Wednesday, December 29, 2010

Pandangan Pengarah PACE dlm Utusan Malaysia 27 Dis 2010

Pendirian Amerika Selatan dalam isu Palestin

ADA keberanian luar biasa yang ditunjukkan oleh negara-negara Amerika Selatan seperti Argentina, Brazil dan Uruguay berhubung krisis yang berlaku di Asia Barat. Buat pertama kalinya, negara-negara itu menyatakan pendirian secara terbuka berhubung konflik antara Palestin dan Israel.

Dalam satu surat yang diutuskan kepada Presiden Palestin, Mahmoud Abbas, ketiga-tiga negara itu mengakui Palestin sebagai sebuah negara yang merdeka dan berdaulat dengan perbatasan seperti ditentukan pada 1967. Ia merupakan reaksi kepada rancangan Mahmoud Abbas yang mahu mengisytiharkan Palestin sebagai negara berdaulat menjelang 2011.

Malah seperti yang disebut Perdana Menteri Palestin, Salam Fayyad, pengisytiharan Palestin merdeka itu akan dilaksanakan pada Ogos tahun depan. Apa yang lebih mengujakan ialah pendirian Argentina, Brazil dan Uruguay itu bakal disertai oleh beberapa negara Amerika Selatan yang lain. Paraguay, Bolivia dan Ecuador juga dikatakan akan memberikan pengiktirafan yang serupa terhadap Palestin dalam masa terdekat ini.

Menarik untuk dilihat mengapa negara-negara Amerika Selatan yang sebelum ini tidak begitu memberi tumpuan kepada konflik di Asia Barat, secara tiba-tiba muncul membela rakyat Palestin. Apatah lagi pendirian itu bertentangan dengan dasar luar AS, sedangkan negara Amerika Selatan sebelum ini sering sealiran termasuk dalam permasalahan di Asia Barat.

Apa yang boleh dilihat ialah sebahagian negara-negara Amerika Latin itu menganggap pendirian dan tindakan mereka tidak lagi perlu terikat dengan dasar luar AS. Kerana itu, negara tersebut lantang membidas Israel apabila berlaku siri-siri serangan ke atas Gaza pada 2008 dan serangan ke atas flotila kemanusiaan ke Gaza pada Mei 2010.

Presiden Venezuela, Hugo Chavez misalnya, bertindak mengusir duta Israel keVenezuela ekoran serangan biadab Israel pada 2009. Malah, beliau turut menuduh Israel terlibat melakukan genosida iaitu pembunuhan etnik ke atas penduduk Palestin.

Bahkan sebelumnya iaitu pada 2006, Venezeula turut memanggil pulang dutanya ke Israel sebagai protes ke atas serangan Israel terhadap Lebanon.

Perkara yang sama turut dikongsi oleh Pengarah Pusat Kecemerlangan Palestin (Pace), Prof. Madya Dr. Hafidzi Mohd Noor. Tambah beliau, keberanian negara-negara Amerika Selatan itu juga banyak didorong oleh kekuatan untuk berdiri di atas kaki sendiri tanpa mengharapkan sokongan AS. Dari sudut ekonomi misalnya, negara-negara Amerika Selatan ketika ini tidak lagi bergantung kepada suntikan dana dari AS atau melalui instrumen-instrumen kewangan yang mewakili kepentingan AS seperti Bank Dunia.

Seperti Brazil pada 2005 berjaya melunaskan semua hutang daripada Bank Dunia berjumlah lebih US$15 bilion. Bahkan negara itu pada 2009 sebaliknya memberi pinjaman kepada Bank Dunia sebanyak US$10 bilion. Selain Brazil, negara-negara Amerika Selatan lain juga menunjukkan pemulihan ekonomi yang positif yang kebanyakannya berlaku di luar kerangka suntikan dana atau bantuan instrumen kewangan AS.

Hafidzi menjelaskan, di sebalik kekuatan ekonomi, keyakinan tinggi negara-negara Amerika Selatan untuk tidak sealiran dengan AS berhubung isu Asia Barat juga kerana muak dengan sikap berdolak-dalik Israel berhubung perjanjian damai dengan Palestin. Negara-negara Amerika Selatan itu katanya, menyedari bahawa dari sudut prinsip, Palestin sepatutnya sudah lama diisytiharkan bebas dan merdeka.

Ini berdasarkan resolusi 242 Majlis Keselamatan PBB di mana Israel dikehendaki keluar dari wilayah yang mereka ceroboh pada tahun 1967 iaitu Tebing Barat, Baitul Maqdis Timur dan jalur Gaza. Namun Israel dan AS tidak pernah mengendahkan resolusi ini. Begitu juga apabila termeterainya perjanjian Oslo pada tahun 1993 antara Yasser Arafat dan Yitzhak Rabin yang mana negara Palestin merdeka dijadualkan diisytiharkan dalam tempoh lima tahun iaitu pada 1998.

Namun Israel terus mengkhianati persetujuan Oslo dan meneruskan aktiviti pembinaan penempatan haram di Baitul Maqdis timur dan Tebing Barat. Banyak lagi ketetapan dan persetujuan yang dicapai oleh dunia yang menjurus kepada kedamaian di Asia Barat tetapi dicabul oleh Israel.

''Terakhir ialah persetujuan yang dicapai semasa Konferens Annapolis pada 2007. Persetujuan ini langsung tidak bererti apabila Israel melanjutkan tindakan mengambil tanah rakyat Palestin di Tebing Barat, mengusir penduduk Palestin dan membina penempatan haram Yahudi sebaik sahaja ia dicapai," ujar beliau.

Tindakan-tindakan biadap Israel inilah yang semakin terserlah di mata masyarakat antarabangsa dan mendesak negara-negara Amerika Selatan memberikan sokongan kepada penubuhan sebuah negara Palestin yang merdeka. Tidak mustahil, tindakan negara-negara Amerika Selatan itu bakal dicontohi oleh banyak negara lain yang akan menyatakan sokongan serupa terhadap Palestin berdaulat tahun depan. Kerana itu bagi Hafidzi juga, sokongan negara-negara Amerika Selatan tersebut tidak boleh dianggap kecil.

Mereka amat menginsafi kesan dari sokongan ini sehingga Kongres Yahudi Sedunia (WJC) dan Liga Anti-Fitnah (ADL) terpaksa membuat kenyataan bagi pihak Israel. Bahkan Israel turut mendesak Kuartet Asia Barat yang diterajui AS supaya melakukan sesuatu sekali gus menunjukkan negara itu berada dalam keadaan terdesak.

Selepas cukup terkesan dengan tekanan yang dikenakan oleh Turki iaitu sebuah negara sekutu kuat Israel selama ini, negara itu kini berhadapan pula dengan pandangan umum antarabangsa yang tidak memihak kepada kelangsungan mereka.

Kali ini ia tidak datang dari negara-negara Arab yang tidak pernah dilihat sebagai satu ancaman oleh Israel. Sebaliknya, ia datang dari negara-negara Amerika Selatan yang mana Israel tidak lagi boleh mengambil sikap mudah kerana implikasinya cukup besar.

''Wajah buruk Israel sebagai negara penyangak (rogue state) akan terus subur dan membentuk sikap dan tindakan masyarakat dunia selepas ini," ujar Hafidzi.

Tuesday, December 21, 2010

Temubual Utusan dengan Ahli Konvoi Aqsa2Gaza

Temubual Utusan dengan Ahli Konvoi A2G

by Aqsa Syarif on Tuesday, December 21, 2010 at 3:31pm

Kuala Lumpur, 20 Disember 2010 – Aqsa Syarif telah dijemput ke pejabat Utusan Malaysia di Jalan Chan Sow Lin, Kuala Lumpur untuk sesi temubual bagi ahli-ahli konvoi Aqsa2Gaza (A2G).

Pengarang Agama Utusan, En. Mohd Radzi telah menemubual 3 ahli konvoi A2G yang berkesempatan untuk hadir. Mereka ialah Tuan Haji Norazmi Talib, Tuan Haji Mohd Taufek Abd Rahman dan En. Abdul Wahab Yahya.

Di samping itu, pihak Utusan juga sempat menghubungi Ketua Konvoi A2G, Prof. Madya Dr. Mohd Zin Kandar melalui telefon bagi melengkapkan sesi temubual.

Turut hadir ialah Ahli Lembaga Pemegang Amanah Aqsa Syarif Berhad (ASB) , Prof. Madya Dr. Hafidzi Md. Noor dan Pengurus Besar (ASB), En. Muhamad Munawer Ismail.

Aqsa Syarif mengucapkan jutaan terima kasih kepada pihak Utusan kerana memberi peluang berkongsi pengalaman dengan pihak media.

Sesi perbincangan antara rombongan Aqsa Syarif dan Utusan Malaysia.
Dari kiri: Tuan Haji Mohd Taufek Abd Rahman, Prof. Madya Dr. Hafidzi Md. Noor, En. Mohd Radzi, Tuan Haji Norazmi Talib, En. Muhamad Munawer Ismail dan En. Abdul Wahab Yahya.


Sesi penerangan berkaitan 6 projek utama yang dikenalpasti hasil misi Aqsa2Gasa ke Gaza. Termasuk dalam projek ini ialah Projek Perdana Kilang Roti Malaysia di palestin. Aqsa Syarif telah mensasarkan tempoh 3 bulan untuk menjadikan kilang ini satu reality.


Penyerahan cendrahati dari rombongan Aqsa Syarif kepada pihak Utusan Malaysia.

InsyaAllah liputan dalam akhbar Utusan Malaysia pada 31 Disember 2010 dalam ruangan MEGA. Hasratnya ialah untuk menggalakkan rakyat Malaysia menanam azam tahun baru 2011 untuk membantu rakyat Palestin.

Dr Hafidzi Mohd Noor
Ahli Lembaga Pemegang Amanah
Aqsa Syarif

Monday, December 20, 2010

Temu bual wartawan Utusan Radzi Zin bersama Pengarah PACE Dr Hafidzi Mohd Noor - Utusan Malaysia 21 Dis 2010


Tuesday, December 14, 2010

Kenyataan Rasmi: PACE menyokong pendirian HAMAS ttg penubuhan negara Palestin (sempena ulangtahun penubuhan HAMAS)


Assalamualaikum,

PACE mengucapkan tahniah kepada Harakat-ul-Muqawwamat al Islamiyah (HAMAS) atas ulangtahun kelahirannya pada 14 Disember. HAMAS muncul secara rasmi di persada tanah air Palestin pada tarikh tersebut pada tahun 1987 sempena tercetusnya Intifadhah pertama yang bermula pada 9 Disember tahun tersebut. Intifadah telah mengambalikan perjuangan Palestin di atas landasannya yang sahih iaitu jihad tanpa kompromi untuk membebaskan seluruh bumi Palestin dari cengkaman dan pendudukan haram Zionis israel semenjak tahun 1948.

