Tuesday, September 29, 2009

Sila dapatkan buku Lambaian Kaabah bagi dhuyuf-ar-rahman

Assalamualaikum,

Kini tiba lagi musim haji. Kepada bakal dhuyuf ar-Rahman sila dapatkan buku berjudul 'Lambaian Kaabah' hasil catatan pengembaraan spiritual kami suami isteri semasa mengerjakan haji pada tahun 1995.

Lambaian Kaabah
Penulis : Hafidzi Mohd Noor & Zuraidah Kornain
Penerbit : JIM Media
ISBN : 983-978-235-5
Harga : RM10.00

Untuk tempahan sila Tel 03-41089669/Faks 03-41071754
E-mail: ibupejabat@po.jaring.my
Laman Web: www.jim.org.my

Alamat
JIMedia
Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM)
Lot 300.2, Lorong Selangor
Pusat Bandar Melawati
53100 Kuala Lumpur
Malaysia

Sinopsis

Apa yang kami ketahui dari sirah Rasulullah s.a.w. akan cuba dihayati apabila berada di Tanah Suci dan di tempat-tempat jejak Rasul dalam menyampaikan dakwah Islam serta jihad yang dilaksanakan. Ini adalah satu aspek yang perlu diberi penekanan apabila seseorang itu melakukan ibadah haji supaya mereka bukan sahaja menyempurnakan manasik haji, tetapi juga dapat menghayati perjuangan Rasulullah s.a.w. dan para sahabat. Ini adalah di antara bekal penting yang perlu dibawa pulang oleh jemaah haji iaitu semangat dan keinginan yang kuat untuk menyambung perjuangan baginda s.a.w.

Dengan itu, kami berharap bakal jemaah haji yang membaca buku ini dapat melengkapkan din dengan ilmu pengetahuan mengenai sirah para Nabi. la perlu diletakkan seiring dengan pengetahuan ibadah haji. Dengan pengetahuan ini, apabila para jemaah haji berada di tempat-tempat manasik haji, mereka bukan sahaja melakukan ibadah haji tetapi juga menghayati peristiwa-peristiwa penting yang berlaku di sana.

Di sini kami turunlah salah satu bab yang dimuatkan dalam buku tersebut

10. Mengharap kasihMu di bumi Arafah

Kami telah mengambil keputusan untuk tidak bergerak ke Mina pada hari tarwiah iaitu sebelum 8 Zulhijjah, tetapi terus ke Arafah. Bagi mereka yang tidak bergerak ke Mina sebelum berangkat ke Arafah telah tertinggal satu sunnah Nabi S.A.W. namun tidak dikenakan sebarang denda atau dam. Mengambil kira kesulitan-kesulitan logistik dan pengangkutan yang mungkin dihadapi kami bergerak keluar dari Mekah terus menuju Arafah. Pengalaman menaiki bas untuk ke Arafah cukup mencabar. Kami sudah dibayangkan bahawa kami akan berhadapan dengan kesesakan traffic jam untuk menuju tempat-tempat manasik haji. Sebab itu kami telah bersedia dari Mekah lagi membawa bekalan makanan berupa beberapa tin sardin (termasuk dengan pembuka tin; sekarang mungkin tidak dibenarkan lagi) dengan beberapa keping roti nan yang kami beli di Mekah. Bekalan ini boleh mengalas perut jika terperangkap dalam kesesakan atau situasi lain yang tidak menentu. Sebagaimana yang dijangka berlaku kesesakan dalam perjalanan ke Arafah dan bas bergerak dengan sangat perlahan. Dalam keadaan seperti inilah kesabaran amat-amat dituntut dari jemaah haji. Pelbagai peristiwa yang kami saksikan. Ada suami dan isteri yang bergaduh kerana tidak dapat menahan kesabaran, dengan keadaan yang panas dan melenga.s. Malah ada kes yang biasa didengar di mana berlaku perceraian di Mekah kerana masing-masing tidak mahu bertolak ansur dan kerana kesalahan remeh-temeh, seperti gagal menunggu di tempat yang telah dijanjikan dan seumpamanya. Kita berharap kes-kes seperti ini jarang-jarang berlaku. Namun pengajaran yang kami perolehi ialah di antara persiapan yang penting bagi jemaah haji ialah latihan kerohanian untuk mengawal perasaan marah yang boleh datang meluap-luap ketika menunaikan haji.

Kesabaran kami semakin diuji apabila bas dikatakan tersalah jalan dan terpaksa membuat pusingan U.. Pada ketika itu kami hanya dapat berdoa dan bersabar agar Allah memudahkan perjalanan kami ke Arafah. Berkat doa yang dipanjatkan, Alhamdulillah kami sampai juga di Arafah menjelang waktu subuh. Kami melihat begitu ramai manusia membanjiri kawasan wukuf di Arafah. Sempadan wukuf telah ditandakan di mana berada di arafah adalah merupakan rukun haji yang penting dan tidak ada ibadah haji tanpa wukuf di Arafah. Apa yang kami saksikan ialah begitu ramai jemaah haji yang berada di luar dari sempadan wukuf. Apakah mereka kurang memahami atau tersilap? Wallahu’alam.

Apabila sampai di Arafah demam tidak juga kebah. Badan semakin terasa layu. Di tambah dengan keadaan yang tersangat panas dan badan yang kekeringan, hati semakin gelisah...gelisah tidak dapat menumpukan sepenuh perhatian kepada ibadat wukuf yang sedang dilaksanakan, gelisah dengan dosa-dosa yang terpikul takut tidak terampunkan. Air yang diteguk tidak menghilangkan dahaga, makanan yang masuk tidak menyelerakan. Ya Allah! Apakah ini balasanMu ke atas dosa-dosaku yang lampau. Ya Allah! Aku memohon dengan penuh harap sekiranya inilah kifarat ke atas dosa-dosa yang lalu Engkau jadikanlah penebus untuk diri ini dari kemurkaanMu yang kekal abadi. Ya Allah! Aku tidak membantah keputusanMu. Aku hamba dan aku adalah milikMu. Dalam pada itu aku mengadu akan kelemahan diri, aku tidak kuat menanggungnya. Ringankanlah Ya Allah tanggungan ini dan lepaskanlah aku dari kepayahan sebenar di hari muka nanti.

Hari itu aku kepanasan, di panah bahang mentari. Hari itu aku kehausan, gelisah dan resah menanggung kepayahan. Tapi hari itu masih ada tempat untuk berlindung dan berteduh. Hari itu masih ada bekas-bekas air yang sejuk dan menyegarkan meski tidak menghilangkan dahaga. Hari itu masih ada dua helai kain putih yang membalut tubuh meski cukup sederhana. Hari itu masih ada teman-teman yang bertanya khabar, masih ada isteri yang mengambil berat dan masih ada tempat untuk mengadu. Hari itu masih ada harapan untuk berdoa dan memohon keampunan. Hari itu masih ada kemungkinan untuk memperoleh kasih
sayang Tuhan. Hari itu Tuhan masih memperhatikan hamba-hambaNya dan masih menurunkan rahmat, hidayah dan inayahNya. Hari itu masih ada kesempatan untuk mengharapkan keampunanNya meski dosa yang tertanggung tidak terhitung banyaknya. Hari itu masih ada peluang untuk menyesal....

Sedangkan hari yang pasti dilalui oleh setiap insan satu ketika nanti, jauhlah lebih sukar dan payah! Di manakah tempat untuk berteduh? Dimanakan dapat berlindung dari mentari yang tingginya hanya sejngkal dari hujung kepala. Hari itu manusia akan kehausan sedangkan diri ditenggelami lautan keringat. Hari itu tidak ada sehelai pakaianpun yang lekat dibadan. Hari itu manusia tidaklah memikirkan kecuali untuk dirinya. Di mana anak-isteri, di mana teman-teman yang ramai, di mana kerabat yang dibanggakan, di mana pengikut yang menyanjung. Yang ada sebagai penolong di saat-saat yang gawat itu nanti hanyalah bekalan amal. Sedikit atau banyak amalan itulah yang diharapkan untuk menebus diri sendiri. Ketika itu ramailah manusia-manusia yang menyesal sedangkan penyesalan tidak lagi memberi sebarang guna. "Ya Tuhan...Kami sudah mendengar dan kami sudah melihat, sesungguhnya kami telah yakin. Kembalikanlah kami ke dunia barang sebentar nescaya kami akan melakukan amal soleh...." (Al-Quran; surah Sajdah). Sebahagian yang lain dibangkitkan buta dan tuli..."Wahai Tuhan kami, mengapakah engkau membangkitkan kami dalam keadaan buta sedang didunia kami merupakan orang-orang yang melihat! Sesungguhnya Engkau telah melupakan pertemuan pada hari ini maka demikianlah Kami melupakan kamu! (Al-Quran). Ada sebahagian yang lain lantaran tidak tertanggung penyesalan di hati lantas mengeluh "Alangkah baiknya sekiranya kami diratakan menjadi tanah...! (Al-Quran)

Menjelang petang, aku mendapatkan isteri di khemah wanita. Kami bentang sejadah ke arah kiblat. Duduklah kami berdua membisikkan pengharapan-pengharapan kami kepada Tuhan. "Wahai Tuhan kami...Selamatkanlah kami di hari yang tidak selamat seorangpun melainkan dia diselamatkan olehMu Ya Allah. Lindungilah kami pada hari di saat tidak ada lagi perlindungan selain perlindunganMu. Tenang dan tenteramkanlah hati kami di saat hati-hati digoncang dengan ketakutan yang amat sangat. Jauhilah kami dari penyesalan yang tidak tertanggungkan itu nanti.

...Doa demi doa dipanjatkan. Dengan tangan yang diangkat tinggi dilangit, hati mengharap penuh akan keampunan Tuhan. Muga-muga semua yang berhimpun di padang Arafah pada hari itu mendapat keampunan semuanya dari rabbul jalil. Dalam sendu, bibir mengukir senyum pabila teringat akan maksud sebuah hadis

“Tidaklah ada satu hari di mana manusia paling ramai mendapat keampunan dari
Tuhannya selain dari hari wukuf di Arafah kecuali di hari berlakunya peperangan
Badr...”. Apakah aku termasuk dalam golongan yang bertuah itu? Aku tidak tahu..

Keberanian orang Sulu @ Tausug (Sedutan dari Jejak Risalah di Nusantara Jilid II)

Pahlawan Sulu sedang bersiap untuk berjihad

Tentera Amerika Syarikat ditepi kubur massal
pejuang Sulu yang syahid

Pahlawan Sulu yang gagah berani
(Sedutan dari Bab 4 Jejak Risalah di Nusantara Jilid II - Penjelajahan Portugis dan Sepanyol

Dari sudut budaya dan sejarah, Sulu dikaitkan dengan Kerajaan Sulu yang meliputi lima kawasan utama iaitu Pulau Sulu (pusat pemerintahan di Jolo), Tawi-tawi, Basilan (termasuk Zamboanga di Mindanao), Palawan dan Borneo Utara atau Sabah. Kini Sabah sudah berada di dalam Persekutuan Malaysia dan sebahagian Borneo Utara sudah menyertai Indonesia (Kalimantan)

Sementara orang Sulu pula adalah merujuk kepada pelbagai suku kaum yang menetap di Kepulauan Sulu. Ini termasuklah suku Tausug (Suluk), Bajau, Yakan, Kagayan, Iranun dan Kalibugan. Suku terbesar di Kepulauan Sulu ialah Tausug.[1] Terdapat kira-kira 350,000 suku Tausug di mana 200,000 darinya berada di pulau Jolo. Tausug berasal dari suku kata ‘Tau’ yang bermaksud ‘orang’ dan ‘sug’ yang bermaksud ‘arus’. Ini bermakna suku Tausug adalah ‘orang-orang yang menongkah arus. Ada juga sumber yang mengaitkan nama Tausug dari ‘Tau Maisug’ yang bermaksud ‘orang pemberani’. Kedua-dua makna ini bersesuaian dengan ciri orang Tausug yang bergantung hidup sebagai nelayan (menongkah arus) dan juga terkenal dalam keberaniannya di medan tempur. Orang Sepanyol yang mempunyai sejarah pencerobohan yang panjang ke atas Kepulauan Sulu menggelar kaum Tausug sebagai ‘juramentado’ yang bermaksud ‘berani mati’. Nama Sulu atau Suluk pula adalah sebutan lidah melayu yang sukar menyebut Tausug. Walaupun begitu, nama Sulu atau Suluk ini merujuk kepada amalan tasauf yang menjadi pegangan umat Islam di nusantara termasuk suku Tausug. Amalan bersuluk untuk mendekatkan diri kepada Allah menjadikan mereka berani berdepan dengan pihak musuh dalam perang ‘fisabilillah’. Boleh disimpulkan bahawa orang Sulu @ Tausug ialah kaum yang kuat berpegang dengan Islam dan sanggup berkorban nyawa dan harta untuk mempertahankan agama, bangsa dan tanah-air.

