Thursday, November 18, 2010

Jaulah ke bumi Urdun siri 3 - di laut Tibaria (yg disebut dalam hadis Nabi SAW)

Laut Tiberia (Galilee) di sebelah kanan di kejauhan - berlatar belakangkan bumi Palestin
yang terjajah jelas kelihatan terbentang

Laut Mati (bahr Mayyit) yang jelas menunjukkan tanda surut
(warna puteh itu adalah bekas garam yg menunjukkan paras yg semakin surut)
petanda bahawa Laut tiberia juga semakin surut

Laut Galilee atau Laut Tiberia berada nun di sebelah kanan
(hujung kiri ialah Palestin yg di jajah)

Tanah Tinggi Golan yang ditawan israel tahun 1967
jelas kelihatan di sebelah kanan gambar

Bumi Palestin yg dirindui (so near and yet so far)

Kawasan hijua subur itu adalah Jordan Valley yang mendapat
bekalan air dari Laut Tiberia (di seberang sana ialah
bumi Palestin yang terjajah)

Jordan Valley

Bunker (kubu) yang digunakan askar Jordan
dalam perang 1967

Bergambar ramai di sudut kejauhan dari Laut Tiberia

Assalamualaikum

Salah satu tempat yang kami hampiri ialah Laut Tiberia (Tibariah) atau Laut Galilee. Ia sebenarnya adalah tasek air tawar yang paling rendah parasnya di dunia (sekitar 200m di bawah paras laut). Laut Mati (Bahr Mayyit) yang terletak di selatan (yang akan disentuh dalam siri akan datang) adalah tasek air masin paling rendah parasnya di muka bumi (lebih kurang 400m di bawah paras laut).

Kami hanya bolih menghampiri laut Tiberia ini kerana ia adalah sebahagian dari wilayah Jordan dan Syria (Tanah tinggi Golan) yang kini dikuasai Israel (negara haram) dalam perang 1967.

Di namakan laut Tiberia sempena sebuah bandar tua yang bernama Tiberia di pinggir laut Galilee (diasaskan sejak tahun 20 Masehi). Laut (tasek besar) ini kami ziarahi kerana ia disebut oleh Rasulullah SAW di dalam hadisnya yang ada kaitan dengan masa hadapan.

Maksud hadis yang dari Ummu Qais di mana Rasulullah SAW memanggil orang ramai untuk mendengar pengalaman seorang sahabat yang bernama Tamim ad-Dari. Tamim sebelumnya beragama Kristian dan melarikan diri dari Rasulullah SAW bersama beberapa orang lain. Mereka melayari sebuah kapal dan terdampar di sebuah pulau. Di sana mereka menemui satu makhluk yang hodoh yang memperkenalkan dirinay sebagai Jasasyah (agen). Bila ditanya oleh Tamim siapa ketuanya, maka di suruh naik ke sebuah tanah ketinggian. Di sana Tamim menemui makhluk yang besar, berbulu dan lebih hodoh lagi. Dengan tangan terikat makhluk itu memperkenalkan dirinya sebagai ad-Dajjal. Lalu Dajjal menanyakan beberapa soalan. Antaranya ialah 'apakah air di laut tiberia masih ada?" di jawab oleh Tamim ad-Dari "Ya masih ada". Dajjal kemudiannya menyebut "apabila laut tiberia surut maka itulah masa aku (keluarnya Dajjal)" - Riwayat Muslim.

Diriwayatkan
oleh Abu Hurairah

Kiamat tidak akan berlaku sehingga (1) dua kelompok akan berperang sehingga menyebabkan korban yang besar sedangkan keduanya merupakan penganut ajaran agama yang serupa (2) kemunculan 30 orang dajjal, setiap seorang mengaku sebagai utusan Tuhan (3) ilmu akan diangkat dengan kematian ulama (4) gempa bumi semakin kerap (5) masa akan berlalu dengan pantas (6) fitnah berleluasa (7) pembunuhan berleluasa (8) harta bertimbun-timbun (9) manusia berlumba membuat bangunan tinggi (10) seorang melalui kuburan dan berkata alangkah baiknya aku yang berada di tempatnya (11) apabila matahari terbit dari sebelah barat..

Perhatikan fakta-fakta ini yang saya petik dari buku Dr Danial Zainal Abidin - Al-Quran dan Sains

Laporan Reuters 14 Ogos 2001 “kekeringan air laut Galilee di Israel memerlukan mukjizat untuk pulih
Air laut Galilee (Tiberia) sedang berada di paras yang terendah dalam sejarah iaitu 214.04 m, lebih rendah daripada paras bahaya yg ditetapkan.

Lantaran itu kita disarankan untuk menghadapi akhir zaman dan kemunculan dajjal dengan pesan Rasulullah SAW seperti berikut

Sabda Rasulullah SAW “Sesiapa yang menghafaz sepuluh ayat terawal daripada surah al-Kahfi, akan terpelihara dari Dajjal” (Riwayat Muslim, Tirmidzi, Abu Daud dan An-Nasa’I).
Sabda Nabi lagiSesiapa yang membaca sepuluh ayat terakhir daripada surah al-Kahfi, akan terselamat dari fitnah Dajjal” (Riwayat Muslim, Tirmidzi dan Nasa’I)

Tanda-tanda akhir zaman telah nyata di depan mata. Mari kita mempersiapkan diri untuk menghadapi dajjal yang mungkin telah muncul dengan pelbagai watak dan fenomena yang terbit dalam pelbagai bentuk kesesatan dan penyelewengan akidah, ibadah dan syariat pada hari ini

Dr Hafidzi/Hjh Zuraidah

2 comments:

ummi mar said...

Salam Dr~
Pohon kongsi info ini ke blog saya..tk

Dr Hafidzi Mohd Noor said...

teruskan tiada halangan

 

Lambaian-Islah. Powered By Blogger © 2009 Bombeli | Theme Design: ooruc