Perdana Menteri Ismail Haniyeh di dalam ucapan sambutan ulang tahun penubuhan HAMAS menegaskan bahawa mereka sekali-kali tidak akan mengiktiraf bahkan tidak mengakui kewujudan Israel sebagai entiti haram di atas bumi palestin. Pendudukan haram israel tidak akan berlanjutan di masa hadapan dan seluruh bumi palestin dari laut (Mediterranean) ke sungai (Jordan) akan dibebaskan. "from the sea to the river; from 'Rosh haNikra to Rafah'. Sehubungan dengan itu beliau memuji jihad bersenjata yang diterajui oleh sayap ketenteraan HAMAS iaitu Brigade al-Qassam yang sehingga kini telah berjaya membunuh 1,349 tentera zionis. Beliau juga memberi pujian kepada usaha penentangan di Iraq dengan menegaskan bahawa jalan perjuangan bagi umat Islam dalam menghadapi musuh-musuhnya hanyalah dengan jihad fi sabilillah. Sanjungan juga dikalungkan kepada Syeikh Raed Salah, pemimpin gerakan Islam palestin 1948, yang mengambil tanggungjawab jihad mempertahankan Masjid al-Aqsa dan al-Haram As-Syarif al-Quds, yang dibebaskan dari penjara Israel. Beliau juga merakamkan ucapan penghargaan kepada rakyat Palestin yang hidup di wilayah palestin 1948 yang disifatkan hidup di dalam 'perut raksasa' (Levathian - biblical sea monster)

Dalam semangat yang sama beliau menyeru kepada Mahmud Abbas dan kelompok Fatah supaya tidak lagi bersekongkol dengan regim Zionis Israel dengan mengadakan kerjasama keselamatan dan mengadakan rundingan damai yang ternyata sia-sia dan merugikan perjuangan rakyat Palestin. Mereka diajak supaya kembali kepada usaha sebenar yang akan membebaskan bumi Palestin dan rakyatnya iaitu jihad atau penentangan.

Ismail Haniyeh juga menegaskan bahawa hak rakyat Palestin untuk pulang adalah hak asasi yang tidak bolih dipertikaikan oleh sesiapa. ia adalah hak mutlak rakyat Palestin yang terusir untuk kembali ke tanah air dan kampung halaman mereka.

PACE dengan ini menyokong penuh seruan dan saranan Perdana Menteri Ismail Haniyeh untuk tidak mengiktiraf Israel, meneruskan jihad ke arah pembebasan palestin dan hak rakyat Palestin untuk kembali ke tanah air mereka di bumi palestin.

PACE dengan ini mengiktiraf bahawa setiap inci bumi palestin yang terjajah semenjak tahun 1948 adalah bumi Palestin yang sah dan wajib dikembalikan kepada rakyat Palestin.

PACE menolak penubuhan negara Palestin berdasarkan sempadan tahun 1967 seperti yang diistiharkan oleh Mahmud Abbas. bagi PACE, pendirian kami adalah selaras dengan HAMAS iaitu negara Palestin berdasarkan sempadan tahun 1967 boleh diterima sebagai status sementara negara Palestin (berdasarkan resolusi 242 Majlis Keselamatan PBB 1967) dengan mewujudkan gencatan senjata bersama negara haram Israel untuk satu tempoh yang disepakati.

PACE menyeru semua pihak terutama kelompok Fatah yang menerajui PNA (Pihak Berkuasa Palestin) supaya berhenti meletak sebarang harapan kepada rundingan damai yang ternyata tidak memberikan apa-apa faedah kepada perjuangan pembebasan Palestin. PACE mengingatkan 'rundingan damai' hanyalah perangkap yang dipasang oleh zionis dan sekutunya US untuk terus meredam bumi Palestin dalam pendudukan dan cengkaman yahudi zionis secara berterusan.

PACE menyeru umat islam seluruh dunia supaya bersatu di atas kalimah Lailahaillah dan melaungkan slogan 'al-jihad fi sabiluna' - jihad adalah jalan kami demi mempertahankan tanah suci umat Islam dan Masjid al-Aqsa.

PACE juga mengambil kesempatan ini untuk menyatakan penghargaan yang tidak terhingga kepada masyarakat sipil (madani) yang terdiri dari kalangan NGO dan palbagai inisiatif lain yang diterajui oleh warga dunia, samada di kalangan muslim dan bukan Islam yang telah menyumbang tenaga, kewangan bahkan meletakkan nyawa mereka dalam keadaan terancam melalui misi-misi penghantaran bantuan makanan, ubat-ubatan dan lain-lain keperluan asas yang amat diperlukan oleh penduduk Gaza yang terkepung dan dikenakan sekatan oleh regim kebinatangan zionis (Laknat Allah atas mereka semuanya). Usaha-usaha ini yang dijelmakan oleh VP (Viva Palestina), IHH (Turki), yang turut disertai oleh VPM, Aqsa Syarif, Haluan Palestin di Malaysia baik melalui Flotila LL4G (Lifeline for Gaza) di atas kapal Mavi Marmara, LandConvoy VP5 yang diterajui oleh VPM dan Aqsa Syarif (Aqsa2Gaza).

PACE juga mengucapkan tahniah kepada Muasassah al-Quds Malaysia yang rasmi penubuhannya pada 12 Disember 2010, sebagai cawangan kepada Muasassah al-Quds pusat yang diterajui oleh as-Syeikh Prof Dr Yusuf Al-Qardhawi. Penubuhan Muassasah al-Quds yang berjaya menggabungkan parti-parti politik baik parti politik pemerintah mahupun parti-parti bukan pemerintah dan juga pelbagai NGO seperti IKRAM, Aqsa Syarif, Syura, Haluan Palestin, PGPF, Aman Malaysia dan banyak lagi pertubuhan yang bakal bersama adalah petanda jelas bahawa rakyat Malaysia akan menyertai warga dunia dalam satu keluarga antarabangsa yang bersiap sedia untuk membebaskan bumi palestin dan cengkaman zionis israel.

Prof Madya Dr Hj Hafidzi Mohd Noor
Pengarah
PACE
Palestine Centre of Excellence
14 Disember 2010

Ucapkanlah takziah lebih dari tahniah sempena ulang tahun kelahiran

Assalamualaikum,

Terima kaseh atas ucapan ulang tahun selamat hari lahir dari kawan-kawan. Saban tahun bila tiba tarikh kelahiran maka bertambahlah usia. Di samping ucapan tahniah ucapkanlah juga ucapan takziah kerana dgn berlalunya masa bertambah pendeklah usia. hakikatnya umur tidak bertambah tetapi terus berkurangan ibarat pasir pada jam pasir dlm jam pasir yg terus mengalir.

Ada satu hal lagi tentang tarikh lahir. Kita sepatutnya menyambut tarikh lahir (sebagai zikr-ul-maut) berdasarkan tarikh hijri. Kita berpandukan kepada taqwim atau kalender Gregorian dalam mengukur masa dan merancang kehidupan. Cabaran bagi kita semua. Siapa yang tahu tarikh lahir berdasarkan taqwim hijri? Mari kita tanam azam untuk ketahui tarikh lahir kita mengikut kalender Islam kerana itulah tarikh lahir yang sebenar kita. Bahkan kita semua harus kembali kepada taqwim hijri kerana itulah identiti kita sedang kalinder Gregorian yang kita pakai pada hari ini adalah kalender Kristian. 2010 AD (AD bermaksud Ano Domini bermaksud 'dalam tahun tuhan kami - Tuhannya agama Kristian) atau 2010 CE (Christian era)

Firman Allah
“Sesungguhnya jumlah bulan di sisi Allah ialah duabelas bulan dalam ketetapan Allah semasa Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati. Ketetapan yang demikian itu ialah agama yang betul dan lurus..”
Surah at Taubat ayat 36

“Sesungguhnya mengundurkan atau menambah bulan adalah tambahan dalam kekufuran”
Surah at-Taubah ayat 37

Tahun Islam mengandungi 354 hari
Tahun gregorian mengandungi 365 (bilangan hari dalam sebulan kalender Gregorian ialah 30 atau 31 hari – untuk mengambil kira perselisihan ¼ hari dalam setahun maka pada tahun ke 4 di tambah sehari lagi dalam bulan Februari menjadi 29 hari – tahun lompat

Kita telah menggunakan taqwim hijri sejak dari zaman Nabi SAW bahkan bulan-bulan Islam telah digunakan sejak Nabi Adam AS. Hanya kiraan tahun hijrah bermula pada zaman Umar al-Khattab RA.

Sedangkan kalender Greagorian pada hari ini disesuaikan dari kalender Julain (Rum) dan diwartakan oleh Pope Gregory XIII pada 24 Feb 1582 M (AD).

Ini bererti setelah lebih 900 tahun umat Islam menggunakan taqwim hijrah kita beralih kepada kalender Gregorian akibat dari penjajahan tanah air dan lebih gawat lagi penjajahan minda yang menggerogoti umat Islam.

"Tidak akan redha Yahud dan Nasara sehinggalah kamu mengikuti 'millat' (cara hidup) mereka. termasuklah dalam urusan kiraan bulan dan tahun.

Memandangkan taqwim Islamin berselisih dengan Kalender hijrah sebanyak lebih kurang 11 hari setahun maka seseorang yang berusia 33 tahun berdasarkan kalender gregorian pada hakikatnya dia berusia 34 tahun. Seseorang yang berusia 66 tahun pada hakikatnya dia berusia 68 tahun.

Oleh kerana pada 13 Dis 2010 saya menyambut ulang tahun yang ke 48 bererti umur saya yang sebenar ialah (lebih kurang) 49 tahun 161 hari. (Nak tahu kiraannya? Setahun dalam taqwim Islami ada 354 hari lebih kurang.
jadi 48 - 33 = 15
15/33 = 0.45
0.45 x 354 = 160.9
48 tahun (gregorian) = 48 + 1 tahun (Islami) + 161 hari

Jadi kawan-kawan kena ucap takziah lebih dari tahniah. Pertama usia makin pendek. Kedua umur kita lebih tua dari yang kita sangka selama ni. Kesimpulannya pintu kubur semakin hampir, jauh lebih hampir dari congakan kita.

Ya Allah berkatilah usia kami yang tersisa

Sunday, December 12, 2010

PACE analysis - Recognition of Palestine by Latin American countries

PACE analysis: Recognition of Palestine by South American nations (Part 1)

The recognition of Palestine based on the 1967 borders by South American states have made headlines around the world. Following Brazil, Argentina and Uruguay unequivocal support of Mahmoud Abbas declaration of a sovereign Palestine by 2011. It is expected that more South and Central American states will follow suit in the days and weeks ahead. This is based on the track record of the South American states reactions’ towards events in the Middle East. President Hugo Chavez of Venezuela for instance has ended diplomatic relation with Israel and evicted the latter’s ambasssdor to Venezuela following the attack on Gaza in 2009. President Evo Morales also closed the Israeli embassy in the wake of the attack on the flotilla carrying aids and aid workers in May 2010. Bolivia is known for her defiance when the US ambassador to Bolivia was dismissed in 2008 on the grounds that the US have meddled in local politics.

As anticipated the declaration by the South American states have drawn strong condemnation by Israel and the US. WJC (World Jewish Congress) and ADL (Anti-Defamation League), lobby groups for Israel and Zionist interests slammed such unilateral declarations as an overt move to undermine and derail the peace process between Israel and the Palestinian National Authority. They insist that the final solution on borders and ‘disputed’ territories (read occupied territories from the 1967 incursion) would have to be resolved by negotiations and mutual agreement between Israel and PNA.

The US Congress has passed a resolution stating that no international recognition will accord Palestine a sovereign status. The United Nations has no jurisdiction over the matter even if scores of member states choose to recognize Palestine. Yet Israel, despite dismissing PNA’s unilateral declaration as simply a desperate ploy to rally international support, urge the Middle East Quartet lead by the US to force the Palestinian authority to carry on with ‘peace’ negotiations. Israel’s message to the US is clear; lest she has forgotten what collective and concerted effort can achieve in the recent past. It was the voice of the American public and outcry that brought the US government of the 70’s to her knees, agreeing to pull out from Vietnam and to accept defeat in great humiliation. It was the coordinated international effort that has dismantled the apartheid system in South Africa, freeing her people from an extreme form of discrimination based on colour.