Keberanian orang Suluk digambarkan oleh Prof. Adib Cesar Majul seperti berikut:

“Perwira-perwira Islam yang setelah menjalani upacara keagamaan dan menunaikan sembahyang semalaman dengan guru agama pada esok harinya akan menyerbu dan menyerang pelanggar-pelanggar Kristian dengan keazaman membunuh seberapa ramai musuh dan mereka ini tidak dijangkakan akan pulang dengan selamat. Harapan yang tinggi bagi perwira-perwira yang sanggup berkorban ini untuk mendapatkan balasan syurga.”

Untuk memahami psyche dan budaya kaum Tausug, seseorang itu harus meneliti sumber sejarah terawal samada bertulis atau lisan. Sejarah bertulis terawal masyarakat Tausug terbatas pada dua sumber sahaja iaitu sarsilas (tarsilas) dan luntar. Bahan sejarah berbentuk tarsilas ini tidak unik pada masyarakat Tausug kerana terdapat juga di kalangan masyarakat Magindanao (suku etnik di Mindanao). Luntar pula hanya terdapat di kalangan masyarakat Tausug.[2] Bagaimanapun sumber-sumber bertulis ini tidak mempunyai sebarang pengaruh kepada masyarakat umum kerana ia bersifat ekskulif kepada golongan atasan dan bangsawan. Satu lagi faktor mengapa bahan sejarah bertulis hanya relevan kepada golongan bangsawan adalah kerana masyarakat awam tidak boleh membaca dan menulis samada dalam bahasa Tausug apatah lagi memahami bahasa Sepanyol dan Inggeris. Masyarakat awam lebih menghayati sumber sejarah/sastera lisan terutama dalam kategori parangsabil dan lebih terhad dalam kategori kissa dan katakata.[3] Keadaan ini menghasilkan satu bentuk dualisma terhadap kesedaran sejarah di kalangan suku Tausug. Di satu pihak sarsilas dan luntars melahirkan kesedaran sejarah yang bersifat elitis kerana ia terbatas di kalangan Sultan dan Datu-datu. Kedatangan Sepanyol dan kemudian Amerika memperkukuhkan status Sultan dan Datu-datu yang menjadi saluran untuk penjajah melaksanakan pemerintahannya ke atas masyarakat Islam. Andaiannya ialah rakyat yang buta huruf akan menuruti apa sahaja arahan Sultan dan Datu-datu yang sudah takluk kepada penjajah secara membuta tuli. Pastinya ini akan memudahkan proses penjajahan Sepanyol ke atas masyarakat Sulu. Tetapi realitinya tidak sebegitu. Ini adalah kerana sumber ilmu/maklumat dan saluran pencetus kesedaran yang lebih kuat kepada masyarakat awam kaum Tausug ialah yang berbentuk lisan terutama parangsabil.

Parangsabil adalah satu bentuk dendangan sastera lisan yang diwarisi oleh kaum Tausug yang unik dikalangan kumpulan-kumpulan etnik muslim di Selatan Filipina. Bentuk tradisi lisan yang sama tidak terdapat di Lanao atau Cotabatu dan tidak juga memperlihatkan ciri pengaruh dari sastera Magindanao atau Maranao. Besar kemungkinan terpisahnya Kepulauan Sulu dengan Pulau Mindanao dari sudut geopolitik merencat proses pemesraan budaya di antara keduanya. Parangsabil adalah warisan penting kaum Tausug kerana ia merakamkan konflik bersenjata yang dihadapi sepanjang sejarah. Ia juga dinamik kerana panjangnya bertambah dari masa kesemasa dengan memuatkan peristiwa-peristiwa penting dan juga perkembangan sesuatu konflik. Ia meliputi pelbagai era sejak dari zaman sebelum kedatangan Sepanyol sehinggalah ketika menentang Amerika Syarikat pada awal kurun ke 20. Parangsabil Takbirul berasal sejak zaman sebelum kedatangan Sepanyol kerana tiada apa-apa rujukan tentang Sepanyol, sedang ‘Parangsabil Abdullah dan Putli’ adalah satu contoh sastera Perangsabil yang dihasil pada zaman Sepanyol atau selepasnya kerana membuat rujukan kepada Kastela di dalam naratifnya.

Parangsabil adalah satu testimoni penolakan masyarakat Tausug terhadap semua bentuk kezaliman dan pencerobohan samada ia dilakukan oleh musuh yang datang menceroboh mahupun di kalangan orang tempatan. Sekaligus ia menolak tanggapan bahawa masyarakat Tausug tunduk secara membuta tuli kepada pihak yang memegang kekuasaan, samada beliau Sultan yang merdeka mahupun yang takluk kepada kepentingan penjajah Barat. Satu contoh yang boleh dikemukakan ialah Parangsabil Kan Apud yang ada kaitan dengan pemberontakan Hassan pada tahun 1904. Di dalam epik tersebut, Apud bersama empat sahabatnya bangkit menentang kerajaan penjajah kerana ketidakadilan yang berlaku sehingga mati dalam perang sabil. Begitu juga epik Parangsabil Kan Napsa Lagayan. Kesah ini berlegar pada seorang wanita cantik yang bernama Napsa Lagayan di pulau Simunul. Pada satu hari Sultan telah menjemput Napsa untuk mempersembahkan tarian di hadapan baginda. Napsa amat setia kepada suaminya dan bimbang jika Sultan melarikannya. Tetapi oleh kerana terpaksa Napsa mempersembahkan tarian pangalay. Sultan yang tertarik dengan kecantikan Napsa telah memaksa Napsa mengikutinya ke Jolo di mana dia dijadikan gundek baginda. Apabila Amilbangsa, suami Napsa pulang dari perantauan yang lama, dia merasa amat sedih atas kehilangan isterinya. Dia telah menyusul isterinya di Jolo di mana dia mati di jalan sabil.

Kedua-dua kesah parangsabil ini menunjukkan keberanian orang awam yang dinobatkan sebagai pahlawan yang disanjung, bukannya Sultan atau Datu-datu yang didewa-dewakan dalam setengah penulisan sastera bangsawan. Bahkan watak-watak ini memang benar-benar wujud seperti Apud, Napsa Lagayan dan Amilbangsa yang hidup pada zaman Sepanyol atau sebelumnya. Parangsabil telah mengangkat watak-watak ini ke tahap legenda sama seperti watak-watak Selungan, Jekiri dan Kamlun. Selungan adalah watak sebenar yang melawan kerajaan Amerika syarikat di Tawi-tawi dan terbunuh sekitar tahun 1907-08. Begitu juga Jekiri yang menentang Amerika Syarikat di Zamboanga, Basilan, Sulu dan Borneo Utara sekitar tahun 1907-09 dan terbunuh di pulau Patian bersama pengikutnya.

Berdasarkan kepada sumber-sumber lisan ini, seseorang boleh membentuk kefahaman terhadap pandangan hidup worldview masyarakat Tausug mengenai hidup dan mati. Falsafah hidup ini membentuk sifat-sifat berani pada masyarakat Tausug baik dalam soal bergelut mencari penghidupan mahupun ketika berdepan dengan musuh. Bagi masyarakat Tausug kematian hanyalah sebuah pintu untuk memasuki fasa kehidupan seterusnya (dari alam fana’ ke alam baqa’). Oleh kerana kematian pasti ditempuhi oleh setiap insan, maka ia tidak wajar ditakuti, meskipun seseorang itu berusaha untuk mengelaknya (berikhtiar mengubati penyakit sebagai contoh – pen.) demi untuk memenuhi matlamat hidup di atas muka bumi. Walaubagaimanapun, apabila tiba saat kematian, ia perlu diterima dengan pasrah dan sebaiknya seseorang itu mati pada jalan sabilillah. Natijahnya bagaimana seorang itu mati yang menjadi perhitungan, bukan kematian itu sendiri. Kematian di atas jalan yang mulia ini akan memberi manfaat kepada si mati di alam akhirat, bahkan kaum-kerabat yang ditinggalkan di pandang mulia oleh masyarakat Tausug. Oleh itu orang Tausug tidak menghitungkan sangat nyawa musuh bahkan nyawa sendiri di dalam perang sabil dan ini menjelaskan mengapa konflik bersenjata dengan penjajah Sepanyol berpanjangan, sengit dan memakan korban yang besar. Dari tradisi lisan ini juga seseorang dapat memahami bahawa kaum Tausug tidak mengukur kemenangan dengan kejayaan seseorang membunuh musuhnya di medan perang, tetapi bagaimana ia mempamerkan ketangkasannya. Seseorang yang melarikan diri dari medan perang adalah dibenci, meskipun dia bersalah atau berada di pihak musuh. Peribahasa Tausug, ‘marayaw pa mutih in bukug, ayaw mutih in tikud-tikud’ yang bermaksud adalah lebih baik melihat putihnya tulang dari melihat tumit bertukar puteh bermakna adalah lebih baik seseorang itu tercedera atau terbunuh dari melarikan diri dari medan perang. Kerana itulah pahlawan-pahlawan Tausug dengan penuh keberanian melawan musuh mereka meskipun hanya bersenjatakan keris dan kampilan bergantung kepada ketangkasan diri dalam bertarung, tanpa menghitung soal strategi dan taktik. Natijahnya ribuan pahlawan Tausug menemui syahid pada zaman penjajahan Sepanyol dan pendudukan Amerika Syarikat.

Penjajah Sepanyol gagal untuk menilai masyarakat Tausug secara objektif. Segala dasar dan pendekatan adalah bersumber dari sikap prejudis yang amat menebal. Meskipun Islam mentadbir Andalus/Sepanyol selama hampir lapan abad, namun masyarakat Katolik tidak dapat menerima kehadiran muslim bahkan melaksanakan inquisition dengan menghapus dan mengusir umat Islam dari bumi Sepanyol. Tidak hairanlah jika penakluk-penakluk Sepanyol menamakan mereka sebagai savages (buas dan ganas), pirates (lanun) dan warlike (cenderung untuk berperang). Oleh itu cuma ada dua pilihan iaitu samada mereka dikristiankan atau dihapuskan. Mereka dilonggokkan dalam satu kelompok yang tidak bertamaddun dan dianggap hina kerana menganut agama ‘Mohammedan’ (Islam). Sikap dungu dan sengkat pemikiran ini adalah kerana orang-orang Sepanyol gagal menyelami hati budi suku Tausug yang diwarnai oleh akidah Islam. Islam telah memerdekakan jiwa mereka dari sebarang bentuk perbudakan samada oleh orang tempatan apatah lagi bangsa asing yang datang untuk menjarah tanah air mereka. Jika penjajah Sepanyol menggelar mereka sebagai lanun dan fanatik, itu adalah pilihan mereka. Apa yang pasti Islam menuntut suku Tausug supaya berjihad melawan penindasan dan membebaskan tanah air dari penjajahan. Dan mereka akan lakukan ini meskipun tidak mempunyai kekuatan dan senjata yang sepadan. Keberanian suku Tausug menghadapi kematian yang disaksikan oleh askar-askar Sepanyol di medan adalah manifestasi dari tuntutan keimanan tersebut.
Prof Madya Dr Hafidzi Mohd Noor
----------------------------------------------------------------------------
[1] Menurut Silsilah Sulu, kaum Tausug berasal dari beberapa suku etnik yang bergabung iaitu Barunan (penempatan asal di Maimbung, Jolo), Tagimaha (dari Pulau Basilan),Baklaya (dipercayai dari Sulawesi dan menetap di Patikul), orang Banjar (dari Banjarmasin, Kalimantan) dan orang Dampuan (Champa, Indochina).
[2]Sarsilas dan Luntar adalah Silsilah Raja-raja yang menggunakan tulisan jawi. Teks-teks sejarah ini terbatas penggunaan dan pengaruhnya di kalangan keluarga raja dan orang ramai tidak terdedah kepadanya. Ia tidak diperbanyak untuk tujuan sebaran dan disimpan rapi untuk kegunaan raja semata-mata. Oleh itu kesedaran sejarah hanya berlegar di kalangan keluarga raja dan datu, itupun hanya berlegar di sekitar persoalan waris, pengalaman dan hal-ehwal raja. Samuel K. Tan, 1982, Selected Essays on Filipino Muslims, University Research Centre, Mindanao State University, hlm. 112.
[3]Kissa dan katakata adalah warisan Sulu yang unik dan lazimnya disampaikan dalam tempoh semalaman. Secara umumnya kissa lebih pendek dan bertujuan untuk dihabiskan dalam satu sesi penceritaan. Katakata pula disampaikan dalam sehari sehingga dua hari atau dua malam. Contoh-contoh kissa ialah Ama Iyun, Ina Gandil, Lunsay Buhok dan Malik Buwangsi. Contoh katakata ialah Abunnawas dan Pusung. Perbezaannya dengan genre Parangsabil ialah kissa dan katakata hanya diceritakan sedang Parangsabil dicerita sambil didendangkan. Lain-lain bentuk sastera lisan kaum Suluk ialah khutbas dan tukud-tukud. Khutbas adalah penyampaian para imam, panditas, haji dan tokoh-tokoh agama. Rujukan Samuel K. Tan, 1982, Selected Essays on the Filipino muslims, University Research Centre, Mindanao State University, Marawi City, hlm. 120.


