Thursday, December 31, 2009

Kernyataan Dari Dr Yusuf al-Qardhawi - Presiden IUMS (Tindakan Mesir menutup terowong ke Gaza)

Hukum Islam melarang pembinaan tembok besi bertujuan untuk menindas saudara-saudara Palestin kita.


Artikel Asal: http://www.ikhwanweb.net/article.php?id=22353

Selasa 29 Disember, 2009

oleh IUMS (Kesatuan Antarabangsa Ulamak Islam)

Segala puji bagi Allah, dan selawat dan salam ke atas ar-Rasul, keluarganya, sahabat, dan mereka yang mengikuti Hidayah.


Tembok besi yang sedang dibina saat ini oleh Mesir di sempadannya dengan Gaza adalah dilarang menurut pandangan Islam. Tujuannya untuk menyekat kesemua pintu masuk ke Gaza sudah pasti akan memburukkan lagi kelaparan dan penderitaan penduduk Palestin, menghina mereka, dan meningkatkan tekanan ke atas mereka dalam usaha untuk memaksa mereka tunduk dan menyerah kepada Israel.

Sebaik mendengar berita itu, saya terus merasa sangsi dan menyatakan bahawa hal itu hanya bermaksud untuk menabur bibit perpecahan antara Mesir dan Palestin. Namun, saya sangat terkejut ketika disahkan bahawa berita itu sememangnya benar.

Kami tidak menafikan bahawa Mesir adalah negara bebas dan mempunyai hak kedaulatan ke atas tanah airnya, tapi pastinya ia tidak mempunyai hak untuk menyokong pembunuhan saudara-saudara dan jirannya di Palestin. Ini jelas tidak boleh diterima, baik di bawah alasan Arabisme atau persaudaraan Islam, bahkan atas alasan persaudaraan manusia pun.


Dalam Al-Quran, Allah yang Maha Berkuasa menyebut, “Orang-orang Mukmin adalah bersaudara” (Al-Hujurat 49:10). Juga, Nabi Muhammad (SAW) berkata, "Seorang Muslim bersaudara dengan Muslim yang lain, dia tidak berbuat salah kepadanya, mengecewakannya, atau mengabaikannya." Baginda (selawat dan salam ke atasnya) juga berkata, "Bantulah saudaramu, sama ada jika dia menindas [dengan mencegah dia dari melakukannya] atau jika dia ditindas." Nabi tidak berkata, "kepung dia, biarkan dia kelaparan, atau tindas dia bagi pihak musuhmu."

Menjadi kewajipan dan tanggungjawab Mesir untuk membuka laluan Rafah bagi manfaat warga Gaza kerana itulah satu-satunya jalan keluar bagi mereka. Kewajipan ini bukan sahaja tuntutan syariat Islam tetapi juga kehendak undang-undang. Tidak ada undang-undang yang mengarahkan cengkaman dikenakan ke atas umat Gaza atau menyuruh supaya menjadi tali barut dalam membunuh mereka.

Penduduk Gaza mengambil langkah menggali terowong sebagai usaha mencari jalan alternatif untuk mengatasi sekatan menyeluruh yang dipaksa ke atas mereka. Tetapi ia tetap ditutup walaupun bila terdapat konvoi bantuan kemanusiaan. Tindakan Mesir menyekat terowong-terowong itu adalah sama seperti mengatakan, "Palestin boleh mati, tetapi Israel tetap akan hidup."


Seluruh rakyat Mesir, Arab, Muslim dan individu-individu terhormat telah menyatakan kekecewaan mereka atas pembinaan tembok besi yang zalim itu. Mereka mengutuk fikiran yang cuba menyekat dan mematikan sebarang bentuk usaha bantuan kepada penduduk Palestin. Hal ini sangat mirip dengan perancangan (road map) Israel.

Sukar untuk dipercayai dan sungguh mendukacitakan apabila selepas Palestin mengharungi derita penindasan Israel yang mendirikan tembok aparteid itu, Mesir pula menjejakinya dengan membina satu lagi dinding untuk maslahat Israel.


