Friday, November 11, 2011

Butiran penerbit, sinosis dan tempahan siri buku Jejak risalah di nusantara Jilid 1



Tajuk: Jejak Risalah di Nusantara Jilid 1
Zaman Pra Islam hingga Era Pelayaran Admiral Muhammad Cheng Ho
Tahun terbit: 2007
Hlm: 113 ms.

Butiran penerbit/pengedar
JIMedia

300.3 Lorong Selangor,
Pusat Bandar Tmn Melawati
Kuala Lumpur 53100
Tel: 03-41089669


Assalamualaikum,

Atas beberapa permintaan saya kongsikan semula butiran dan sinopsis buku-buku Jejak Risalah di nusantara. Saya mulakan dengan Jilid 1 - Zaman Pra-Islam hingga Era Pelayaran Admiral Muhammad Cheng Ho

Daftar isi

Daftar isi

1. Pendahuluan

2. Umat islam mewarisi tamaddun Hindu-Buddha.

3. islam tersebar olih dakwah

4. Dari jurusan mana datangnya Islam di Nusantara.

5. Bila Islam mula disebarkan di Nusantara

6. Majapahit dan Islam

7.Tamaddun ilmu meruntuhkan Empayar majapahit.

8. Transformasi Jatidiri melayu Nusantara.

9. Berkembangnya Dakwah di saat kejatuhan ummah

10. Penyatuan umat Islam melalui bahasa

11. Pengaruh Islam ke atas seni.

12. Perlaksanaan Undang-undang Islam

13. Admiral Muhammad Cheng Ho - Envoy muslim kurun ke 15

14. Penutup

1. Pendahuluan

Nusantara adalah istilah kebudayaan untuk gugusan kepulauan Melayu, secara umumnya dirujuk sebagai daerah kebudayaan Melayu, yang merangkumi tidak kurang dari 200 juta manusia yang bertutur dalam pelbagai bahasa rumpun melayu dan mengamalkan adat istiadat yang berbeza[1]. Dari sudut geo-politik semasa wilayah yang dinisbahkan kepada Nusantara itu terdiri dari negara Malaysia (merangkumi juga wilayah Selatan Thai; yang bukan merupakan pulau tetapi bahagian kebenuaan dari Asia Tenggara; menganjur dari segenting Kra dan menghubungkan Semenanjung Malaysia dengan tanah besar benua Asia), Indonesia, Singapura dan Filipina.

Daerah lingkungan Nusantara mempunyai sejarah tamadun kemanusiaan yang sangat awal. Penemuan tapak-tapak arkeologi seperti Gua Cha dan Gangga Negara di Malaysia membuktikan bahawa tamadun se awal zaman batu pernah wujud di sini. Oleh kerana kedudukannya di antara Benua kecil India dan tanah besar Cina, maka ia menjadi tempat pertembungan dan persenyawaan budaya serta pengaruh barat dan timur. Gugusan kepulauan di antara Lautan teduh atau Pasifik dan Lautan Hindi menjadikan ia pelabuhan semulajadi. Dengan berkembangnya perniagaan wujudlah kerajaan-kerajaan pesisiran pantai dan berkembanglah pemikiran, budaya dan agama. Masyarakat setempat yang berpegang dengan kepercayaan nenek moyang, memuja ruh dan semangat, turut terdedah kepada agama-agama dari luar khususnya Hindu dan Buddha. Kerajaan-kerajaan awal Nusantara seperti Kedah tua, Langkasuka, Singhosari dan Kalinga menunjukkan pengaruh campuran kepercayaan setempat dan agama Hindu.

Sungguhpun sarjana-sarjana sejarah dan pengkaji-pengkaji kebudayaan dari barat memberikan tumpuan khusus kepada pengaruh Hindu dan Buddha yang mencapai kemuncaknya pada zaman empayar Majapahit, namun pengaruh terbesar yang merubah peta lanskap Nusantara adalah agama Islam. Walaupun agama Hindu dan Buddha (di zaman Srivijaya) sudah bertapak dan mengakar di Nusantara selama beberapa kurun, agama Islam berjaya mengambil alih dan secara beransur-ansur merubah pandangan hidup penduduk di Nusantara. Kini Islam menjadi anutan terbesar di Asia Tenggara dengan jumlah penganutnya mencapai 250 juta orang, hampir menyamai bilangan umat Islam di negara-negara Arab.

Apakah faktor-faktor yang menjadi pencetus kepada perubahan ini yang bukan sahaja meliputi aspek anutan semata-mata, bahkan membentuk pandangan hidup dan membawa revolusi pemikiran? Ini menuntut kepada penelitian semula kepada sejarah permulaan kedatangan Islam, termasuk persoalan-persoalan berkaitan seperti dari jurusan mana kedatangannya, kaedah penyebaran dan peristiwa yang melatari proses perubahan kepada Islam. Pertembungan di antara Islam dan agama serta budaya setempat yang telah mengakar di Nusantara juga perlu dilihat semula untuk mengukur sejauh manakah benarnya tanggapan sarjana barat bahawa Islam sebenarnya tidak merubah orang Melayu Nusantara dari sudut dalaman dan kejiwaan atau ’spiritual make-up’. Islam bagi mereka tidak lebih dari kulit luar yang jika ditanggalkan maka tampak jelaslah peninggalan agama Hindu-Buddha dan peninggalan nenek moyang sebelum Islam. Semua persoalan ini akan dikupas dan dianalisis dalam bab-bab yang disusun untuk membina satu tesis mengenai impak Islam kepada umat melayu Nusantara dari sudut kerohanian sehinggalah kepada mengatur sistem hidup bermasyarakat dan bernegara.


[1] Zainal Kling, 1991. Melayu, Ensaiklopedia Sejarah Dan Kebudayaan Melayu, Jld. Pengenalan, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kem. Pendidikan Malaysia, Kuala Lumpur, hlm. 73 – 75.



1 comments:

bayu said...

kat mana boleh beli koleksi buku nie ?

 

Lambaian-Islah. Powered By Blogger © 2009 Bombeli | Theme Design: ooruc