Monday, September 28, 2009

Anakanda Amin Husaini pulang ke IKIP selepas bercuti Hari Raya

Bergambar sekeluarga sebelum melepaskan
anakanda Amin berangkat ke IKIP
Pose istimewa (sudut 30 darjah)

Senyum dalam tangis (sedih sebenarnya..
nak tinggalkan umi dan abi)

Tolehan akhir sebelum berlepas
(alhamdulillah selamat tiba ke IKIP sebelah petang)
Assalamualaikum,
Alhamdulillah setelah seminggu berada di rumah kerana bercuti menyambut Hari Raya, anakanda Amin berangkat balik ke IKIP International College, Kuantan (Kampus Taman Gelora). Anakanda Amin mendapat pengalaman baru apabila balik kampung dengan motorsikal bersama rakan-rakannya. Pulang ke kampung (rumah) hari Khamis dan sampai hari Jumaat tengah hari setelah berteduh di rumah kawan di Seremban semalaman kerana hujan.
Pada hari Ahad 27 Sept lebih kurang jam 10.30 anakanda bertolak balik ke IKIP. Kawan dia join di Seremban dan seorang lagi di Felda Bukit Keratong. Pukul 5.30 petang lebih kurang anakanda Amin call mengatakan sudah sampai di Gambang. Tetapi mengalami kebocoran pada filter tangki minyak. Kawan dia tolong belikan filter baru.
Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi kerana melindungi perjalanan anakanda pulang dan kembali dengan selamat tanpa sebarang masaalah. Abi, umi dan abang-abang sentiasa mendoakan keselamatan dan kejayaan anakanda.
Abi, Umi dan abang-abang



Friday, September 25, 2009

Dikunjungi keluarga arwah Wan Abdul Razak Wan Jusuh

Wan Mustafa, anak arwah Wan Razak (paling kanan)
Saling tak tumpah serupa arwah
Along (Wan Ateeqah), umi Zuraidah, Kak As dan Mus
Assalamualaikum,

Hari Raya ini keluarga kami juga dikunjungi oleh keluarga Arwah Wan Abdul Razak. Ziarah isteri arwah (Kak As) dan anak-anak (kaklong Wan Ateeqah, Mustafa, Yusra dan Firas) mengeratkan lagi silaturrahim di atas jalan dakwah ini. Arwah banyak berbudi pada kami. Ketika kami pulang dari US dulu, arwahlah orang yang paling banyak membantu. Kami merasa begitu rapat dengan arwah dan keluarga dan tidak pernah merasa kekok untuk meminta tolong. Termasuklah dua kali pindah rumah, arwah Wan Razaklah yg kami hubungi untuk mengumpulkan sahabat-sahabat untuk tolong kami pindah. Banyak sungguh kenangan yang tidak dapat kami lupakan bersama arwah.

Serdang adalah permulaan kepada sejarah penglibatan dakwah kami di Malaysia (1988). Setiap maghrib, Isya dan juga subuh kami berjemaah di Surau Tmn Seri Serdang Fasa I. Antara sahabat-sahabat yang memenuhi aktiviti surau termasuklah siri kuliah ialah arwah Wan Razak, Hj. Norazmi, Abg Hj. (Fuad Abbas), Dr Burhanuddin (kini Prof.), Dr Fauzi Zakaria, Dr.Ramlan, Dr Zainul Abidin, akh Nusri, Akh Zul Hashim, Dr Ahmad Zainuddin, Dr Mohd Noor (kini Prof), Dr Shahnor (kini Prof), Dr Abd Halim Ghazali, akh Mustafa Kamal (kini ahli Majlis Daerah Kajang), akh Shakor, akh Abdul Halim Sujak, Dr Amin Matsom (kini Prof), Dr Azni Idris (kini Prof), Dr Ahmad Hariza, Dr Megat Hamdan (kini Prof.), Dr Megat Johari, akhi Hamzah, Dr Razali Kader, akh Syukri Mail, akh Wan Yusuf, Dr Ahmad Rodzi, Dr Asbi Ali, akh Azman Mohd Nor, akh Dr Zakaria Che' Muda, akh Bakaruddin, Dr Ainuddin, akh Johari, Akh Rashid dan yang lain-lain (kalau ada nama-nama yang tidak dimasukkan mohon maaf ya...)

Setelah balik dari UK dan menetap di Bandar Baru Bangi, kami masih terlibat dengan usrah di Serdang. Setiap kali selepas big group (usrah gabungan) biasanya kami akan pergi menge'teh' di restoran Maulana di bawah pejabat JIM. Antara yg setia sembang-sembang lepas usrah ini termasuklan arwah wan razak, saya, Ahmad Z, Hj Norazmi, Dr Zainul, Prof Mohd Noor dan Pak Mus.

Semasa zaman Reformasi '98, saya, Wan Razak, Alwi Hasrat, Ahmad Z adalah antara yang kerap turun berdemonstrasi di jalanan. Teringat ketika bersama ke rumah Anwar Ibrahim menjalankan hirasah (berkawal) sebelum Anwar ditangkap. Juga ketika saya dan arwah berlari di jln TAR semasa dikejar-kejar oleh PGA dan FRU.

Teringat juga satu ketika di mana kami dilanda oleh kesedihan. Arwah adalah orangnya yang menenangkan kami..

Semuga ukhuwah yang dibina selama ini menjadi penyelamat di kemudian hari. Semuga kita tergolong bersama kalangan yang bertemu dan berpisah kerana Allah yang layak mendapat perlindungan di padang mahsyar.

Kini anak-anak arwah yang ditinggalkan menjadi contoh yang baik. Along Ateeqah sudah bergraduat dlm bidang Biomedical Science, Mustafa sedang mengikuti kursus Aktuari, Yusra lulusan Darul Quran, kini di UIA dan Firas kini di Darul Quran. Ramadhan yang lepas Firas menjadi imam terawikh di surau kariah mereka. Yang bongsu masih di sekolah

Arwah meninggal setelah lama berjuang melawan leukemia. Antara sms terakhir yang dihantar kepada saya ketika mula-mula sakit buah pinggang dulu berbunyi 'Ana sayang pada anta dan ana harap anta segera sembuh untuk meneruskan kerja-kerja ini.'

semuga Allah menempatkan arwah bersama golongan solihin, mukhlisin, al-anbiya dan mursalin.

Ameen Ya Rabbul Alamin

Dr Hafidzi/Hjh Zuraidah dan anak-ana

PACE viewpoints - Obama's peace process rhetorics in the 23rd Sept speech at the UN

Assalamualaikum and greetings to all,

President Barrack Obama's speech at the United Nation on 23rd September has removed any shadow of doubt that he supports the notion of Israel as a Jewish State.

“The time has come to re-launch negotiations – without preconditions - that address the permanent-status issues: security for Israelis and Palestinians; borders, refugees and Jerusalem. The goal is clear: two states living side by side in peace and security - a Jewish State of Israel, with true security for all Israelis; and a viable, independent Palestinian state with contiguous territory that ends the occupation that began in 1967, and realizes the potential of the Palestinian people.”

A closer look at Obama's choice of words would reveal the followings.
1. The peace negotiation must proceed with no preconditions. This means Mahmood Abbas must not insist on the cessation of settlement activities in the occupied territories. Israel will continue to built more jewish housing units on the occupied territories to meet the demands of the so-called ' natural growth' of existing settlements.

2. The notion 'jewish state of Israel' connotes that Israel will be a state exclusively for the jews. Recognizing Israel as such endorses the racist tendencies of Tel Aviv towards their significantly large non jewish populations, particularly Arabs of the Palestinian descends. Avigdor Lieberman, an ultra right Israeli minister has once spoken of banishment of the arabs from Israel and exterminating them.

3. Obama also talked about 'ending the occupation'. Ending the occupation has become a vague term. He did not explicitly says that Israel must relinquish all territories wrestled in the 1967 war. Israel has insisted that they will retain the settlements, the network of highways that linked them and the security zone which claim almost 60% of the west bank on the eastern borders with Jordan. Ending the occupation might as well mean the establishment of a hodgepodge of Palestinian land based on the realities on the ground. That realities on the ground include the security wall which extended deep into the west bank, carving up an additional 30% of Palestinian territories.

4. The permanent-status issues: security for Israelis and Palestinians; borders, refugees and Jerusalem. These are just rhetorics that will have no bearing on Israel's national policy. Israel has never implemented any of the UN resolutions on the Palestinian issue. The right of return of refugees (Resolution 149), the illegal annexation of Jarusalem and the west bank (Resolution 242), the illegal declaration of Jarusalem as the united and eternal capital of Israel (Resolution 267). Every Israeli Prime Minister from Golda Meir to Netanyahu has vowed that Israel will not withdraw from the occupied West bank, the biblical Judea and Samaria (correspaonding to the northern and southern portion of the West Bank). One will certainly not expect Israel to depart from these stance that is an integral part of Israel's reason d'etre.

After 61 years of defying every UN resolutions (since 1948), 61 years of blatant disregard of the Universal declaration of human rights (1948), 60 years of ignoring the 4th Geneva Convention (1949) and trampling on every international rule of law there is be, one will not expect Israel to pay heed to another rhetorics by yet another US President.

Dr Hafidzi Mohd Noor
Director
PACE(Palestine Centre of Excellence)

Thursday, September 24, 2009

Dikunjungi keluarga Dr Norkhair pada hari Raya ini

Dua keluarga dipertemukan di atas jalan dakwah
(Perkenalan ini bermula sejak akh Dr Norkhair dan keluarga
menuntut di Nottingham, sedang kami di Aberdeen, Scotland
lebih 10 tahun yang lalu melalui medan MSM (Majlis Syura Muslimun UK
dan kini dalam wadah JIM (Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia)
Bersama Dr Norkhair dan anak bongsu beliau (Nuha Norkhair)
dalam tahun 2.

Anakanda Nuha rapat dengan keluarga Pakcik Hafidzi.
Banyak berdoa untuk pakcik masa pakcik jatuh sakit tempoh hari
(Semuga menjadi anak yang solehah dan berbakti pada kedua ibu-bapa)

Assalamualaikum,

Kami sekeluarga merasa amat bahagia apabila akhi Dr Norkhair/ukth Tsuwaibah dan seluruh anak-anak (Ehsan dan adek-adek) datang bertandang ke rumah kami pada hari raya ini. Hanya Allah yang tahu betapa besarnya hati kami. Semuga Allah mengeratkan hubungan silaturrahim yang sudah terjalin ini dan menjadi sebab musabab untuk kita semua mendapat rahmat dan hidayat yang berterusan.

Akhi Dr Norkhair gagahi juga (walaupun kurang sehat) untuk datang ke rumah kami, Semuga Allah memberikan sebesar-besar pahala kepada beliau dan keluarga. Juga doa yang keluarga ini panjatkan kepada kami di saat Dr HMN tidak sehat, menjadi penawar yang mujarab, insyaAllah. Terutama doa dari anakanda Nuha (yang bongsu, di tengah) untuk pakcik Hafidzi, yang tidak putus-putus berdoa pada bulan Ramadhan supaya pakcik Hafidzi sehat.

