Sunday, January 13, 2008

Nana Cik Aton dalam program KBM


Nana (panggilan timangan) anak Kak Hendon/Abg Abu Hassan hadir dlm program KBM (Keindahan Bersama Mu dengan aksi menariknya
Program Keindahan Bersama Mu anjuran JIM Johor bersama IPT

Di bawah dilaporkan seperti berikut (dari salah seorang pengendali program - kiriman akh Mokri Sabran)

Pgm yang pada asalnya telah di batalkan kerana bilangan peserta yang hanya 20 lebih sahaja. Namun dengan usaha semua pihak yg bersungguh-sungguh dan ikhlas untuk menjayakan pgm ini,,akhirnya seramai 99 orang nama dapat dikumpul.Dan lebih kurang 90 orang yg mengikuti pgm ini. Terima kasih Ya Allah atas bantuanMU menggerakkan hati-hati mereka untuk menghadiri pgm ini.

Ana percaya dan yakin serta mendoakan dengan usaha-usaha antum selama ini termasuk salah satunya KBM ini, FIDAK 2015 bukan lagi satu impian malah ia bakal menjadi satu kenyataan. FIDAK 2015 sesuatu yang luar biasa namun tidak mustahil dengan usaha yang luar biasa jugak ia akan berlaku. Ana perhatikan semasa Pak Lang tanya, ” Siapa yang selepas ini nak jadi fasi KRJ ?” ada yang angkat tangan. Lepas tu Pak Lang tanya pulak ” Siapa yang nak ajak kawan dia datang pgm ni pulak ?” . Ana terkejut sebab lebih ramai yang angkat tangan. Selalu bila di tanya siapa nak jadi fasi majoriti semua angkat tangan..tapi kali ni majoriti nak jadi Soleh Wa Musleh dan agen perubahan di kampus . Alhamdulillah. Bayangkan 90 org yg datang ni akan ajak lagi 90 orang lagi malahan mungkin lebih..

Setelah selesai ana membaca kesemua maklumbalas dari peserta..apa yang ana boleh simpulkan..hampir 95 % penulisan di mulakan dengan kata-kata seumpama ini ” Saya bersyukur kepada Allah kerana saya dipilih olehNYA untuk berada dalam pgm ni ”. Kesemuanya juga dapat merasai apa yang kita nak kongsikan bersama mereka. Keindahan hubungan dengan Allah, dengan Rasulullah, dengan ibubapa, dengan sahabat . Ukhuwah yg cukup indah turut di rasai mereka.Semuanya memberi kesan di hati dengan pengakuan yg mereka katakan mereka telah ikhlaskan hati untuk mengikuti pgm ini. Insaf dan nak buat perubahan. Malahan nak ajak kawan2 dan adik beradik turut berubah.

Begitu juga dengan para peserta yang selama ini jadi fasi KRJ pgmkan orang lain, bila diri sendiri jadi peserta mereka lebih menghayati dan memberi kesan yg mendalam dalam diri mereka. Ada yg dah 2 kali dan ada tu yg dah 4 kali ikut..namun ia tidak mejemukan malahan sentiasa mengharapkan pgm ini berterusan. Kerana sesunguhnya itulah fitrah kehidupan manusia yang sentiasa perlu diingatkan. Seperti yang kita semua sedia maklum, apa yg disampaikan dalam KBM bukanlah sesuatu yang baru tapi ia lebih kepada perkongsian dan penegasan semula ilmu-ilmu dan kefahaman asas sebagai Umat Muhammad yg kadangkala kita lalai malah kita tertipu dengan kita sangka perkara asas ini kita dah beres..namun bila kita cari dan kita gali banyak lagi yg kita tak selesai

Selain itu ramai juga yang mendoakan kita semua para pengendali KRJ , fasi pgm dan penganjur pgm serta semua peserta agar di beri kekuatan untuk terus menjalankan amanah Rasulullah sebagai kalifah Allah meneruskan dakwah ini.

Di bawah ini adalah beberapa maklumbalas yg ana pilih untuk dikongsikan bersama antum. Beberapa cadangan penambahbaikan pgm akan KRJ ambil kira untuk pgm-pgm akan datang.


pertama kali ikut pgm ni memang sangat janggal di hati saya. Turun dari bas dan dijemput masuk dalam rumah, saya sungguh terkejut dan malu melihat wanita – wanita yang begitu sopan di depan saya. Al-Maklumlah saya ni tak menepati ciri-ciri wanita solehah. Namun segala yang berlaku ada 1001 @ lebih ada hikmah. Saya cukup bangga dapat di pimpin oleh fasi yang memahami saya.

Pgm ini memberi kekuatan kepada saya bhw apb duduk dlm 1 jamaah, saling ingat mengingatkan tentang peranan sebagai hamba Allah adalah amat perlu. Krn kalau kita berseorangan kita tidak akan kuat . Begitu juga dalam berdakwah. Perbaiki hati dan amalan basic sebagai hamba Allah dan melangkah ke hadapan agar dakwah dapat dilaksanakan dengan penuh keikhlasan.

Sebelum menghadiri pgm ini saya amat sukar mengalirkan air mata walaupun di paksa. Tetapi sehari berada dalam pgm ini air mata saya keluar tanpa dapat dihentikan. Walaupun saya cuba kuatkan hati, namun ia mengalir juga. Air mata ini bukanlah sesuatu yang dipaksa, maka saya yakin ia adalah keikhlasan.Perasan yg ikhlas hasil daripada pgm ini. Saya harap perasaan ini kekal dan saya mampu mengekalkannya dan berusaha untuk berubah.

