Monday, March 15, 2010

Bersatu Perjuangkan Palestin: Temubual wartawan Utusan Malaysia bersama Pengarah PACE : 16 Mac 2010


Penduduk berhaluan kiri Israel, Islam Palestin dan aktivis keamanan asing
mengadakan demonstrasi ekoran insiden seorang aktivis
dirempuh jentolak Israel semasa tunjuk perasaan di Gaza pada 2003.

Bersatu perjuangkan Palestin

Penduduk berhaluan kiri Israel, Islam Palestin dan aktivis keamanan asing mengadakan demonstrasi ekoran insiden seorang aktivis dirempuh jentolak Israel semasa tunjuk perasaan di Gaza pada 2003.

TIDAK pernah berlaku dalam sejarah, sesebuah negara dikepung dan dikenakan sekatan ekonomi yang berlarutan lebih tiga tahun kecuali Palestin. Inilah sikap sebenar Israel dan konco-konconya terutama payung utamanya Amerika Syarikat (AS) yang kononnya sentiasa memperjuangkan hak kebebasan dalam demokrasi.

Malangnya, kekejaman dan penindasan zionis ke atas rakyat Palestin ini seolah-olah ‘disapu ke bawah karpet’. Sehinggakan nyawa manusia yang tidak berdosa bagaikan tidak berharga.

Sekatan ekonomi yang dikenakan pula menyebabkan 80 peratus rakyat Palestin kehilangan pekerjaan. Sekali gus menambah sengsara rakyat Palestin dikepung di ‘neraka dunia’ itu.

Wartawan MOHD. RADZI MOHD. ZIN menemu bual Pengarah Pusat Kecemerlangan Palestin (Pace), Prof. Madya Dr. Hafidzi Mohd. Noor bagi mengupas isu ini.

Mega: Perjuangan umat Islam untuk membantu Palestin sudah berlaku lebih 60 tahun. Namun sehingga hari ini belum nampak hasil yang konkrit. Adakah ini bermakna kita telah gagal?

DR. HAFIDZI: Perjuangan untuk membebaskan diri daripada cengkaman penjajahan memang memakan masa yang lama. Sejarah menunjukkan ada perjuangan yang memakan masa sehingga ratusan tahun sebelum sesebuah negara yang terjajah memperoleh kemerdekaan.

Begitu juga perjuangan yang berlaku di Palestin pada hari ini. Bahkan bukan sekali ini Palestin dijajah. Kira-kira 1,000 tahun yang silam, bumi Palestin pernah dikuasai oleh tentera Salib dan pendudukan tentera Salibiah berlangsung selama 100 tahun (1090 sehingga 1187) sehinggalah bumi Palestin dibebaskan oleh Salahuddin al-Ayubbi.

Meskipun perjuangan di Palestin kini sudah memasuki tahun yang ke 62 (jika dikira dari tarikh penubuhan negara haram Israel pada tahun 1948) namun untuk menganggap perjuangan ini belum mencapai hasil yang konkrit tidak begitu tepat.

Ini kerana perjuangan yang dipelopori oleh rakyat Palestin semenjak enam dasawarsa lalu telah berjaya mematahkan cita-cita Israel untuk meluaskan jajahan takluknya sebagaimana yang diimpikan melalui agenda Israel raya (Eretz Israel) yang menganjur dari Sungai Nil di Mesir sehingga Sungai Furat di Iraq. Bahkan kita menyaksikan jajahan takluk Israel semakin mengecil.

Bermula dengan pemulangan Semenanjung Sinai kepada Mesir pada tahun 1981, pengunduran tentera Israel dari Selatan Lebanon pada tahun 2000.

Pengunduran Israel dari Gaza (2005) meskipun kemudiannya mereka mengenakan kepungan ke atas Gaza dan penyerahan sebahagian kecil dari wilayah di Tebing Barat berdasarkan perjanjian Oslo kepada pihak berkuasa Palestin (meskipun kuasa tersebut terbatas pada kuasa sivil dan bukan aspek keselamatan).

