member of parliaments and activist (these include Ismail Haniyyeh, the Prime Minister, Prof Dr Abdul Aziz Duweik, speaker for the parliament (prof of Geography), Mahmoud Zahar, as-syahid (the matry) Dr Abdul aziz Rantisi (padeatrician) and many more). They also started clinics and hospitals for the Palestinian refugees, providing medical services for free. Over a period of 40 years, Ikhwan has become the provider of educational and social needs of most Palestinians.

Over the years, the Palestinian people has lost hope of Arab leaders. They have put their hopes on President Gamal Abdul Nasser, on Yasser Arafat, but it came to a nought. They have experimented with Socialism, Nasserism, Palestinian Nationalism, but all these only adds to the defeat and further humiliation and heaps more agony on the Palestinians.

Intifadhah and the birth of HAMAS

Israel has no intention of pulling out from East Jerusalem and the West Bank. To frustrate any international effort to force Israel back to the green line of 1949, Israel set up a military zone in the West bank along the borders with Jordan, and building Jewish settlements and Kibbutz all throughout the West Bank. By the year 2000, there were more than 200 jewish settlements housing no less than 400,000 Jewish settlers. Now we can understand why in every effort for peace brokered by the US beginning from Oslo in 1991, must take into consideration the 'realities on the ground'. President George Bush has repeated such phrase in every negotiations and peace deal between the Palestinian authority and Israel, including the Roadmap of 2005. 'The realities on the ground' implies that 'the State of Palestine' even within the boundaries of the occupied West Bank and East Jerusalem is a state of impossibility. How could you have a viable Palestinian state dotted with Jewish settlements? The best arrangment would be a state comprising of cantonments, or litteraly a Bantustan, a reminscent of the South African black segregated districts during the Apartheid era.

This is what happened during the two decades of the PLO leadership of the Palestinian cause. In the meanwhile, Palestinian in the occupied land was subjected to greater repressive measures by the zionist occupiers. More land were expropriated, more houses were demolished and more people became internally displaced. Palestinians were subjected to travelling restrictions by the presence of military checkpoints and roadblocks in the neighbouhood. Only menial jobs in Israel were available to the Palestinians and these were limited too. Over the years, the rate of unemployment soared, more and more Palestinians live in abject poverty.

The situation became unbearable and an incident in 1987 whereby an Israeli vehicle overan and killed six Palestinians has triggered a nationwide uprising against the occupiers. People took to the street and hold rallies in protest of the incident. The leadership of Ikhwan in Palestine, took the initiatives to issue a communique and annouced the birth of HAMAS (Harakat al Muqawammah al Islamiyat - Islamic Resistance Movement) to lead and give directions to the popular uprising. They took to the mimbars (the mosque) and declares for the first time after decades of struggle, the intifadhah (uprising) and the call for Jihad to liberate al Aqsa mosque and the occupied land.

To be continued
Assoc. Prof. Dr Hafidzi Mohd Noor

Tuesday, August 25, 2009

Setem Palestin sebeulm tahun 1948 - bukti kewujudan negara Palestin


Assalamualaikum,

Saya sejak kecil dan zaman sekolah adalah pengumpul setem yang serius. Baru-baru ini saya semak balik album-album stamp yang telah mengumpul debu kerana sudah lama tidak diselak. Setelah membelek-belek koleksi stamp yang berjumlah ribuan dari pelbagai negara dan zaman maka saya dapati ada di dalam koleksi saya setem-setem dari negara Palestin. Salah satu dari setem tersebut jelas bercop tahun 1939. Ini adalah bukti jelas bahawa walaupun berada dalam zaman mandat (penjajahan) British, negara tersebut adalah negara Palestin. Kini negara Palestin sudah lenyap dari peta dunia dan Israel ditonjolkan sebagai sebuah negara berdaulat yang merdeka. Sedangkan Israel tidak pernah wujud sebelum tahun 1948 dan ia berdiri secara tidak sah di atas negara Palestin yang dirampas pada tahun 1947 dan penaklukan ke atas Baitul Maqdis Timur, Tebing Barat dan Gaza pada tahun 1967.

Hari ini tidak ramai anak-anak yang berminat dengan hobi mengumpul setem. Namun saya akui, banyak yang saya pelajari dari hobi ini, ia menimbulkan minat terhadap sejarah dan membina kepekaan terhadap geografi dan politik. Melalui setem kita boleh melihat negara-negara bekas tanah jajahan British dan bagaimana ia berubah dengan peredaran zaman. Di dalam koleksi saya ada setem dari Tanganyika (gabungan Uganda, Tanzania dan Kenya). Juga ada setem dari United Arab Republic (Mesir dan Sudan). Ada setem dari Southern Rhodesia dan Northern Rhodesia yang sudah tidak wujud ataupun berubah kerana perubahan pada sempadan politik akibat penjajahan Barat dan juga percaturan kuasa-kuasa barat. Begitu juga kita akan dapati ada setem dari Palestin sehingga tahun 1948. Setem Israel pula hanya wujud selepas perang Arab-Israel tahun 1948.

