Wednesday, August 24, 2011

Liputan Aqsa syarif OZ tour - Siri 2: Pengkayaan Aqsa Syarif di masjid at-Taqwa, Melbourne, Victoria - 13 Ogos 2011)

Bergambar kenangan dgn Syeikh Umar Hallaq - warga Palestin yg telah lama menetap dan pengasas Kolej at-Taqwa, sekolah Islam di Victoria, Australia.

Bersama Syeikh Omar Hallak (Principal Al-Taqwa College), Tn Hj Salem Salikin (asal Singapura) dan Cikgu Manaf juga asal Singapura (pemastautin - PR di Victoria, Australia)

Pengerusi Aqsa Syarif diberi peluang berucap sebanyak dua kali. Sekali di antara tarawikh sebagai mukaddimah dan kedua selepas solat untuk waktu yang lebih lumayan - sekitar 30 minit.


Warga muslimah Victoria yang bersama bersolat tarawikh dan berpeluang mengikuti penerangan dari Aqsa Syarif Malaysia


Assalamualaikum,

Pada hari kedua kami di Australia (13 Feb) di Melbourne, pada sebelah malam untuk solat isya dan tarawikh, kami di bawa oleh ust Azizee Rohim ke Masjid at-Taqwa. masjid ini juga merupakan sebahagian dari Kolej at-Taqwa yang diasaskan oleh Syeikh Umar Hallaq. Alhamdulillah penerangan yang diberi berjaya melonjakkan kutipan Palestin aqsa syarif di Melbourne, Victoria kepada AUS$6505 (> RM 19,000). Syeikh Umar Hallaq mempelawa saya untuk menyampaikan khutbah Jumaat di sini. Saya menolak dengan penuh hormat kerana sudah disusun pada hari Jumaat saya akan berada di sydney dan di sana memang dijadualkan untuk saya menyampaikan khutbah di sebuah mesjid (kemudiannya di tukar venue ke Malaysia Hall, tetapi kemudian dibatalkan - atas hikmah yang banyak insyaAllah).

Bersama ini saya kongsikan luahan hati salah seorang pendengar dari muslim komuniti di Victoria setelah mengikuti majlis penerangan aqsa Syarif.

Assalamualikum Professor,

Jazakallah khair for your such a motivative lecture delivered yesterday at Taqwa mosque. I was so much shaken to hear the motivation behind your work. After your talk, I talked to you about my active participation with you. Br Azizi and me exchanged our numbers. Inshallah soon I will talk to him. I know, you don’t wait for people to appreciate your work. It is much more noble Inshallah. May Allah give us the ability to accelerate such an effort. Ameen. If Allah wants, we will meet again.

Jazakallah khair again.

Saya telah berbincang dengan Ust Azizee dan juga kemudian dengan Safwan (Adelaide) ada keperluan untuk aqsa syarif bergerak di australia dalam bentuk memberi 'empowerment' kepada komuniti muslim setempat untuk memahami isu Palestin dan al-Aqsa dari sudut aqidah, perjuangan dan jihad - melewati aspek kemanusiaan dan bantuan semata-mata.

Yang mengharukan imam berjumpa dengan saya dan mengatakan 'InsyaAllah brother i will give AUS$500 (dan saya melihat di pintu masjid beliau sedang mengira wang kertas sekeping demi sekeping untuk di masukkan ke dalam tabung).

Seorang lagi berkata 'This is the first time I heard someone brave enough here in australia to mention the word 'isreal' (silap ikhwah tak brief saya, jika tidak saya pun agaknya tak mention the word 'Israel' in my talk). wallahu'alam.

Catatan untuk Prof Dr Hatta - Syeikh Umar Hallaq amat mengenali Timb Presiden IKRAM kita, Prof Dr Hatta Shaharom (beliau pernah membuat kursus kepakaran (psychiatry) di Melbourne dan pernah bertemu di pelbagai medan amal. (nota syeikh Umar Hallaq jugalah yang menempatkan Ehsan ketika ayahnya diuji dalam peristiwa Reformasi - 1998 pastinya mengembalikan ingatan kalian yang pernah melalui saat menentukan itu dalam sejarah tanah air kita).

Dr Hafidzi Mohd Noor
Pengerusi aqsa syarif

0 comments:

 

Lambaian-Islah. Powered By Blogger © 2009 Bombeli | Theme Design: ooruc