Semua ini menjadi kenyataan kerana semangat juang rakyat Palestin yang tidak pernah luntur untuk memerdekakan tanah air mereka.

Satu lagi perkembangan menarik mengenai perjuangan pembebasan Palestin ialah pendapat umum masyarakat antarabangsa kini semakin memihak kepada perjuangan rakyat Palestin.

Sehingga tahun 2000 (dengan tercetusnya Intifadah al-Aqsa) masyarakat antarabangsa khususnya barat memandang serong kepada perjuangan rakyat Palestin.

Mereka sentiasa menyokong Israel yang kononnya menjadi mangsa kepada ancaman keganasan rakyat Palestin. Tetapi kini seiring dengan perkembangan teknologi maklumat dan media baru, masyarakat antarabangsa mula terdedah kepada realiti sebenar perjuangan rakyat Palestin.

Sikap prejudis kini beransur-ansur bertukar kepada simpati dan akhirnya menyokong perjuangan rakyat Palestin untuk membebaskan tanah air mereka.

Israel kini mula mendapat kritikan dan cemuhan terutama daripada masyarakat barat yang peka dengan hak asasi manusia dan prinsip undang-undang antarabangsa. Rakyat Palestin kini dianggap sebagai mangsa yang perlu dibela daripada kekejaman rejim zionis Israel. Perkembangan ini juga terhasil daripada strategi jaringan antarabangsa yang dibangunkan oleh pelbagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO), sama ada di dalam dan di luar Palestin untuk menyebarluaskan kesedaran dan sokongan terhadap rakyat Palestin yang tertindas dan dinafikan hak di tanah air mereka sendiri.

Kesimpulannya, rakyat Palestin tidak gagal, bahkan mencipta kemenangan demi kemenangan dalam konflik yang berpanjangan ini.

Pada 9 Mac lalu, Israel luluskan 1,600 penempatan baru pendatang haram Yahudi di timur Baitul Maqdis. Tindakan ini membuktikan rejim zionis itu hanya berpura-pura untuk merealisasi proses damai. Apa komen Dr.?

DR. HAFIDZI: Ini langsung tidak memeranjatkan. Sebenarnya Israel sama sekali tidak akan menyerahkan Baitul Maqdis timur dan Tebing Barat yang mereka duduki sejak tahun 1967.

Tebing Barat dirujuk sebagai 'Judea' dan 'Samaria' oleh orang-orang Yahudi dan Jerusalem pula telah diistiharkan sebagai ibu kota abadi Israel.

Oleh kerana itu mereka tidak akan menghentikan projek membina penempatan untuk penduduk Yahudi di sana.

Segala komitmen untuk membekukan aktiviti pembinaan penempatan Yahudi adalah omong kosong zionis Israel yang dijadikan umpan setiap kali berlangsungnya rundingan damai.

Hakikatnya Israel tidak pernah menghormati mana-mana syarat rundingan dengan pihak berkuasa Palestin termasuk dalam isu penempatan Yahudi.

Bahkan selepas perjanjian Oslo pada tahun 1993, Israel terus giat membina penempatan tambahan Yahudi sehingga jumlahnya meningkat lebih daripada sekali ganda mencapai 200 kawasan menjelang tahun 2000.

Sedangkan menurut penjanjian Oslo, dalam tempoh lima tahun (1998) negara Palestin yang terdiri dari Tebing Barat dan Semenanjung Gaza akan diisytiharkan sebagai wilayah Palestin yang berdaulat dan merdeka.

Bagaimana ini menjadi kenyataan jika Tebing Barat dan Baitul Maqdis timur dipenuhi dengan penempatan Yahudi yang merupakan penduduk Israel?

Situasi yang sama berlaku semasa Persidangan Annapolis pada 27 Disember 2007 di mana delegasi Israel berjanji akan menghentikan aktiviti penempatan Yahudi.

Namun sejurus selesai persidangan itu, pengumuman rasmi dibuat oleh Tel Aviv, mereka akan meneruskan aktiviti membina penempatan Yahudi.