Dr Hafidzi Mohd Noor

Monday, August 24, 2009

Kenali tokoh pejuang kemerdekaan yang sebenar - Prof Zulkifli Muhammad

Al-marhum Ust Prof Dr Zulkifli Muhammad

Assalamualaikum,

Seperti biasa Kerajaan akan memutar kembali kehebatan UMNO dan tokoh-tokohnya sebagai pejuang kemerdekaan sebenar menjelang 31 Ogos. Rakyat akan diminta untuk mengenang budi dan pengorbanan pemimpin UMNO sebagai pejuang bangsa yang tulen. Hakikatnya UMNO adalah wadah politik yang memang disediakan oleh penjajah British untuk mengambil alih pentadbiran negara ini sebaik British mengistiharkan 'kemerdekaan' Tanah Melayu.

Kita perlu menonjolkan pejuang sebenar kemerdekaan. Mereka inilah yang telah melakar sejarah yang membanggakan bagi umat ini. Mereka tidak mengenal erti kompromi dan tidak akan menerima kemerdekaan palsu yg ditawarkan oleh British. Mereka juga merupakan pejuang rakyat yang tulen yang mengangkat tahap pemikiran umat dan membebaskan orang melayu dari segala bentuk takhyul, khurafat dan kejumudan yang membelenggu orang melayu/Islam.

Ana mulakan dengan Al-marhum Prof Zulkifli Muhammad. Beberapa fakta yang wajar kita renungkan.
1. Semasa kecilnya beliau diserang penyakit polio sehingga cacat anggota kaki dan tangan.
2. Kecacatan ini tidak menghalang beliau menjadi pelajar terbaik; beliau memasuki alam persekolahan pd usia 4 setengah tahun.
3. Semasa Ust Abu Bakar al-Baqir berhasrat untuk membuka kelas pengajian tinggi agama di Madrasah Ihya' as-Sharif, Gunung Semanggol, pelawaan dibuka pada semua pelajar aliran agama. Ust Zulkifli Muhammad turut mendaftar dan menduduki peperiksaan kelayakan. Tetapi hanya Ust Zulkifli seorang shj yang lulus sehingga Ust Abu Bakar al-Baqir terpaksa membatalkan kelas tinggi agama tersebut.
4. Semasa Jepun menyerah kalah, MPAJA dan Bintang tiga bermaharajalela di Tanah Melayu selama 14 hari sebelum British tiba kembali untuk melaksanakan pentadbiran tentera BMA. Ust Zulkifli, walaupun cacat anggota tetap bersenjatakan parang panjang untuk melindungi kampungnya di Perak.
5. Ust Zulkifli melanjutkan pelajaran di al-Azhar dan pada masa yg sama mengambil jurusan pendidikan di American University di Kaherah. Ust Zulkifli mengkritik cara pengajaran al-Azhar yg beliau nilai jumud, tdk membangun dan 'mati'. Ust Zulkifli bagaimanapun tdk menghabiskan pengajiannya di American University kerana masalah kesihatan termasuklah sesak nafas dan mengalami masalah buah pinggang.
6. Semasa di Mesir beliau mendapat dokongan seluruh pelajar Asia Tenggara sehingga dilantik mewakili mereka (PERTINDO yg dianggotai oleh pelajar Tanah Melayu, Pattani, Indonesia dan Filipina).
7. Ust Zulkifli kerap mengikuti ceramah As-Syahid Hassan al-Banna dan menyokong pendekatan ikhwan-ul-muslimun. Sewaktu Israel didirikan pada tahun 1948, Ust Zulkifli melalui inisiatifnya telah menubuhkan tabung Egypt fund for Palestine bagi membantu perjuangan pembebasan Palestin.
8. Semasa masih belajar di Mesir, Ust telah menyampaikan hasratnya kpd salah seorang Sultan negeri melayu yang menziarahi Kaherah tentang keperluan mendirikan sebuah Kolej Islam. Hasrat ini menjadi kenyataan apabila Sultan Selangor menganugerahkan sebidang tanah di Kelang. Inilah permulaan kpd Kolej Islam Kelang yg mana Ust Zulkifli telah dilantik sebagai pengetuanya yang pertama - beliau juga menyediakan kurikulum Kolej Islam Kelang.
9. Beliau mempunyai pengaruh yang cukup besar di Indonesia sehingga dianugerahkan Doktor Honoris Causa oleh Univ Islam Medan dan diangkat sebagai Professor di sebuah Universiti di Jawa. Hj. Agus Salim (the grand old man of Indonesia) menyifatkan beliau sebagai bakal menjadi pujangga M.Iqbal bagi Tanah Melayu.
10. Sebaik berakhirnya perang dunia beliau menggerakkan PKMM - Pertubuhan Kebangsaan Melayu Malaya. PKMM adalah pertubuhan yang paling lantang menentang Malayan Union pada tahun 1946. Gerakan Nasional yang digerakkan oleh PKMM bersama API, AWAS, BATAS dan SEDAR untuk menolak gagasan Malayan Union yang dibawa oleh Harold McMichael akhirnya mencetuskan penubuhan PEKEMBAR (UMNO). UMNO tidak boleh mengambil kredit sebagai penentang Malayan Union kerana usaha kempen nasional digerakkan oleh PKMM yang antara lain dipimpin oleh Ust Zulkifli Muhammad.
11. Ust Zulkifli Muhammad menyertai UMNO tetapi kemudian keluar apabila UMNO membina pakatan dgn MIC dan MCA.
12. Jawatankuasa agama dalam UMNO keluar dan membentuk PAS. Ust Zulkifli Muhammad menyertai PAS dan menjadi calun PR pada tahun 1951 dan tewas.
13. Beliau sekali lagi menjadi calon PAS bagi Parlimen Bachok dan menang pada tahun 1959.
14. Prof Zulkifli Muhammad menjadi pembahas di Dewan Rakyat yang turut diakui oleh MP Perikatan.
15. Beliau membidas kerajaan Malaysia kerana mengiktiraf Israel atas dasar Israel wujud kerana pengiktirafan PBB, melalui perbahasan yg tegas dan meyakinkan.
16. Sikap dan pendirian beliau tentang kedudukan Islam baik dari sudut undang-undang, perlembagaan dan pentadbiran dinyatakan tanpa kompromi.
17. Beliau meninggal dunia bersama isterinya dalam kemalangan jalanraya di Kuantan pada tahun 1964 ketika berusia 37 tahun.
18. Dalam usia semuda itu, Prof Ust Zulkifli Muhammad telah meninggalkan sumbangan yang cukup besar baik dari sudut pemikiran, kepimpinan, pembangunan bahasa dan sastera.