In complete denial of historical truth and realities, Israel defended her position on the question of Palestine. She claim that a recognition of sovereign Palestine only means one things; the destruction of the Jewish state. The implications from a Palestine state based on the boundaries delineated by the Rhodes armistice of 1949, is Israel will be denied from a defensible boundaries and that Jerusalem will be divided The Rhodes armistice line, otherwise known as ‘the green line’ was the boundaries that Israeli army crossed in 1967 and overran East Jerusalem, the West Bank and the Gaza strip, the remaining 23% of the original Palestine left after the Arab-Israeli war of 1948 and the Rhodes armistice adjustment of the boundaries drawn from the 181 UN resolution. This historical realities needs no other interpretation than Israel was the aggressor and denys Palestinian of a homeland and a statehood. The legitimacy of a Palestinian homeland and state on the remaining 23% of the original Palestine has been acknowledged by the United Nation based on the UN Security Council 242 Resolution. The 242 resolutions states explicitly that Israel must withdraw to the 1967 boundaries (the green line), relinquish control over all Palestinian territories in the West Bank, East Jerusalem and the Gaza strip. The United Nations reckoned that those territories are under occupation for as long as Resolution 242 is not complied with by Israel. Now considering these realities, what ‘defensible boundaries’ are the Israelis referring to? It was the Palestinian ends which has been subjected to constant military incursions, indiscriminate bombings, land confiscations, home demolitions, unlawful detention, torture, arbitrary killings and even massacre for the past four decades. A ‘defensible boundaries’ in the language of the Zionist can only refers to one thing; the separation wall which snakes through the west bank and cuts deep into the west bank, cutting off large swath of Palestinian land and separates one Palestinian community from another. When the separation wall is completed, the West bank will be reduced to Palestinian cantonments, sealing off the fate of Palestinians and dashed their dreams and hope of ever seeing a liberated and a sovereign Palestine.

The declaration of Jerusalem as the united and eternal capital of Israel has been made unlawful by the United Nations. It was a unilateral decision which received the blessings and recognition by the US. East Jerusalem has been under occupation following the 1967 Israeli invasion, consolidated with West Jerusalem (part of Israeli territory of 1948) and declared as the united and eternal capital of Israel. Since then, Israel has been consistently pursuing a policy of judaising East Jerusalem, displacing Palestinians with immigrant jews, confiscating lands and serving eviction notice to local Arab residence. The changing demographic make up is a part of the sinister plan to free Jerusalem from Arab presence. The ultimate goal is to take over the so called ‘temple mount’, the holy sanctuary of Al-Aqsa mosque with the aim of constructing a Jewish temple or ‘Haykal Sulaiman’ on the rubbles of al-Aqsa. So the issue here is not ‘dividing’ Jerusalem as the Zionist claim, but rather returning Jerusalem to it’s true status as a sanctuary for all of mankind. Jerusalem under the Islamic rule has never been an exclusive city for the muslims. It has been declared as an open city for all Abrahamic religions since the time of the Caliph Umar al-Khattab. Zionist plan of changing the religious landscape by desecration of Islamic and Christian places of worship and holy sanctuary is contrary to the identity of Jerusalem, for which it has been known for much of her later history.

(end of part I)

Dr Hafidzi Mohd Noor

Director

PACE (Palestine Centre of Excellence)

Wednesday, December 8, 2010

Pendirian PACE: Sokongan negara Amerika Latin ke atas Palestin

Assalamualaikum

Tindakan Mahmud Abbas untuk mengistiharkan negara Palestin yang berdaulat dan merdeka menjelang 2011 dan disusuli dengan kenyataan Salam Fayyad bahawa pengistiharan itu akan dilaksanakan pada bulan Ogos telah mengundang pelbagai reaksi masyarakat antarabangsa.

Negara-negara Amerika Latin telah memberi reaksi positif kepada pengumuman tersebut dengan menyokong pendirian Pihak Berkuasa Palestin (PNA). Setakat ini tiga negara Amerika Latin iaitu Brazil, Argentina dan Uruguay telah menyatakan sokongan padu mereka untuk mengiktiraf sebuah negara Palestin yang berdaulat. Adalah dijangka beberapa negara Amerika Latin yang lain juga akan berbuat demikian dalam masa yang terdekat. Seperti yang dijangka Israel membidas tindakan tersebut dan mendakwa pendirian negara-negara Amerika Latin tersebut bertujuan untuk menjejaskan rundingan damai di antara Israel dan pihak berkuasa Palestin. Ronald S. Lauder, presiden Kongres Yahudi Sedunia (WJC), jurucakap bagi pihak Israel menegaskan bahawa proses perdamaian di antara Israel dan Palestin mestilah berdasarkan kepada rundingan damai yang disepakati di antara kedua pihak. Dalam satu kenyataan rasmi, WJC mendesak Amerika Syarikat dan tiga lagi anggota Kuartet Timur Tengah iaitu Rusia, Kesatuan Eropah dan Bangsa-bangsa Bersatu supaya mengutuk pendirian negara-negara Amerika Latin tersebut dan membuat penegasan bahawa konflik di antara Israel dan Pihak Berkuasa Palestin hanya akan diputuskan melalui persetujuan bersama di antara kedua pihak. Abraham H. Foxman, Pengarah Pusat bagi ADL, Anti-Defamation League (Liga Anti 'fitnah'), sebuah badan yang memantau kenyataan yang berbaur 'anti semitik" yang berpusat di Amerika Syarikat menegaskan bahawa tindakan negara-negara tersebut hanya akan menjejaskan usaha membina jambatan dan persefahaman di antara Israel dan Palestin.

Pendirian negara-negara Amerika Selatan untuk menyokong penubuhan sebuah negara Palestin yang merdeka dan berdaulat adalah konsisten dengan semua pendirian mereka dalam isu konflik Palestin - Israel. Semenjak beberapa tahun kebelakangan negara-negara tersebut telah mengambil pendirian yang menunjukkan sikap kritikal mereka terhadap dasar luar Amerika Syarikat. Sebahagian negara-negara Amerika Latin menganggap pendirian dan tindakan yang mereka ambil tidak perlu lagi terikat dengan dasar luar Amerika. Kerana itu mereka amat lantang membidas Israel apabila berlaku siri-siri serangan ke atas Gaza pada tahun 2008 dan serangan ke atas flotila kemanusiaan ke Gaza pada bulan Mei 2010. Presiden Venezuela, Hugo Chavez telah bertindak mengusir duta Israel keVenezuela ekoran serangan biadab Israel pada tahun 2009 sambil menuduh Israel terlibat melakukan genosid - pembunuhan etnik ke atas penduduk Palestin. Bahkan sebelum itu pada tahun 2006 Venezeula memanggil pulang dutanya ke Israel sebagai protes ke atas serangan Israel terhadap Lebanon. Begitu juga Presiden Evo Morales telah memutuskan hubungan diplomatik dengan Israel. Presiden yang sama pernah mengusir duta Amerika ke Bolivia pada tahun 2008 atas dakwaan Amerika mendalangi sokongan kepada parti pembangkang Bolivia. Dengan tindakan berani sedemikian, pendirian untuk menyokong pengistiharan negara Palestin yang merdeka langsung tidak memeranjatkan dunia.

Sikap kritikal dan tegas ke atas Israel terus diperlihatkan dalam tragedi yang menimpa flotila kemanusiaan ke Gaza, apabila berlaku serangan ke atas para sukarelawan yang berada di atas kapal Mavi Marmara pada hujung Mei 2010, Brazil telah mengarahkan duta Israel ke Brazil untuk mengutuk dan menjelaskan tindakan biadap tersebut. Sebelas negara Amerika tengah dan selatan mengutuk Israel ekoran tragedi Mavi Marmara iaitu Argentina, Bolivia, Venezuela, Cuba, Nicaragua, Mexico, Ecuador, Chile, Paraguay, Uruguay dan Peru.

Apakah latarbelakang kepada sikap tegas dan tindakan berpaksikan prinsip yang didokongi oleh negara-negara Amerika Selatan. Salah satu dari asasnya ialah negara-negara tersebut sudah mandiri dari sudut ekonomi dan tidak lagi bergantung kepada suntikan dana dari Amerika Syarikat atau melalui instrumen-instrumen kewangan yang mewakili kepentingan Amerika Syarikat seperti Bank Dunia. Brazil berjaya melunaskan semua hutangnya sebanyak lebih dari USD15 billion kepada bank dunia pada tahun 2005. Bahkan pada tahun 2009 Brazil memberi pinjaman kepada bank dunia sebanyak USD10 billion. Negara-negara kuasa ekonomi baru di samping Brazil iaitu India, Rusia dan Cina turut memberi pinjaman kepada Bank Dunia. Semua ini mengisyaratkan bahawa Amerika Syarikat bukan lagi kuasa besar unitunggal yang tidak bolih dicabar oleh mana-mana pihak. Kemandirian dari sudut ekonomi inilah yang menunjangi tindakan Brazil untuk tidak bersetuju dengan Amerika Syarikat bagi meneruskan sekatan ekonomi ke atas Iran pada tahun 2010. Kemandirian ekonomi sebagai penentu penting dalam membebaskan diri dari kongkongan Amerika Syarikat turut dipamerkan oleh Turki yang menyertai Brazil membantah penerusan sekatan ekonomi ke atas Iran.

Apakah implikasi dari pengiktirafan dan sokongan negara-negara Amerika latin ke atas Palestin. Dari sudut prinsipnya, negara Palestin sepatutnya telah lama diistiharkan bebas dari pendudukan Israel. Ini adalah berdasarkan kepada resolusi 242 Majlis Keselamatan PBB di mana Israel dikehendaki keluar dari wilayah yang mereka ceroboh pada tahun 1967 iaitu Tebing Barat, Baitul Maqdis Timur dan jalur Gaza. Namun seperti resolusi lain yang dianggap tidak menyebelahi kepentingan Israel tidak diendahkan oleh israel dan pelindungnya Amerika Syarikat. Kemudian apabila termetrinya perjanjian Oslo pada tahun 1993 di antara Yasser Arafat dan Yitzhak Rabin, negara Palestin yang merdeka dijadualkan akan diistiharkan dalam tempoh lima tahun iaitu pada tahun 1998. Namun Israel terus mengkhianati persetujuan Oslo dan meneruskan aktiviti pembinaan penempatan haram di Baitul Maqdis timur dan Tebing Barat. Persetujuan Oslo kemudiannya gagal dan disusuli pula dengan pelbagai inisiatif untuk mengembalikan hak rakyat Palestin dan penubuhan wilayah Palestin yang berdaulat di Tebing Barat dan Baitul maqdis timur. Namun apa yang berlaku semua perjanjian dan persetujuan ini hanya tinggal retorik. israel pula terus berdolak dalih dan memberi alasan demi alasan untuk terus berunding kononnya bagi mencapai kata sepakat. Kata sepakat tidak mungkin tercapai apabila israel bertindak melanggar semua ketetapan yang telah disepakati dalam siri-siri rundingan yang lebih layak disebut siri-siri penipuan. Terakhir ialah persetujuan yang dicapai semasa Konferens Annapolis pada tahun 2007. Persetujuan ini langsung tidak bererti apabila sebaik sahaja ketetapan disepakati, Israel melanjutkan tindakan mengambil alih tanah rakyat Palestin di Tebing Barat, mengusir penduduk Palestin dan membina penempatan-penempatan haram Yahudi. Konferens Annapolis menjadi satu pertemuan sia-sia apabila menteri Luarnya Avigdor Lieberman mengistiharkan Konferens Annapolis tidak relevan pada 1 April 2009.