Sepanjang pgm ini saya nampak sesuatu yang tak ada di pgm lain. Pgm ni lain dari yg lain. Pengisiaannya terlalu banyak manfaat, mengingatkan saya yg sering terlupa dan lalai.

Pgm ini telah menunjukan saya bhw saya tidak keseorangan dlm mencari keberkatan Allah, krn selama ini jarang sahabat-sahabat dan ahli keluarga yang mengingatkan saya tentang keberkatan dan keikhlasan dalam beribadah.

Minta pgm ini diteruskan, dan kalau boleh maklumkan kpd saya & peserta yg lain sebab saya nak ajak rakan yang lain menyertai program ini.

My first letter to my mom & my dad adalah dr pgm ini I’c harap mak & ayah baca dan doakan saya. Pengendalian yang teratur, santai dan padat. Pemdek kata MANTAP KRJ JOHOR. ALLAH with all of us.

Saya ada 2 org adik yg bermasalah dan saya harap sangat dapat menghantar adik saya untuk menghadiri pgm yg seperti ini. Saya mahu mereka merasa apa yg saya rasa.

Selama ini ana jadi faci tapi teringin sgt nak jadi peserta, Alhamdulillah kali ini Allah makbulkan. Terasa indahnya dakwah ini, jika segalanya dilakukan keranaNya.Terasa indah berada di Taman Syurga Allah nie. Betapa dakwah ini cantik dan ada pelbagai cara. Bukan senang menitiskan air mata serta menyentuh hati seseorang. Semuanya harus dijalankan dengan ikhlas keranaNya. Ana rasa sgt bersyukur Allah pilih ana untuk bersama antum semua. Apabila bersama antum, hati akan mengenang Allah, hati akan beristigfar pohon kemaafan dan hati akan merenung diri kembali. Jom kita usaha lagi mekarkan dakwah di Malaysia . Jom kita cari redhaNya. Jom kita cari syahid.

Fantastik ! Mantap sungguh. Ana harap program KBM dapat terus dilaksanakan di Universiti2 utk membuka hati2 kami yg ketagih kasih sayang dan nikmat Iman & Islam yg sebenar.

Kami sangat berharap pgm ini dapat dibesarkan lagi skopnya terutama di peringkat IPT. Ini dapat melahirkan siswa dan siswi yang berilmu, beragama dan tawadhuk kepada tuhan dan ibubapa. Kpd pihak kerajaan, kami berharap agar pihak kerajaan menyokong pgm ini dan dapat memberikan sumbangan material dan sokongan dari segi penyaluran dana dan lain-lain. Kami cadangkan agar pgm ini dapat dijadikan modul wajib utk IPT.

Program ini benar2 membentuk jati diri kehidupan seorang pelajar IPT ke arah remaja yang Soleh Wa Musleh. Bagi merealisasikan FIDAK 2015, ana mencadangkan pgm ini di teruskan di setiap semester . Walaupun ana pernah menjadi fasi KRJ, tapi bila ana jadi peserta kali ini banyak pengetahuan, input baik dan keinsafan dalam diri timbul. Ana harap this is the way of my life with Islam. Allahuakhabar !.

Ist time dengar ttng pgm ni saya memang beriya2 nak pergi. Memang berniat kerana Allah, saya tekad walaupun tanpa teman2 rapat. Ini pertama kali saya berseorangan, saya memang tekad sebab saya tahu satu-satunya cara dan jawapan yg saya nak selama ini ada dlm pgm ini. Banyak pengajaran saya perolehi. Erti sebenar cinta Allah. Hidup kita sentiasa berpegang kpd Al-Quran. Saya amat berterima kasih kepada semua yg menganjurkan pgm ini dan saya harap pgm ini akan berterusan bagi membantu orang seperti saya. Alhamdulillah mungkin inilah petunjuk yang Allah berikan kepada saya. Semoga saya istiqamah dengan Iman saya akan sentiasa Yazid dari hari ke hari..InsyaAllah.

Lagi sekali ana ucapkan TAHNIAH kepada semua yg menjayakan pgm ini. Buat penggerak-penggerak KARISMA teruskan usaha antum untuk terus membantu hati-hati yang antum telah gerakkan utk hadir pgm KBM ini dan mereka pula dengan penuh kesungguhan mengikuti pgm ini dengan jayanya sehingga memberi kesan yg mendalam dalam hati mereka dengan PGM-PGM FOLLOW UP yang terancang. Jangan tunggu lama-lama nanti dia jadi sejuk..sementara masih panas ni teruskan lagi usaha antum. Sesungguhnya kerja kita memang lebih banyak dari masa dan rehat yang kita ada. I.Allah dengan usaha dan doa kita sama-sama Menyerlah Jauh dari Yang Biasa-biasa dalam pelbagai aspek.

Terima kasih YA ALLAH atas segalanya..kami hanya merancang dan berusaha dengan apa yang kami mampu. Namun sesunguhnya Engkaulah penentu segalanya dan Engkaulah pemilik hati-hati mereka dan segala apa yang kami ada. KepadaMU lah kami berserah.

0 comments:

 

Lambaian-Islah. Powered By Blogger © 2009 Bombeli | Theme Design: ooruc