Demikianlah sekelumit dari sumbangan dan pencapaian al-marhum ProfZulkifli Muhammad. (insyaAllah akan dikembangkan dlm Jejak Risalah jilid VII)

Dr Hafidzi Mohd Noor

Saturday, August 22, 2009

Dicedok dari Bolg Wan Am - Wadi Kalbuku: Projek penerbitan Buku Jejak Risalah Jilid V

Manuskrip buku Jejak Risalah di Nusantara Jilid V yang diserahkan pada JIMedia

Perbincangan dengan Akh Wan Zukri dari JIMedia

Salam, Pagi ini bersama Akh Zukri (Timbalan Pengerusi JK Penerangan JIM Pusat) berpeluang bertemu dengan Akh Dr Hafidzi Mohd Noor (Pengarah PACE - Palestine Centre of Excellence)di pejabat beliau di UPM. Sebaik bersua, memang jelas kelihatan fizikal Dr Hafidizi agak lemah, dek kerana kesakitan yang beliau alami seperti yang dikhabarkan dalam forum maya JIM baru-baru ini.

Antara perkara yang kami bincangkan ialah mengenai penerbitan buku-buku terbaru hasil tulisan beliau. Antara yang menarik ialah 'Jejak Risalah di Nusantara V' (Perang Aceh 1873-1913 dan Peranan Snouck Hurgronje). Saya akan bertindak sebagai editor untuk buku tersebut, diterbitkan oleh JIMedia dan akan dilancarkan semasa Malam Amal Nusantara (MAN) anjuran JIM Oktober depan insya-Allah.

Di bawah saya kongsikan sedikit penulisan yang dipetik daripada buku tersebut.
Sama-sama kita doakan Dr Hafidzi kembali diberikan kekuatan dan kesihatan untuk meneruskan perjuangan seharian beliau.

Penghargaan juga buat Dr Hafidzi kerana tidak putus-putus memberikan kepercayaan kepada pihak JIMedia untuk terus menerbitkan karya-karya bermutu beliau.
-WaN aM-
190809
Pusat Bandar Melawati

"...Maka, pada tahun 1873 Belanda mengirimkan 3,000 askarnya untuk menggempur Aceh di bawah komandannya Jeneral Kohler. Kapal-kapal Belanda yang dipimpin oleh J.F.N. Nieuwenhuyzen mula membedil pantai Aceh pada 26 Mac 1873 sebagai tanda pengisytiharan perang. Pendaratan berlaku di Pantai Ceureumen pada 6 April 1873.[1] Tentera Kompeni yang menyertai penyerbuan ke Aceh ini sebenarnya disertai oleh tentera pelbagai negara seperti Swiss, Belgium, Jerman, Luxembourg, Perancis di samping rakyat pribumi daripada Suku Ambon dan Jawa.