Saya merayu kepada semua saudara saya di Mesir untuk berdiri teguh dan bersatu dalam menentang rejim pemerintah dan mendesaknya memberhentikan jenayah yang tak berasas ini. Saya menyeru Liga Arab dan Pertubuhan Persidangan Islam untuk campur tangan dan menghentikan tragedi ini.


Saya berharap Mesir yang bersempadan dengan Palestin tidak akan meneruskan tindakan ini; ia benar-benar bertentangan dengan kepentingan Palestin dan hanya menguntungkan Israel.


Saya berharap agar Mesir akan takut kepada Allah dan seterusnya menyokong saudara-saudara kita yang dizalimi dan dikepung, dan agar ia menjaga dirinya sendiri daripada doa saudara-saudara kita di Palestin yang ditindas dan dianiaya. Allah mengangkat doa orang yang ditindas ke atas awan dan membuka untuknya pintu-pintu langit seraya berkata, "Dengan Kekuasaan dan Kemuliaan-Ku, Aku akan membuat anda menang, selepas tempoh tertentu."


Kita berlindung kepada Allah daripada setiap penindas dan kesombongannya. Ya Allah, kami ditewaskan, menangkanlah kami, dan kami dizalimi, belalah kami. Kami bermohon kepada-Mu, maka perkenankanlah kami, Wahai Engkau yang Maha Hidup dan Maha Kekal.


Yusuf Al-Qaradawi

Presiden IUMS


Rayuan sumbangan utk menampung kos tambahan convoy Viva Palestina 3 yang dihalang oleh Mesir

Assalamualaikum,

Convoy Viva Palestina ke Gaza kini berhadapan dengan masalah pengangkutan kerana halangan dari Mesir. Convoy yang sepatutnya berlepas dari Aqaba, Jordan dan memasuki Mesir (Semenanjung Sinai) melalui pelabuhan Nuweiba, kini terpaksa berpatah balik melalui Syria. Mesir hanya membenarkan convoy memasuki Mesir dari pelabuhan al-Arish. Oleh kerana pelabuhan ini kecil, convoy terpaksa menggunakan 3 buah ferry di samping terpaksa menggunakan perkhidmatan udara untuk mengangkut sebahagian dari barangan bantuan.

Rakyat Malaysia turut menyumbang kepada convoy ini dengan menyerahkan 9 buah ambulan bersama muatan ubat-ubatan (4 ambulan dari VPM, 2 dari nya dari PACE/JIM dan 5 dari inisiatif Tun Mahathir). Perubahan perjalanan telah menambah beban kos kewangan (kira-kira USD500,000 lagi diperlukan) kepada convoy.

Atas nama persaudaraan Islam dan kemanusiaan sejagat maka PACE menyeru agar ahli-ahli JIM dapat menggerakkan kempen menampung kos tambahan convoy Viva Palestina 3 atas nama persaudaraan Islam dan kemanusiaan sejagat. Penduduk Gaza sedang menderita kekurangan makanan dan ubat-ubatan akibat sekatan ekonomi dan kepungan yang sudah menjangkau 3 tahun. Bantuan yang diusahakan oleh Viva Palestina yang terdiri dari 240 ambulan dan pelbagai kenderaan yang penuh dengan ubat-ubatan dan keperluan asas yang lain sangat penting untuk dijayakan. Jika convoy ini gagal untuk menyampaikan bantuan ini, maka krisis yang dihadapi oleh penduduk Gaza akan semakin mendalam dan mencapai tahap kritikal.

PACE menyarankan agar kempen ini dipacu di peringkat daerah dan negeri. Mohon supaya kempen penerangan berupa sesi ceramah disusun di surau-surau, mesjid, sekolah-sekolah dan pejabat-pejabat. Mohon koordionasi dilakukan melalui PPE (Peg Perhubungan Negeri perhubungan antarabangsa JIM). PACE akan menyediakan bahan-bahan sokongan yang boleh membantu seperti bahan penyampaian (PP) dan bahan-bahan kempen yang lain.

Bagi orang ramai yang hendak menyumbang boleh berbuat demikian melalui akaun Maybank 562209608847 atas nama Pertubuhan Jamaah islah Malaysia. Sila faks bank in slip ke no 03-41071754. Sumbangan juga boleh disalurkan terus kepada Viva Palestina spt butiran maklumat yang menyusul di bawah.