Berdasarkan kepada rekod buruk yang dipamerkan oleh Israel berhubung siri-siri rundingan damai Palestin israel, maka kewujudan sebuah negara Palestin yang merdeka dan berdaulat berdasarkan peruntukan Resolusi 181 dan Persetujuan Rhodes 1949 adalah suatu yang hampir mustahil. Kemungkinan inilah yang mendorong Mahmud Abbas untuk membuat pengistiharan sehala negara Palestin yang merdeka menjelang Ogos 2011. Namun pengistiharan ini jika tidak ditunjangi oleh kehendak politik yang bersungguh ia juga akan tinggal retorik. Apa yang perlu dilakukan oleh Mahmud Abbas dan fraksi Fatah yang mentadbir Tebing Barat dan Baitul Maqdis Timur ialah mengambil sikap bekerjasama dengan pemerintahan Hamas di Gaza. Hamas meletakkan pendirian yang jelas iaitu Israel mesti berundur dari wilayah yang diduduki pada tahun 1967 dan kemudian disusuli dengan gencatan senjata untuk tempoh waktu yang diputuskan oleh kedua belah pihak, tanpa perlu mengiktiraf negara Israel. Kerana hakikatnya negara Israel yang ditubuhkan pada tahun 1948 itu tetap merupakan satu pendudukan haram ke atas negara Palestin meskipun ianya diiktiraf oleh PBB melalui resolusi 181. Resolusi ini meskipun legal namun ia diterima dalam keadaan PBB belum lagi dianggotai oleh negara-negara umat Islam dan rancangan pembahagian palestin kepada wilayah Arab (45%) dan Yahudi (55%) tidak pernah dirujuk kepada rakyat Palestin yang merupakan waris sebenar ke atas negara palestin. Masalahnya ialah PNA (Pihak Berkuasa Palestin) yang diterajui oleh fatah telah melakukan kesilapan besar dalam perjanjian Oslo iaitu mengiktiraf Israel tanpa sebarang pengiktirafan Israel ke atas negara Palestin dan kedudukan Baitul Maqdis sebagai ibu negara Palestin. Apa yang diterima oleh pihak PLO dalam perjanjian Oslo ialah sekadar pengiktirafan Israel ke atas pihak berkuasa Palestin untuk mentadbir wilayah yang kecil iaitu di Ariha (Jericho) di Tebing Barat.

Walaubagaimanapun sokongan padu dari negara-negara kuasa ekonomi baru termasuklah negara-negara Amerika Latin yang mandiri ekonomi bolih memberikan tekanan yang cukup besar kepada Israel. Sokongan negara negara Amerika Selatan tidak boleh dianggap kecil. Mereka amat menginsafi kesan dari sokongan ini sehingga WJC dan ADL terpaksa membuat kenyataan-kenyataan bagi pihak Israel, bahkan mendesak Kuartet Timur tengah yang diterajui Amerika supaya melakukan sesuatu. pastinya ini mengisyaratkan Israel kini berada dalam keadaan yang terdesak. Israel yang sudah cukup terkesan dengan tekanan yang dikenakan oleh Turki, sebuah negara sekutu kuat Israel selama ini, kini berhadapan pula dengan pandangan umum antarabangsa yang tidak memihak kepada kelnagsungan negara Israel itu sendiri. Kali ini ia tidak datang dari negara-negara Arab yang tidak pernah dilihat sebagai satu ancaman olehnya. Ia datang dari negara-negara Amerika Selatan dan kali ini Israel tidak bolih lagi mengambil sikap acuh tak acuh kerana implikasinya cukup besar. Wajah huduh Israel sebagai negara penyangak (rogue state) akan terus subur dan membentuk sikap dan tindakan masyarakat dunia selepas ini.

Prof Madya Dr Hafidzi Mohd Noor
Pengarah PACE (pusat Kecemerlangan Palestin)
Ahli Lembaga Pengarah Aqsa Syarif Bhd.

Friday, December 3, 2010

Jangan Terjebak dgn Assobiyah melayu - Petunjuk dari seerah Nabawiyah (3)

Assalamualaikum,

Sebahagian dari justifikasi yang digunakan oleh puak-puak pendukong asobiyah melayu sebagai wasilah dakwah menggunakan argumen Ibnu Khaldun tentang kedudukan orang-orang Quraish sebagai orang paling layak untuk memegang tampuk kepimpinan umat Islam. Argumen ini jelas keliru.

Apa yang disampaikan oleh Rasulullah SAW tentang Quriash dan hak mereka sebagai pemimpin (nanti hadis tentangnya akan dirujuk apabila penulisan ini dimurnikan utk diterbitkan dalam bentuk buku - mohon semua adek-adek dan anak-anak mendoakan) adalah diasaskan kepada kekuatan yang ada pada orang Quraish. Ia tidak memnbawa maksud bahawa orang Quraish berhak memegang pimpinan sehingga 'eternity' (akhir zaman). Makna kata orang Quraish bukan pemimpin by default. Mereka diberikan mas'uliah kerana kualiti iman dan kekuatan peribadi yang ada pada mereka. Apabila quality ini luput dari diri mereka maka mereka tiada berhak ke atas mas'uliah itu.

Buktinya Rasulullah SAW pernah menyampaikan (words to the effect) Taatlah kepada pemimpin kamu meski dari seorang negro yang kepalanya seperti kurma kering (rambut kerinting). Pastinya tidak ada orang Quraish yang berambut afro.

Baiklah, mari kita lihat dari sudut sejarah. Bani Ummayyah adalah dari keluarga Utsman bin Affan (Banu Abdu Shams - kerabat juga dgn Abu Sufyan bin Harb dan Hindun Bte Utbah (yang memamah hati Sy Hamzah) kemudiannya masuk Islam, Utbah bin Rabiah, Al-Walid bin Utbah (pemuka kafir Quraish), Muawiyah bin Abi Sufyan dll). Mereka memegang tampuk kepimpinan melalui dinasti (Bani) Umayyah. Mereka adalah orang Quraish. Pemerintahan Bani Umayyah akhirnya diganti oleh Bani Abbassiyah. Bani Abbasiyah (Keturunan Abbas - Bapa saudara Nabi SAW). Mereka mendakwa mereka lebih berhak kerana mereka dari Banu Hashim (Keluarga Rasulullah SAW). Bukan sahaja mereka kaum Quraish bahkan mereka banu Hashim lagi. Pemerintah Bani Abbasiyah berakhir juga di hujung pedang Monggol sehingga tidak meninggalkan waris Khalifah. Semasa pemerintaha Bani Abbasiyah muncul satu kaum di Asia Tengah (orang-orang seljuk - kerabatnya kaum Tartar-Monggol). Mereka ini mempunyai ciri-ciri kekuatan yang impressive sehingga merebut kepercayaan Khalifah di Baghdad. Mereka menjadi golongan yang didekatkan dengan pemerintahan Abbasiyah di Bahgdad. Kaum Seljuk ini meluaskan pengaruh dan jajahan takluknya sehingga Anatolia, Turki. Mereka inilah kemudiannya mengasaskan Khilafah Uthmaniah. Sejarah menunjukkan bahawa kepimpinan itu akan diwarisi oleh golongan yang kuat. Ini adalah hukum alam yang tidak boleh disanggah. Bany Abbasiyah (kaum Quraish) akhirnya diganti oleh kaum Seljuk (bukan Quraish, bahkan bukan Arab, bahkan kaum Tartar - kerabat kepada Genghis Khan dan Kublai Khan). Siapa sangka golongan ini akhirnya membina sebuah empayar Islam yang hebat dan menjuarai isu-isu umat Islam di peringkat Global termasuklah isu Palestin sehingga hari ini.

Di mana kita hendak letak kepercayaan bahawa kepimpinan mesti dipegang oleh kaum Quraish? Apa yang dirumus oleh Ibnu Khaldun itu menunjukkan bahawa kelayakan Quraish ialah kerana mereka memiliki kekuatan untuk menyatukan semua umat Islam. Apabila mereka memiliki semua ciri-ciri yang melayakkan mereka untuk meminpin maka sudah tentu umat Islam akan memandang kepada mereka dan mengangkat mereka sebagai pemimpin. Apabila ciri-ciri kepimpinan dan kekuatan itu luput dari mereka maka diangkat pula kaum yang lain yang boleh menggantikan mereka sebagai pemimpin.

Dalam nada yang sama kepimpinan umat Islam di Malaysia tidak semestinya diterajui oleh orang melayu. Sekiranya orang melayu masih memiliki kekuatan dan ciri-ciri kepimpinan yang boleh menyatukan seluruh umat Islam di Malaysia maka so be it. Tetapi jika orang melayu sudah tidak layak memimpin kerana mereka korup, rendah akhlak dan jauh dari cara hidup Islam maka kita memerlukan orang lain untuk menyerlamatkan orang melayu dan sesiapa sahaja di Malaysia samada muslim atau tidak.

Di dunia ini ada waris Bani Hasyim yang memegang tampuk pemerintahan. Mereka itu ialah the Hashemite Kingdom of Jordan. Kalau ikut pegangan bahwa kaum Quraish layak pemimpin maka Raja Jordan adalah yang paling layak memimpin. Apakah kita hendak menyerahkan kepimpinan ummah ini kepada Kerabat diraja Jordan? Engkau fikirlah sendiri. Tapi kalau masih kabur aku bagitau ni. Jordan telah menjalin hubungan damai dengan Israel melalui Washington Declaration 1994... (nota tambahan . Al-Marhum Al-Malik Hussein Jordan berkahwin dgn bekas Ratu cantik California...)

