Sedutan dari Buku Jejak Risalah Di Nusantara Jilid V - Perang Aceh (1873 - 1913) dan Peranan Snouck Hurgronje di bawah tajuk Tjut Nyak Dien - Sosok Srikandi Aceh- Terbitan JIMedia 2007
Sesungguhnya Aceh
mempunyai tradisi kepahlawan wanitanya yang amat membanggakan. Sejak zaman
melawan Portugis lagi, serikandi Aceh telah menunjukkan rekod perjuangan yang
sewajarnya dicatat dengan tinta emas. Laksamana Kemala Malahayati telah
mengumpulkan sekitar 2,000 ‘inong bale’
(wanita-wanita yang suaminya syahid) untuk mempertahankan pesisiran pantai Aceh
dari armada Belanda pimpinan Croulis dan Frederick De Houtman pada tahun 1006H
(1599M).[1] Beliau
juga merupakan cekap dalam bidang diplomasi sehingga dilantik sultan untul
menjadi wakil negara menerima Sir James Lancaster utusan Ratu Inggeris, Queen
Elizabeth I (pemerintahan 1591 – 1603) pada 5 Jun 1602.[2]
Replika rumah Cut Nyak Dien yang dibangunkan semula setelah di bakar
Belanda. Rumah ini menempatkan bahan-bahan dokumentasi mengenai perjuangan
Teuku Umar/Cut Nyak Dien yang dibawa pulang dari belanda.
Aceh juga
terkenal sebagai negara umat Islam yang pernah menobatkan empat orang ratu
sebagai pimpinan tertinggi negara pada kurun ke 17. Mereka ialah Ratu Tajul Alam
Safiatuddin (1641 – 1675), Ratu Nur Alam Nakiatuddin (1675 – 1678), Ratu
Zakiatuddin Inayat Syah (1678 – 1688) dan Ratu Kamalat Syah (1688 – 1699).[3]
Perlantikan ratu ini telah menimbulkan perbahasan ilmiah. Namun mereka memimpin
di bawah penasihatan ulama.[4]
Di antara penasihat Ratu-ratu tersebut ialah Syeikh Nuruddin ar Raniry dan
Syeikh Abdul Rauf Sinkili, tokoh ulama yang juga amat dikenali dan dihormati
dalam tadisi pembelajaran pengajian kitab di Semenanjung Malaysia. Ratu-ratu
ini bukan sahaja dinobatkan atas perkiraan politik, tetapi atas dasar kemampuan
administratif dan kepimpinan mereka. Ratu Zakiatuddin umpamanya menguasai lima
bahasa iaitu Belanda, Sepanyol, Arab, Hindi dan Aceh.[5]
Di samping itu 16 wanita pernah duduk dalam Majlis Mahkamah Rakyat (Parlimen
Aceh) dari tahun 1641 – 1675. Semua contoh-contoh kepimpinan ini berlaku 300
tahun sebelum pejuang-pejuang hak wanita dan golongan feminis cuba
mempejuangkan hak mereka untuk duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dalam
masyarakat.[6]
Tidak syak lagi
wanita Aceh adalah peniup semangat jihad umat Islam Aceh.[7]
Nukilan Prof HAMKA dalam bukunya ‘Ghirah
dan tantangannya terhadap Islam’ menyimpulkan hakikat ini. Tercatat dalam
catatan Zentgraaf sebuah rumah pernah
digeledah oleh soldadu Belanda. Di halaman terdapat seorang wanita sedang
menumbuk padi. Bila diajukan soalan kepada wanita tersebut, ‘di rumah ada
laki-laki?’. Jawab wanita itu ‘Semua laki-laki ke hutan ‘bermuslimin’ (jihad diertikan sebagai Islam
di Aceh). Mereka tidak berpuas hati dan memeriksa rumah dan mendapati ada
seorang lelaki sedang bersembunyi di bawah katil. Lelaki itu di ke bawah dan
wanita tadi diherdik. ‘Tadi kamu bilang tidak ada lelaki’, Yang ini apa?’. Maka
jawab wanita itu ‘Sudah saya bilang semua laki-laki ke hutan, bermuslimin. Dia tidak pergi maka dia bukan
laki-laki!”[8]
[1] H. Ainal Mardhiah Aly, op. cit., hlm. 286. Sejak dari Sultan Al Kahhar, Aceh telah
menghantar banyak ekspedisi untuk memerangi Portugis di Selat Melaka. Ramai dari
pahlawan Aceh gugur syahid, meninggalkan isteri ’inong bale’ (balu syuhada).