Pada pusingan pertama, Jeneral Kohler berjaya mematahkan pertahanan tentera Aceh yang bersenjatakan rencong, klewang dan bedil (meriam). Kutaraja (Banda Aceh) termasuklah Masjid Baitul Rahman yang terkenal itu diduduki oleh tentera Kompeni. Namun, orang Aceh yang terkenal dengan slogan 'Hidup Sare (mulia) Mati Syahid' tidak mengenal erti mundur dan melancarkan serangan balas. Salah seorang penembak tepat (sniper) Aceh telah berjaya membidik dan membunuh Jeneral Kohler dari jarak 400 meter dari seberang sungai.[2] Kematian Jeneral Kohler menandakan bermulanya satu kempen yang berlarutan sehingga 30 tahun dan Aceh bertukar menjadi kubur terbesar askar-askar Belanda dalam sejarah imperialisnya.

Belanda terpaksa berundur tetapi melancarkan serangan kedua yang dipimpin oleh van Swieten. Ancaman serangan kedua Belanda telah membangkitkan semangat jihad di seluruh tanah rencong (Aceh). Uleebalang-uleebalang dari Meureudu dan Pidie dengan sokongan seribu orang pahlawan berkumpul di Banda Aceh untuk menyambut serangan tersebut. Separuh daripada penduduk Meulaboh turut bergerak ke Banda Aceh. Pasukan terbesar yang datang membantu ialah dari Aceh Besar terutama Panglima Polem dari Mukim XXII dengan pasukan seramai 10,000 hingga 100,000 pejuang. Dua orang lagi pemimpin Aceh yang menyerlah dalam menyambut serangan kedua Belanda ialah Teuku Imam Lueng Bata dan Teungku Hashim.[3]

Dalam serangan kedua, Belanda menyediakan ketumbukan tentera terbesar yang pernah disediakan di sebelah timur iaitu seramai 8,500 askar dengan disokong oleh 4,300 pembantu dan kuli. Di samping itu 1,500 askar simpanan turut dikerah dari Padang. Hampir separuh daripada askar yang mengambil bahagian adalah tentera upahan dari Belanda dan seluruh Eropah. Ketika ekspedisi tentera Belanda bertolak dari Batavia, penyakit taun sedang menular dan 80 orang dilaporkan menjadi korban taun sebaik mendarat di Aceh pada 9 Disember 1874. Apabila hasrat Gen van Swieten hanya disambut dengan peluru dan pedang yang terhunus, maka pada 25 Disember 1874, tentera Belanda melancarkan serangan ke atas Banda Aceh.

Masjid Baitul Rahman yang dipertahankan dengan gagah berani oleh Teungku Hashim ditawan Belanda pada 6 Januari 1875. Empat hari kemudian, serangan pada waktu malam dilancarkan ke atas dalam (istana) setelah Pidie dibedil untuk mengelirukan pejuang Aceh. Penyakit taun turut merebak dalam kalangan pejuang Aceh sehingga dikatakan setiap hari seratus orang menjadi korban. Pada 24 Januari, van Swieten mengepung Dalam dan pejuang Aceh berundur ke kawasan pergunungan.

Berita kemenangan disambut oleh rakyat Belanda dengan penuh kegembiraan dengan mengebarkan bendera di merata tempat. Walaubagaimanapun rakyat Aceh sama sekali tidak melihat ini sebagai satu kekalahan di pihak mereka. Sebaliknya pihak Belanda yang terkepung di Kotaradja (nama yang diberikan oleh Belanda ke atas Banda Aceh) dan tidak berani keluar dari kepungan tersebut sehingga memaksa mereka mengimport makanan dan bekalan dari Pulau Pinang. Pasukan Belanda kehilangan 1,400 orang tentera akibat penyakit taun dan terkorban dalam penyerangan sebelum van Swieten meninggalkan Aceh dan dalam tempoh setahun purata 150 orang askar terkorban setiap bulan. Berdasarkan satu laporan dari Pulau Pinang, pejuang Aceh yang terkorban dalam pertempuran dan akibat penyakit taun mencecah 37,000...[4]


