Wednesday, March 26, 2008

Pengalaman ceramah maulid di penjara wanita kajang

Assalamualaikum,

Semalam selasa 25 mac sempat mengisi program bersama warga penjara wanita kajang anjuran PAKSI-Jim wanita Hulu Langat. Jzk kepada kak Arfah Kassim yg merupakan tonggak kpd program mingguan di penjara wanita kajang.

Mereka memang menanti-nanti ketibaan program ini setiap minggu. Kebetulan semalam bertembung pula dgn program maulid nabi penjara laki-laki. Yg datang mengisi ialah dari jab agama. Program mereka melibatkan protokol dan semua pegawai terlibat. Keadaan ini menyebabkan sedikit 'miscommunication' dan kami dibiarkan menunggu hampir 45 min kerana tidak ada pegawai pengiring. Walhal kak Arfah telah memaklumkan kpd pegawai yg berurusan dgn kami (wanita jim Hulu Langat) selama ini. Walaubagaimanapun kami menunggu dengan sabar, akhirnya pegawai pengiring sampai dan kami di escort masuk.

Seperti biasa mereka sudah duduk menunggu, tak tahulah berapa lama mereka menanti. Seperti biasa juga mereka beramai-ramai memberi ucap salam; Assalamualaikum ustaz!', Assalamualaikum ustazah!' terasa macam di sekolah dulu-dulu bila memberi salam pd guru agama yg masuk kelas. Tanpa lengah kak midah dan kak maznah (jim sepang) memasang PA system, lcd projector dan notebook. Setelah memberi ucapan pembukaan, kak midah menyerahkan majlis pada saya.

Frankly speaking, biasanya saya tidak kesah sangat perkataan atau istilah yg diguna dlm bahan-bahan presentation. Tapi sudah masuk kali kedua bercakap dengan audience istimewa ini saya pastikan perkataan yg diguna tidak menyinggung mereka dan mudah untuk difaham. Ini mengambil kira latarbelakang mereka yang mungkin merasa sensitif dan juga latarbelakang pendidikan yg rata-ratanya tidak tinggi. Maka tajuk yg saya pilih sempena maulid ialah 'Insan yang paling sayang pada kita'. Tajuk ini sengaja saya pilih untuk menjadi kan mereka sebagai fokus. Betapa Nabi Muhammad SAW diutus kerana sayang kepada kita semua. Saya buka tirai penyampaian dengan menyebut tentang tarikh lahir nabi iaitu 12 Rabiul Awal. Kemudian saya tanya siapa yang tahu tarikh lahir dia berdasarkan kalender Islam. Seperti yg dijangka tiada siapa yg tahu kecuali penceramah :-)) Maka saya minta setiap orang menulis tarikh lahir masing-masing ikut kalender masehi dan saya akan guna calender converter spt yg dikongsikan oleh ukth umi kalthum ngah dlm naqib-net (jzk kpd ukth umi kalthum). Saya berjanji akan beritahu tarikh lahir mereka ikut kalender hijrah minggu depan i'allah. Tujuan saya lakukan ini ialah supaya timbul kecenderungan kpd budaya/syiar Islam di samping mana tahu tarikh lahir mereka bersamaan tarikh-tarikh penting dlm taqwim hijrah termasuk tarikh lahir Nabi! Mana tahu selepas ini sambutan maulid dan hari jadi boleh disambut serentak!

Kemudian masuk isi penting yang pertama. Apa makna beriman kpd rasul, satu hadis dan dua ayat quran dibaca untuk menunjukkan makna beriman kpd rasul ialah melaksanakan apa yg diperintah oleh rasul dan meninggalkan apa yg dilarang oleh baginda. Kemudian timbul persoalan bagaimana utk menjadikan kehendak hati kita selari dgn perentah rasul. Di sini saya cadangkan kita laksanakan formula 2 cinta dan 1 benci - seperti yang disebut oleh nabi 3 perkara untuk merasai kemanisan iman.

Sebahagian besar dari isi ceramah berkisar tentang betapa sayangnya nabi kpd kIta. Nabi menyebut kita sebagai kekasehnya, lantaran itu para sahabat merantau jauh untuk menyampaikan kasihnya rasul pd umat manusia termasuk kita. Seluruh kehidupan nabi adalah gambaran kasih nabi kepada kita. 'Tidak sedikit darah dan air mata yg tumpah demi membuktikan kasih ini kpd kita'. Sehingga hampir wafat, kita ini yang disebut-sebut sebagai kalimah terakhir. Bahkan kasih nabi membawa syurga.. Di saat manusia yang berkasih-sayang di dunia ini saling mendakwa sesama sendiri, pada ketika itulah nabi ini muncul memberikan syafaatnya. Saya akhiri dengan ungkapan 'Kalau kita ditakdirkan tidak punya siapa-siapa di dunia ini, cukuplah Nabi bagi kita. Kita tidak akan kecewa..'

Air mata keinsafan mengalir pada pipi mereka. Saya merasa sebak melihat air mata yang tumpah itu pastinya amat mahal harganya, kerana ia tidak terbit melainkan atas rasa ingin meraih kasih-sayang tuhan setelah melalui pengalaman hidup yg menyebabkan mereka berada di situ. Bagi saya tiada bezanya mereka yg berada di dalam dengan kita yg bebas di luar 'kerana tidak semua kesalahan boleh dibicarakan di mahkamah dunia, tetapi kita pasti akan dibicarakan di mahkamah akhirat.

Semuga usaha wanita JIM hulu langat dan PAKSI-jim diteruskan untuk menyantuni satu kelompok dari masyarakat kita yang disisihkan. Saya dimaklumkan pada sebelah petang salah seorang penghuni yg telah bebas ada temu janji dgn wanita JIM hulu langat. Beliau adalah graduan pertama program wanita jim di penjara Kajang yang bersedia untuk terus dibimbing. Semuga ALLAH berkati usaha kalian. Ameen

Dr Hafidzi Mohd Noor

0 comments:

 

Lambaian-Islah. Powered By Blogger © 2009 Bombeli | Theme Design: ooruc