Lukisan imaginatif Raja Lapulapu ketika berdepan dengan Magellan.Sumber: Mactan Shrine Painting (Carl Frances Morano Diaman) en.wikipedia.org/wiki/Mactan_isla
Sedutan dari manuskrip Jejak Risalah di Nusantara jilid II - Conquistidor (Sepanyol dan Portugis)
Kapal-kapal Magellan belayar dari San Lucar, Sepanyol
pada 20 September, 1519. Setelah menyusuri Benua Afrika sehingga Tanjung
Pengharapan, kapal-kapal Magellan belayar ke barat dan mengelilingi Amerika
Selatan melalui Selat yang sempit dan merbahaya yang beliau namakan ’Selat
Magellan’. Kemudian Magellan merentas Lautan Pasifik selama empat bulan sebelum
berjumpa dengan daratan (Pulau Samar) yang beliau namakan Kepulauan St Lazarus,
berhenti di Pulau-pulau kecil Homonhon sebelum mendarat di Limasawa, sebuah
pulau kecil di selatan Leyte. Di Limasawa, Magellan mengadakan upacara
sembahyang Katolik yang pertama di Filipina pada 31 Mac, 1521. Dari Limasawa,
Magellan meneruskan usaha penjelajahan dan penyebaran agama Kristian di
pulau-pulau sekitar. Magellan sampai di Cebu pada 1
April di mana dia menjalin hubungan yang
baik dengan ketua suku, Humabon. Magellan Berjaya membaptis 800 orang suku
Cebuanos bersama Humabon, isteri dan anak perempuannya.[1] Dengan
mengkristiankan mereka, Magellan telah menjadikan Cebu sebagai vassalage (jajahan takluk Sepanyol). Di
masa yang sama Raja Lapulapu di pulau
Mactan yang merupakan musuh Humabon, enggan menyerahkan kedaulatannya kepada
Sepanyol. Raja Lapulapu memilih untuk mempertahankan kemerdekaan dan negerinya.
Lalu berlakulah pertempuran yang pertama dengan penjajah Sepanyol di Kepulauan
Filipina. Meskipun tentera Sepanyol bersenjatakan musket (senapang), perisai dan baju besi, mereka ditewaskan oleh
penduduk tempatan dalam pertempuran Mactan yang masyhur pada 27 April, 1521.
Ferdinand Magellan sendiri terbunuh di tangan raja Lapulapu. Rombongan Magellan
kemudian meneruskan pelayaran tanpa Ferdinand Magellan.
Satu persoalan yang menjadi perbahasan ialah tentang Raja
Lapulapu. Tiada kepastian tentang identi beliau sebagai muslim. Namun yang
menarik ialah Raja Lapulapu adalah satu-satunya pemimpin suku yang tidak mahu
tunduk kepada Sepanyol. Penentangan yang dipilih oleh Raja Lapulapu mengundang
satu persoalan tentang pegangan beliau. Biasanya ada sesuatu yang mendorong
mana-mana pemimpin untuk menentang penguasaan bangsa asing, apatah lagi jika
ada unsur-unsur paksaan untuk menganut sesuatu agama dan menuntut ketaatan
kepada bangsa asing tersebut. Mengambil kira kebanyakkan ketua suku di
Kepulauan Filipina ketika itu beragama pagan (atau yang disebut oleh
orang-orang barat sebagai heathen),
maka Magellan tidak menghadapi sebarang penentangan ketika membaptis mereka
kepada agama Katolik. Namun Raja Lapulapu memilih untuk menolak kedaulatan
Spain dan enggan dibaptis kepada agama Kristian.[2]
Penentangan Lapulapu disampaikan sendiri oleh seorang
ketua suku bernama Zula
” On Friday, April 26, Zula a chief of the
Island of Mactan, sent out one of his sons to present two goats to the Captain
general and to say that he would send him all that he had promised, but that he
had not been able to send it to him because of the other cheif Cilapulapu, who
refused to obey the King of Spagnia...The captain sent a message to the effect
that if they would obey the king of Spagnia, recognised the Christian king as
their soveriegn and pay tribute, he would be their friends, but if they wished
otherwise, they should wait to see how our lances wounded.[3] (Pada hari Jumaat,
26 April, Zula, ketua suku di Pulau Mactan mengutus seorang dari dua anaknya
untuk mempersembah dua ekor kambing kepada Captain General (Magellan) dan untuk
memberitahu bahawa dia akan persembahkan semua yang dijanjikan, tetapi
hasratnya terhalang kerana seorang ketua suku Cilapulapu enggan tunduk kepada
Raja Sepanyol... Captain (Magellan) menegaskan di dalam perutusannya jika
mereka tunduk kepada Raja Sepanyol, mengiktiraf Raja Kristian tersebut sebagai
ketua dan menyerahkan hadiah sebagai bukti ketundukan, maka beliau bersedia
untuk menjadi sekutu mereka, tetapi jika sebaliknya, maka mereka patut tahu
bagaimana pedang kami melukakan.)