[1] Sebaik sahaja mendarat, sembilan askar Belanda terbunuh dan 47 yang lain tercedera daripada serbuan pahlawan Aceh yang menunggu mereka dengan klewang. Mereka juga menggunakan senapang dan meriam yang moden sehingga salah satu daripada enam kapal Belanda Citadel van Antwerpen menerima 12 kesan bedilan. Lihat, Perang Kolonial Belanda di Aceh, Pusat Dokumentasi dan Informasi Aceh, Banda Aceh, 1977, hlm. 24.
[2] Setelah masjid berjaya diduduki tentera Belanda, Jeneral Kohler berangkat menuju masjid dan setibanya di sana menatap pelbagai arah untuk melihat-lihat di mana letak dalam dan jurusan mana yang akan diterobos. Dalam detik itu juga, dia ditembak dari jarak jauh oleh pahlawan Aceh yang bersembunyi dan mengenai dada kiri sehingga tembus. Menurut dugaan pihak Belanda tembakan itu dari sebarang sungai dan jauhnya tidak lebih dekat dari 350 meter, tentu sahaja dipetikkan dari senapang seorang yang berpengalaman. Kohler jatuh terserembab dan menggerakkan kedua tangannya meminta tolong. Pertolongan segera diberikan dalam kebingungan mereka, tetapi sesudah dibawa ke sebuah pohon, Kohler pun menghembuskan nafasnya yang terakhir. Lihat Mohammed Said, Atjeh Sepanjang Abad, diterbitkan oleh pengarang sendiri, 1961, hlm. 418. Jeneral Kohler terbunuh pada 14 April dan serangan ke atas dalam (kraton - istana) dua hari selepasnya berjaya dipatahkan. Menderita kekalahan, Nieuwenhuyzen membuat keputusan untuk berundur sehingga ekspedisi yang lebih besar dapat dikerah selepas musim monsun Barat-daya.
[3] Anthony Reid, op. cit.,. hlm. 109.
[4] Ibid. hlm. 110-112.
Terima kaseh Wan Am di atas perkongsian dan pemberitaan ini
Dr Hafidzi Mohd Noor dan keluarga

21st August is al-Aqsa Day


21st August is al-Aqsa Day.

This year, al-Aqsa Day falls on Friday, 21st August 2009, in all likelyhood, a day before the blessed month of Ramadhan which begins on Saturday. What is the significance of al-Aqsa Day and what is the background to it's commemoration/remembrance? The date has been chosen by the Malaysian government as a mark of brotherhood and solidarity with the Palestinian people and to renew her commitments to the Palestinian cause. This brings the next question? What is the significance of 21st August that it was specifically earmarked as the al-Aqsa Day?

The background to this is the occupation of East Jerusalem and the West Bank when the zionist army overran these territories apart from the Gaza strip, the Sinai peninsular and the Golan Heights in 1967. The United Nations Security Council convened and unanimously adopted resolution 242 on 22nd November in the same year which condemns Israel and demanded the withdrawal of Israeli forces back to the Green line of 1949. Such illegal occupation as the consequence of the so-called six day war of 1967 however remain to this day, except for the return of the Sinai peninsular to Egypt as part of the Camp David peace agreement signed between Egypt and Israel in 1978. Since then, Egypt and Israel became peace partners and Egypt is to ensure that the Palestinian issue will not in anyway jeopordizes the security of Israel. Under such humiliation, Egypt closed the Rafah crossing, preventing aid reliefs into Gaza and even denying injured Gazans from seeking medical treatment in the wake of the Israeli attack early this year.

The occupation of 1967 has lead to numerous threats to the al-Aqsa mosque and other religious symbols and places of worship in and around East Jarusalem. Extremist jewish groups has been calling for the demolition of the al-Aqsa mosque and the takeover of the Haram al-sharif for the construction of the Solomon's temple (Haikal Sulaiman). Jewish settlers have been incited to dispense their religious duty to finance and lobby for the construction of the temple on the ruins of al-Aqsa mosque. Arab properties were expropriated to rid of Arab residence in the neighbourhood of al-Aqsa to make way for more kibbutz or jewish settlements. In the name of archeological excavations, tunnels were dug around and beneath the Haram as-Shariif in search for the ruins of the temple razed during the Roman period. The excavation works has apparently affected the foundation of the Usmaniah mosque. These tunnels were dug in secrecy but their cover was blown when it was discovered by Syeikh Raed Salah who brought to the attention of the muslim world the predicaments of Islam's third holiest mosque. They also took over the al.Maghariba gate, the main entrance to the al-Aqsa mosque.Other places of worship were also not spared by the the zionist sacrilage and these include the church of the holy Sepulcher (the church of al-Qiamah) and the Greek orthodox church.

To deal with these threats on the future of al Aqsa, 23 Islamic countries convened at Kuala lumpur in April 1969 and passed a number of resolutions to safeguard the sanctity of Jarusalem and it’s vicinity. However such international efforts to allay everyone’s fear for the safety of al Aqsa was dashed on August 21st when an Australian national by the name of Michael Dennis Rohan set the sacred mosque ablazed. A report in the Jewish media Yediot Aharanot alleged that a temple will be built on the exact spot where al Aqsa is on August 21st suggesting that the arson was a deliberate act orchestrated by the Zionist higher authority. Dennis Rohan was put on trial, declared insane by the court and immediately deported to Australia. In a more recent tragedy when a group of worshippers were gunned down during the dawn prayer at the Ibrahimi mosque (Hebron) by a lone jewish gunman, the court also found the latter mentally unfit to stand trial.