Jazakumullahu khairan kathira

Dr Hafidzi Mohd Noor
Hjh Zuraidah Kornain
Anak-anak
Mohd Qayyim
Muhammad Mawardi
Amin Husaini

Naik Semangat untuk menyiapkan Jejak Risalah di Nusantara Jilid II

Kepulauan Sulu (dalam poligon) yang
kini sebahagian dari Republik Filipina


Assalamualaikum,

Dengan siapnya Jilid VI, penulis mendapat motivasi yang kuat untuk menyiapkan Jejak Risalah di Nusantara Jilid II. Alhamdulillah 3 bab telahpun disempurnakan iaitu Melaka, Brunei dan Manila. Kini sedang membuat kajian rapi untuk menyiapkan bab 4: kepulauan Sulu - 400 tahun melawan Imperialis Sepanyol dan Amerika Syarikat.

Di manakah letaknya Kepulauan Sulu? Ia adalah gugusan pulau-pulau (lebih 900 buah) yang terletak di antara Laut Sulu di utara dan Laut Sulawesi di Selatan, Sabah di sebelah barat dan Pulau Mindanao di sebelah timur. Kepulauan Sulu (yang ditandakan dalam poligon pada peta Filipina di atas) terdiri dari 7 kelompok pulau utama iaitu Sibutu, Tawi-tawi, Jolo, Pangutaran, Samales, Tapiantana dan Tapul.

Seorang penulis menyebut 300 tahun melawan penjajah yang ampuh menjadikan pahlawan Sulu paling kental. Jihad yang mereka pelopori menjadi benteng umat Islam di nusantara dari pengkristinan dan gelombang pembaratan.

Di dalam bab ini penulis akan memuatkan antara lain asal-usul suku kaum Bajau dan Samal di samping suku utama iaitu bangsa Tausug yang berdiri teguh melawan Sepanyol tanpa henti. Sesungguhnya menyedari hakikat sejarah umat Islam di rantau ini membakar semangat juang dan menghidupkan kemahuan untuk terus berjihad pertahan Islam. Allahu Akbar!

Dr Hafidzi Mohd Noor

Alhamdulillah Manuskrip Buku Jejak Risalah di Nusantara Jilid VI sudah disempurnakan


Al-marhum Buya HAMKA -
antara tokoh yang dimuatkan
dalam Jejak Risalah di Nusantara Jilid VI


Alhamdulillah, Syukur ke hadrat Ilahi, Maha Besar Allah Maha pemberi kurnia, dengan segala cabaran dan rintangan akhirnya manuskrip Jejak Risalah di Nusantara Jilid VI : Gerakan Islam - Penggerak Kemerdekaan Indonesia dapat disempurnakan pada pagi 1 Shawal 1430 Hijrah di saat takbir sedang berkumandang dan kami sedang bersiap-siap untuk menunaikan solat Eid-Fitr. Allahu Akbar! Allahu Akbar! Walillahilhamd..

Bersama ini dimuatkan pendahuluan, isi kandungan dan juga tribute untuk ayahanda Tn Hj Mohd Noor Hashim di akhir penulisan - dari mana minat terhadap sejarah Islam di nusantara dalam diri mula berputik pada zaman remaja.
----------------------------------------------------------------------------------------

Pendahuluan

Syukur ke hadrat Allah SWT atas limpah rahmat dan inayahNya. Selawat dan salam kepada junjungan Rasulullah SAW yang menjadi contoh kepada semua umat Islam yang berjalan di atas sunnah baginda yang mulia.

Buku Jejak Risalah di Nusantara Jilid VI ini sebenarnya adalah pecahan dari Jilid V dengan jodol asal ‘Dari Perang Aceh ke perang Revolusi (1873 – 1950)’. Atas pandangan teman-teman, ia dipecahkan menjadi dua jilid iaitu jilid V dengan judul ‘Perang Aceh (1873 – 1912) dan peranan Snouck Hurgronje’; dan Jilid VI yang diberi jodol ‘Gerakan Islam – Penggerak Kemerdekaan Indonesia’. Pemecahan ini dilihat wajar kerana Jilid V meliputi perjuangan bersenjata umat Islam menentang penjajahan yang paling sengit di Aceh dan beberapa bahagian lain dari Pulau Sumatera dan Jawa seperti daerah Tapanuli, tanah Batak, Minangkabau dan Banten. Jilid VI pula memaparkan respon umat Islam kepada penjajahan Belanda sejak awal kurun ke 20 M dalam bentuk gerakan sosial, pendidikan dan politik yang tersusun. Kemajuan dalam aspek intelektual dan pemikiran hasil dari transformasi pendidikan dan budaya berfikir telah mencetuskan satu kebangkitan yang melampaui garis-garis sempadan suku dan wilayah. Transformasi dan kebangkitan ini hanya mampu dicetuskan oleh faktor Islam seperti yang dibuktikan oleh Serikat Islam (SI).

Semua perancangan penjajah Belanda untuk melenyapkan pengaruh Islam dari masyarakat Indonesia bukan sahaja gagal, bahkan menatijahkan satu reaksi balas yang tidak mungkin dapat dibendung. Pendekatan ilmiah dengan menonjolkan adat budaya warisan pra-Islam dengan tujuan untuk memisahkan rakyat pribumi di dalam lingkungan sempit wilayah dan suku bangsa tidak dapat merungkai kesejagatan Islam yang telah lama menyatukan penduduk di nusantara sejak awal lagi. Justeru apabila SI membuat seruan persatuan di atas dasar Islam, seluruh umat di nusantara dari Maluku dan Bali di sebelah timur sehingga Aceh dan Mandailing di sebelah barat menyahutnya. Tercetuslah satu gelombang besar sehingga SI tercatat di dalam sejarah sebagai wadah sulong rakyat Indonesia yang menuntut self bestuur atau kemerdekaan. Ia menjadi wadah pertama yang menterjemahkan semangat kebangsaan Indonesia dalam bentuk sebuah gerakan nasional. Hakikat sejarah ini tidak dapat dimungkiri oleh siapapun terutama mereka yang cenderung kepada gerakan nasionalis-sekular yang muncul di pentas sejarah pada waktu yang terkemudian dan mengambil masa yang lebih lama lagi untuk berubah dari wadah yang bersifat Java ethnocentrism kepada bersifat nasional yang merangkul aspirasi perjuangan semua suku bangsa Indonesia.

Seterusnya langkah penjajah Belanda untuk mengujudkan satu kelompok intelligentsia di kalangan anak bangsa Indonesia yang berkiblat kepada barat supaya menjadi perantara dengan rakyat terbanyak juga menatijahkan kesan sebaliknya. Memang ada anak bangsa yang melalui sistem pendidikan penjajah yang hilang jatidiri lalu merangkul dengan erat program untuk meleburkan identiti bangsa ke dalam acuan barat yang dianggap maju dan progresif. Tetapi sebahagian besar dari keluaran sekolah tinggi Belanda seperti OSVIA dan STOVIA semakin dekat kepada sejarah tanah airnya sendiri dan mendalami Islam dengan menggunakan bahasa Belanda sebagai bahasa pengantar! Di masa yang sama para ulama pula terdedah kepada ide-ide segar pembaharuan dunia Islam yang bertiup kencang pada penghujung kurun ke 19 dan awal kurun 20. Lahirlah tokoh-tokoh ulama yang progresif yang muncul di tengah masyarakat untuk mengeluarkan umat dari kebodohan, kemismikan dan kejumudan. Usaha dari kalangan intelligentsia dan ulama progresif melahirkan sistem pendidikan yang menggabungkan tsaqafah Islam dan ilmu Sains barat untuk membangunkan minda anak bangsa.

Jilid VI ini dihidangkan kepada pembaca supaya wujud satu penghayatan dan keinsafan bahawa sebagaimana sengit dan peritnya perjuangan di medan tempur, begitulah sengitnya perjuangan di medan pendidikan, sosial dan siasah. Medan-medan ini telah melahirkan pahlawannya yang tersendiri dari kalangan pemikir, pejuang dan pemimpin yang tidak kurang hebatnya dengan nama-nama besar para pejuang mujahid yang dibicarakan dalam jilid-jilid yang terdahulu. Sebagaimana yang digariskan di dalam jilid V dan buku siri Jejak Risalah di nusantara secara keseluruhan, buku ini hadir sebagai rujukan kepada pendukong-pendukong Islam di Malaysia. Perjalanan sejarah yang dilalui oleh negara bangsa Malaysia dan Indonesia telah memisahkan sejarah kedua negara ini di dalam kotak-kotak yang ekslusif sehingga menyukarkan usaha mengapresiatif perjalanan sejarah negara jiran. Kedua negara bangsa ini dijajah oleh dua kuasa barat Inggeris dan Belanda yang mungkin mempunyai pendekatan yang sedikit berbeza di dalam menghadapi penduduk tanah jajahan mereka. Namun dasar mereka di dalam menghadapi tentangan dan kebangkitan umat Islam tetap sama. Dasar-dasar inilah yang ingin diketengahkan untuk membina satu kefahaman yang baik di kalangan pekerja-pekerja Islam di nusantara ini khususnya di Malaysia.

Besarlah harapan penulis jilid VI ini memperkaya khazanah sejarah umat Islam di nusantara khususnya dan di seluruh dunia Islam umumnya..

Prof. Madya Dr Hafidzi Mohd Noor
Bandar Baru Bangi
1 Syawal 1430 H/19 September 2009
------------------------------------------------------------------------------
Kandungan buku

Pendahuluan
1. Kebangkitan Islam moden menjelang abad 20.
2. Memisahkan Islam sebagai ‘agama’ dan doktrin politik.
3. Ibu Kartini dan al Quran.
4. Hj. Omar Said Cokrominato dan SI
5. Politik Asosiasi.
6. Pendidikan – mencetus kebangkitan umat.
7. Kiyai Hj. Ahmad Dahlan – Pendiri Muhammadiyah.
8. Pemberontakan tjuke (cukai) di Pulau Jawa.
9. Konflik pribumi-etnik cina di Pulau Jawa: apa punca dan siapa dalangnya?
10.Tareqat dan jihad di Nusantara.
11. Penyusupan fahaman Komunis dalam gerakan Islam.
12. K. H. Mas Mansur.
13. HAMKA – ulama dan pujangga Nusantara.

Penutup

Buku Jejak Risalah di Nusantara Jilid VI ini ditangguhkan setakat ini. Beberapa tajuk yang asalnya dirancang untuk dimuatkan di dalam jilid VI dikeluarkan kerana ia memerlukan ruang penulisan yang banyak. Penulis merasakan lebih wajar jika tokoh-tokoh pejuang Islam yang terlibat memperoleh kemerdekaan Republik Indonesia dan proses mempertahankannya dihuraikan dalam jilid yang berasingan dan tersendiri. Dengan izin Allah, nama-nama pejuang dan tokoh-tokoh politik Islam seperti Pak Natsir dan Hj. Agus Salim akan dipaparkan dalam jilid tersebut. Tempoh lima tahun di antara 1945 sehingga 1950 adalah fasa Indonesia melalui Revolusi yang menyaksikan peranan ulama dan gerakan Islam berjuang berhadapan dengan Imperialis Belanda yang cuba kembali dan menangani golongan sekular-nasionalis yang turut berjuang mencorakkan negara Kesatuan Republik Indonesia.

Jilid yang akan menyusul selepas Jilid VI akan memberi tumpuan kepada kebangkitan umat Islam di Tanah Melayu. Perjuangan menentang penjajahan Inggeris seperti di Pahang, Perak, Negeri Sembilan, Terengganu dan Kelantan pada kurun ke 19 dan 20 akan diulas secara terperinci dan dinilai semula menurut kaca mata Islam dan kebenaran sejarah. Jilid seterusnya akan mengulas pula perjuangan yang dipelopori oleh gerakan Islam di Tanah Melayu yang bergerak di bidang pendidikan, sosial dan politik sehingga mencetuskan gelombang untuk menuntut kemerdekaan dari British. Semuga Allah memberi kekuatan dan kesempatan untuk penulis melengkapkan penulisan sejarah perjuangan umat Islam di nusantara. Ameen Ya Rabb.