Apabila Benjamin Netanyahu dipilih sebagai Perdana Menteri Israel antara langkah pertama yang beliau umumkan ialah penambahan unit-unit kediaman Yahudi di Tebing Barat dan Baitul Maqdis.

Mempamerkan kekuatan ketenteraan terbaru iaitu pesawat tanpa pemandu Israel yang boleh terbang sepanjang hari pada 22 Februari lalu, disifatkan antara perang saraf zionis kepada rakyat Palestin. Mungkinkah lebih banyak serangan ke atas penempatan awam Palestin selepas ini?

DR. HAFIDZI: Serangan ke atas sasaran awam tidak pernah berhenti semenjak tahun 1967. Israel sama sekali tidak akan mengubah polisinya menyerang tempat-tempat awam tanpa mempedulikan peraturan dan undang-undang antarabangsa.

Dalam banyak kejadian Israel tidak pernah mengisytiharkan perang bahkan melancarkan peperangan melalui pengisytiharan sepihak.

Kini mereka menggunakan pesawat tanpa pemandu predator untuk memilih sasaran-sasaran rawak di Palestin. Kehadiran predator yang berlegar-legar di ruang angkasa Palestin sudah tentu merupakan satu gambaran yang menakutkan rakyat Palestin.

Bahkan senjata kawalan jauh ini seringkali tidak disedari kehadirannya kerana tidak mengeluarkan bunyi dan ditalakan kepada sasaran secara mendadak.

Situasi ini boleh menjadi alat perang saraf yang berkesan kepada Israel. Namun hidup dalam ketakutan sudah menjadi semacam sebahagian dari kehidupan rakyat Palestin.

Kehadiran pesawat pejuang F16 atau helikopter Apache di ruang udara sudah cukup menggoncang dada. Adakalanya bangunan-bangunan menjadi sasaran bedilan meriam dan kereta kebal pada saat-saat yang tidak diduga.

Semua ini sudah menjadi pakaian hidup rakyat Palestin. Saya kira kehadiran pesawat kawalan jauh 'predator' ini adalah sebahagian daripada perancangan Israel untuk terus menimbulkan kesan psikologi takut yang melampau kepada rakyat Palestin.

Namun sebagai rakyat yang sudah terdedah kepada semua bentuk kekejaman dan keganasan, kehadiran predator adalah satu realiti baru yang akan dihadapi oleh rakyat Palestin dengan tabah.

Apa pula status terkini di Palestin?

DR. HAFIDZI: Israel telah membuat perisytiharan untuk memilik negarakan beberapa tempat di Palestin sebagai hak warisan Yahudi. Ini termasuk wilayah Hebron atau Ibrahimi yang ada di dalamnya Masjid Ibrahim.

Dikatakan juga kawasan tersebut pernah menjadi tempat tinggal Nabi Ibrahim dan anak-anaknya.

Tindakan ini adalah provokasi dan untuk mencuba ke atas orang Islam. Sebabnya Baitul Maqdis dan sekitar Al-Quds adalah bumi terbuka sebagai mana yang diisytiharkan oleh Saidina Umar sebelum ini. Maknanya, tidak ada sesiapa boleh mendakwa kawasan tersebut hak mereka.

Keadaan ini berlangsung sekian lama sehingga tercetusnya Perang Salib walaupun majoriti penduduk kawasan itu adalah Yahudi dan Kristian.

Ini dianggap boleh mengeruhkan lagi suasana dan menimbulkan ketegangan dalam usaha mahu mencapai perdamaian.

Saya melihat perbuatan ini akan ditolak bukan sahaja oleh orang Islam tetapi juga penduduk bukan Islam.

Amerika Syarikat (AS) terus berdolak-dalih dalam memberi tekanan kepada Israel untuk menjayakan misi perdamaian. Jika ini berterusan, adakah bermaksud kedamaian di Palestin hanya impian?