Mohon seruan ini disambut oleh semua. Sila hubungi Sdr Nasir Tampol (Peg Eksekutif) di no. 03-41089669/0143110628 untuk maklumat lanjut

Dr Hafidzi Mohd Noor
Pengarah
PACE
----------------------------------------------------------------------------------------
Viva Palestina
Email Alert
31st December 2009


New Year Emergency Appeal
On 6th December 2009 the third Viva Palestina international aid convoy set off from London. Over the next few weeks it traveled almost three thousand miles through 9 countries gaining support as it went. By 24th December, Christmas Eve, when it reached the post of Aqaba in Jordan it had grown to almost 500 people in 250 vehicles - carrying much needed medical aid for the besieged people of Gaza.
And there it's journey could have come to an end. The convoy was refused passage across the Red Sea to the Sinai by the Egyptian authorities - gatekeepers of the Rafah crossing into Gaza. The convoy would only be allowed to enter Gaza if it landed at the port of Al-Arish on the Mediterranean coast.
The convoy was forced to turn around and head back through Jordan and Syria to take ship from there to Egypt. But this solution, imposed by the Egyptian authorities, has come at a cost. Viva Palestina and our partners will need to charter three ferries and a plane to move our vehicles and convoy members from Syria to Egypt. And we need to raise the money to pay for this.
So we are asking our friends and supporters to dig deep in their pockets and make an emergency donation towards the costs now facing the convoy. With your help we will once more deliver aid to the people of Gaza - and once more demand the end to this in human siege.
Thanks you for your support and may we wish everyone a Happy New Year.
Viva Palestina
Please forward this email to your friends, family and contacts

You can donate below by credit or debit card in a variety of currencies - please follow the links below or visit the website at http://www.vivapalestina.org/emergency.htm
If you have a paypal account you can send directly to use using the 'send money' option to our email address at donations@vivapalestina.org .
Pounds Sterling
US Dollars
Canadian Dollars
Euros
Danish Kroner
Swedish Krona
Norwegian Krone
Australian Dollars
New Zealand Dollars
Swiss Francs

Satu lagi peristiwa penting 2009 - HIMPUNAN MANSUH


Assalamualaikum,

Satu lagi peristiwa penting yang berlaku pada tahun 2009 ialah HIMPUNAN MANSUH (ISA). Baru-baru ini diumumkan 'semua pihak bersetuju ISA dikekalkan'. Kepada 'semua pihak' (kononnya) saya mengajak untuk menghayati teks khutbah yang disediakan khas sempena HIMPUNAN MANSUH yang disampaikan oleh Tn Hj Syed Ibrahim Syed Noh, Pengerusi GMI dan Naib Presiden JIM (2008 - 2009)

Dr Hafidzi Mohd Noor

-------------------------------------------------------------------------------------------


Khutbah: Hentikan kezaliman ke atas karomah insan

الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ

فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ

مُسْلِمُوْنَ

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah. Hari ini khatib hendak mengingatkan diri khatib dan sidang Jumaat tentang suatu pesanan yang ditinggalkan oleh Rasulullah SAW di dalam khutbah terakhir baginda di Jabal Ramah dalam peristiwa Hijatul Wida’ yang terkenal itu. Rasulullah SAW telah mengingatkan umat Islam supaya mendengar dengan penuh teliti kerana baginda tidak pasti samada akan bertemu lagi dengan umat yang baginda pimpin selama itu pada tahun berikutnya.

“Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak kukatakan, Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu, dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir disini pada hari ini.

Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci, anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu lagi. Ingatlah bahawa sesungguhya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu.”

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Setelah memimpin umat Islam untuk satu tempoh yang sarat dengan ujian dan tribulasi selama 22 tahun, maka pada haji perpisahan tersebut Nabi telah menggariskan beberapa pesanan untuk diperhatikan dengan sungguh-sungguh oleh umat yang bakal ditinggalkan. Pastinya dalam pesanan baginda yang sengkat dan padat itu baginda menggariskan pokok-pokok ajaran Islam yang disampaikan selama 23 tahun baginda diutus sebagai Rasul.