Penulis ketika berusia setahun dalam dukungan ayahanda (c. 1963)


Tribut pada ayahanda

Semenjak kecil aku perhatikan abah sering membeli buku-buku tulisan HAMKA. Setiap kali ke Singapura ada sebuah kedai buku Pustaka Nasional di Arab Street yang akan disinggahinya. Pastinya abah akan membeli sebuah dua naskhah buku khususnya yang ditulis oleh ulama-ulama Indonesia.

Ketika umur awal remaja, buku-buku ini menjadi bahan bacaan ku di waktu lapang. Di antara buku abah yang sempat aku baca dari awal hingga akhir ialah Tasauf Moderen, Pandangan Hidup Muslim, Lembaga Budi, Di bawah Lindungan Kaabah dan Bohong di Dunia. Secara beransur-ansur aku mulai tertarik dengan isi kandungan buku-buku tersebut dan penulisnya terutama Bapak HAMKA yang halus bahasanya dan tinggi filsafatnya. Itulah permulaan dan berputiknya minat yang mendalam terhadap sastera dan sejarah Islam. Apabila berada di Universiti dan terlibat dengan usaha-usaha dakwah dan pengislahan di kalangan pelajar minat terhadap sejarah Islam itu terus berkembang subur. Alhamdulillah sejak umur 30’an sehingga kini menghampiri umur 50 tahun, minat tersebut menjurus kepada keinginan untuk memperdalam penguasaan terhadap sejarah Islam di nusantara. Semuanya bermula dengan minat yang dipupuk oleh abah melalui buku-bukunya. Semuga Allah mengurniakan ganjaran yang terbaik kepada abah dan arwah emak yang mendidik aku dan anak- anak mereka sehingga kini. Hanya Allah lah yang dapat membalas jasa dan pengorbanan mereka.

Dr Hafidzi Mohd Noor

Penulis Siri-siri Jejak Risalah di Nusantara
Sudah Terbit (jilid 1)
Dalam Proses penerbitan (Jilid V dan VI)
Dalam Proses penulisan (Jilid II)

Beduk @ Kentung di Masjid Sri Gading, Batu Pahat

Muhammad Mawardi bersama beduk Masjid Sri Gading

Mencuba memukul beduk

Muhammad Mawardi dan Amin Husaini
cuba menghayati makna beduk bagi masyarakat melayu

Assalamualaikum,
Hari Raya kedua kami menziarahi kubur keluarga di Sri Gading, Batu Pahat. Tanah kubur tersebut berada di belakang masjid Jame' Sri Gading. Seperti banyak masjid dan surau di kampung-kampung ia masih mengekalkan beduk atau kentung walaupun ia tidak digunakan lagi.
Teringat masa zaman kanak-kanak ketika loudspeaker dan PA system belum digunakan dengan meluas maka beduk atau kentung adalah alat yang digunakan untuk menandakan masuknya waktu solat, membuat pengumuman permulaan puasa, hari raya dan memberitahu tentang berita kematian di kariah. Sehingga kini saya masih ingat dengan jelas rentak pukulan sebelum azan dilaungkan. Begitu juga apabila ada kematian, maka rentak tertentu di ulang-ulang beberapa kali supaya masyarakat berkumpul untuk sama-sama menziarahi jenazah dan menyempurnakan tanggungjawab terhadap saudaranya yang meninggal dunia.
Pada zaman dulu, kentung adalah alat yang paling berkesan dan cepat untuk menyampaikan berita kecemasan. Apabila ada ancaman terhadap keselamatan seperti serangan Komunis, maka beduk akan dipukul supaya masyarakat kampung membuat persediaan.

Beduk atau kentung diperbuat dari batang pokok nangka dan di tebuk lubang secara memanjang untuk menghasilkan 'acoustic' atau kesan bunyi yang bergema apabila dipukul dengan kayu.
Bunyi beduk adalah kenangan yang amat nostalgik bagi generasi kami.
Dr Hafidzi Mohd Noor

Sunday, September 20, 2009

Ziarah hari Raya rumah Acik Melah - satu-satunya adek beradek (satu ibu) arwah mak yang tinggal

Wan Chik yang sudah uzur di atas kerusi roda
(ya Allah engkau rahmatilah ibu saudara kami
dan berilah kesabaran padanya dalam menghadapi
keuzuran dan hari tuanya)
Abi dan umi bersama Acik Molah

Bergambar bersama Wan cik

Bergambar ramai (antaranya Mawardi, amin, umi, abi, adi, along aya dan Imah)

Assalamualaikum,
Kami sempat ziarah achik melah (adek arwah mak yang bongsu dan satu-satunya adek beradek yang tinggal). Achik sudah uzur dan sebak setiap kali diziarahi. Pesannya 'jenguklah achik ni' InsyaAllah selagi ada umur kita akan terus memenuhi tuntutan ziarah pada satu-satunya mak saudara yang masih ada (dari sebelah ibu). Kata Nabi 'Ibu saudara (khaulah) itu adalah ibu jua. Mudah-mudahan sedikit bakti kami kepada mak saudara kami dihitung sebagai berbakti kepada ibu kami sendiri.
Sudah lama tidak bertemu sepupu-sepupu. Masing-masing sudah berkeluarga dan anak-anaknya tidak dicam lagi. Achik kata dia sudah punya hampir 30 orang cucu. Semasa kecil rumah arwah acik Mail/acik molah adalah rumah yang kami suka bertandang sebab mereka duduk di kuarters Askar melayu di Raja di Port Dickson. Kami memang tidak lepas peluang mandi-manda di Pantai Port Dickson (sekitar 1970'an). Ketika itu air laut pantai Port Dickson masih cantik dan jernas airnya.
Sudah lama tidak ketemu Adi, sepupu teman sepermainan semasa kecil. Roman (rupa) Adi (Ismadi) saling tak tumpah dengan rupa arwah ayahnya acik Mail. Along Aya (Rohaya) juga sudah lama tidak bersua.
muga-muga pertemuan pada 1 Shawal ini kembali mengeratkan silaturrahim. Semuga Allah menghitung pertemuan ini sebagai amal soleh yang diberi ganjaran yang besar. Ameen.

Pak Ngah dan anak Adi no 2 (panggilnya angah)
Puas dipujuk-pujuk utk bergambar dgn pak ngah
Dr hafidzi dan keluarga
1 Syawal 1430H



Saturday, September 19, 2009

Selamat Hari Raya Eid-ul-Fitri 1430H

Abi dan Umi di pagi 1 Syawal

Bergambar sekeluarga

Anak bujang bertiga (Dari kiri Muhammad Mawardi, Amin Husaini & Mohd Qayyim)

Selamat Hari Raya Eid Fitri
Taqabalallahu minna wa minkum (Semuga Allah terima amalan-amalan kami dan anda)
Mohon maaf di atas segala kesalahan dan kesilapan
Muga Allah panjangkan umur, sehatkan tubuh badan
tetapkan hati di atas Islam dan iman
Istiqamah di atas jalan dakwah ilallah
Hidup mulia mati syahid!
Ameen Ya Rabbul Alamin
Prof Madya Dr Hj Hafidzi Mohd Noor
Hjh Zuraidah Kornain
Mohd Qayyim Hafidzi
Muhammad Mawardi Hafidzi
Amin Husaini Hafidzi

Friday, September 18, 2009

Perutusan Eid-ul-Fitri PACE

Perutusan Eid-ul-Fitr PACE

Assalamualaikum wrt bth.

Selang beberapa hari lagi, umat Islam di seluruh dunia akan menangisi pemergian bulan Ramadhan dan akan menyambut kedatangan Shawal dengan penuh kesyukuran.

PACE mengambil peluang ini untuk mengucapkan 'Taqabalallahu minna waminkum' kepada semua kaum muslimin dan muslimat di mana jua mereka berada. PACE ingin mengajak umat Islam yang bergembira di pagi Syawal nanti supaya mengenang saudara-saudara seagama yang menyambut kedatangan syawal dengan penuh duka dan linangan air mata, khususnya umat Islam yang dilanda oleh peperangan di merata dunia, terutama di bumi Palestin. Umat Islam di sana akan menyambut kedatangan Eid-ul-Fitri buat sekian kalinya di khemah-khemah pelarian dan dalam keadaan terkepung dan terjajah. Lebih dari lima juta rakyat Palestin kini menghuni khemah-khemah pelarian di Lubnan, Syria, Jordan dan Gaza. Generasi pertama yang terusir dari tanah air mereka yang masih hidup kini menyambut Eid-ul-Fitr sebagai orang pelarian untuk kali yang ke 61.Selama enam puluh tahun mereka tidak pernah menjejak tanah air mereka dan kembali ke rumah-rumah mereka. Di saat umat Islam di Malaysia sedang teruja untuk balik ke kampung halaman masing-masing, umat Islam di Palestin hanya dapat mengimbau kenangan lalu. Bahkan sebahgian besar dari generasi ketiga yang dilahirkan di khemah-khemah pelarian langsung tidak punya gambaran sedikitpun tentang kampung halaman mereka di Palestin.

Bagi umat Islam yang berada di Gaza pula, keadaan lebih getir kerana sehingga kini mereka masih lagi berada dalam keadaan terkepung oleh regim Zionis. Mereka hidup dalam serba kedaifan dengan bekalan makanan dan ubat-ubatan yang amat terhad. Dalam keadaan ekonomi yang lumpuh dan bekalan yang terputus mereka diserang bertalu-talu oleh tentera zionis secara biadap. Sehingga kini penduduk di Gaza masih terdedah kepada serangan Israel yang boleh berlaku tanpa sebarang amaran. Setiap kali serangan berlaku mereka tidak akan mendapat sebarang perlindungan dan pembelaan dari negara-negara umat Islam yang bertetangga dan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu. Mereka seolah-oleh menjadi objek di lapang sasar bagi tentera zionis Israel.

Rakyat Palestin di Tebing Barat dan Baitul Maqdis pula terpaksa berhadapan dengan pelbagai sekatan pergerakan. Ini termasuklah pos-pos kawalan tentera dan sekatan jalan yang diadakan secara sewenang-wenangnya. Kini sebuah tembok pemisah yang panjangnya melangkaui 800 km memisahkan rakyat Palestin dari ladang mereka, telaga air dan meyukarkan anak-anak untuk ke sekolah dan menghadkan pergerakan rakyat Palestin. Tembok konkrit yang tingginya mencecah 10 m ini dibina untuk menguasai lebih banyak wilayah dari Tebing Barat. Di samping itu projek-projek perumahan Yahudi terus bercambah di Tebing Barat dan Baitul Maqdis setelah penghuni-penghuni Arab yang bermastautin di sana diusir dan tanah-tanah mereka di rampas. Senario pembinaan penempatan haram Yahudi ini terus rancak berjalan meskipun Israel terikat dengan beberapa penjanjian damai termasuklah Konferens Annapolis pada penghujung tahun 2007 yang meletakkan syarat agar Israel menghentikan aktiviti penempatan Yahudi. Semua ini hanyalah helah untuk memastikan bahawa penyelesaian dua negara yang dicanang ke seluruh dunia tidak akan menjadi kenyataan dan mustahil untuk dilaksanakan. Impian untuk melihat negara Palestin yang merdeka akan terus tinggal impian.

Bagi umat Islam di Baitul Maqdis pula mereka terus dinafikan hak untuk menziarahi dan memakmurkan Masjid al Aqsa. Pelbagai sekatan dikenakan keatas umat Islam yang ingin menziarahi masjid. Mereka meletakkan had umur tertentu sahaja yang dibenarkan memasuki masjid termasuklah pada bulan Ramadhan. Umat Islam bersolat di perkarangan masjid dan di luar tembok al Aqsa di bawah muncung-muncung senapang tentera zionis. Penghinaan yang menyolok mata ini amat mencabar kesabaran umat Islam yang ingin memuliakan dan memakmurkan tanah suci dan masjid ketiga paling dimuliakan dalam Islam.