DR. HAFIDZI: Dasar luar AS terhadap Timur Tengah, amnya dan Israel, khasnya memang telah diketahui sejak dahulu. Dasar luar AS terhadap Israel sangat konsisten iaitu tetap menyokong apa-apa juga tindakan Israel dalam isu Palestin dan jiran-jiran negara Arabnya meskipun tindakan tersebut dilihat melanggar ketetapan PBB dan peraturan antarabangsa.

Bahkan AS mempamerkan rekod sangat cemerlang di dalam menggunakan kuasa veto atau pembatalnya di dalam menolak apa juga ketetapan PBB yang dilihat tidak memihak kepada Israel.

Contoh terbaru adalah laporan Goldstone yang mendedahkan jenayah perang yang dilakukan oleh Israel ke atas Gaza yang dibentangkan di PBB.

Majoriti negara anggota PBB mengundi menyokong dapatan yang terkandung di dalam Laporan Goldstone terhadap jenayah perang yang dilakukan oleh Israel.

AS sebagaimana yang dijangka membidas laporan tersebut dan menunjukkan sikap yang amat bertentangan dengan pendirian masyarakat antarabangsa yang mahu melihat keadilan ditegakkan untuk rakyat Palestin yang teraniaya dan dizalimi dengan mengheret Ketua-ketua negara Israel ke muka pengadilan.

Berdasarkan kepada realiti ini memang sukar meletakkan sebarang harapan kepada AS untuk mencapai kata sepakat dalam isu Palestin. Namun harapan sebenarnya bukan terletak di tangan AS.

Meskipun Amerika kini adalah sebuah kuasa dunia tunggal namun corak kuasa unipolar yang mencorakkan politik antarabangsa bakal berubah.

Kemunculan kuasa-kuasa baru seperti Cina, India dan Rusia di samping EU (Kesatuan Eropah) dan negara-negara Amerika Selatan yang semakin lantang seperti Venezuela, Bolivia, Chile dan Argentina bakal mengimbangi kuasa politik dan ekonomi AS, sekali gus boleh mendatangkan kesan terhadap dasar luarnya.

Lama-kelamaan AS tidak boleh lagi mengenepikan pandangan umum masyarakat antarabangsa terhadap dasar luarnya. Kita bakal menyaksikan AS akan melunakkan sikapnya dalam isu Palestin dan lebih tegas terhadap Israel meskipun pentadbiran AS berada di bawah pengaruh pelobi yahudi zionis.

Peranan yang lebih besar sebenarnya dimainkan oleh masyarakat madani (masyarakat sivil) dalam bentuk NGO dan pertubuhan hak asasi.

Pertubuhan-pertubuhan ini semakin mendapat pengiktirafan dan bakal memimpin perubahan di peringkat antarabangsa.

Kini kita melihat usaha-usaha mencabar kepungan Israel dan sekatan ekonomi ke atas Gaza bukan diterajui oleh negara-negara tertentu tetapi oleh pertubuhan-pertubuhan sukarelawan yang bergabung dan melancarkan kempen serta bantuan kemanusiaan rentas sempadan ke Gaza seperti Viva Palestina, Gaza Life line, Break the siege dan sebagainya.

Kita jangan lupa tekanan daripada masyarakat sivillah yang telah menyebabkan kerajaan AS mengubah polisinya di Asia Tenggara dan mengundurkan tenteranya dari Vietnam.

Keadaan yang sama boleh berulang di mana rakyat AS sendiri semakin peka dengan penderitaan yang ditanggung oleh rakyat Palestin.

Bahkan kita melihat demonstrasi dianjurkan oleh rakyat AS sendiri di bandar-bandar besar dan kecil mengutuk serangan Israel ke atas Gaza.

Ada juga pihak yang mempertikaikan apa yang boleh negara kecil seperti Malaysia lakukan untuk bantu Palestin jika kuasa besar tidak menunjukkan komitmen mereka. Adakah ini melemahkan perjuangan Pace?

DR. HAFIDZI: Untuk menangani isu Palestin yang sudah menjadi isu global, tidak ada satu negara pun yang boleh bertindak sendirian.

Hatta sebuah negara besar dan paling berkuasa pun seperti AS akhirnya terpaksa tunduk kepada kehendak masyarakat antarabangsa.