The tragedy has triggered a summit meeting of muslim countries in Rabat from the 22nd to 25th September, 1969. Three muslim leaders played a pivotal role in calling for the summit; YTM Tunku Abdul Rahman Putra al Haj, King Faisal of Saudi and King Hassan of Maghribi. A key resolution was reached i.e. any peace effort to end the conflict that does not include the restoration of Jerusalem back to it’s status prior to the 1967 Israeli war of aggression will not be acceptable. A permanent secretariat was established in Jeddah and YTM Tunku Abdul Rahman, the first Prime Minister of Malaysia was appointed as the first Secretary Genderal. These events which can be traced back to the Kuala Lumpur initiaves in April 1969 have paved the way for the birth of OIC (Organization of Islamic Conference) as we knew it today. Following the summit, YTM Tunku Abdul Rahman attended the 23rd United Nations General Assembly held in November of the same year, carrying the aspirations and demands from the summit meeting in Rabat. YTM Tunku Abdul Rahman successfully convinced the General Assembly to again recognize and to reinstate the question of Palestine in the UN agenda after it has been dropped in 1952. As a result resolution 2535B (XXIV) was passed on 10th December 1969, which reaffirms the inalienable rights of the Palestinian people towards their homeland and the rights for self determination. The instrumental role of YTM Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj should be given a special place in the history of the international struggle for the liberation of Palestine.

Since 1969, Kuala Lumpur has officially chosen 21st August as a day to strengthen the solidarity with the Palestinian people and to renew her commitments towards the liberation of Palestine. Pos Malaysia has issued commemorative stamps on 21st August in 1978 and again in 1982 to garner national and international support for the Palestinian cause. Over the years, al Aqsa day seems to have lost it’s fervor. It was a commendable effort especially by the students at the higher institution of learning to revive 21st August during the last couple of years and to rebrand it as the ROQ (Remembrance of al Aqsa). We urge the government to relive this legacy of the late YTM Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj by again reinstating the al Aqsa Day of 21st August as a national day of observance to strengthen our solidarity with the Palestinian people.

Assoc Prof. Dr Hafidzi Mohd Noor
Director
PACE
(Palestine Centre of Excellence)
21st August 2009

21 Ogos adalah Hari al-Aqsa



Hari al Aqsa 21 Ogos 1969 (Remembrance of al Quds).

Hari al-Aqsa disambut secara rasmi oleh kerajaan Malaysia pada 21 Ogos setiap tahun. Apakah latarbelakang atau peristiwa yang melatari 21 Ogos sehingga tarikh itu dipilih sebagai hari al-Aqsa? Rencana ini akan melihat secara retrospek apakah signifikannya 21 Ogos yang pernah diraikan secara rasmi oleh kerajaan dan rakyat Malaysia terutama pada tahun-tahun 70’an dan awal 80’an.

Sebagaimana yang kita sedia maklum Malaysia adalah antara negara yang sangat vokal di dalam menyatakan solidariti bersama rakyat Palestin semenjak berlakunya pengusiran penduduk Palestin dari tanah air mereka pada tahun 1948 dengan berdirinya negara haram Israel dan pencerobohan ke atas Masjid al- Aqsa serta penaklukan Baitul Maqdis dan Tebing Barat pada tahun 1967 oleh regim Zionis Israel. Malah sebelum dan sejurus mencapai kemerdekaan lagi negara Malaysia telah mempamirkan rekod keprihatinan yang amat membanggakan di dalam perjuangan membela rakyat Palestin meski tanah air sendiri masih lagi bergelut dengan pelbagai masalah dalaman dan luaran, termasuklah gugatan Malayan Union, ancaman Komunis, dan kebangkitan untuk mencapai kemerdekaan dari penjajahan British. Sejarah telah membuktikan bahawa seorang tokoh pejuang kemerdekaan yang tersohor iaitu Ustaz Abu Bakar al Baqir telah menggerakkan satu inisiatif yang diberi nama MATA (Majlis Agama Tinggi) pada tahun 1947 yang antara lain turut memberi tumpuan kepada isu-isu antarabangsa umat Islam khususnya pejuangan rakyat Palestin dan Pattani yang tertindas.

Di samping itu perbahasan dalam Dewan Rakyat juga telah merakamkan penegasan prinsip yang digariskan oleh Professor Zulkifli Muhammad di dalam menentukan sikap terhadap pengiktiran entiti zionis Israel. Prof Zulkifli Mohamed mempersoal asas Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu ketika itu yang mengiktiraf negara Israel atas alasan ianya lahir dari ketetapan PBB 181 yang diterima pada tahun 1947 dengan sempadan yang terbentuk oleh The Rhodes armistice pada tahun 1949. Walaupun kerajaan Perikatan memberi justifikasi pengiktirafan itu tidak bermakna Persekutuan Tanah Melayu akan menjalin hubungan diplomatik dengan Israel, pengiktirafan itu sendiri sudah cukup untuk memberi dokongan moral kepada entiti haram Israel. Tidak bermakna PBB mengakui negara Israel maka kita tidak punya pilihan dan terpaksa turut mengiktiraf sebuah negara yang didirikan dengan menafikan hak rakyat asal Palestin, meskipun proses pengiktirafan itu dibuat melalui badan dunia tersebut.