Inilah senario yang melatari sambutan Eid-ul-Fitri di bumi Palestin yang terjajah. Meskipun mereka berhadapan dengan pelbagai bentuk penindasan dan kezaliman serta tidak mendapat sebarang perlindungan dan pembelaan, umat Islam di Palestin tetap bersyukur kerana mereka telah dipilih di kalangan umat Islam untuk mempertahankan tanah suci ke tiga umat Islam. Mereka tidak pernah berputus asa bahkan mereka merasa amat mulia kerana berada di dalam kedudukan yang sedemikian. Mereka yakin dengan hadis Rasulullah SAW yang menyebut bahawa mereka sedang berada di bumi 'Ribat - bumi peperangan untuk mempertahankan Islam. Mereka adalah para mujahid dan mujahidah seperti yang dinyatakan oleh Rasulullah SAW lewat beberapa hadisnya. Bahkan Nabi SAW menggambarkan umat akhir zaman yang berada di Baituil Maqdis tidak akan berganjak dari kedudukan mereka dan mereka tidak akan merasa lemah meskipun di khianati (seperti yang kita saksikan kini bagaimana negara Arab yang bertetangga lebih menjaga kepentingan Israel dan AS) dan mereka akan dimenangkan oleh Allah SWT.

PACE dengan ini menyeru umat Islam di Malaysia khususnya supaya berdiri teguh di belakang perjuangan rakyat Palestin. Mereka telah mengambil tanggungjawab yang menjadi kewajipan seluruh umat Islam dan memikulnya di atas pundak-pundak mereka sehingga mereka kehilangan anak-anak, ayah, suami, isteri dan ibu yang syahid pada jalan Allah. Umat Islam yang telah dilatih untuk bermujahadah selama sebulan dalam bulan Ramadhan diseru supaya meningkatkan sokongan kepada perjuangan pembebasan al-Quds dan bumi Palestin dari cengkaman musuh-musuh zionis. Umat Islam diseru supaya menghayati semangat Ramadhan dengan menyahut seruan Allah SWT untuk berjihad pada jalanNya dengan harta dan jiwa demi mencapai taqwa dan keredhaan Allah SWT. Segala yang disumbangkan samada dalam bentuk wang ringgit, masa dan tenaga untuk menyokong pelbagai program kempen kesedaran perjuangan Palestin amat besar maknanya di dalam menjana perjuangan berterusan. Semua ini dengan izin Allah SWT akan mencipta sebab-sebab yang membawa kepada kemenangan. Baitul Maqdis akan kembali ke pangkuan umat Islam dan kezaliman dan penindasan golongan zionis akan dihapuskan dengan keadilan Islam. Sejarah kembalinya Baitul Maqdis kepada umat Islam di bawah kepimpinan Salahuddin Al-Ayyubi akan berulang. Bukan sahaja Baitul Maqdis akan kembali merdeka dari pendudukan Yahudi bahkan seluruh kemanusiaan akan menghirup udara kebebasan dan mengecap keadilan sejati.

Prof Madya Dr Hafidzi Mohd Noor
Pengarah
PACE (Palestine Centre of Excellence)
27 Ramadhan 1430H/17 September 2009

Eid-ul-Fitri message from PACE

Eid-ul-Fitri message from PACE

Assalamualaikum wrt bth and greetings.

God willing, come next Sunday, over 1.6 billion muslims will celebrate the Eid, which marks the end of the fasting month of Ramadhan. It is a day of feast and merriment, as an expression of gratitude to the Creator, All-Mighty Allah. The prophet says, words to the effect 'For whosoever fast (during the month of Ramadhan), he will have two joyous occasion, one when he breaks his fast (Eid) and second when he meet his Lord'.

PACE on this joyous occasion, wish every muslims 'Taqabalallahu minna wa minkum' (May Allah accept our good deeds). This joyous occasion also brings to our conscience the sufferings of mankind the world over, in particular the Palestinian people that has been subjected to all forms of persecution and oppression for decades. This Islamic calender year, the Palestinians in the refugee camps accross the Middle East would be celebrating their 62nd Eid away from home. While Malaysians now are taking to the road and heading for home (balik kampung), the Palestinians can only dream of doing so. The third generation Palestinian could not even dream for they have never set foot on their homeland eversince birth.

The Palestinian in Gaza on the other hand has been living under siege and complete economic blockade. They lack food, clean water, medicine and fuel and and has endure such horrendous situation for the third year in a row. Within these three years, the Gazans have been subjected to two full scale attack by Israel, unleashing her military arsenal on an utterly defenseless population. The last of the two attacks came last December 2008 and lasted for 23 days, killing no less than 1,500 people and injured and maimed thousands others. There is no telling when Israel will launch its next attack, but one thing certain is there will be completely at the mercy of the zionist military might. There will be no United Nation intervention and no peacekeeping force will be deployed to protect the lives of Gazans. The best they can hope for from the international community is just condemnation and street protests.

For those Palestinians in the West Bank, situations are no better. Their land were expropriated, they were evicted from their homes, their houses were demolished to make way for more Jewish only housing complexes and apartments. This continues unabated despite of scores of peace initiatives concluded between Israel and the Palestinian authority/Fatah in which Israel has agreed to cease settlement activities. Apart frpm having to face daily harrassment by soldiers manning security posts and military checkpoints that impede daily movements, they now have to deal with the separation wall that snakes its way throughout the whole length of West Bank from North to South. Israel claimed that the wall was built for security reason, but actually it is part of the land grab policy for Israel territorial expansion. Now, Palestinians do not have access to their farms, water wells and their children simply have to quit schools as the wall blocked their way to school. Their lives are always in constant danger by the wanton killings of trigger happy soldiers and armed settlers. They can be detained for any length of time without being charged in the court of law. To date close to 13,000 Palestinians including 300 women were incarcerated in israel's notorious prisons and detention centres. Some have been serving sentence for years and were denied of any rights of visits by family members.

The Palestinians in Jerusalem were subjected to the same gross human rights violation. They were not allowed to perform the prayers in the al Aqsa Mosque. All sort of restrictions were imposed including a minimum age of 45 years old to have access to the mosque. Even in the month of Ramadhan those restrictions were imposed without regard for the holiness of the month to muslims.

This is the scenario in Palestine, while we celebrate the Eid festivity with food aplenty, let us be reminded of our fellow brothers and sisters in Palestine. PACE on this Eid occasion call upon all of humanity regardless of race, nationality and creed to strengthen our solidarity with the Palestinian people and to renew our commitment with greater vigour to deliver our fellow brothers and sisters from the clutches of the zionist. Together we end the occupation and save the Palestinians.

Assoc Prof Dr Hafidzi Mohd Noor
Director
PACE (Palestine Centre of Excellence)
27th Ramadhan 1430H/ 17th September 2009

PACE Statement on the martydom of Ubaidah Alqudsi, alumni of International islamic University of Malaysia (IIUM)

Assalamualaikum and Greetings.

PACE Malaysia extends our deepest condolence to the family of Ubaidah Alqudsi, a young promising man who's life was cut short by the barbaric zionist soldiers (news of his murder attached). Ubaidah Alqudsi an alumni of the International Islamic University of Malaysia (IIUM) was scheduled to have his wedding reception right after the Islamic festive Eid-ul-fitr. Ubaidah Alqudsi, is but one of the many thousands of Palestinians, young and old who paid the ultimate price for the freedom and liberation of their homeland. The tragic death of Ubaidah Alqudsi is a reminder to the whole world that in occupied Palestine, as long as you are a Palestinian you are a legitimate target of the zionist.

PACE called upon the international community to condemn the wanton killings of the Palestinian people and countless other violations of human rights and crimes against humanity inflicted upon the Palestinians almost on a daily basis.After 62 years of being dispossessed of a homeland and 42 years of occupation.

PACE and the people of Malaysia prays for the soul of Ubaidah AlQudsi and for his family and every Palestinian families who have lost their dear ones at the hands of the zionist. PACE Malaysia will continue to support the Palestinian cause and strengthen our solidarity to end the persecutions of Palestinian people.


Assoc Prof Dr Hafidzi Mohd Noor
Director
PACE (Palestine Centre of Excellence)

(The event of the murder and a synopsis of the martyr Ubaidah Alqudsi has been related by Abdullah Mujahid Hassanuddin, a Fellow Researcher of PACE, and a fellow student at IIUM)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ubaidah Alqudsi, a Palestinain artist, known among his friends for his beautiful voice and lovely character. 2 days ago, Ubaidah passed away in an Israeli hospital, after being held as an injured prisoner. On 26th August, Obaidah was heading to the Abraham Mosque in the Old City of Hebron. While walking to the mosque, Israeli soldiers shot him 4 explosive bullets; two in the abdomen and two in his legs.

Ubaidah, the peaceful soul was murdered in the street in cold blood. Ambulance vehicles were prevented from attending to his bleeding body for 30 minutes. Seeing him bleeding didn’t satisfy their evil lust for blood, hence, they beat his body mecilessly. After a while, he was arrested and sent to an Israeli hospital in occupied Jerusalem. Ever since Ubaidah was under their custody, he was in the state of comma. Ubaidah spent about 3 weeks in the Israeli hospital; and his family was not allowed to visit him till the last day of his life!

On the morning of the 13th of September, Ubaidah’s soul departed to meet his creator seeking his ultimate justice. Hasbunallahu wa ne’mal wakeel (Suffice that Allah be our sustainer)

Ubaidah will always be remembered among his family and friends for his sweet voice and lovely smile. His poetry and Nasheed will always be celebrated by Palestinians, Muslims and all the free people of the world as true words of wisdom and honor.

Synopsis about the martyr:
Ubaidah Maher Abdul Mu’ti Alqudsi Dwaik.
Born in 1984 in Hebron city-Palestine to a respected family, his father is a well known ustaz (religious scholar) and businessman. Ubaidah started his education at an eraly age of 5 at the Islamic Youth Socity kindergarten. He went to school at the Al-Shar’iyah School of the Islamic Charitable Organization. He completed high school education in 2002 with flying colours (A total score of 84 %). He went on to study at the International Islamic University Malaysia (IIUM) where he earned a bachelors degree in Communications and Journalism. At the University, Ubaidah was very active in extra-curricular activities and was always involved in any issues of global and islamic importance. Ubaidah was elected into the main committee of the Al-Aqsa friends’ Society in 2003 and serve for one year as one of its most active members. From 2004 till 2007 he led the famous Al-Aqsa Nasheed Group at IIUM. In 2008 he returned to his hometown in Palestine to live with his family and run his father’s business. He got engaged few months later and arranged for his wedding to be held right after eid alfitri. Unfortunately, the crinminal Zionist soldiers didn’t let his family celebrate this eid happily nor let Ubaidah’s fiancĂ©e enjoy her future with him!

--
Wan Abdullah Mujahid bin Hasanuddin
Timb. Presiden
Kelab Rakan Siswa Islah Malaysia
Fellow Researcher
Palestine Centre of Excellence

Ulasan Pengarah PACE dlm Utusan Malaysia 16 September 2009

Perjanjian damai Israel-Palestin terburu-buru
Oleh MOHD. KHUZAIRI ISMAIL
rencana@utusan.com.my

AKHBAR harian utama Israel, Haaretz awal bulan ini mendakwa berjaya menghidu usaha menghidupkan semula perjanjian damai di Asia Barat yang ditaja oleh Amerika Syarikat (AS). Menurut akhbar itu, perjanjian damai itu berteraskan tiga kesepakatan utama.

Pertama, ia berlandaskan peta perdamaian (Road Map) 2003. Keduanya, tempoh rundingan yang ditetapkan ialah selama dua tahun iaitu bermula pada akhir September ini. Ketiga, AS sendiri akan menyertai dan memainkan peranan aktif dalam perjanjian damai itu bahkan akan duduk semeja dalam pasukan perunding Palestin dan Israel.
Lebih lanjut, Haaretz juga mendakwa kerajaan Israel merancang untuk mengadakan pertemuan penting antara ketiga-tiga pemimpin negara iaitu Presiden AS, Barack Obama; Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu dan Presiden Palestin, Mahmoud Abbas.

Pertemuan itu dijangka diadakan dalam sela masa ketika Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang dijadual berlangsung di New York pada 23 September ini. Dibuat secara terburu-buru, perjanjian damai itu tidak sukar untuk ditelah sebagai permainan Israel untuk memperlihatkan kepada dunia kedegilan Palestin yang menolak sebarang usaha perdamaian.

Israel sangat menyedari tanpa memasukkan persetujuan menghentikan perluasan pemukiman Yahudi terutamanya di Tebing Barat dan Baitulmaqdis, mana-mana perjanjian damai yang cuba dihidupkan tidak mungkin akan berjaya.

Bagi Pengarah Pusat Kecemerlangan Palestin (PACE), Prof. Madya Dr. Hafidzi Mohd Noor, perjanjian damai ini adalah contoh terbaru Israel menggunakan pendekatan provokasi untuk tidak memenuhi tuntutan rakyat Palestin.