Kesah peperangan Mactan dicatat
oleh Pigafetta yang menyertai ekspedisi Magellan sebagai jurutulis. Ferdinand
Magellan yang cuba
untuk menundukkan Raja Lapulapu merancang untuk melancarkan serangan ke atas
Pulau Mactan. Kapal Magellan tidak dapat menghampiri pantai kerana batu karang.
Kedudukan kapal yang jauh dari pantai menyebabkan meriam tidak dapat digunakan
untuk menembak sasaran musuh di darat. Ferdinand Magellan mengambil keputusan
menggempur musuh dengan 48 askar Sepanyol dengan menggunakan perahu untuk
mendarat. Tanpa diduga Magellan terpaksa berhadapan dengan 1,500 pejuang yang
diketuai oleh Raja Lapulapu.[4] Sebelum melancarkan serangan
Magellan telah member peluang terakhir kepada Raja Lapulapu untuk tunduk kepada
kekuasaan Sepanyol, tetapi dijawab tegas oleh Raja Lapulapu.
“Saya tidak tunduk pada mana-mana raja dan
tidak akan membayar ufti kepada mana-mana jua kuasa. Jika musuh kami ada
tombak, kami juga mempunyai tombak daripada buluh dan kayu pancang yang disalai
hingga keras”[5]
Ketika Magellan meredah air pada paras betis, askar-askar Sepanyol diserang oleh pejuang-pejuang Mactan dengan gagah berani. Meskipun mereka terpaksa berdepan dengan askar Sepanyol yang bersenjatakan musket (senapang) dan lengkap dengan pakaian besi, ia tidak melemahkan semangat pejuang. Mereka menggunakan panah untuk mencederakan askar-askar Sepanyol pada bahagian kaki mereka yang terdedah. Apabila bertarung secara berdepan mereka menggunakan senjata yang dinamakan kampilan, sejenis pedang panjang yang banyak digunakan oleh pejuang-pejuang tempatan. Magellan berjaya menembusi penempatan pejuang dan membakar beberapa puluh rumah di pesisiran pantai. Keadaan ini menimbulkan kemarahan dan menaikkan semangat pejuang untuk menghapuskan askar-askar penceroboh Sepanyol. Mereka terus bertarung dengan gagah berani. Raja Lapulapu sendiri berdepan dengan Ferdinand Magellan dan berjaya mencederakannya. Akhirnya Magellan dibunuh oleh pejuang Mactan dan saki-baki askar Sepanyol berundur ke kapal mereka setelah Kapten-general mereka tewas. Tawaran-tawaran harta kepada Raja Lapulapu untuk ditukar dengan mayat Magellan ditolak. Mayat Magellan gagal untuk ditebus dan sehingga hari ini tidak diketahui di mana kuburnya.[6]
Pertempuran di antara Paja Lapulapu dan Ferdinand Magellan adalah
sanggahan pertama bangsa Filipina, samada mereka mewakili Moro (muslim) atau
tidak ke atas penjajahan barat yang diterajui oleh Sepanyol. Peristiwa penting
ini wajar diingati oleh bangsa Filipina hari ini kerana ia melambangkan
keberanian untuk mempertahankan maruah bangsa dari diperbudak oleh sebuah kuasa
asing yang angkuh.[7] Lapulapu tidak merasa gentar
dengan kehebatan senjata Sepanyol, seperti yang diulas dengan begitu tepat oleh
Professor sejarah Filipina, Theodoro A. Agonci dan Oscar M. Alfonso:
Lapulapu’s
fight against Magellan was the first successful Filipino armed resistance
against Spanish aggression. Lapulapu instinctively felt that the coming of the
Spaniards could mean subjugation and the loss of freedom. In resisting the
Spaniards, Lapulapu defended the rights of his people to live without
interference from others. A lesser man than Lapulapu might have easily been
daunted by the superior weapons of the Spaniards. Instead Lapulapu taught the
