Saturday, November 21, 2009

Perjalanan Pulang Dari Yiyang

Salah satu park di Bandar Yiyang

Simpang utama di Bandar Yiyang

Bersama Xiao Yang (kiri sekali) dan Ah Loon (kanan sekali) di Baiyun airport, Guangzhou
Perjalanan balik dari Yiyang ke KL pada 10 November 2009 adalah satu permusafiran yang sangat panjang. Keadaan kesihatan abang juga belum lah begitu baik, tetapi rawatan susulan adalah lebih baik untuk diperolehi di Malaysia.

Pagi 10 Nov 2009 kami mulai awal sekitar jam 4 pagi dengan munajat semoga perjalanan balik ini mudah dan kami akan selamat sampai ke tanahair. Malam sebelumnya, Kak Jun ada menelefon bertanyakan status kepulangan kami. Aku pun tanpa segan silu meng’order’ sup ayam kampung campur kentang dan karot untuk abang. Memang senang untuk meminta bantuan dari Kak Jun, kakak ipar (pangkat sepupu juga, isteri arwah abang A, abang aku yang kedua) yang sejak menikahnya dia telah duduk bersama-sama kami adik-beradik yang lain. Kakak ipar yang sangat dihormati dan diterima baik oleh semua adek-beradek.

Pukul 8.30 pagi berangkatlah kami ke Changsa dengan menaiki kereta sewa. Aku dan abang satu kereta sementara Ah Loon dan Xiao Yang di satu kereta yang lain. Mereka berdualah yang akan mengiringi kami dari Yiyang ke Changsa dan menyambung dengan penerbangan satu jam ke Guangzhou. Sampai di Changsa Airport tepat jam 10 pagi. Kami bergegas menuju kaunter tiket untuk check in penerbangan ke Guangzhou pada jam 11. Malang sekali kerana kami tersalah terminal dan terpaksa pula berjalan kira-kira 200 meter ke terminal satu lagi. Bermula dari sinilah, abang agak keletihan kerana perlu berjalan kaki dengan pantas agak jauh pula tu...Selepas check in, kami perlu menuju ke Gate 17 kira-kira 200 meter lagi. Sekejap-sekejap abang berhenti untuk mengambil nafas. Rasa macam nak dokong aje abang waktu tu....takut tak sempat. Alhamdulillah, sempat juga abang berhenti makan nasi dengan sayur steam dan telor rebus yang menjadi bekalan kami. Memang aku bersedia supaya perut abang tidak kosong.

Alhamdulillah sampai di Baiyun Airport, Guangzhou sekitar jam 12.15 tengahari. Kami ada banyak masa sebelum berlepas dengan pesawat MAS pada jam 2.45 petang. Keadaan abang sudah terlalu lemah waktu itu. Beberapa kali ke tandas kerana sakit perut. Abang hanya kami duduk kan di atas troli bersama dengan beg-beg kami untuk bergerak dari satu terminal ke terminal yang lain. Selesai check in, kami diiringi oleh Mr Loh pula (ayah Ah Loon) untuk menaiki pesawat. Alhamdulillah di Baiyun Airport ada disediakan perkhidmatan Buggy. Kami menyewa dengan kadar 30 Yuen untuk terus ke balai berlepas. Kami berpisah dengan Ah Loon (yang akan menaiki pesawat Southern Airlines jam 7 malam ke Kuala Lumpur), sementara Xiao Yang pula akan menaiki keretapi untuk bercuti beberapa hari di kampung halamannya di Shenzhen.

Penerbangan 4-jam ke Kuala Lumpur dirasakan terlalu lama pula pada kali ini. Sesekali aku lihat abang tercungap-cungap mengambil nafas. Makanan yang dihidangkan berupa nasi dengan ikan goreng tepong kami makan dengan berselera sekali. Alhamdulillah kami sampai di KLIA pada jam 6.45petang dengan disambut oleh anakanda Qayyim, Azuan, Aishah dan sahabat handai yang dikasihi. Sempat juga bergambar dengan rakan-rakan di KLIA.

Kami singgah sebentar di Hentian Sebelah Nilai untuk abang Qayyim menyempurnakan solat maghrib. Sambil menunggu, abang menjamah sikit makanan yang kak Jun bekalkan, disampaikan melalui Azuan dan Aishah yang menyambut kepulangan kami. Alhamdulillah, lama abang tak menjamah sup daging ayam kampung.

Keesokan harinya, tersedar sekitar jam 5 pagi. Abang buang-buang air besar. Aku urutkan badan abang dengan vicks vaporub, muntah pula. Masuk hari kedua, abang muntah dan buang-buang air lagi.Alhamdulillah pagi itu 12 Nov 2009 kami ada appointment di Hospital Serdang. Dr Goh telah menasihatkan kami agar abang dimasukkan ke bilik isolasi di Ward 7A untuk pemantauan segera. Badan abang sudah mula menggigil dan semakin lemah kerana kehilangan banyak air. Seharian di hospital, keadaan abang bertambah baik. Diarrhea pun dah hilang. Alhamdulillah. Besar kemungkinan, diarrhea abang disebabkan oleh makanan yang diambil semasa dalam penerbangan balik. Makanan yang dihidangkan waktu tu tidak cukup panas. Sebelum abang keluar hospital, dietitian datang menemui kami menerangkan jenis-jenis makanan dan bagaimana makanan tersebut patut dihidangkan untuk pesakit seperti abang.

Alhamdulillah, sehingga hari ini, 21 Nov 2009, keadaan abang semakin baik. Abang sangat kooperatif dalam menjaga pemakanannya. Tapi kadang-kadang abang teringin juga bertukar selera. Pernah satu malam, senyap-senyap abang buat nasi goreng sendiri (selepas aku tinggalkan tidor, biasalah abang memang selalunya tidor lambat).Abang buat betul-betul satu pinggan sahaja dan makan senyap-senyap. Abang ”kantoi” dengan Mawardi yang tanpa disangka-sangka telah turun ke bawah untuk melihat keadaan Abi. Mawardi tengok Abi tengah makan nasi goreng. Mawardi terus ke dapor tengok kalau-kalau ada lebihan nasi goreng (abang memang selalu buat nasi goreng untuk anak-anak bila tengah-tengah malam), takde rezeki Odi kali ini, memang abi buat satu pinggan aje untuk dirinya sendiri....ini kes tak nak kena kantoi lah ni.....