Israel mengugut Pihak Berkuasa Palestin (PNA) supaya membendung intifada, tetapi pada masa yang sama meneruskan agenda merampas tanah Arab, merobohkan rumahrumah mereka dan membangunkan penempatan Yahudi.

Apabila rakyat Palestin bertindak balas, PNA dituduh gagal menangani keganasan. Akhirnya, pelan damai itu menjadi satu lagi inisiatif yang tidak mungkin dapat dilaksanakan. Sesuatu yang menimbulkan tanda tanya ialah pendirian PNA/Fatah yang menerima rancangan pelan damai itu.

Bukan sahaja mustahil bagi PNA mempertahankan status quo, malah melalui pelan damai, PNA ditekan untuk menerima syarat-syarat bertulis serta tidak bertulis yang menggadai masa depan rakyat Palestin.

Pihak Israel mengugut PNA supaya menggugurkan tuntutan Resolusi 194 yang menjamin hak pelarian untuk pulang ke kampung halaman. Selain itu, PNA juga didesak mengiktiraf Israel sebagai 'negara Yahudi'.

Ini adalah agenda jangka panjang Zionis untuk menutup peluang pelarian Palestin pulang ke kampung asal mereka. Pengiktirafan ini juga akan memberi justifikasi kepada Israel untuk melaksanakan polisi berteraskan perkauman bagi memastikan Yahudi tetap dominan di Israel.

''Kesimpulannya, pelan damai yang dikemukakan oleh Israel hanya bertujuan menekan dan mengharamkan perjuangan rakyat Palestin dan hak mereka untuk mempertahankan diri daripada pencabulan hak asasi yang berterusan," ujar Hafidzi.
Usaha damai terkini yang sedang diusahakan oleh AS ini juga boleh dinilai berdasarkan kepada Pelan Damai 2003 yang terbukti gagal. Berdasarkan pelan damai itu, negara Palestin merdeka dalam konteks 'Two State Solution' atau Penyelesaian Dua Negara sepatutnya sudah tercapai pada tahun 2005.

Namun fasa I yang mana tempoh pelaksanaannya adalah sehingga Mei 2003 menemui kegagalan. PNA dinilai gagal untuk membendung Hamas dan semua gerakan pembebasan Palestin daripada meneruskan agenda penentangan mereka.
Kegagalan PNA/Fatah dijadikan sebagai alasan untuk Israel meneruskan agenda pendudukan dan pembinaan penempatan di wilayah yang diduduki khususnya Baitulmaqdis Timur dan Tebing Barat.

Bahkan semua perjanjian atau rundingan selepas Pelan Damai termasuklah terakhir pada 2007 iaitu Konferens Annapolis menyaksikan Israel terus bertindak menggagalkan usaha damai di Palestin.

Tanpa mempedulikan bantahan masyarakat antarabangsa bahkan 'teguran' Obama sendiri, Israel meneruskan projek pembinaan rumah dan apartmen di Tebing Barat dan kawasan penduduk Arab di Baitulmaqdis.

Antaranya projek pembinaan 455 buah unit penempatan baru di Tebing Barat serta 480 unit apartmen di sekitar Baitulmaqdis. Projek yang diluluskan oleh Netanyahu itu adalah sebahagian daripada lebih 2,500 buah rumah yang dalam pembinaan.

Hafidzi menambah, persoalan mengapa inisiatif perjanjian damai ini ingin dicapai sebelum Perhimpunan Agung PBB pada akhir September ini, bertujuan memulihkan imej Israel yang tercalar akibat tindakan biadab menyerang Gaza awal tahun ini.

Pandangan umum masyarakat antarabangsa tidak lagi memihak kepada Israel. Seruan untuk memulau barangan Israel dan memulau syarikat yang melabur di Israel juga mendapat momentum yang memberangsangkan di peringkat antarabangsa.

Israel mesti melakukan sesuatu untuk meyakinkan antarabangsa bahawa negara itu masih berminat untuk mencapai perdamaian dengan Palestin dan mempunyai komitmen untuk menjayakan penyelesaian dua negara.

''Israel mengharapkan inisiatif ini mendapat dokongan moral pada sidang PBB dan imejnya dapat dipulihkan. Walhal dunia kini menyedari komitmen Israel tidak lebih daripada retorik semata-mata," jelas beliau.

Untuk Asia Barat mencapai perdamaian yang tulen, Tel Aviv dan Washington tidak perlu berdolak-dalik. Apa yang perlu dilakukan ialah AS mendesak Israel supaya akur kepada Resolusi PBB khususnya 149 (1949), 242 (1967) dan 267 (1969) iaitu Hak Pelarian Palestin untuk pulang.

Israel juga mesti berundur ke Garis Hijau 1967 dan membatalkan pengisytiharan Baitulmaqdis sebagai ibu negara mereka. Ini adalah ketetapan antarabangsa dan bukan tuntutan rakyat Palestin semata-mata.

Jelas Hafidzi, jika AS mempertingkatkan usaha menguatkuasakan resolusi tersebut ke atas Israel, maka jalan untuk mencipta perdamaian terbentang luas.

''Namun jika AS dan Israel tetap berdegil mencabar ketetapan PBB dan undang-undang antarabangsa maka usaha damai tetap akan menemui jalan buntu,'' ujar beliau.

Monday, September 7, 2009

HAMAS stand on 'The two state solution' - Part 2


PLO negotiates with Israel.

The intifadhah saw a radicle shift in the position held by Israel on PLO. Israel has vowed not to recognise PLO as the legitimate representative of the Palestinian people. The events of 1987 changed all that. Facing a bigger threat from the popular Islamic movement (HAMAS), Israel has little choice but to seek a peace partner. Efforts were orchestrated to bring PLO to the negotiating table. This lead to the Madrid agreement in 1981 between the PLO and Israel, shrouded in secrecy. Mahmoud Abbas played a pivotal role in the early negotiation between the two parties. The Madrid meeting paved the way for the historic Oslo Accord concluded in 1993.

What are the agreements reached by both parties at Oslo? 1. PLO recognises Israel, acknowledging the partition plan endorsed by the UN 181 resolution of 1947 and the additional territory endorsed by the Rhodes armistice of 1949. The legal implication of this is PLO will never lay claims again on the 78% of the historical Palestine, wrested by the jews from their rightful Palestinian owner. 2. Israel recognizes PLO as the sole and legitimate representative of the Palestinian people. 3. The occupied West Bank will be categorically designated as Area A, B and C. They represents area of complete Palestinian control, areas under shared Palestinian-Israeli jurisdiction (civil authority under the Palestinians, security arrangment under Israel) and areas under complete Israeli control. In areas wherby Palestinians were given full control, the Palestinian National Authority (PNA) was created to oversee the security needs. By the way Oslo designated a small area - Jericho (Ariha) to be administered by PNA according to a scheduled withdrawal of Israeli administrative and security forces. Oslo was not without preconditions imposed on the PLO. They must ensure the security of Israel by putting down the intifadhah (resistance) by the other Palestinian factions particularly HAMAS. This is a classic example of 'clean imperialism' wherby you engaged a willing section of the subjugated colonize people to deal with the unruly and those that undertake resistance. With the conclusion of Oslo, PNA comprised of FATAH bears full responsibility to see to the security needs of Israel in the occupied land.

The question of the right of return of the Palestinian refugees were not touched at Oslo. The future of Jerusalem was also not deliberated. Oslo was the first attempt at peace that actually lead to the sell out of the Palestinian cause. Yasser Arafat turned his back against his own people. Israel continued with the Judaization of East Jerusalem, and there was no sign of slowing down of settlement activities in the West Bank.

The al-Aqsa intifadhah 2000

Based on the Oslo agreement, a liberated Palestinian state would be a reality by 1998 -the final boundaries were still imaginary at best. However by the year 2000, nothing substantial has happened on the ground, apart from discontiguous cantonments criss-crossed by Israeli network of roads connecting jewish settlements that seems to be ever expanding in area. There was no evidence of a viable Palestinian state or a semblace of it as stipulated by the Oslo accord. Oslo paved the way to a host of other peace negotiations, Sharm-ul-syeikh I, II, Taba, Oslo II. These so called peace negotiations were nothing but a process of continuous humiliation and a complete disgrace to the Palestinians.

Than in 2000, Ariel Sharon, the then Prime Minister provocatively lead 2,000 Israeli soldiers into the compund of Haram as-Shariff (The al Aqsa mosque). This lead to a massive protest and the flames of intifadhah was rekindled anew. The zionist regime used all its might to put down the resistance. Israeli soldiers were given the orders to 'shoot to kill'. One such shocking image captured on film by a Frech journalist was circulated around the world - depicting an Israeli soldier aiming his rifle on a 10 year old boy, Muhammad Ad-Durrah with his father. They went out to get something for the house and 'was caught in the crossfire' when clearly there were no gunfights with Palestinian fighters. Muhammad ad-Durra and his farther were seen desperately waving at the Israeli soldiers not to shoot as they crouched against a wall, in full view of the Isareli patrol. One of the soldier took aim and rained them with a hail of bullets, instantly killing Muhammad ad-Durrah and seriously wounding his farther. Muhammad ad-Durrah was but one of the countless Palestinians of all ages including children to die summarily on the streets by trigger-happy zionist soldiers. The statistics of Palestinian casualties rose by the scores on a daily basis reaching more than 4,000 death and close to 10,000 injuries during the peak of the al Aqsa intifadhah. Palestinian of all ages suspected of supporting the intifadhah were picked from the streets and dragged from their homes to face incarcerations in notorious Israeli prisons. The number of Palestinian languishing in Israeli prison now stands at more than 13,000 including at 300 women and at least a thousand minors. They did not have the right to stand trial and were subjected to every kinds of torture.


At this juncture, HAMAS and other factions including FATAH's military wing, the Al-Aqsa Brigade resorted to the so-called 'suicide bombing' as a means of fighting back. It has triggered a wave of condemnation from around the world. But such actions were viewed as permissible and legitimate from the Islamic jurisprudence. According to the erudite scholar, Prof Dr Yusuf al-Qardhawi the act of laying down one's life in Palestine is the highest form of jihad.

Amaliah ishtihadiyah

Before touching on the subject of jihad, it is pertinent to put one's judgement based on the Islamic perspective. Jihad is not about killing the infidels or non-muslims as the media made it out. Jihad is an Arabic word which translate as striving to do one's best in seeking the pleasure of all-mighty Allah. It is an obligation of every muslim and it covers every aspect of a muslim's endeavour in life be it in the field of personal spiritual advancement to the greater political and social spheres. One important aspect of jihad is the obligation to defend one's homeland in the face of external threats.

In the Palestinian case, they were driven out from their homes and their homeland occupied by settlers who came from Europe claiming biblical rights on Palestine, ignoring the indisputable fact that thousands of years before Abraham (Ibrahim A.S.), the patriach arrived from Iraq, Palestine was already peopled by the Canaanites, the ancestor of the Arabs of Palestine today. Abraham was survived by his two son's, Ishmael (Ismail A.S.) and Isaac (Ishak A.S.). While Isaac was considered as the father of the jews, through his son, Jacob (Yaakub A.S.). Ishmael was the father of the Arabs, from whose lineage came prophet Muhammad S.A.W. (Peace and blessings be upon him). The Arabs and the jews are both Semitic people, and no one has the right to drive away the descendants of the original inhabitants, the indegenious Palestinian people.

What then justifies the act of blowing oneself up in defense of the homeland. Islamic rulings are always based on the circumstances, in other words, the same act of sacrificing oneself by detonating explosives strapped to the body done somewhere else (for instance in Bali, Jakarta, Pakistan) is never endorsed by Islam. Make no mistakes, Islam denounced such acts and there was no question that these are crimes, wrongly ascribed to Islam. However the situation in Palestine warrants such actions. The scholars have deliberated on it's permissibility by the following arguments. The palestinian are not only oppressed and persecuted, they do not have the means of defending themselves. Thier lives and that of their families were at the mercy of Israel and her military might. They were strafed and bombed by Israeli jet fighters and their homes shelled by Israeli tanks and heavy guns. The Palestinians freedom fighters on the other hands were only equipped with small arms, and these weapons by the way were in short supply. They were under occupation, the borders were completely sealed and surrounded by Arab countries who are more inclined to serve Israeli and American strategic interest. To the condemnation that these attacks targeted the Israeli public (not servicemen), this was argued that the Israeli people is a party to the zionist project. Since they willingly took up residence in Palestine and lived on land stolen from the original Palestinian inhabitants, they essentially declares war and became a legitimate target. It is unfortunate that sometimes women, children and the infirm became victims in such attacks. But compare this to the justifications of bombing the cities of Europe by the American and the British during the second world war. Hamburg, Frankfurt, Bonn, Munich were flattened to the ground and the bulk of the casualties were civilians. Too bad German military installations and factories were built in the cities making them perfect military targets. It was just unfortunate that civilians got in the way. What about the American military adventurism in Vietnam. B-52 bombers dropped bombs on hamlets, town and cities sometimes wiping the whole population to rid them of suspected Vietcong guerillas and sympathizers.

