Monday, March 14, 2011

Program 120 minit untuk Palestin - anjuran Aqsa Syarif Hulu Langat dgn kerjasama mahasiswa IKRAM UKM dan JAKMA - Kelab Jab. Dakwah dan Kepimpinan, UKM

Ceramah 120 minit bersama Palestin

Palestin adalah wilayah integral Khilafah Uthmaniah
(1517 - 1917)

Perancangan imperialis barat dan pendukung Assobiyah Arab
akhirnya memecahkan umat ini kepada negara-negara bangsa
yang terpecah belah

Masjid al-Aqsa kini berada di antara wilayah Palestin yang terjajah (1948)
dan Tebing barat yang dijajah (1967) yang kini berada di belakang tembok
pemisah (aparthied) Israel

Suasana dewan

Lagi suasana dalam dewan
(sebahagian besar hadirin adalah pelajar Fak.
Pengajian Islam)

Poster dan pameran
(Tahniah aqsa syarif Hulu Langat)

Gerai jualan dan promosi Aqsa Syarif

Bersama pihak penganjur (Aqsa Syarif Hulu Langat
dan AJK mahasiswa FPI UKM)

Bersama dua orang aktivis JAKMA, mahasiswa
Jab Dakwah, FPI

Assamualaikum,

Syukur ke hadirat Allah SWT pada 14 Mac 2011 dari jam 8 - 11.30 malam telah berlangsung program 120 minit untuk Palestin. Program ini adalah anjuran Aqsa Syarif Daerah Hulu Langat dgn kerjasama Mahasiswa IKRAM UKM dan Kelab Jab. Dakwah dan Kepimpinan (JAKMA), FPI, UKM. Penaung kepada program ini adalah Prof Madya Dr Amir Hussin Mohd Noor, Timb. dekan HEP Fak Pengajian Islam. JZKK atas kehadiarn beliau merasmikan dan memberi kata-kata aluan dan ucapan suntikan semangat kepada mahasiswa yang hadir untuk memperjuangankan isu Palestin. Beliau juga memaklumkan bahawa JAKMA adalah kelab mahasiswa yang dinobatkan sebagai persatuan pelajar paling aktif di UKM untuk tiga tahun berturut-turut. Syabas diucapkan kepada JAKMA serta inisiatif menjalin kerjasama dengan Aqsa Syarif dan Mahasiswa IKRAM UKM bagi mengenengahkan isu yang amat penting ini bagi umat Islam.

Saya memulakan ceramah 120 minit ini dengan menyentuh latarbelakang sejarah kepada penubuhan negara haram israel sejak dari perjanjian rahsia Sykes-Picot 1916, kekalahan benteng terakhir khilafah utsmaniah di Beersheba dan Damsyik dalam perang dunia pertama. deklarasi balfour, pemecahan bilad-us-syams kepada kawasan yang diletakkan di bawah pengarug Britis, pengaruh Peranchis, taklukan British, taklukan Peranchis dan mandat British. Wilayah Mandat British ini kemudian dipecahkan kepada Palestin dan transjordan. Transjordan pula dipisahkan dari Iraq dalam pecahan wilayah yang hanya dilakar dengan garisan lurus. demikianlah bagaimana dunia Islam dibahagi-bahagikan tanpa sebarang kewajaran berdasarkan ciri-ciri fizikal samada bentuk muka bumi seperti banjaran gunung, laluan sungai atau persetujuan penduduk setempat. akhirnya umat Islam terpecah kepada beberapa unit negara bangsa yang hanya dipisahkan oleh garisan lurus (Mesir dgn Sudan, dgn Libya, dgn Algeria, dgn Chad, Niger dan Mauritania). Semuanya telah dirancang agar pecah kesatuan umat islam dan wala' beralih dari Allah dan rasul kepada Assobiyah (kecenderungan bangsa yg juga diwujudkan oleh penjajah). Dengan wujudnya situasi ini barulah negara israel diletakkan di tengah-tengah dunia Arab yang telah dikebirikan sehingga tidak punya sebarang kekuatan untuk membela tanah sucinya yang terjajah.

Semuga program ini akan menyemarakkan lagi semangat juang mahasiswa IKRAM dan aktivis JAKMA demi pembebasan al-Aqsa. syabas diucapkan kepada Aqsa Syarif Hulu langat.

Dr Hafidzi Mohd Noor

0 comments:

 

Lambaian-Islah. Powered By Blogger © 2009 Bombeli | Theme Design: ooruc