Untuk mengukuhkan hujah-hujahnya, Profesor Zulkifli Muhammad meletakkan persoalan asas berdirinya negara Israel itu. Apakah ia mempunyai hak untuk menubuhkan negara ‘Zionis’ di atas wilayah Palestin. Meskipun ia sudah tertubuh dan diakui oleh PBB, itu tidak menjawab soalan samada ia mempunyai hak atau sebaliknya. Bagaimana mungkin satu bangsa mengambil alih sebuah negara dari penduduk asalnya dan mendakwa ia berhak untuk mendirikan negara Israel di sana. Oleh itu, hujah beliau “…dengan tidak adanya hak asasi yang kuat (untuk penubuhan negara Israel), maka tidaklah adanya keadaan (de facto) itu membolehkan kita dengan sendirnya menganggap negara itu sah.”

Pada persidangan PBB pada tahun 1964, Malaysia melalui inisiatif sendiri telah mengemukakan deraf resolusi (A SPC/L. 116) yang menggesa supaya suatu wakil rasmi (custodian) dilantik bagi pengurus hartanah pelarian di bumi Palestin yang terjajah. Wakil Malaysia berhujah bahawa tuntutan ini adalah selari dengan hak asasi di mana tidak ada sebab kenapa rakyat Palestin yang terusir tidak punya hak untuk menguruskan hartanah (samada rumah dan tanah) yang mana mereka dipaksa keluar oleh penjajah Israel. Menafikan hak rakyat Palestin dalam hal ini adalah merupakan satu diskrimasi agama dan kaum yang bertentangan dengan Piagam PBB dan prinsip-prinsip undang-undang antarabangsa. Sebagaimana yang diduga deraf ini ditentang oleh Israel. Dalam mempertahankan tuntutan tersebut, wakil Malaysia menegaskan bahawa ’persoalan kedaulatan Israel wajib dilihat dalam konteks prinsip-prinsip antarabangsa dan tanggungjawab yang diletakkan di atas entiti tersebut ketika ianya dilahirkan oleh resolusi PBB. Jika Israel enggan untuk melaksanakan tuntutan ini maka adalah menjadi tanggungjawab Persidangan Agung PBB memaksa Israel melakukannya.’ Pada bulan April 1969, atas inisiatif Kuala Lumpur, 23 buah negara Islam bertemu di ibu negara di dalam Konferens Islam Antarabangsa. Konferens ini meluluskan beberapa resolusi iaitu (1) mengutuk Israel kerana merampas wilayah Arab dan Palestin termasuk Baitul Maqdis Timur dalam pencerobohan pada tahun 1967, dan (2) menggesa negara-negara Islam mengadakan sidang kemuncak bagi menangangi keadaan yang amat genting natijah dari pencerobohan Israel dan kesannya ke atas Baitul Maqdis dari pelbagai aspek. Inisiatif yang dimulakan oleh Kuala Lumpur ini boleh dianggap sebagai langkah awal ke arah penubuhan OIC (Organization of Islamic Conference).

Kemudian satu peristiwa yang amat mengguris hati umat Islam di seluruh dunia berlaku pada 21 Ogos 1969 apabila seorang pelampau Yahudi telah membakar Masjid al Aqsa. Kesan dari pembakaran ini menyebabkan kemusnahan yang besar dan kerugian yang tidak dapat ditaksir dengan wang ringgit. Selain dari beberapa peninggalan sejarah yang tidak ternilai musnah dijilat api seperti mimbar yang telah digunakan oleh Salahuddin al-Ayyubi sejak 700 tahun yang lalu, lebih penting lagi umat Islam merasa tercabar kerana Masjid ketiga paling suci dalam akidah umat Islam cuba dimusnahkan oleh tangan-tangan jahat zionis yang telah lama menyusun strategi untuk merobohkan Masjid al-Aqsa dan merampas tapak masjid untuk mendirikan rumah ibadat mereka (Haikal Sulaiman). Perbuatan pelampau Yahudi yang bernama Michael Dennis Rohan berbangsa Australia ini bukanlah satu perbuatan persendirian yang terpencil. Malah ia merupakan satu konspirasi yang dirancang sebegitu rapi oleh ketua-ketua agama Yahudi yang fanatik dan pendatang Yahudi yang bersekongkol dengan regim zionis untuk mengancam dan memusnahkan Masjid al Aqsa. Konspirasi ini amat jelas apabila penduduk Arab yang berada berhampiran masjid dibiarkan untuk memadamkan api yang sedang marak dengan menimba air dan memadamkan sendiri kebakaran dengan bantuan dari perkhidmatan bomba Jordan dari Ramallah, al-Khalil dan Nablus tanpa sebarang bantuan dari pehak berkuasa Israel. Michael Dennis dibicarakan atas percubaan membakar al Aqsa, tetapi diputuskan oleh mahkamah sebagai tidak siuman. Kejadian ini mengingatkan kita kepada pembunuhan yang berlaku di masjid Ibrahimi (Hebron) beberapa tahun lalu. Pelampau zionis ini juga dibicarakan dan mahkamah Israel memutuskan beliau juga tidak siuman. Samada Michael Dennis siuman atau tidak yang pasti satu laporan rasmi yang diterbitkan dalam akhbar Yediot Aharanot bahawa kuil Yahudi akan didirikan di tapak Masjid al-Aqsa pada 21 Ogos 1969 dan laporan itu terbit pada 18 Ogos, tiga hari sebelum berlakunya kejadian pembakaran ke atas Masjid al Aqsa.