The zionist army targets and kill Palestinian children and the whole world look the other way.. But when Israeli children got in the way of the so called suicide bombing, the Palestinian were labelled as 'baby killers'.

What was the result of the 'Amaliah ishtihadiyah? For the first time in history, this martydom operations managed to cause comparable casualties to Israel. It turned out to be an effective deterrent measure as in some months following al-Aqsa intifadhah, there were substantially less atrocities and wanton killings of Palestinians for fear of more 'suicide bombings'.

HAMAS political programme

Israel puts the blame squarely on PNA for failing to fullfill the preconditions for peace i.e putting down the resistance or intifadhah by various Palestinian factions. To convice her 'peace partner' (Israel) the PNA turned her security force against fellow Palestinians, arresting suspected activists and subjected them to torture. They became a tool for Israel to persecute their own people, a perfect recipe to sow hatred and turn Palestinians against Palestinians. However the leadership of HAMAS have constantly reminded the Palestinians that their enemy is the zionist. Syeikh Ahmad Yassin, the spiritual leader of HAMAS said these words to the Palestinian authorities 'We will take the que from the Quran and adopt the position of Habil when threatened by Qabil (the biblical Cain and Abel), "you can kill me, but I will not kill you". With this principle, the Palestinian people was urged to remain steadfast under persecution and observe self restraint, all in the name of preserving unity in the face of the zionist occupation.

In the meanwhile Israel continue to persecute Palestinian freedom fighters, which they conveniently labeled as terrorist, and wherever possible cut them down. Covert military operations were carried out to track down top HAMAS leadership and make attempts on their lives, often killing family members and associates instead. Yaseer Arafat was seen to have failed to do the zionist bidding. Eventually Ariel Sharon lost his patience and declared Yasser Arafat as an accomplice of the Palestinian uprising and decided to rid him off. Yasser Arafat holed up in his headquaters in Ramallah and barely escape when the Israeli army closed in on him. Yasser Arafat has done everything to convince his zionist counterparts that he is committed to the peace process and will never let HAMAS and other Palestinian factions gets in the way. Even when as-Syahid Syeikh Ahmad Yassin and Dr Abdul aziz Rantisi met their martyrdom in the hands of the Israeli army, Yasser Arafat arrested no less than 11 Hamas activists whom the Palestinian authority has identified were planning for a retaliatory attacks on Israeli targets. But these were not good enough, and Yasser Arafat eventually died in the most mysterious circumstance. He died in a hospital in France and no post mortem report was forth coming. Rumours has it that Yasser Arafat was killed by his own close associates, bought over by the zionist.

The assasinations of the two top leadership of HAMAS, as-Syahid Syeikh Ahmad Yaasin, (the wheelchair bound HAMAS spiritual guide) and as-Syahid Dr Abdul Aziz Rantisi were executed with the objectives of weakening HAMAS, especially in Gaza. Ariel Sharon was planning for a total pull-out from Gaza in 2005. Jewish settlers were forced to vacate their homes in Gaza. The settlers put up 'a brave resistance'. The truth is each family was given no less than USD300,000 in compensation and resettled in the East Jarusalem and other strategic settlements in the West Bank. It was just a strategic maneuvre to tighten the zionist grip on the Jarusalem.

Legislative election 2006

As an Islamic movement with a strong base and public support, HAMAS must continue to reassess its policies, objectives and modus operandi to achieve those objectives. One of the options that should be seriously considered is the political process and involvement in elections. HAMAS decided to stay out of the Presidential election, which saw the election of Mahmood Abbas @ Abu Mazen from FATAH as the President, taking over from Yasser Arafat at the helm. Such decision has its own merit based on the prevailing circumstances. However when the first legislative election was planned for the occupied territories, HAMAS adopted a different position and decided to participate. The legislative election was part of President Bush strategy to undermine HAMAS and gives legitimacy to FATAH, to represent the Palestinian people. The Carter (former US president) foundation was chosen to oversee to the fair and free electoral process. But to everyone's dismay, HAMAS turned out as the clear winner, grabbing 67 seats as opposed to Fatah, 45.

HAMAS did not win the election because of it's ideological leanings. HAMAS did not make any reference to the implementation of Syariah in its campaign menifesto, as an Islamic party would understandably and typically commits. HAMAS only promised to undertake a comprehansive reform to the present PNA government, then dominated by FATAH, to sustain the struggle to end the occupation and restore the honour and rights of Palestinian to their homeland. The people voted in HAMAS because they have lost hopes on FATAH. The national coffers was completely dried when HAMAS took over. FATAH leaders have been implicated with a widespread practice of grafts, misappropriation of public funds and colluding with the zionist regime, and these are not mere allegations.

HAMAS became the legitimate representative of the Palestinian people through an election that has been announced by the Carter foundation as free from any fraudulent practices, so rampant in the third world countries and developing nations. However, the US which is supposed to be the guardian of democracy chose not to recognise the elected HAMAS government. Instead the US and her allies in the Middle East quartet, comprising of the EU, Russia, the UN and the US set an ultimatum for HAMAS. The latter must recognise Israel, cease resistance (by complete disarmament) and honour every prior peace arrangement conluded between the Palestinian authority and Israel. Failure to comply to this would only meant one thing - a comprehensive economic blockade and complete siege on Palestinian territories. Scores of HAMAS member of parliament and lawmakers in the West Bank were arrested by Israel shortly after the election win.

From 2006 to 2008, every attempt was made to topple the HAMAS government in Gaza, but to no avail. HAMAS enjoys an overwhelming support from the Palestinians public instead even in the face of the most debilitating economic strangulation the world has ever seen. (I have published a book entitled (In bahasa Malaysia - 'Dalang di Palestin, Hamas atau Israel, which documents the economic blockade faced by HAMAS and the Palestinian over the two year period 2006-2007). Such barbaric collective punishment by the zionist on the Palestinian showed no signs of abatement, but instead culminated into the massive military strike from December 2008 - 2009 on a completely defenseless population. But Israel has failed to comprehend the resolve of the Palestinian people, they remain committed to uphold the national aspirations, even in the face of near annihilation.

The concluding part.

Having explained in 10 parts the historical background, now I will conclude byexplaining HAMAS position on the 'Two State Solution'

HAMAS like any other peace loving community around the world would like to see an end to the sufferings of both the Palestinian people and the citizens of Israel. They are not the blood thirsty monster, or a terrorist organization who has no regard for human lives, bent on seeing the annihilation of the jews, as potrayed by the western propoganda. The media keep feeding the myth that if HAMAS gain control of Palestine and takes over Israel than they will 'drive the jews into the sea'.

The problem is, Israel and her western sponsors have failed to engage HAMAS. They keep on telling the whole world that they would never talk to a terrorist organization. Whether the world likes it or not, we must come to face the reality and accept the fact that HAMAS is the legitimate representative of the Palestinian people, democratically chosen through a free and fair election (A fact that even the losing party, FATAH acknowledges). The world insist that HAMAS is a terrorist organization but the Palestinian may have a different veiw alltogether. If HAMAS is a terror organization the world makes it to be, than why would the Palestinians cast their votes in favour of HAMAS. They knew HAMAS, the leadership and their activists long before her inception in 1987.

Perhaps these true stories will reflect some of the virtues of some wellknown personalities in HAMAS. Syeikh Ahmad Yaasin for instance, a resident of Gaza, was incarcerated by Israel for years. Upon his release, HAMAS approved a monthly allowance for the Syeikh. Syeikh Ahmad Yassin only took a portion of the allowance, an amount deemed enough for the household and return the remainder. All his life he has been living amongts the refugees and displaced Palestinians in Gaza. He vows that the Palestinian people will die standing facing the enemy, and not facing away from them (fleeing from the enemy). His martyrdom was a testimony to his conviction. Every morning without fail, his helpers will push him on the wheelchair to a nearby mosque for the daily fajr (dawn) prayer. He was advised to pray at different mosques to avoind becoming an easy target by the zionist. Upon this suggestion, he calmly said, If Israel wants to kill him, they can do so, I am here on my wheelchair and I have no intention of fleeing from the enemy. One fateful morning as the Syeikh left the mosque after Fajr prayer, he was fired on by at least three missiles by an Apachee helicopter...

In 1995, Israel banished 500 people from HAMAS to a no man's land in Southern Lebanon. They were left in the cold without much provision. The group with their leader, Dr Abdul Aziz Rantisi, a paedetrician, (also met his martydom just a couple of weeks after Syeikh Ahmad Yaasin) scour the surrounding area for anything to eat. They came across an orchard. Failing to locate the owner, they picked the ripening apricot fruits and tied their money to the branches. When the owner arrived, he looked for them and with tears in his eyes, said 'I have not seen someone who is driven by hunger, refusing to accept the food without paying for them'

These are the virtues and the qualities of these people that have won the hearts and minds of the Palestinian people. Even in the most desperate of situation they put the Palestinian cause before their own comfort and security. This is the reason behind the resounding victory of HAMAS in the first ever legislative Palestinian election of January 2006.

What did HAMAS offer to Israel to bring a lasting or prolonged peace in the occupied territories. HAMAS nor any Palestinians will never recognize Israel. How would you recognize settlers from Europe who came to claim your land and evict you from your houses at gunpoint. No man will take this form of humiliation, if he has any honour left in himself. But HAMAS is prepared and willing to engage in a long term ceasefire or HUDNA. This would only be possible if Israel agrees to abide to the UN resolution 242 of 1967 i.e. to pull back to the borders prior to 1967 (The green line). By pulling back from the West Bank and East Jarusalem and uplift the economic blockade and siege on Gaza, HAMAS will negotiate for a long term ceasefire. It may last for ten years or more, and renewable for an indefenite period, accepted by both parties. But to the question of recognizing Israel, this is not only possible but forbidden by Islam. In no circumstances that you recognize any form of annexation and colonization on the homeland. That has been the guiding principles of the muslim ummah, the world over. That is why, even though muslim countries came under hundreds of years of colonization, in principle they have never accepted the colonial rule, which in principle, is bondage and enslavement. They continue to resist, sometimes through an arm struggle, at other times through political means, until they free themselves from the colonial yolk and achieve independence.

What would HAMAS hope to achieve through this long term peace arrangment. The objective is to restore the rights of nealy 5 million Palestinian refugees who have been driven out from thier homes and has been living as refugees for the past sixty years. Israel is an artificial entity created by the Britsih colluding with the US and the UN. Anything artificial and unnatural is not sustainable. There will come a time when the illegitimate entity called Israel will expire. This is unavoidable with the weakening US grip on the global political hegemony. Empires have come and gone down the ages. We have seen the demise of the Roman empire, the Portuguese sea empire, the British empire and the US will not escape this natural fate that has befallen even the most invincible of empires in history.

What would happen than to the people of Israel. HAMAS and the Palestinian people will not 'drive them to the sea'. Instead they will be given an option, either they stay and become a full citizen of the restored Palestinian State, after they returned what has been wrongly taken from the rightful Palestinian owners and resettled to other areas, or they can return to the countries where they came from. They came from Russia, from all over Europe and even the US. These European and Western governement must be willing to accomadate their returning subjects, it is the only right thing for them. But rest assured, HAMAS will do exactly what Sallahuddin al Ayyubi (Saladin) has commendaly undertaken. The Cristian crusaders who wants to leave Jarusalem after their defeat were allowed to do so. No want was put to the sword, contrary to what the crusaders did when they ransacked the city a hundred years earlier (this is the truth, and no one can belie history).

This is HAMAS position on the 'Two State Solution'

Assoc. Prof Dr Hafidzi Mohd Noor
Director
PACE (Palestine Centre of Excellence)

 

Lambaian-Islah. Powered By Blogger © 2009 Bombeli | Theme Design: ooruc