Hafidzi MN

Jangan Terjebak dgn Assobiyah melayu - Petunjuk dari seerah Nabawiyah (2)

Assalamualaikum,

Adek-adek dan anak-anak ku, untuk mendirikan satu umat yang kuat maka ia mesti memiliki kekuatan. Kekuatan itu adalah jelmaan dari Islam itu sendiri, Ramuan no wahid yang perlu ada pada umat itu ialah ciri kesajagatannya - atau universalism. Inilah aspek yang pertama-tama kita belajar apabila mula mendekati dakwah iaitu Islam itu sifatnya 'alami. Lain-lain ciri telah sama-sama kita maklumi spt syumul dan inkilabi (merubah).
Ciri alami ini amat jelas pada jamaah Rasulullah SAW seperti yang aku huraikan dalam bhg yang lepas. Sekiranya dakwah ini hanya menumpu kepada bangsa Arab sahaja atau Quraish sahaja maka amt jelas dari senarai 52 orang yang mula-mula menerima dakwah Rasulullah SAW terdapat di sana bukan Arab dan bukan Quraish. Bahkan di kalangan Quraish sekalipun hanya 3 orang sahaja dari keluarga Bani Hashim.
Inilah bibit-bibit kepada pembinaan tamaddun yang hebat seperti yang dihuraikan oleh Ibnu Khaldun di dalam kitab-ul-iktibar. Ciri-ciri 'inclusiviti' dan 'celebrate diversity' inilah yang memberikan kekuatan kepada umat islam. Ini adalah sunnah dan ini juga yang boleh kita pelajari dari sunnah alam. Dalam Sains tabii sekalipun 'diversity is a measure of sturdiness' (the greater the diversity the more robust the community). Dalam Crop Science - variety is a mark of viability. The lesser the variety the greater the susceptibility to diseases/pest attack. Rumusannya semakin rencam sebuah komuniti semakin utuh dan stabil.
Dakwah kita adalah 'dakwah ilallah' (seruan kepada Allah) , bukan dakwah kepada bangsa (apapun istilah yang diguna - 'kesetiaankah' atau 'ketuanankah' ia membawa maksud yang sama. Cuba kita renung. Kita iklanlah pada kain pemidang di tepi jalan 'Kami menyeru kepada kesetiaan bangsa'. Bagaimanakah bangsa lain memahami seruan ini? Apakah tidak timbul persoalan, 'Apakah aku ada tempat dalam agenda seruan kepada kesetiaan bangsa ini?' Jika aku menyertai mereka, di mana aku boleh berperanan dalam agenda mereka.' Jika kita terus berpegang dengan slogan ini, akhirnya kita akan dapati jemaah kita hanya menghimpun orang melayu. Tidak ada di sana bangsa lain selain melayu, tidak ada bangsa cina, india, benggali, iban, kadazan-dusun, murut, melanau dan sebagainya. Aku jamin perjuangan engkau tidak akan disokong oleh bukan melayu. Bahkan melayu chauvinis dan 'bigot' akan tertarik dengan seruan engkau dan akan merosakkan risalah 'alami' yang engkau bawa. Ibrahim Ali dan PERKASA juga mungkin berkira-kira untuk menjalin kerjasama.
Aku berterus terang dengan engkau orang. Aku bersama dalam satu jamaah yang di dalamnya ada india tulen, Cina tulen, Melanau, Kadazan-Dusun dan ramai lagi yang tidak boleh dikategorikan sebagai melayu.
Lagipun di Malaysia ini, berapa peratuskah orang melayu? Tak sampai 50%. Apakah kita boleh membina kekuatan umat Islam dengan hanya menghimpun orang melayu? Bukankah lebih baik jika seruan Islam kita untuk semua, bukan hanya kepada orang melayu.
"Berpegang teguhlah kamu kepada tali Allah dan jangan kamu bercerai berai. Ingatlah nikmat Allah ke atas kamu ketika kamu dahulunya (masa jahiliyah) bermusuhan, lalu Allah mempersatukan hatimu, sehingga dengan kurniaNya kamu menjadi bersaudara, sedangkan kamu berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelematkan kamu dari sana. Demikianlah, Allah menerangkan ayat-ayatNya kepadamu agar kamu mendapat petunjuk'.
Bangsa Arab tidak pernah mengenal kesatuan sebelum Islam. Sebelum Islam mereka hidup dalam lingkungan suku bangsa masing-masing. Mereka saling bermusuhan dan berbunuh-bunuhan. Begitu kuatnya solidariti (Assobiyah Arab) sehingga apabila mereka merancang untuk membunuh Rasulullah SAW mereka bersepakat supaya setiap suku diwakili oleh seorang pemuda yang akan menikam Rasulullah SAW di perbaringannya serentak. Dengan ini Bani Hashim tidak akan membalas dendam kerana semua suku terlibat membunuh Rasulullah SAW. Ini bererti Bani Hashim mempertahankan Rasulullah SAW kerana Assobiyah dan sedia berperang dengan sesiapa sahaja demi membela maruah keluarga yang tercalar dengan terbunuhnya Rasulullah SAW. Sikap ini tergambar pada sesiapa sahaja yang mendukong fahaman Assobiyah. Presiden Kennedy merumuskannya dengan ungkapan ini 'My country, right or wrong!" (My family, right or wrong!' Dalam makna lain aku akan pertahan keluarga aku atau bangsa aku tanpa mengira samada dia benar atau salah). Rumpun bangsa melayu juga tidak pernah mengenal kesatuan sebelum Islam. Mereka hidup salinhg bermusuhan. Bahkan suku Jawa dan Sunda yang sama-sama beragama Syiwa Buddha sebelum Islam tidak pernah bersatu. Mereka membina empayar Pajajaran (Sunda) dan Majapahit (Jawa) yang saling bermusuhan sehinggalah kedua-duanya di satukan di bawah rahmat Islam. Pajajaran diwarisi oleh Kerajaan Islam Banten dan Majapahit diwarisi oleh Kerajaan Islam Demak. Kedua kekuatan baru yang ditemukan oleh Islam bergabung tenaga untuk mengusir Portugis di Laut Jawa dan Selat Melaka.
Bangsa Arab disatukan hati mereka sebelum mereka disatukan. Bangsa melayu disatukan hati mereka sebelum mereka disatukan. Kesatuan ini adalah kesatuan yang bertunjangkan tauhid. Inilah bentuk kesatuan yang memungkinkan umat Islam membina mercu tamaddun yang digambarkan oleh Ibnu Khaldun dalam kitab-ul-iktibar apabila beliau merumuskan teori kitaran tamaddun yang menjadi asas kepada binaan kekuatan Islam pada peringkat permulaannya.
Dr Hafidzi Mohd Noor

Jangan Terjebak dgn Assobiyah melayu - Petunjuk dari seerah Nabawiyah (1)

Assalamualaikum,

Mereka berhujjah lagi Rasulullah SAW berdakwah kepada orang-orang Quraish pada peringkat awalnya dan ini dijadikan sebagai sandaran bahawa Assobiyah adalah sangat diutamakan di dalam dakwah. Wahai anak-anak dan adek-adek ku, mari kita renung dengan fikiran yang jernih. Siapakah yang berada di bumi Mekah ketika itu? bukankah mereka itu semuanya orang Arab dari suku Quraish? Dan kepada persoalan bahawa Bani Hashim menjadi sasaran utama dakwah Rasulullah SAW, mari kita lihat senarai 52 orang yang pertama masuk Islam di Mekah. Mereka ini adalah kelompok yang menerima dakwah Rasulullah SAW semasa fasa dakwah sirriyah belum lagi fasa jahriyah - fasa dakwah terbuka.

Senarai ini aku dapat dari buku 'The Meccan Crucible' tulisan as-Syeikh Zakaria Bashir. Buku inilah yang menjadi rujukan ayah-ayah engkau orang pada tahun 70'an dan 80'an dahulu. Cuba lihat perpustakaan di rumah. kalau ayah engkau kenal dakwah di UK pada era itu most likely buku ini ada dalam simpanan di rumah.


Suku
1. Khadijah Bte Khuwailid (Asad)

2. Ali bin Abi Talib (Hashim)

3. Zayd bin Harithah ( Hashim)
(sekutu)

4. Abu Bakar b Abi Quhafah (Taym)

5. Uthman bin Affan (Abd Shams)

6. Az-Zubayr al-Awwam Asad (bukan Quraish)

7. Abd Rahman bin Awf (Zuhrah)

8. Saad bin Abi Waqash (Zuhrah)

9. Talhah bin Ubaidullah (Taym)

10. Abu Ubaidah al-Jarrah (Fihr)

11. Abu Salamah Abd Asad (Makhzum)

12. Al-Arqam bin Abi Al-Arqam (Makhzum)

13. Uthman Maz'un (Jumah)

14. Qudamah b Maz'un (Jumah)

15. Abdullah b Maz'un (Jumah)

16. Ubaidah al-Harith (Mutallib)

17. Said b Zayd (Adi)

18. Fatimah al-Khattab (Adi)

19. Asma Abu Baqr (Taym)

20. Aishah Abu Baqr (Taym)

21. Aishah Abu Baqr (Taym)

22. Kabbab al-Arats (Zuhrah) (sekutu)

23. Umayr b Abi Waqash (Zuhrah)

24. Amir b Abi Waqash (Zuhrah)

25. Abdullah b Mas'ud (Zuhrah)

26. Abdullah b Jash (Khuzaymah) (bukan Quraish)

27. Abu Ahmad bin Jash (Khuzaymah) (bukan Quriash)

28. Jaafar Abi Talib (Hashim)

29. Asma bnit Umays (Khath'am) (bukan Quraish)

30. Hatib b al-Harith (Jumah)

31. Fatimah bint al-Mujallah (Jumah)

32. Hatab al-Harith (Jumah)

33. Fukayhah Yasar (Jumah)

34. Mu'amar al-Harith (Jumah)

35. al-Sa'ib b Uthman Maz'un (Jumah)

36. al-Mutallib al-Azhar (Zuhrah)

37. Ramlah bint Abi Awf (Sahm)

38. An-Nahham (Adi)

39. Amir b Fuhayrah (bukan Arab)

40. khalid b Said (Abd Shams)

41. Umaynah bint Khalaf (Khuzaah) (bukan Quraish)

42. Hatib Abd Shams (Amir)

43. Abu Huzayfah (Abd Shams)

44. Waqid b Abdullah (Adi)

45. Khalid al-Bukkayr (Adi) (sekutu)

46. Amir al-Bukayr (Adi) (sekutu)

47. Iyas b Bukayr (Adi) (sekutu)

48. ammar bin Yassir (Makhzum) (sekutu)

49. Suhayb b Sinan (Bukan Arab)

50. Yasir al-Ansi (Dari Yemen) (Muzhij)

51. Sumayyah Bint Khayyat (Bukan Arab)

52. Bilal b Rabah (Bukan Arab)


Ok mari kita scan senarai ini. Berapakah dari mereka yang mula-mula menerima dakwah Rasulullah SAW dari suku (bani) Hashim. Hanya 3 dari 52 orang! (6% sahaja). Bilangannya sama dengan suku Makhzum (suku atau keluarga Abu Jahl). Bahkan dalam senario di mana majoriti penduduk Mekah adalah orang Arab terdapat 3 orang bukan Arab di dalamnya. Aku ajak kamu renung dengan fikiran yang terbuka. Ini adalah fasa dakwah secara rahsia.

Mari kita buat satu andaian secara hypothetical. apa kata suku-suku itu kita tukar kepada melayu, cina, india, iban, kadazan-dusun, melanau, murut dan yang lain-lain. Maka kita akan dapati satu senarai yang rencam. Pengajarannya Islam ini adalah untuk semua. Dakwah kita kepada seluruh manusia bukan kepada kaum-kaum yang tertentu sahaja. Maka dari mana dakwaan yang mengatakan 'dakwah kepada orang Cina tidak relevant lagi di Malaysia. Inilah yang dijaja oleh golongan yang keliru. 'When the blind leads the blind, they both will end up in the drain'.

Bersambung insyaAllah

Jangan Terjebak dgn Assobiyah melayu - dari sudut pandangan Ibnu Khaldun (2)

Assalamualaikum,

Apakah yang menyebabkan kejatuhan Kerajaan Umayyah dan Abbasiyah? Untuk mengatakan bahawa kerajaan-kerajaan ini jatuh disebabkan oleh satu atau dua faktor adalah terlalu simplistik. Sebenarnya banyak faktor yang saling kait mengait yang membawa kepada kejatuhan dinasti-dinasti yang pernah berkuasa di dunia samada Islam atau bukan Islam. Bani Umayyah dan Abbasiyah turut melahirkan pahlawan-pahlawan Islam yang boleh dibanggakan. Siapa yang tidak mengenali Khalifah Umar Bin Abdul Aziz yang digolongkan bersama khulafa ar-Rasyidah yang empat kerana wara' dan zuhudnya. Begitu juga Khalifah Harun ar-Rasyid dan Ma'moun yang terkenal dengan kealiman dan kebijaksanaan serta keadilan mereka sehingga meninggalkan legasi dalam sejarah Islam. Tetapi kehairan-kehadiran pahlawan-pahlawan ini tidak cukup untuk menahan arus keruntuhan dan 'decay6' yang sudah mula menggerogoti umat Islam dari dalam.