Pada zaman pemerintahan Sultan Saidil Mukammil Alaudin Riayat Syah (1589 –
1604) dibentuklah sebuah armada ’inong bale’ yang dipimpin oleh Laksamana
Malahayati. Seorang wanita Belanda Marie Van Zuchtelen dalam bukunya Vrouwelijke Admiral Malahayati memuji
beliau dan 2,000 pasukan inong balenya yang tangkas dan berani. Teuku Laksamana
Malahayati juga adalah seorang Kepala Barisan Pengawal Istana, Panglima Jawatan
Rahsia dan Panglima Protokol Pemerintah merangkap fungsi diplomatik di zaman
Sultan Alauddin Riayat Syah.
[2] Ibid., hlm. 286.
Teuku Laksamana Malahayati juga adalah seorang Kepala Barisan Pengawal Istana,
Panglima Jawatan Rahsia dan Panglima Protokol Pemerintah merangkap fungsi
diplomatik di zaman Sultan Alauddin Riayat Syah.
[3] A. Hasjmy, 59 Tahun
Aceh Merdeka di Bawah Pemerentahan Ratu, Penerbitan Bulan Bintang, Jakarta,
1977.
[4] Pemerentahan raja perempuan di Aceh adalah satu bentuk
susunan yang jarang berlaku di dunia Islam. Ratu Safiatuddin diangkat menjadi
raja apabila Sultan Iskandar Tsani ’Alauddin Moghayat Shah mangkat pada tahun
1641 tanpa meninggalkan seorang putera. Ratu Safiatuddin adalah permaisuri
kepada Sultan Iskandar Tsani. Dari sudut hukum, As Syeikh Nuruddin ar Raniry
menjelaskan bahawa tidak ada larangan yang tegas untuk merajakan seorang
perempuan asalkan ’ahlul halli wal’ aqdi’
iaitu ahli-ahli mesyuarat kerajaan diajak bermesyuarat sebelum sesuatu
keputusan diambil menyangkut kepentingan negara. Cuma satu perkara sahaja yang
tidak boleh dipegang oleh Sultan perempuan iaitu menjadi wali-hakim (mewalikan
pernikahan). Lihat HAMKA, Sejarah Umat Islam, Pustaka Antara, Kuala Lumpur, 1980, hlm. 576 – 577. Syeikh Abdul Rauf
Sinkili yang dilantik oleh Ratu Tajul Alam Safiatuddin sebagai Mufti dan Qadhi
Malik al Adhil juga dipertanyakan tentang kedudukan wanita sebagai sultan.
Beliau tidak memberikan jawapan yang jelas tentang persoalan ini. Di dalam
kitabnya Mi’rab al Tullab, ketika
membahaskan tentang syarat-syarat menjadi hakim (penguasa) as Sinkili sengaja
tidak memasukkan lelaki sebagai syarat. Bagaimanapun apabila Syeikh Abdul Rauf
Sinkili meninggal dunia, sultanah yang terakhir, Ratu Kamalat Syah dimakzulkan
(diturunkan) berdasarkan fatwa ketua mufti Mekah yang memutuskan syariat tidak
membenarkan perempuan menjadi pemimpin kerajaan Islam. Lihat H.M. Hasbi Amiruddin, Perjuangan
Ulama Aceh di Tengah Konflik, CENINNETS Press, Yogyakarta, 2004, hlm. 46 – 47.
[5] Teuku H. Ainal Mardhiah Aly, op. cit., hlm. 294
[6] Ibid., hlm. 288
– 289. Teuku H. Ainal Mardhiah Aly memberikan senarai 14 orang dari anggota
legislatif wanita semasa pemerintahan Ratu Safiatuddin; iaitu Si Nyak Bunga, Si
Halifah, Si Sarah, Maimunah, Siti Cahaya, Mahkiah, Si Nyak Puan, Nadisah, Si
Nyak Ti Cahya, Si Nyak Bunga (dua orang anggota legislatif memiliki nama yang
sama; pen.), Si Habibah, Umi Puan,
Siti Awan dan Umi Nyak Angka.
[7] Menurut Zentgraaf, lelaki dan wanita Aceh berjuang kerana
kepentingan negerinya dan agama yang tidak kalah gagahnya dengan tokoh-tokoh
perang terkenal bangsa Belanda. Dan pemimpin-perang Belanda yang pernah
berperang di seluruh kepulauan Indonesia mengakui bahawa tidak ada satu bangsa
yang begitu gagah berani dan fanatik dalam peperangan kecuali bangsa Aceh.
Wanita-wanitanya mempunyai keberanian yang melebihi wanita-wanita Belanda. Lihat H.C. Zentgraaf, Atjeh, hlm. 1 dan 63. Dirujuk oleh M.H. Gayo, op. cit., hlm. 258.
[8] HAMKA, Dan Tantangan Terhadap Islam, Pustaka
Melayu Baru, Kuala Lumpur, 1983, hlm. 15.
0 comments:
Post a Comment