lesson that in dealing with foreigners, Filipinos need not have a feeling of
inferiority or awe, and should not be submissive.”[8] (“Perlawanan Lapulapu menentang Magellan
adalah penentangan bersenjata orang Filipino yang pertama sekali berjaya melawan agresi Sepanyol. Lapulapu
secara naluri dapat merasakan kedatangan orang-orang Sepanyol boleh membawa
maksud ketundukan dan kehilangan kemerdekaan. Dalam melawan orang-orang Sepanyol,
Lapulapu mempertahankan hak rakyatnya untuk hidup tanpa campurtangan orang
lain. Orang lain yang berjiwa kerdil dengan mudah akan merasa takut dengan
senjata Sepanyol yang hebat. Sebaliknya Lapulapu memberi satu pengajaran di
dalam menghadapi orang asing, orang Filipino tidak seharusnya merasa lemah atau
kagum, dan tidak sepatutnya tunduk (kepada kuasa asing”).
Sebenarnya penemuan Filipina oleh
Magellan memberi implikasi kepada saingan dua kuasa maritim Eropah; Sepanyol
dan Portugis. Dua dekad yang pertama pada kurun ke 16 ditandai oleh perbalahan
di antara Sepanyol dan Portugis di dalam menetapkan hak penguasaan tanah
jajahan berdasarkan Perjanjian Tordesillas pada tahun 1494. Penerokaan
Ferdinand Magellan ke Kepulauan Filipina pada tahun 1521 membawa pertikaian
baru kerana batas sempadan wilayah penguasaan Portugis-Sepanyol tidak diketahui
secara tepat. Batas sempadan yang diperkira jatuh sekitar ‘kepulauan rempah’
menjadikan Brunei (Borneo ), kepulauan Filipina dan Maluku menjadi rebutan
Sepanyol dan Portugis.[9]
[1] Teodore A Agoncillo and Milagros C. Guerrero. History of the Filipino people, R.P. Garcia Publishing Co. Quezon City, 1970, hlm 77.
[2] Menurut
tradisi lisan Sulu, Lapulapu adalah seorang ketua kaum muslim, dan juga
dikenali dengan gelaran ’Kaliph Pulaka’. Masyarakat Moro di Selatan Filipina
menganggap Lapulapu adalah seorang muslim dari suku etnik Tausag. Carlos Calao,
seorang penyair berbangsa China-Sepanyol menulis dalam puisi beliau Que Dios Le Perdone (bahasa Sepanyol
’Semuga Tuhan mengampuni beliau’) sebagai ’Cali Pulacu’. Raja Lapulapu diangkat sebagai pahlawan Nasional
pertama Filipina yang menentang penjajah asing. Nama beliau begitu harum sehingga
statusnya sebagai National
Hero diabadikan dalam bentuk tugu (statue) di Pulau
Cebu dan menamakan Bandar Opon di Cebu sebagai Lapu-lapu City .
Bahkan Korea Selatan menghadiahkan sebuah tugu Lapulapu pada tahun 2005 dan
ditegakkan di Rizal Park di Manila. Imej Lapulapu turut menghiasi logo rasmi
Polis Kebangsaan Filipina dan pernah menghiasi duit syiling 1 centavo Filipina
yang beredar dari tahun 1967 – 1974. Semasa Sesi pertama persidangan Kongres ke
14 Filipina, Senator Richard Gordon memperkenalkan satu bil mencadangkan supaya
27 April diistiharkan sebagai cuti umum sempena Adlaw ni Lapu-Lapu (Hari memperingati Lapu-Lapu). Dr Camilo Osias,
seorang pengarang dan pendidik bangsa Filipina berkata “Kepada orang Filipina
batu peringatan itu bukan sahaja patut mengingatkan kepada pemimpin angkatan
yang bersejarah itu bahkan juga patut mengingatkan kepada tentangan bersenjata
nenek moyang kita menentang penjajahan asing yang pertama kalinya Berjaya. Lihat ‘Philippine History
Unwritten’, Philippine Forum, Manila , 1936, dirujuk oleh Gregorio F. Zaide, op. cit., hlm. 172.
