Saturday, November 21, 2009

Perkembangan Kesihatan Dr Hafidzi pada 21 Nov 2009

Sup Ikan (ikan cod sejuk beku) yang menjadi makanan abang setiap hari. Susah hendak mendapatkan bekalan ikan segar di Yiyang.


Keadaan abang setelah dikeluarkan dari Ward ICU pada hari ke enam. Umi berpeluang menemankan abi dan tidor di katil sebelah tu.
Abi perlu minum banyak jus oren dan air mineral.
Hari ke enam selepas pembedahan, abi masih lemah dan beberapa kali ke tandas kerana diarrhea. Sewaktu di ICU abi terpaksa meminta tolong nurse di situ. Pernah sekali abi hantar sms pada umi "abang dah tau macamana nak buat kalau abah (atok) perlu dibantu untuk buang air di atas katil nanti". Terharu umi, dalam kesakitan pun, abi masih ingat bagaimana nak bantu orang lain.


Alhamdulillah, hari ini sudah genap 24 hari abang menjalani kidney-transplant. Setakat ini keadaan abang sangat baik. Keputusan ujian darah semalam 19/11/09 menunjukkan bacaan creatinin level sebanyak 111 dan hemoglobin 11.4. Dr Gan di Transplant Klinik Hospital Serdang mensasarkan bacaan creatinin untuk capai di bawah 100.

Bagi rawatan post-transplant ini, abang perlu ke Hospital Serdang dua kali seminggu; setiap Isnin untuk ujian darah dan setiap Khamis untuk ujian darah dan rawatan susulan dengan doctor. Dr Gan dan Dr Goh sangat mengambil berat dengan rawatan susulan ini. Mereka mahu memastikan transplant ini dijaga dengan rapi. Sewaktu konsultansi semalam, kami duduk dekat 45 minit memahami fungsi semua jenis ubat yang perlu diambil dan tindakbalas ubat-ubatan tersebut. Juga mengenal pasti tanda-tanda awal kegagalan buah pinggang. Sebab itu abang perlu diperiksa dua kali seminggu untuk tiga bulan yang pertama ini.

Selesai dengan Dr Gan kami terus ke Klinik Kesihatan UPM untuk melaporkan jenis ubat-ubat anti-rejection yang tidak dibekalkan oleh Hospital Serdang. Kami berjumpa dengan Encik Sharif (jiran semasa kami duduk di Taman Sri Serdang dulu), salah seorang pegawai di situ. Menurut beliau, UPM juga tidak dapat membekalkan ubat tersebut hingga bulan Feb 2010 sementara menunggu kelulusan budget. Encik Sharif telah merekodkan jenis ubat-ubatan tersebut untuk rekod. Jadi, untuk sementara ini kami perlu mendapatkan bekalan ubat anti-rejection sendiri.

Di rumah, abang banyak menghabiskan masanya dengan membaca dan menulis. Seminggu di rumah, abang sudah menyiapkan draf buku Pandangan dan Pendirian PACE sejak ditubuhkan dalam versi Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Kedua-duanya telahpun dihantar kepada rakan-rakan seperjuangan untuk disemak dan ”proof-read”. Sekarang abang tengah menyiapkan buku Barn Owl nya dan juga Jejak Risalah di Nusantara jilid 2. InsyaAllah dengan nikmat kesihatan anugerah Allah, mudah-mudahan abang mampu menyiapkan kedua-dua buku tersebut dalam tempoh 6-bulan abang di ”home-quarantine” kan ini. Abang juga mensasarkan untuk menulis tentang Sejarah Negeri Sembilan. Tidak lebih dari sepuluh entri abang telah diterbitkan di Ensaiklopedia Kebudayaan Melayu mengenai adat-istiadat dan suku-suku di Negeri Sembilan. Masalahnya sekarang, manuskrip tulisan abang dulu belum dijumpai lagi. Aku yang terakhir sekali menyimpannya dengan niat untuk membantu abang menaipnya semula. Ini amanah besar, aku kena selongkar di dalam stor, di pejabat, bilik anak-anak dan mana sahaja tempatnya yang ada kebarangkalian manuskrip tersebut disimpan. Ya Allah, berikanlah pertolongan Mu agar aku dapat menjumpai semula ”folder” tersebut.

Mulai 30hb November, aku akan kembali bekerja. Abang kena pandai-pandai lah menyesuaikan diri bekerja dari rumah. Bibik Mashitah pun telah aku ajarkan bagaimana untuk masak dan menghidang untuk abang. Buat masa ini abang hanya aku hidangkan nasi panas dengan sup, masak bening, pindang, senggang dan yang seumpamanya. Belum boleh lagi dengan kari, kurma, gulai cili padi dan asam pedas. Sarapan pula selalunya dengan roti atau bubur. Sesekali tu ada juga french toast dan nasi goreng tapi dengan minyak yang paling minimum. Lidah abang juga dah mula serasi dengan masakan yang kurang garam dan minuman yang kurang gula. Sayur dan buah-buahan memang jadi kegemaran abang. Penting sekali, semua peralatan makan dan minum dibilas dulu dengan air panas sebelum digunakan. Alhamdulillah, abang kembali dapat merasai nikmatnya rasa buah pisang yang dah lama sungguh tidak dijamahnya. Sampai lupa lah rasa buah pisang macamana.....

0 comments:

 

Lambaian-Islah. Powered By Blogger © 2009 Bombeli | Theme Design: ooruc