Wednesday, November 24, 2010

jaulah ke bumi Urdun siri 5 - Laut mati (Bahr mayyit)

Warna keputehan pada pinggir laut mati
adalah tumpukan garam

Beginilah bentuk muka bumi tanah tinggi
di sekeliling laut mati

Satu lagi pemandangan tanah tinggi di laut mati

Bergambar ramai di laut mati

Spt yg disebut dlm posting Laut Tibaria - laut mati
juga mengalami keadaan surut (petanda akhir zaman
yg dijanjikan dlm hadis Nabi SAW)

Laut mati yang panjangnya 67 km panjang
dan lebar 18 km. Di seberang sana ialah Palestin (Tebing Barat)
yang dijajah Israel. Pada sebelah malam kawasan di sebelah 'Israel (negara haram)
terang benderang kerana memang menjadi tempat peranginan dan
pesta, sedang di sebelah Jordan gelap gulita.

Assalamualaikum,

Laut Mati atau dalam Bahasa Arabnya 'Bahr Mayyit' adalah destinasi yang mesti dikunjungi oleh sesiapa yang mahu mengambil iktibar dari peristiwa yang menimpa umat-umat terdahulu. Di namakan 'Bahr Mayyit' kerana laut ini tidak mungkin menampung sebarang kehidupan. Ini adalah kerana kandungan garamnya sekitar 38% - kadar kandungan garam yang tertinggi bagi tasek air masin di dunia.

Kedudukan Tasek (atau laut kerana saiznya yang besar) adalah berada pada paras terendah di bawah paras laut iaitu sekitar 400 m di bawah paras laut (tasek air masin yang berada pada paras terendah di dunia). Tempat yang paling dalam adalah sekitar 378m dalam.

Tasek ini berada pada rekahan 'Jordan rift valley' dan oleh kerana itu berada pada zon gempa.

Apabila kami berada di Laut mati sudah tentu hati dan perasaan kami tertumpa pada zaman Nabi Lut AS. Di sinilah tempat di mana Allah SWT menurunkan azab kepada kaum penduduk Sodom yang dilanda oleh tabiat buruk iaitu kelakuan yang pada hari ini disebut sebagai 'homoseksual' (perhubungan sejenis; lelaki sama lekaki (istilah semasa 'gay', dan kini juga berlaku di antara sesama perempuan istilah semasa 'lesbian).

Al-Quran menceritakan tabiat buruk kaum Nabi Lut spt berikut:

Dan (ingatah peristiwa) Nabi Lut tatkala ia berkata kepada kaumnya: “Sesungguhnya kamu melakukan perbuatan yang keji, yang tidak pernah dilakukan oleh seorang pun dari penduduk alam ini sebelum kamu. “Patutkah kamu mendatangi orang lelaki (untuk memuaskan nafsu syahwat kamu)? Dan kamu memotong jalan lalu –lalang (untuk tujuan jahat kamu)? Dan Kamu pula melakukan perbuatan yang mungkar di tempat-tempat perkumpulan tetamu” ? Maka kaumnya tidak menjawab selain daripada berkata (secara mengejek-ejek): “ Datangkanlah kepada kami azab dari Allah (yang engkau janjikan itu) jika betul engkau dari orang-orang yang benar.”
(Surah Al-Ankabut: 28-29)

Allah SWT uji mereka apabila dihantar dua orang utusan (malaikat) menjelma menjadi lelaki yang kacak. Mereka ini diganggu oleh lelaki-lelaki bejat laum Lut. Sedangkan mereka adalah utusan Allah yang ditugaskan untuk menimpakan bencana kepada mereka

“Wahai Lut! Sesungguhnya kami (adalah malaikat) utusan Tuhanmu. Kaum engkau yang jahat itu tidak sekali-kali akan dapat melakukan kepadamu (sebarang bencana). Oleh itu, pergilah berundur dari sini bersama-sama dengan keluargamu pada tengah malam, dan janganlah seorangpun di antara kamu menoleh ke belakang. Kecuali isiterimu, sesungguhnya masa yang dijanjikan untuk menimpakan azab kepada mereka ialah waktu subuh; bukankah waktu subuh itu sudah dekat?” (Surah Hud: 81)

Akhirnya mereka dibinasakan dengan bumi ditunggang terbalikkan...

Akhirnya mereka pun dibinasakan oleh letusan suara yang menggempakan bumi, ketika matahari terbit. Maka Kami jadikan negeri kaum Lut itu tunggang balik (tertimbus segala yang ada di muka buminya), dan Kami hujani atasnya dengan batu dari tanah yang dibakar. Sesungguhnya balasan azab yang demikian itu, mengandungi tanda-tanda bagi orang yang kenalkan sesuatu serta memerhati dan memikirkannya. Dan sesungguhnya , negeri kaum Lut yang dibinasakan itu, terletak di jalan yang tetap (dilalui) orang). (Surah Al-Hijr: 73-76).

Sewaktu Rasulullah SAW bersama sahabat melalui tempat di mana kaum Tsamud (yang diutuskan kepada mereka Nabi Allah Saleh Alaihis Salam) dibinasakan dalam perjalanan menuju medan Tabuk. Rasulullah SAW telah mengingatkan sahabat agar segera meninggalkan tempat tersebut. Baginda memberi peringatan bahawa janganlah kita melewati tempat seperti itu melainkan dalam keadaan menangis dan menginsafi apa yang telah berlaku. Jika bukan atas tujuan untuk mengambil iktibar segeralah beredar daripadanya

Baginda bersabda, "Aku khuatir kalau kamu akan ditimpa azab seperti yang pernah menimpa kaum Tsamud. Oleh itu janganlah kamu masuk ke wilayah mereka".

Baginda juga bersabda, "Jangan kamu menjejakkan kaki ke tempat orang-orang yang pernah diseksa, kecuali kamu menangis. Sekiranya kamu tidak boleh menangis, jangan sekali-kali kamu menjejakkan kaki ke sana jika tidak ingin ditimpa bencana seperti yang mereka alami".

Semuga kita mengambil iktibar dari peristiwa ini. Jika ada kesempatan menziarahi laut mati ingatlah akan pesan Nabi. Pergi ke sana bukan untuk berseronok tetapi mengingati peristiwa besar yang menimpa kaum Nabi Lut. Kini manusia kembali melakukan perbuatan terkutuk ini secara berleluasa. Seharusnya kita berlindung diri daripada azab Allah yang boleh berulang pada zaman ini.

Hafdzi/Zuraidah

0 comments:

 

Lambaian-Islah. Powered By Blogger © 2009 Bombeli | Theme Design: ooruc