Di antara pokok-pokok ajaran Islam yang diperingatkan kembali oleh baginda saat itu ialah supaya menghormati hak sesama umat Islam. Sebagaimana sucinya Tanah Haram dan sebagaimana sucinya bulan Zulhijjah, bulan Haji, maka begitu jugalah mulianya seorang muslim kepada saudaranya. Nabi SAW menjelaskan bahawa darah, harta dan maruah seorang muslim adalah haram ke atas muslim yang lain. Tiada siapapun yang boleh menyakiti dan menzalimi saudaranya tanpa hak.

Mengapakah persoalan menjaga dan memelihara hak sesama saudara muslim bahkan sesama manusia dijadikan sebagai pesanan penting oleh Rasulullah SAW. Sebabnya sidang Jumaat yang dirahmati Allah, persoalan muruah atau ‘karamah’ insan adalah persoalan pokok dalam Islam. Ia bukan persoalan ranting kerana kesejahteraan dan kelangsungan umat itu bergantung kepada sejauh mana prinsip ‘muru’ah’ dan ‘karamah’insan ini dipelihara. Jika berlaku pelanggaran kepada mana-mana aspek dari muruah atau karamah insan ini maka akan berlakulah pecah-belah sesama umat Islam. Semua bentuk pelanggaran ini samada yang mengenai diri, maruah atau harta boleh melemahkan asas kepada perpaduan dan persaudaraan (ukhuwah) Islam.

Apabila memperkatakan tentang menjunjung ‘karamah’ insan, maka apa juga yang menzalimi seseorang dikira sebagai memperleceh karamah atau kehormatannya. Di dalam Islam ia berkait rapat dengan mempertahankan prinsip keadilan. Begitu sekali Islam memuliakan insan sehingga ia tidak boleh dijatuhkan sebarang hukuman atas apa jua kesalahan melainkan setelah ia melalui proses penegakkan keadilan. Proses keadilan yang dimaksudkan ialah memastikan setiap orang yang didakwa diberikan hak untuk dibicarakan di sebuah mahkamah yang adil. Bahkan di dalam Islam, seseorang yang tertuduh atau didakwa atas apa-apa kesalahan maka dia tidak dianggap bersalah sehinggalah mahkamah yang mengadili kesnya memutuskan beliau bersalah. Dalam kata lain tidak wujud dalam sistem Islam yang adil, di mana seseorang di’bicara’kan di media ‘trial by media’ dan maruahnya dijatuhkan di khalayak ramai sedangkan kesnya belum disebut dan diputuskan oleh mahkamah.

Sidang jumaat yang dirahmati Allah.

Prinsip keadilan di dalam menjaga karamah insan ini bukan hanya tinggal sebagai peraturan tetapi dibuktikan oleh Rasulullah SAW dan para sahabat yang menuruti sunnah baginda. Sy Ali b Abi Talib ketika menjawat sebagai khalifah pernah mendakwa seorang yahudi yang merupakan seorang rakyat biasa kerana mencuri tombak Sy Ali. Walaubagaimanapun hakim yang mengadili kes ini telah mengenepikan kes Sy Ali kerana tiada bukti untuk mentsabitkan kesalahan. Maka apa yang berlaku ialah yahudi tersebut dibebaskan. Tindakan hakim ini diambil dengan berpegang kepada prinsip ‘membebaskan orang yang bersalah adalah lebih baik dari menghukum orang yang tidak bersalah’. Prinsip ini menekankan bahawa seseorang itu hanya diputuskan bersalah oleh mahkamah apabila cukup bukti untuk mentsabitkan kesalahan yang dilakukan. Mahkamah tidak boleh memutuskan bersalah atas dakwaan tanpa bukti atau atas bukti yang tidak kukuh. Oleh kerana ketatnya prinsip keadilan di dalam sistem kehakiman Islam seperti yang terbukti di dalam kes ini, orang yahudi tersebut telah mengakui jenayah yang dilakukan. Memang benar beliau mencuri tombak Sy. Ali tetapi Sy Ali tidak dapat membuktikannya. Prinsip keadilan demi memelihara karomah insan mendorong yahudi tersebut mengaku jenayah yang dilakukan, bahkan memeluk Islam kerananya.