Apa yang bolih kita pelajari dari Kitab-ul-iktibar dan Muqaddimah Ibnu Khaldun ialah setiap tamaddun ada fasa kebangkitan dan kejatuhannya. Kebangkitan dan keruntuhan itu boleh disandarkan kepada beberapa faktor. Kebangkitan itu sendiri boleh dilihat dari pelbagai sudut, apakah dari sudut kerohanian atau kebendaan. Contohnya zaman Abbasiyah diberi jolokan zaman keemasan (the golden period of Islam). Namun apakah kayu ukur yang digunakan di dalam Islam untuk menilai sesuatu kejayaan. Pastinya pencapaian kebendaan dan infrastruktur bukan nilaian sebenar kemuliaan sesuatu kaum menurut kayu ukur Islam. Bahkan kebangkitan yang berdiri di atas ukuran 'maddi' (kebendaan) di dalam Islam yang tidak seiring dengan kemajuan kerohanian sebenarnya adalah petanda awal kepada kejatuhan dan keruntuhan. Graf menaik itu hanya menjadi impetus yang akan menyebabkan tamaddun itu lebih meluncur laju menuju kebinasaannya.

Apakah yang membawa kepada kejatuhan bani Abbasiyah. Apakah didorong oleh faktor kegersangan kerohanian atau sifat assobiyah yang melulu atau perselisihan kekeluargaan? Ini sebenarnya memerlukan penilitian analisis sejarah yang mendalam. Yang pasti Khalifah Abbasiyah tidak mininggalkan warisnya apabila ia berakhir di hujung pedang Monggol. Jadi jika ditilik dari peristiwa tragis ini pastinya zaman keemasan tidak selayaknya dipakaikan kepada Khilafah Abbasiyah. Masakan Zaman Abbasiyah namanay apabila tidak mampu berdepan dengan orang-orang gasar (barbarian) yang menghabiskan hidupnya di atas pelana kuda sepanjang masa!. Orang-orang gasar ini langsung tidak meletakkan sebarang nilai kepada jutaan helaian kertas yang dinukil seribu satu hikmah dan ilmu oleh para ulama dan sarjana sehingga mereka longgok untuk sekadar dibuat jambatan bagi menyeberangi Sungai Furat...

Mari kita buat perbandingan di antara zaman permulaan Islam dengan zaman pencapaian Bani Abbasiyah. Rasullullah SAW membina suatu komuniti yang terdiri dari kaum keluarga dan sahabat rapatnya. Apabila datang seruan untuk menyampaikan risalah secara terbuka maka Rasulullah SAW pun berdiri di bukit Safa dan menyeru 'Wahai Fatimah, Wahai Banu Hasyim, Wahai Banu Abdul Mutallib, Wahai banu sekian dan sekian.. kepada Islam. Setengah pihak menjadikan ini sebagai sandaran bahawa di dalam Islam ada Assobiyah dan Rasulullah mengambil kira faktor Assobiyah untuk menguatkan Islam. Ini adalah hujah yang paling pelik yang kita pernah dengar. Rasulullah SAW menyeru kepada kaum kelaurganya terlebih dahulu adalah suatu yang dijangka. Adalah satu yang tabii bagi sesiapa jua untuk menyampaikan berita gembira dan ancaman seksa kepada kaum keluarganya kerana hubungan silaturrahim yang wujud di antara anggota keluarga. Natijahnya kita melihat sebahagian besar dari keluarga Rasulullah SAW menolak risalah baginda, bahkan salah seorang dari bapa saudaranya menjadi gembong (ketua) kepada gerakan anti Rasulullah SAW. Kita lihat pula siapa yang menerima ajakan Rasulullah SAW. Di antaranya ialah Bilal Ibnu Rabah orang Habsyah (satu kaum dengan Abrahah). Salman al-Farisi orang Farsi yang menghabiskan usia remaja nya mengembara mencari seorang insan yang bernama Ahmad. setelah melalui pelbagai mehnah akhirnya beliau tercampak ke Yathrib dan orang yang begitu teruja memanjat pokok kurma untuk menyambut seorang nabi yang dijanjikan semasa peristiwa hijrah. Umar al-Khattab dari Banu Adi beriman setelah memusuhi dan berniat untuk membunuh Nabi SAW. Di antara mereka adalah hamba sahaya seperti Yassir, Summayah dan anak mereka Ammar bin Yasser. Di antara merek adalah orang Rum (Byzantin) yang bernama Suhaib ar-Rumi. Kita lihat pula siapa yang menentang Nabi SAW. Di antara keluarga yang berada di barisan hadapan menentang Rasulullah adalah Bani Umayyah. Mereka ini juga tergolong dalam Bani Hashim. Abu Sufyan bin Harb, Hindun Bte Utbah, Al-Walid bin Utbah, Utbah bin Rabiah, Syaibah bin Rabi'ah. Semasa perang Badar tiga beranak tampil mencabar tentera muslimin untuk bertarung seorang dengan seorang. Utbah bin Rabiah, Syaibah bin Rabiah dan al-Walid bin Utbah mencabar supaya tampil 3 orang pemuda untuk bertarung secara 'deul'. Tampil lah 3 orang pemuda ansar. Lalu mereka berkata 'kami mahu dari kalangan keluarga kami'. Muncullah ahli keluarga Banu Hasyim iaitu Hamzah bin Abdul Mutallib, Ali bin Abu Talib dan seorang lagi (nanti disemak nama beliau). Pertarunagn ini berakhir dengan tewasnya ketiga-tiga pemuda quraish dan seorang dari pahlawan Islam syahid.

Peristiwa ini jelas menunjukkan bahawa Assobiyah tidaklah menjadi keutamaan dalam Islam. Yang ada ialah silaturrahim. Dan silaturrahim itu akan terlerai apabila iman dan kufur menjadi batasannya.

Lalu dihujahpun pula kes Hatib bin Abi Balta'ah yang membocorkan rahsia kepada orang-orang Quraish tentang perancangan Rasulullah SAW untuk menuju Mekah dalam peristiwa Fathul Makkah. Perbuatan ini diketahui oleh Rasulullah SAW dan Umar menawarkan untuk memenggal Hatib bin abi Balta'ah. Lalu Nabi melarang Umar. Mereka berhujah Nabi melarang Umar untuk membunuh Hatib kerana hubungan Assobiyah yang wujud di antara Hatib dan keluarganya. Mereka menjadikan ini sandaran untuk menyokong hujah dangkal mereka bahawa Assobiyah adalah faktor penting dalam Islam. Ini hujah oarng tak habis mengaji. Apa yang sebenarnya berlaku ialah Nabi melarang Umar meneruskan niatnya untuk membunuh Hatib dengan mengingatkan Umar. Wahai Umar, Kamu lupakah Hatib ini ahli Badr? Ahlul Badar diampunkan dosanya oleh Allah SWT. Jadi perkiraan Nabi adalah berdasarkan kepada status Hatib sebagai ahlul Badar bukan kerana hubungan Assobiyah di antara beliau dan kelaurganya.

Dalam peperangan Badar, 70 orang Quraish tertawan dan mereka ini semua mempunyai hubungan kekerabatan dengan umat Islam. Syura di antara Rasulullah SAW dan para sahabat besar memutuskan bahawa mereka bolih menebus diri mereka. Tetapi Umar berpandangan lain. Mereka patut di bunuh. Ternyata pandangan Umar adalah lebih benar berdasarkan kepada wahyu yang tuirun selepasnya. Rasulullah SAW dan Abu Bakar menangis apabila turunnya ayat yang mengabsahkan pandangan Umar. Jika mereka ini dilepaskan atas dasar Assobiyah mengapa Allah mengatakan mereka sepatutnya dibunuh. Bahkan dua orang tawanan memang dihukum bunuh. Salah seorang darinya adalah merupakan musuh besar kepada Rasulullah SAW yang bernama An-Nadhir bin Al-Harith. An-Nadhir mempunyai seorang adek di kalangan muslimin. apabila An-Nadhir merayu kepada saudaramnya, saudaranya membalas balik 'saudaraku ialah mereka yang kini menawan engkau'

Wahai adek-adek dan anak-anakku, hujah aku belum habis lagi. Tapi setakat ini terserlahlah sudah betapa dangkal nya hujah puak yang mendukong fahaman Assobiyah. wahai adek-adek dan anak-anak ku jangan hanya mendengar. Mulai saat ini bacalah kitab-kitab seerah (bukan 1 bukan 2 kitab seerah - bacalah berpuluh-puluh kitab seerah agar engaku tidak terpengaruh dengan hujah hujah muluk golongan yang keliru. Jangan biarkan dirimu menjadi tawanan mereka. aku tidak menyuruh kalian meninggalkan jamaah kalian. Aku hanya mengingatkan kalian, kalian punya tanggungjawab untuk membetulkan kepimpinan kalian!

Bersambung insyaAllah
Dr Hafidzi Mohd Noor

Jangan Terjebak dgn Assobiyah melayu - dari sudut pandangan Ibnu Khaldun (1)

Assalamualaikum

Siapakah dia ibnu Khaldun? Beliau adalah ahli Sosiologi yang tersohor dan mendahului zamannya. Beliau juga menggariskan pelbagai teori ekonomi sebelum negara-negara barat meletakkan dasar ekonomi mereka tiga abad selepas Ibnu Khaldun. Beliau juga telah meletakkan beberapa teori pensejarahan yang turut mempengaruhi jalan berfikir guru besar sejarah Arnold Toynbee.

Aku tidak akan mengupas sumbangan-sumbangan pemikiran Ibnu Khaldun dalam makalah yang kecil ini. Aku hanya akan menyentuh satu aspek sahaja dari pemikiran Ibnu Khaldun iaitu berkaitan dengan bangsa dan tamaddun. Kekuatan bangsa adalah teras kepada suatu tamaddun. Jatuh bangun sesuatu tamaddun di topang atau ditumbangkan oleh bangsa yang mempelopori tamaddun tersebut. Di dalam kitabnya 'Kitab-ul-iktibar', Ibnu Khaldun mengatakan apabila sebuah masyarakat sampai kepada kemuncak kejayaannya, maka dia akan melalui fasa kejatuhan dan keruntuhannya. Pemerhatian inilah yang dirumuskan dalam teori kitaran tamaddun 'the cycle of civilzation' yang turut dikupas oleh Arnold Toynbee 'A study of history'. Justeru dekatnya kaitan di antara bangsa dan jatuh bangunnya tamaddun itu maka Arnold Toynbee mengatakan 'Civilization die from suicide, not from murder'. (Tamaddun mati kerana membunuh dirinya, dan bukan kerana dibunuh).