Jadi Malaysia perlu berperanan membantu membentuk pandangan masyarakat antarabangsa yang membawa ke arah penegakkan hukum dan keadilan sejagat dalam isu Palestin.

Ini boleh dilakukan dalam forum-forum antarabangsa. Mungkin PBB bukanlah forum yang berkesan kerana kita tahu PBB ditubuhkan dengan matlamat untuk menjaga kepentingan negara-negara berkuasa.

Kuasa veto

Ini terbukti daripda struktur PBB itu sendiri yang memberikan kuasa veto tanpa had kepada lima negara kuasa besar iaitu AS, Rusia, Britain, Perancis dan China.

Maka Malaysia perlu menerajui isu Palestin melalui forum-forum seperti Pergerakan Negara Berkecuali (NAM), Pertubuhan Persidangan Negara-negara Islam (OIC), Dialog Selatan-Selatan, Kumpulan 77 (G77) dan Pertubuhan negara Komanwel.

Dengan memimpin pandangan umum terhadap isu Palestin dalam pertubuhan-pertubuhan ini, maka suara yang lebih kuat dalam diketengahkan di dalam PBB dan boleh mempengaruhi trend pengundian dan sokongan di Persidangan Agung PBB dan juga Majlis Keselamatan PBB.

Satu lagi pendekatan yang berkesan ialah melalui boikot (BDS - Boycott, Divestment and Sanction) yang kini sedang rancak diperjuangkan dan dikempenkan oleh pertubuhan-pertubuhan hak asasi dan pengguna di seluruh dunia).

Malaysia harus menyokong kempen BDS ini bahkan wajar menerajui kempen BDS ini di peringkat serantau - Asia Tenggara dan negara-negara membangun.

Kempen boikot ekonomi amat berkesan. Model boikot ini telah dibuktikan di dalam menangani kerajaan Aparteid Afrika Selatan. Apabila kempen boikot ini disambut di seluruh dunia maka rejim Aparteid Afrika Selatan terpaksa akur dan mengembalikan hak demokrasi rakyat kulit hitam dan berwarna di sana.

Tidak mustahil bahkan amat mungkin rejim zionis Israel terpaksa tunduk kepada masyarakat antarabangsa apabila mereka tertekan dan terkesan dengan kempen boikot di peringkat antarabangsa ini.

Atas dasar inilah Pace sentiasa mengambil inisiatif untuk mengadakan pemuafakatan dan kerjasama dengan semua pihak sama ada di peringkat nasional atau antarabangsa dalam menangani isu Palestin.

Pace mempunyai jalinan antarabangsa dan seringkali berhubung dan menyokong usaha-usaha semua pihak di dalam memperjuangkan hak rakyat Palestin.

Dalam konteks Malaysia dan global, Pace bergabung di bawah satu pakatan Viva Palestina Malaysia (VPM) yang bergabung dengan Viva Palestina - International (VP) dan turut terlibat di dalam menyalurkan bantuan melalui Konvoi 3 ke Gaza, baru-baru ini.

Ia menyaksikan lebih 200 ambulans dengan bekalan ubat-ubatan dan bahan makanan dibawa masuk ke Gaza mengikut jalan darat merentas benua Eropah ke Gaza melalui Rafah di Mesir.

Pace juga bernaung di bawah Al-Quds Institute, sebuah badan antarabangsa yang dipengerusikan oleh ulama tersohor Prof. Dr. Yusuf Al-Qaradawi yang mengkoordinasi bantuan dan juga menyusun strategi perjuangan bagi membantu rakyat Palestin membebaskan diri daripada cengkaman zionis.

Kesimpulannya, Pace sama sekali tidak akan merasa hampa dengan apa juga situasi yang berlaku di Palestin. Perjuangan membela rakyat Palestin pasti diteruskan dan akan terus dipacu tanpa jemu.

0 comments:

 

Lambaian-Islah. Powered By Blogger © 2009 Bombeli | Theme Design: ooruc