Sidang jumaat yang dirahmati Allah,

Mari kita lihat kepada situasi umat Islam hari ini. Apakah prinsip keadilan untuk memelihara karamah insan ini dilaksanakan. Hakikatnya sidang Jumaat sekelian, apa yang berlaku pada hari ini amat bertentangan dengan prinsip keadilan yang digariskan Islam. Belum lagi bercakap tentang samada keadilan benar-benar dilaksanakan dalam perbicaraan kes, tetapi lebih jauh lagi, hak perbicaraan tidak diberikan kepada pihak yang dituduh. Inilah realiti yang berlaku saat ini apabila seseorang itu boleh dituduh dengan sewenang-wenangnya oleh sang pengausa dan beliau tidak perlu membuktikan tuduhan tersebut melalui ‘due process of law’ atau proses perundangan. Cukup dengan mendakwa seseorang itu mengancam keselamatan awam atau negara maka sang penguasa boleh menahan seseorang itu mengikut budi bicaranya semata-mata. Peruntukan undang-undang yang zalim ini boleh menyebabkan seseorang itu merengkok di dalam tahanan tanpa diberi sebarang hak untuk membela diri dan dibicarakan.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah. Bagaimanakah kita hendak menilai satu peruntukan yang secara terang-terangan mencabul karamah insan dan hak asasi manusia. Kesalahan itu pula hanya perlu disahkan oleh sang penguasa dan persetujuan beliau sudah cukup untuk merenggut kebebasan seseorang untuk satu tempoh yang hanya diketahui oleh sang penguasa. Ia amat berbeza dengan kesalahan yang ditsabitkan melalui proses mahkamah dan dijatuhkan hukuman berdasarkan peruntukan undang-undang seperti dijatuhkan hukuman penjara selama dua tahun sebagai contoh.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah. Pengalaman-pengalaman sebenar yang dilalui oleh mangsa-mangsa tahanan tanpa bicara membuktikan bagaimana mereka dilayan seperti penjenayah yang amat merbahaya sedangkan mereka tidak pernah dibicarakan dan tidak pula dinyatakan kesalahan mereka. Namun ‘kesalahan’ ini begitu besar kepada sang penguasa sehingga mereka dihalang dari mendapat hak lawatan keluarga, hak khidmat guaman, bahkan dihalang dari menyertai solat jumaat. Malah lebih dahsyat lagi tahanan tidak dibenarkan menziarahi anak dan ibu yang sedang nazak, atau permohonan mereka sengaja dilengahkan sehingga apabila mereka tiba, anak dan ibu yang dikasihi telahpun menghembuskan nafas yang terakhir. Tidakkah ini menunjukkan bahawa penahanan tanpa bicara hanya bertujuan untuk menanam ketakutan yang amat sangat kepada sang penguasa.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah. Kelak di akhirat akan ada Sang Penguasa di atas segala sang penguasa di atas muka bumi ini iaitu Allah Rabbul Jalil yang akan mengadili setiap perbuatan manusia. Setiap manusia akan diadili dengan sepenuh keadilan sehingga tidak ada ruang kepada seseorang untuk mempertikai keputusan Allah, hakim yang maha adil. Akhirnya semua manusia yang dijatuhkan hukuman bersalah di depan Allah Rabbul Jalil, akan menerima keputusan tersebut. Semua pihak tidak akan dizalimi kerana diberi peluang untuk membela diri. Sedangkan Allah yang maha berkuasa memberi hak kepada manusia membela diri di mahkamah mahsyar atas setiap kesalahan yang mereka lakukan, inikan pula kita manusia yang hanya merupakan pemegang amanah dari Allah SWT.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah.

Kita diperentah oleh Allah untuk berlaku adil, kerana ia lebih dekat kepada takwa. Kita diperingatkan oleh khatib saban minggu dari mimbar ini untuk bertakwa kepada Allah. Bagaimanakah kita hendak menghayati makna taqwa jika prinsip keadilan yang paling asas ini tidak dapat kita laksanakan.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُونُواْ قَوَّامِينَ لِلّهِ شُهَدَاء بِالْقِسْطِ وَلاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

(Al-Maidah:8)

“Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.”