Tindakan jahat ini telah mencetuskan satu inisiatif yang digerakkan oleh YTM Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj (mantan Perdana Menteri Malaysia), Raja Faisal Arab Saudi dan Raja Hassan II, Maghribi untuk mengadakan sidang kemuncak negara Islam di Rabat dari 22 hingga 25 September 1969. Sidang kemuncak ini memutuskan resolusi untuk menyatukan seluruh negara-negara Islam ke arah memastikan pengunduran Israel dari wilayah Palestin yang diduduki natijah dari perang 1967. Satu resolusi juga menegaskan bahawa sebarang penyelesaian Palestin yang tidak menjamin kedudukan Baitul Maqdis sebagai ibu negara Palestin sebagaimana statusnya sebelum tahun 1967 akan ditolak oleh negara-negara Islam. Sehubungan dengan itu sebuah sekretariat ditubuhkan di Jeddah dan Setiausaha Agung (Sekretary General) yang pertama diberi kepercayaan dan penghormatan ialah YTM Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj. Dengan ini rasmilah penubuhan OIC seperti yang diketahui pada hari ini. Sebaik selesai sahaja sidang kemuncak di Rabat, YTM Tunku Abdul Rahman bergegas ke Persidangan Agung PBB pada 7 Oktober 1969 sebagai mewakili ketua-ketua negara Islam bagi menegaskan semula kedudukan isu Palestin. Persoalan Palestin yang telah dikeluarkan dari agenda Persidangan PBB sejak tahun 1952 telah kembali diiktiraf oleh PBB hasil dari desakan dan aspirasi ketua-ketua negara Islam yang diungkapkan dengan penuh meyakinkan oleh YTM Tunku Abdul Rahman di dalam persidangan PBB sesi yang ke 23 tersebut Persidangan Agung PBB kemudiannya merubah perspektif mereka terhadap isu Palestin dengan mengiktiraf rakyat Palestin sebagai penduduk yang mempunyai hak di bawah Piagam PBB. Kedudukan rakyat Palestin yang terusir dari tanah air mereka dan hak mereka yang tidak boleh diganggu gugat ini terjamin di bawah Resolusi PBB 2535B (XXIV) yang diterima oleh Persidangan Agung PBB pada 10 Disember 1969. Sumbangan dari YTM Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj wajar dirakamkan sebagai batu tanda yang penting dalam perjuangan umat Islam di persada antarabangsa dalam isu pembelaan ke atas rakyat Palestin.

Ikrar dan tekad yang disuarakan sejak sidang kemuncak Rabat pada tahun 1969 terus dihayati oleh kerajaan Malaysia dan rakyatnya sejak 21 Ogos 1969 sebagai Hari al-Aqsa ataupun kini dikenali dengan lebih populor sebagai ROQ (Remembrance of al Quds). Demi memperbaharui komitmen Malaysia terhadap hari al-Aqsa maka setem-setem memperingati tarikh penting ini telah dikeluarkan pada tahun 21 Ogos 1978 dan sekali lagi pada tarikh yang sama pada tahun 1982. Berdasarkan kepada rekod sokongan dan solidariti rakyat Malaysia yang amat membanggakan ini maka adalah wajar bagi kerajaan Malaysia menghidupkan kembali hari al-Aqsa pada hari ini. Pengistiharan melalui pengumuman di dalam media massa cetak dan elektronik adalah suatu yang boleh menyemarakkan semula hari al-Quds. Dengan cara ini maka kesedaran rakyat Malaysia untuk membantu rakyat Palestin yang terus terjajah dan tertindas terutama dengan kepungan dan serangan biadap yang berlaku ke atas Gaza awal tahun ini akan terus bersemarak. Ia juga akan membangkitkan kesedaran dan dhamir umat Islam untuk membantu saudara-saudaranya di Palestin terutama dengan kehadiran bulan Ramadhan al-Mubarak yang penuh keberkatan yang kebetulan jatuhnya pada tarikh yang sama pada tahun ini.

Prof Madya Dr Hafidzi Mohd Noor
PengarahPACE(Pusat Kecemerlangan Palestin)
21 Ogos 2009
 

Lambaian-Islah. Powered By Blogger © 2009 Bombeli | Theme Design: ooruc