Ibnu Khaldun ada mengupas tentang bangsa Quraish yang menjadi teras kepada tamaddun Islam. Kekuatan yang ada pada bangsa Quraish adalah faktor penting kepada pembinaan tamaddun Islam. Begitu juga kekuatan yang ada pada bangsa Turki yang menjadi teras kepada Khilafah Uthmaniah yang berlangsung dari tahun 1517 hingga 1924. Sebagai seorang ahli sosiolog yang jempul, beliau melihat dinamika yang wujud dalam sesebuah masyarakat dan merumuskan apakah faktor-faktor kejayaan dan kekuatan sesuatu bangsa. Bangsa Quraish punya semua ramuan untuk membangun sebuah tamaddun Islam yang unggul. Begitu juga bangsa Turki (seljuk) dalam membangun khilafah utsmaniyah. Faktor 'quwwah' yang ada pada bangsa ini menjadikan ia bangsa yang dipandang tinggi oleh manusia. Ia menjadi faktor penyatu. Ibnu Khaldun mengatakan adalah menjadi tabiat manusia sepanjang sejarah untuk tunduk dan meniru bangsa yang menguasai mereka samada secara kekerasan fisik mahupun kerana keterampilan bangsa itu baik dari segi kekuatan ketenteraannya, ekonominya atau budaya ilmunya. Inilah jugalah faktor kejayaan Rom, Byzantium, Sasanid (Farsi), Yunani, Macedonia, Empayar Seberang laut Portugis, Sepanyol, Peranchis, German, Belanda, Empire British, sehingga kini Soviet Russia dan Amerika Syarikat.

Sekarang mari kita ulas pandangan Ibnu Khaldun tentang hubungan bangsa dan tamaddun. Pemerhatian Ibnu Khaldun adalah tepat. Jika teori hubungan di antara bangsa dan tamddun ini dilihat dari perspektif Kitab-ul-iktibar maka tidak wujud percanggahan samasekali. Bangsa Quraish berjaya membina tamaddun Islam yang gemilang bukan kerana mereka bangsa Quraish semata-mata tetapi kerana quality yang ada pada bangsa Quraish. Quality itu diwarisi oleh orang Quraish dari Islam. Dalam ertikata yang lain, orang Quraish menjadi bangsa yang hebat kerana Islamnya. Buktinya sebelum Islam, orang Quraish ialah bangsa yang hidup di tengah-tengah bumi gersang yang tidak dipedulikan kehadirannya di saat dua gergasi besar dunia iaitu Rum dan Farsi sedang bertarung untuk dominasi hegemoni politik. Apakah orang Quraish berjaya mengekalkan kehebatan ini? Tidak! Apabila orang-orang Quraish yang berqiblat kepada Islam beralih kepada kecenderungan dan kesetiaan kabilah maka bibit-bibit kehancuran mulai menggigit kekuatan bangsa Quraish. Kepimpinan mula diwarisi oleh Bani Ummayah. Wajah Assobiyah yang huduh mula melemahkan kesatuan umat Islam sama seperti yang mereka deritai sejak zaman jahiliyah. Perpecahan dan peperangan yang tercetus di antara Bani Umayyah dan Bani Abbasiyah tidak ubahnya apa yang menimpa kabilah Arab jahiliyah dan juga perseturuan di antara Aus dan Khazraj sebelum mereka disatukan oleh Rasulullah SAW atas dasar Islam.Apabila kepimpinan politik beralih kepada Bani Abbasiyah kubur-kubur keluarga Ummaiyah dibongkar dan tulang-temulangnya dipukul dgn melempias dendam yang membara kerana perseturuan kabilah dan Assobiyah.Lengkaplah satu kitaran tamaddun yang digariskan oleh Ibnu Khaldun. Tamaddun Islam bangkit dan gemilang di tangan orang Quraish kerana Islam tetapi tamaddun itu merudum dan hancur ditangan orang Quraish kerana Assobiyah. Tepatlah apa yang dikatakan oleh Arnold Toynbee 'Tamaddun mati kerana membunuh dirinya dan bukan kerana dibunuh'

Bersambung insyaAllah

Hafidzi MN

Thursday, December 2, 2010

Jangan terjebak dengan Assobiyah melayu - siri 5

Assalamualaikum,

Menyambung perbicaraan lalu. Kongres Serikat Islam (SI) yang pertama diadakan di Bandung. Dan bahasa rasmi kongres ialah bahasa melayu sedangkan SI bermula di Pulau Jawa. Ia diasaskan oleh seorang ahli perniagaan yang bernama Hj Samanhudi. Beliau telah melantik seorang aristokrat Jawa yang datang dari keluarga ulama iaitu Hj Omar Said Said Cokrominato sebagai Pemimpin Agung SI.

Persoalan yang menjadi fokus kita dalam perbincangan ini ialah bahasa melayu yang dipilih untuk menjadi Bahasa rasmi Kongres. Bahkan Bahasa melayu tulisan Jawi menghiasi logo SI yang berlambangkan banteng (kerbau) dan senjata tradisi nusantara. Apa istimewanya bahasa melayu di kalangan suku Jawa yang mendominasi SI ketika itu. Bahkan suku melayu adalah suku minoriti di Nusantara. Bahkan apabila Indonesia memplokamirkan kemerdekaan suku melayu hanya mewakili 12% dari pelbagai suku di Kepulauan melayu Indonesia dan suku Jawa mewakili 40%. Tetapi bahasa melayu yang diangkat menjadi bahasa rasmi Republik Indonesia bukannya bahasa Jawa, bahasa yang ibunda majoriti rakyat Indonesia.

Sebabnya adek-adek dan anak-anak ku, bahasa melayu adalah bahasa yang menjadi wahana Islam di nusantara. Bahasa yang miskin dengan perbendahraan kata inilah yang dipilih oleh para du'at yang datang mengembangkan Islam di kepulauan melayu untuk menjadi medium dakwah. Bahasa lain tidak melayakkan untuk memainkan peranan tabligh ini sebab sarat dengan konsep-konsep anti tauhid dan syirik. Bahasa Jawa umpamanya kaya dengan istilah sanskrit sehingga jika bahasa Jawa yang dipilih maka akan kaburlah risalah. Tetapi bahasa melayu yang miskin itu murni dari pelbagai konsep dan falsafah. Lalu bahasa yang miskin diangkat darjatnya dengan dipompa dengan ratusan istilah-istilah Rabbani dan Qurani lalu jadilah ia bahasa ilmu. Dengan pemerkasaan ini bahasa melayu melonjak menjadi bahasa lingua franca yang menghubungkan seluruh suku bangsa di kepulauan melayu bahkan menjadi bahasa perantara dengan pedagang-pedangan dari eropah dan dipertuturkan sejauh Lisbon, Genoa dan Venice.

Ulama yang lahir di seluruh pelusuk nusantara menulis kitab-kitab mereka dan menumpahkan buah fikiran mereka dengan menggunakan bahasa melayu. Syeikh Arshad Banjar menulis kitanya dalam bahasa melayu, Syeikh Abdul Rauf Singkili dari Aceh menulis kitabnya dalam bahasa melayu, Syeikh Nuruddin ar-Ranir dari Gujarat yang bermastautin di Aceh juga menulis kitabnya dalam bahasa melayu. Syeikh Yusuf Tajul Khalwati al-Makasiri juga menulis kitabnya dalam bahasa melayu. Begitu juga Hamzah Fansuri, Samsuddin al-Sumaterani dan Syeikh Abdul Samad al-Falembangi. Mereka tidak menggunakan bahasa ibunda dan dialek daerah masing-masing kerana hanya bahasa melayu yang mempunyai perbendahaaran kata yang cukup untuk menjadi bahasa dakwah, bahasa tabligh.

Lalu seluruh suku bangsa di kepulauan melayu nusantara yang jumlahnya mencecah 200 lebih suku kaum dari Menado (sulawesi Utara), Ambon dan Maluku sehingga Papua di timur dan Aceh, Mandailing dan Batak di barat menisbahkan diri mereka sebagai rumpun bangsa melayu. Dalam ertikata yang lain bahasa melayu menjadi wahana penyatuan yang pertama di nusantara dan ini hanya mungkin dengan Islam. Islamlah yang telah menyatukan pelbagai suku kaum di nusantara melalui bahasa melayu. Dalam kongres SI yang pertama inilah Hj Omar Said Cokrominato mengistiharkan tuntutan 'self bestuur' iaitu kemerdekaan bagi rakyat di seluruh kepulauan melayu. Pengistiharaan ini dibuat dalam bahasa melayu.

Adek-adek dan anak-anak ku. Apa yang boleh kita simpulkan di sini? Bangsa melayu yang rendah martabatnya itu mendapat jatidirinya dari Islam yang telah mewarnai bahasa, budaya dan pandangan hidup (worldview) orang melayu. Demikian tingginya darjat orang melayu yang diperolehinya dari Islam sehingga seluruh suku bangsa di nusantara ini menisbahkan diri mereka dengan bahasa melayu. Dalam ertikata yang lain kehebatan orang melayu adalah kerana Islam. Jika orang melayu hendak mengekalkan kehebatan ini maka pertahankanlah Islam yang ada pada orang melayu. Mempertahankan Islam ini bermaksud mengajak dan menyeru semua manusia yang ada di kalangan mereka (di Malaysia) supaya berpaksilah kepada Islam dan hanya kepada Islam. Jika seruan itu sudah berubah kepada seruan yang menjurus kepada kesetiaan kepada bangsa dan pemerkasaan kepada bangsa maka orang lain akan beransur-ansur menjauhkan diri mereka dari Islam yang menjadi sumber rahmat kepada seluruh manusia.

Adek-adek dan anak-anak ku jangan terpedaya dengan slogan-slogan 'Memartabatkan kesetiaan bangsa'. Kesetiaan kita hanya kepada Allah dan Rasulnya'.

Kita adalah kaum yang menjadi mulia dengan Islam. Maka barangsiapa mencari selain Islam tidak akan menambahkan padanya selain kehinaan'

Dr Hafidzi Mohd Noor

Jangan terjebak dengan Assobiyah melayu - siri 4

Assalamualaikum,

Masih lagi kita berbicara tentang Assobiyah melayu? Kini ada di kalangan kita yang menisbahkan dirinya sebagai pejuang melayu Islam? Kalau dulu 'cukup dengan Islam' sahaja. Kini seolah-olah tidak lengkap Islam itu kalau tidak ada predikatnya. Maka ditambahlah di sana 'melayu Islam'. Pastinya ini mendorong saudara-saudara Islam yang lain yang berada di luar kelompok bangsa melayu menamakan pula diri mereka pejuang 'Cina Islam', pejuang 'Kadazan-Dusun Islam', pejuang 'India Islam'.

Tercapailah hasrat tokoh-tokoh imperialis zaman kolonial untuk melihat umat Islam ini kembali dalam kelompok suku dan kabilah masing-masing. Masih ingat Christian Snouck Hurgronje? Seorang tokoh brilliant Belanda yang ditugaskan bagi mencari jalan penyelesaian untuk menundukkan umat Islam Aceh yang degil.

Dengan dasar 'Islam politiek' nya Snouck Hurgronje menyarankan Islam ini dipecahkan kepada tiga aspek. Satu namanya ibadah murni yang mencakupi soal-soal ibadah, satu lagi aspek sosio politik yang mencakupi soal-soal pemerintahan dan pentadbiran. Yang ketiga menyentuh adat istiadat. Sementara umat Islam bebas untuk menjalankan tuntutan ibadah di masa yang sama pemerintah harus bertegas dalam soal siasah dan pentadbiran.