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah. Bagaimanakah sikap kita di dalam menghadapi kezaliman yang berlaku di dalam masyarakat. Rasulullah SAW berpesan di dalam sebuah hadis

Tolongilah saudara kamu samada dia menzalimi atau dizalimi. Lalu seorang lelaki bertanya: Wahai Rasulullah, aku akan menolongnya jika dia dizalimi. Apa pula pendapatmu jika dia yang menzalimi, bagaimana aku menolongnya? Lalu Rasulullah s.a.w. menjawab: Engkau hendaklah menegahnya daripada melakukan kezaliman itu, maka itulah cara menolongnya.”

(Hadis sohih riwayat Imam Bukhari daripada Anas bin Malik r.a.)

Kezaliman adalah kemungkaran; dan kemungkaran wajib dibanteras sebagaimana sabda junjungan

“Sesiapa dikalangan kamu yang melihat kemunkaran, maka cegahlah dengan tangannya, dan jika dia tidak mampu, maka cegahlah dengan lidahnya dan jika dia tidak mampu, maka cegahlah dengan hatinya. Dan itu adalah selemah-lemah iman.”

(Hadis sohih riwayat Imam Muslim dari Abu Said al Khudriyy)

Hadis ini menunjukkan bahawa semua pihak mesti memainkan peranan untuk menghentikan kezaliman dengan apa jua cara menurut kedudukan, kemampuan, sumber dan bakat yang ada. Berdiam diri terhadap kezaliman tidak ada dalam kamus kehidupan seorang muslim.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah.

Dalam suatu hadis, Rasulullah s.a.w. bersabda:

Akan datang (masanya, timbulnya) pemimpin-pemimpin yang sentiasa melakukan kezaliman dan pembohongan. Maka sesiapa yang menolong kezaliman mereka dan mengiyakan pembohongan mereka, maka dia bukanlah daripada (golongan)ku dan aku bukanlah daripada (golongan)nya, dan dia tidak akan sampai ke kolam Kautharku (di akhirat). Dan sesiapa yang tidak mengiyakan pembohongan mereka dan tidak menolong mereka dalam kezaliman itu, maka aku adalah daripada (golongan)nya dan dia adalah daripada (golongan)ku dan dia akan sampai ke kolam Kautharku (di akhirat).

(Hadis riwayat Imam Ahmad)

Dalam satu hadis lagi, Rasulullah s.a.w. menyatakan:

Sesiapa yang membantu mempertahankan kezaliman, maka dia akan berada dalam kemurkaan Allah, sehinggalah dia meninggalkannya”.

(Riwayat Ibnu Majah, dan al-Albani menganggapnya sahih)

Akhirnya, sidang Jumaat yang dirahmati Allah. Marilah kita sama-sama merenung ayat Allah SWT

وَلاَ تَرْكَنُواْ إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُواْ فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللّهِ مِنْ أَوْلِيَاء ثُمَّ لاَ تُنصَرُونَ

Dan janganlah sekali-kali kamu condong kepada orang-orang yang zalim kerana kamu akan disentuh api neraka.

(Surah Hud, ayat 113)


بَارَكَ اللهُ لِىْ وَلَكُمْ بِالْقُرْآءنِ الْعَظِيْمِ , وَنفَعَنِىْ وَاِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ اْلآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ , وَتَقَبَّلَ مِنِّى وَمِنْكُمْ تِلاَوَتَهُ اِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ , أَقُوْلُ قَوْلِيْ هَذَا وَاسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ ِليْ وَلَكُمْ وَ لِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ فَيَا فَوْز َالْمُسْتَغْفِرِيْنَ وَياَ نَجَاةَ التَّاءِبِيْنَ.

Teks khutbah disediakan oleh
Dr Hafidzi Mohd Noor
 

Lambaian-Islah. Powered By Blogger © 2009 Bombeli | Theme Design: ooruc