Saturday, August 14, 2010

Wacana di UUM - Wajah Sebenar Yahudi: Suatu Pendedahan

Dr Ir Selamat Aliman dan PM Dr Hafidzi MN
sebagai ahli Panel Wacana anjuran Pusat Islam UUM

Dr Ust Wan Abdul Rahman Khudri, Pengarah Pusat Islam UUM
mempengerusikan wacana

Hadirin yang hadir

Bergambar bersama hadirin (termasuk pelajar
UITM Arau)

Assalamualaikum,

Satu wacana bertajuk 'Wajah Sebenar Yahudi: Satu pendedahan' telah dianjurkan oleh Pusat Islam UUM. Ahli panel yang dijemput ialah Ir Dr Selamat Aliman dan PM Dr Hafidzi Mohd Noor. Dr Selamat telah berkongsi pengalaman beliau di atas kapal Mavi Marmara sebagai gambaran dari wajah Yahudi yang dapat dilihat secara realiti. Di dalam wacana ini istilah Bani Israel, Yahudi dan Zion dikupas dan diperjelaskan.

Kesempatan ini digunakan untuk mengingatkan bahawa tujuan sebenar membicarakan sifat Yahudi ialah supaya umat Islam tidak terjebak melakukan pengkhinatan dan penyelewengan yang serupa. Bani Israel diangkat darjatnya oleh Allah kerana amanah risalah yang dipikulkan ke atas bahu mereka spt yg diperjelaskan dalam surah al-Baqarah sekitar ayat 40'an. Maka umat Islam juga dinobatkan sebagai umat yang terbaik kerana diamanahkan untuk menjunjung risalah yang sama. Apabila umat Islam mengkhianati amanah ini sebagaimana bangsa Yahudi mengkhianatinay maka kehinaan turut menimpa umat Islam.

Sifat-sifat Yahudi seperti mengingkari perintah Allah, menukar perintah tersebut mengikut nafsu mereka, tidak mensyukuri nikmat Allah, melanggar perintah Allah secara terang-terangan, mengkhianati dan membunuh para Nabi spt yang diulas dengan terperinci di dalam surah al-Baqarah diperingatkan. Sifat orang yahudi yang takut mati dan mahu hidup selamanya spt yang disebut dalam surah Jumaat juga dihuraikan.

Jika dilihat kepada hadis-hadis Nabi SAW jelaslah kelemahan umat Islam pada hari ini adalah kerana menuruti jejak langkah kristian yang Yahudi sehingga mereka masuk lubang biawak bersama mereka. Bahkan umat Islam menjadi lemah kerana takutkan mati dan cintakan dunia yang merupakan sifat orang Yahudi - penyakit al-Wahnu yang digambarkan oleh Nabi saw.

Dr Hafidzi MN

0 comments:

 

Lambaian-Islah. Powered By Blogger © 2009 Bombeli | Theme Design: ooruc