[3] H.
De la Costa, S. J. Readings in Philippine
History: Selected historical texts presented with a commentary, The
Bookmark, Inc, Manila ,
1965, hlm 16.
[4] Ketika
Magellan menyerang Mactan, terdapat bersama-sama sekutunya Raja Humabon dan
1,000 orang-orang Cebu . Namun dengan
bongkaknya Magellan menyuruh Humabon dan pahlawan-pahlawannya menunggu di dalam
perahu dan melihat sendiri keberanian orang-orang Eropah berperang. Lihat Gregorio F. Zaide, op. cit., hlm. 170.
[6] Raja
Humabon menghantar utusan untuk menebus mayat Magellan, tetapi telah ditolak
oleh Raja Lapulapu. Pigafetta menulis, “Mereka menjawab utusan itu dengan
memberitahu bahawa mereka tidak akan menyerahkan mayat orang yang seperti
Magellan itu, sebagaimana yang kami sangkakan, dan mereka tidak akan
menyerahkannya walaupun diberi semua harta kekayaan di dunia, dan bahawa mereka
berniat hendak menyimpan jenazahnya sebagai satu kenang-kenangan. Lihat
Blair and Robertson, Jilid XXXIII, hlm. 183, juga lihat Gregorio F. Zaide, op.
cit., hlm. 172.
[7] Menurut
Gregorio F. Zaide, kesah keberanian Magellan seperti yang ditulis oleh
Pigafetta perlu dibaca dengan hati-hati, kerana nyata sekali dia menulis dari
segi pendapat orang Eropah dan dengan itu akan cuba menutup kekalahan Magellan.
Berapa banyak juga huraian atau propaganda yang ditulis oleh penulis-penulis
barat tidak dapat menyembunyikan faktor sejarah bahawa penyerangan orang
Sepanyol ke atas pulau Mactan itu adalah satu kegagalan dan bahawa Lapulapu,
dengan mengalahkan Magellan, patut diberi kemasyuran sebagai seorang perwira. Lihat Gregorio F. Zaide, op. cit., hlm. 170 – 171.
[8] Teodoro
A. Agonci and Oscar M. Alfonso, A Short
History Of the Filipino People, The University of Philippines ,
1961, hlm. 69
[9] Dalam usaha untuk merealisasikan
tuntutan Sepanyol ke atas ‘jajahan miliknya’, maka Charles I telah menghantar
tiga ekspedisi pada tahun 1525, 1526 dan 1527 dengan instruksi untuk membina
pusat perniagaan dan kubu pertahanan Sepanyol di kepulauan rempah, China dan
Jepun. Ekspedisi ini telah menemui kegagalan kerana masalah kewangan sehingga
memaksa Sepanyol untuk membuat perjanjian dengan Portugis. Perjanjian yang
dinamakan perjanjian Zaragoza (Sepanyol) pada
22 April 1529 memberi sumber kewangan yang diperlukan oleh Sepanyol. Perjanjian ini juga bertujuan
untuk menetapkan sempadan wilayah penguasaan di antara Portugis dan Sepanyol.
Sempadan ini ditetapkan pada garis 297 ½ league ke timur Maluku. Portugis
mendapat hak wilayah ke barat garis ini dan Sepanyol ke timur dari garis
tersebut. Kerana tidak mempunyai maklumat yang tepat tentang kedudukan garis
sempadan tersebut, Sepanyol telah menjual haknya di Maluku kepada Portugis
dengan harga 350,000 Ducats, tanpa menyedari bahawa ia sememang berada dalam
wilayah Portugis dan kemudian menuntut hak ke atas Filipina yang juga berada di
dalam hak penguasaan Portugis. Lihat Teodoro A Agoncillo and Milagros C. Guerrero. op. cit., hlm 77 – 78.
0 comments:
Post a Comment