Satu lagi kekuatan umat Islam yang dilihat oleh Snouck ialah perpaduannya. Dia melihat padunya persaudaraan Islam di Mekah. Oleh itu dia menyarankan satu-satunya jalan untuk memecahkan kesatuan umat Islam ialah dengan mengembalikan mereka kepada adat-istiadat sebelum Islam. Jika adat-adat dan kepercayaan lama ini dihidupkan semula maka umat Islam akan kembali menobatkan suku dan kelompok masing-masing. Dalam konteks nusantara mereka akan melihat diri mereka sebagai orang Aceh atau Jawa atau Sunda atau Minang atau Melayu dan ratusan suku bangsa yang lain sebelum mereka melihat diri mereka sebagai sebahagian dari umat Islam.

Untuk memenuhi objektif ini maka dikirimkan sarjana-sarjana seperti NJ Krom dan Brandes untuk membuat kajian ilmiah tentang adat istiadat dan bahasa pertuturan suku kaum di nusantara. Dikirim pula pakar-pakar arkeologi untuk membaik pulih candi-candi lama peninggalan SriVijaya dan Majapahit. Candi-candi ini dijadikan mercu tanda kegemilangan spt Prambanan, Mendut, Borobodur dan sebagainya. Dihidupkan semula epik zaman hindu seperti 'Asmaradana' dan 'Hikayat Pandawa Lima'. Watak-watak hero bagi setiap suku dinobatkan sebagai ikon seperti halnya Hang Tuah (orang melayu) dan Cindor mato (orang Bugis). Aspek-aspek magis dan heroik meskipun tidak Islamic pada watak-watak hero ini diraikan dalam hikayat dan penglipur lara. Dilagakan pula suku melayu dan Jawa melalui watak seperti Hang Tuah.

Snouck amat memahami bahawa di nusantara ini sebelum Islam tidak ada satu faktorpun yang menyatukan mereka. Setiap suku bangsa duduk dalam lingkungan mereka dan melihat suku bangsa lain sebagai pesaing yang perlu ditundukkan. Lantaran itu suku sunda dan Jawa sentiasa berperang meskipun kedua-duanya beragama syiwa-buddha. Orang Sunda membina Kerajaan Pajajaran (Jawa Barat) sedang orang Jawa membina empayar Majapahit (Jawa tengah dan barat). Orang melayu dan Jawa memang tidak pernah sepakat dan sentiasa bermusuhan.

Apakah pendekatan Snouck ini berjaya? Snouck tidak akan mampu meleraikan faktor yang menyatukan umat Islam di nusantara. Kerana faktor penyatuan umat Islam di mana-mana pun di atas muka bumi ini bertolak dari hati nurani. Allah berfirman 'berpeganglah kamu kepada tali Allah dan jangan kamu bercerai berai, dan ingatlah nikmat Allah ke atas kamu ketika kamu dahulu bermusuhan lalu Allah mempersatukan hatimu sehingga dengan kurniaNya kamu menjadi bersaudara... Bagaimana mungkin persatuan yang tunjangnya adalah tauhid dapat dileburkan. Umat islam diperingatkan 'Sesungguhnya kamu adalah umat yang satu dan Aku adalah Tuhanmu, maka hendaklah engkau menyembah akan daku'.

Setelah umat Islam ditewaskan dalam medan peperangan fizikal yang parah di Aceh (1873 - 1913), Perang Paderi Minangkabau (1821 - 1837), Perang Diponogoro Jawa (1830 - 35), Perang Banten (1881 - 1888) mereka bangkit kembali mengumpul kekuatan di medan siasah. Apabila Serikat Islam tertubuh pada tahun 1905, umat Islam bangkit dengan kekuatan baru, dengan senjata yang lebih ampuh iaitu perpaduan. Apabila Serikat Islam mengadakan kongresnya yang pertama di Bandung, penyertaan mencecah 80,000 orang dan mereka datang dari Aceh hingga sejauh Makassar bahkan Bali juga menghantar perwakilan. Dalam hanya beberapa tahun pendukung SI mencecah 2 juta orang dari seluruh nusantara merangkumi ratusan suku kaum. Sejarah tidak pernah menyaksikan penyatuan yang sedemikian rupa. Nusantara pernah disatukan di bawah hegemoni politik imperial Majapahit yang ditunjang oleh suku Jawa. Namun penyatuan ini artificial sifatnya dan tidak dapat dipertahankan apabila hegemoni politik Majapahit berakhir di tangan Kerajaan Islam Demak.

Apakah bahasa perantara yang digunakan di dalam kongres SI? Bahasa yang digunakan ialah Bahasa Melayu. bahasa pertuturan bangsa melayu diangkat menjadi bahasa rasmi kongres sedangkan suku bangsa melayu adalah suku bangsa minoriti di bandingkan dengan suku Jawa dan Sunda yang menjadi tuan rumah kepada kongres SI. Bagaimana bahasa melayu mengalami lonjakan sedemikian rupa. Apakah ketuanan melayu yang menjadi faktornya?

Wahai adek-adek dan anak-anak ku, mari kita bedah persoalan ini untuk mencari jawapannya dalam siri yang seterusnya InsyaAllah.

Hafidzi MN

Jangan terjebak dengan Assobiyah melayu - siri 3

Salam,

Dalam siri ke 3 ini aku bawakan pula sejarah jihad di nusantara. Contoh-contoh yang aku tonjolkan boleh menjadi kayu ukur apakah ketuanan Islam atau ketuanan dan kebangsaan melayu yang akan menjamin survival umat Islam di Malaysia ini.

Umum mengetahui pada tahun 1511 kerajaan melayu Melaka jatuh ke tangan Portugis. Sejarah yang tercatat menggambarkan bahawa kejatuhan Melaka adalah kerana sikap berpuak-puak, menjaga kepentingan kelompok, belot dan berpaling tadah di antara komuniti-komuniti pelbagai bangsa yang ada. Kaum Cina dikatakan telah berpaling tadah dan meminjamkan tongkang-tongkang mereka untuk membantu tentera Portugis mendarat di Melaka. Kaum 'Keling' (ini bukan istilah rasis kerana inilah istilah yang dirujuk untuk kaum ini pada zaman Melaka - hanya kini ia bertukar menjadi derogatory (menghina) juga dikatakan mengadu domba dan menangguk di air keruh, membuat pakatan dengan Portugis ketika perang sedang berkecamuk. Suku Jawa yang diketuai oleh Utimurtiraja juga memihak kepada Portugis pada saat akhir. Inilah gambaran perpecahan dan pengkhianatan yang mewarnai suasana perjuangan mempertahankan kota Melaka.

Namun satu kenyataan sejarah yang tidak pernah diketengahkan ialah Melaka bukan dipertahankan oleh pahlawan-pahlawan Melayu semata-mata. Ketika Melaka berada di ambang serangan Portugis dunia Islam telah membuat persiapan-persiapan untuk menghadapi aggresi Portugis di Teluk Parsi, Teluk Benggala dan Selat Melaka. Saat Afonso D'albuqueque mengishtiharkan perang ke atas kerajaan Melaka, sudah terkumpul 20,000 para pejuang muslim dari pelbagai daerah. Mereka adalah satu ketumbukan International yang terdiri dari mujahidin dari Mesir, Farsi, Gujerati, Jawa, Aceh bahkan dari Cina. Sebab itu lukisan yang mengabadikan serangan Afonso ke atas Melaka digambarkan oleh seorang pelukis Eropah sebagai satu peperangan yang mana askar-askar Portugis berhadapan dengan pejuang-pejuang Islam yang memakai serban, bukan tanjak dan dastar melayu.

Dua tahun sebelumnya iaitu pada tahun 1509, Afonso menghadapi pertempuran yang lebih sengit lagi iaitu di Goa. Pertempuran di Goa menyaksikan Portugis dan umat Islam kalah dan menang silih berganti sehinggalah akhirnya Goa dikuasai oleh Portugis sepenuhnya.Sebagaimana di Melaka, Goa juga dipertahankan oleh ketumbukan pejuang dari dunia Islam terutama dari timur tengah, daerah teluk Farsi dan umat Islam Gujerati. Kapal-kapal Mesir (dao) bergabung dengan kapal-kapal Farsi menghadapi Galleon dan Fusta Portugis dengan 'firepower' yang jauh lebih 'superior'. Bahkan Portugis berhadapan dengan gabungan umat Islam ini pada hampir setiap medan pertempuran termasuklah di Aden, Socotra, Coromandel, Calicut dan Goa.

Sebab itu Afonso amat jelas apabila dia meletakkan objektif untuk menguasai Melaka dia faham yang dia hadapi bukan Kesultanan Melayu Melaka tetapi dia berhadapan dengan dunia Islam. Langkah awal untuk menghadapi kekuatan umat Islam yang digembelingkan, Afonso lebih dulu membina pakatan dengan kerajaan Hindu Pajajaran di Jawa Barat dan Kerajaan Siam Ayuthaya yang merupakan nemesis (musuh) kepada Melaka. Umat Islam di di Pulau Jawa tidak membiarkan Melaka berseorangan untuk menghadapi kuasa imperialis Portugis. Walaupun Melaka sudah jatuh ke tangan Portugis dua cubaan telah dilancarkan dari Jawa untuk melemahkan kedudukan Portugis di Melaka. Yang pertama ialah serangan Syarif Hidayatullah ke atas Sunda Kelapa (kerajaan Hindu Pajajaran) yang bergabung dengan Portugis. Serangannya ini berjaya mengusir Portugis dari Pulau Jawa dan menjadi titik permulaan kepada kelahiran kota Jakarta. Kedua serangan dari Demak pada tahun 1521 telah berjaya melemahkan kedudukan Portugis di Selat Melaka, meskipun armada dari Demak mengalami kekalahan. Melaka terus mendapat pembelaan dari umat Islam serantau. Serangan bertubi-tubi dari Kerajaan Aceh Darus Salam hampir-hampir berjaya. Kemuncaknya ialah apabila garrison (garisan pertahanan) Portugis berundur dan terdesak di Bukit Senjuang. Pejuang-pejuang Aceh mendaki bukit dengan rencong dan pedang terhunus dan melancarkan serangan bertubi-tubi. Pada saat Pertahanan Portugis hampir musnah, pada ketika itu orang-orang melayu dari Pahang telah datang membantu Portugis dan menyerang pejuang Aceh dari belakang...

Adek-adek dan anak-anak ku. Melihat kepada episod ini siapakah yang telah mengkhianati umat? Kenapakah Pahang datang membantu Portugis dan mengkhianati saudara-saudara seagamanya yang datang untuk berjihad membebaskan Melaka. Sebabnya kerana dendam kesumat yang bersarang dalam dada. Dendam ini tidak terpadam kerana tunjangnya ialah sifat Assobiyah yang telah mengakar di jiwa.

Kalau kita meletakkan sebarang harapan kepada Assobiyah melayu maka sejarah Melaka akan berulang. Serulah kepada Assobiyah Melayu meskipun berselindung di sebalik wasilah, kita akan berhadapan dengan perpecahan umat. Perpecahan ini mungkin terpendam tetapi apabila kepentingan puak tercabar, maka perpaduan islam akan dikorbankan sebagaimana umat Islam di Melaka mengkhianati satu sama lain demi 'survival' puak pada saat-saat genting Melaka diserang oleh Portugis.

Serulah kepada Assobiyah Melayu maka sejarah pengkhianatan orang melayu Pahang ke atas umat Islam Aceh akan berulang. Di saat Melaka hampir dibebaskan ketika itulah kepentingan puak mengatasi kepentingan Islam. Biar Melaka terus terjajah agar ego ketuanan melayu Pahang dapat dipertahankan.....

Dr Hafidzi MN
 

Lambaian-Islah. Powered By Blogger © 2009 Bombeli | Theme Design: ooruc